Рішення
від 30.09.2010 по справі 2-1856/2010
ЯСИНУВАТСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 0555                                         Справа № 2-1855/2010              

 

                                                                                           

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М          У К Р А Ї Н И

30 вересня 2010 року Ясинуватський міськрайонний суд  Донецької області у складі головуючого  судді         Шигірт Ф.С.,

при секретарі             Костенко Ю.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Ясинувата (далі УПФУ) про перерахунок та виплату додаткової пенсії, -

В С Т А Н О В И В:

30 червня 2010 року позивач звернувся до суду з позовною заявою до УПФУ про перерахунок та виплату додаткової пенсії, посилаючись на наступне. Позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 2-ої категорії, і йому передбачена додаткова пенсія за шкоду, що спричинена здоров’ю, в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, згідно ст. 51 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". У зв'язку з тим, що розмір фактично виплачуваної пенсії нижчий ніж повинен бути, він звернувся до Управління Пенсійного фонду України у м. Ясинувата з письмовою заявою про перерахунок пенсії, але отримав відмову.

Просив суд стягнути з УПФУ в м. Ясинувата недоотриману додаткову пенсію з 22.05.2008 року по 01.07.2010 року в розмірі 2090,73 грн., зобов’язати УПФУ в м. Ясинувата з 01.07.2010 року здійснити перерахунок та виплату пенсії, як учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС, відповідно  до ст. 51 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Позивач в судове засідання не з’явився, про час і місце розгляду справи сповіщений належним чином, однак від нього на адресу суду надійшла заява, в котрій просив справу розглянути за його відсутністю, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.  

Відповідач просив справу розглянути за відсутністю його представника, надав суду письмові заперечення, в яких просив в задоволені позову відмовити, посилаючись на те, що виплати позивачу здійсненні відповідно до вимог закону.

Дослідивши письмові докази по справі, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і віднесений до другої категорії осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Має право на додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров’ю на підставі ст.ст. 51 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції від 15.02.1992 р. Позивач звернувся з заявою про перерахунок пенсії до відповідача 17.09.2009 р. (а.с. 6), але отримав письмову відмову (а.с. 6). На день розгляду справи цей перерахунок не здійснено.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема, соціальний захист потерпілого населення, визначені Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі Закон).

Розділ 8 Закону передбачає правила призначення та виплати пенсій і компенсацій особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4.

Стаття 49 Закону визначає пенсії особам, віднесеним до вказаних категорій у вигляді:

а)     державної пенсії;

б)     додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Стаття 51 Закону в редакції, яка діяла до 28.12.2007 р., передбачає, що особам, віднесеним до категорії 2, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Виплата зазначеної пенсії відповідно до статті 53 Закону здійснюється повністю незалежно від заробітку, пенсії чи іншого доходу.

Стаття 51 Закону № 796-ХІІ  згідно з підпунктом 13 пункту 28 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» викладена в новій редакції в частині того, що собам, віднесеним до категорії 2, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається в розмірі 15 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Однак Рішенням Конституційного суду України від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008 положення пункту 28 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) та втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення, тобто з 22 травня 2008 року.

Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнаних неконституційними.

Таким чином, з 22 травня 2008 року відновлена дія статі 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», за якою особам, постраждалим від аварії на Чорнобильській АЕС та віднесеним до категорії 2, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.  

Суд вважає безпідставними посилання представника відповідача в своїх запереченнях на необхідність застосування у спірних відносинах постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008. № 530 "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян", оскільки, виходячи із приписів пункту першого та шостого статті 92 Конституції України, статті 71 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", дія положень наведеного Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

Абзацом 2 преамбули, частиною 3 статті 4, п. 16 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення визначаються виключно законами про пенсійне забезпечення, і те, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом, закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Суд не приймає посилання відповідача в запереченнях на те, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений частиною 3 статті 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, з огляду на те, що зазначена стаття частиною третьою доповнена Законом України № 2505 від 25 березня 2005 року (набрав чинності 31 березня 2005 року), тоді як частина третя статті 54 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" змінена Законом України від 28 грудня 2007 року № 107-VI і ці зміни Рішенням Конституційного суду України від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008 визнані неконституційними.

Крім того, частиною 1 статті 2 Закону України «Про прожитковий мінімум» передбачено, що прожитковий мінімум застосовується для  встановлення розмірів мінімальної пенсії за віком. Також, слід врахувати, що чинним законодавством не встановлено іншого, ніж передбачений частиною 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» порядку вирахування мінімального розміру пенсії за віком.

Згідно ч. 3 ст. 67 спеціального Закону, у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму  для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії 2. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Визначення прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України «Про прожитковий мінімум» від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 5 жовтня 2000 року № 2017-Ш, згідно статті 1 якого прожитковий мінімум використовується для визначення, у тому числі мінімального розміру пенсії за віком, який відповідно до статті 28 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Частиною 3 статті 4 даного Закону передбачено, що прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, щороку, затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіційних виданнях загальнодержавної сфери розповсюдження.

Суд вважає за необхідне зобов’язати відповідача виконати перерахунок і виплату додаткової пенсії з 22.05.2008 р. у відповідності до ст. 51 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в редакції, яка діяла до 28.12.2007 р.

Обов’язок по нарахуванню та виплаті додаткової пенсії, яка передбачена Законом України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», покладено саме на органи Пенсійного фонду України. Тому вимоги позивача щодо виплати конкретної суми на законі не базуються, оскільки розрахунок та виплата певної суми є обов'язком відповідача, а не суду, і в цих вимогах слід відмовити.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 88 ЦПК України.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 10, 11, 60, 88, 212, 212-215 Цивільного процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Зобов'язати Управління пенсійного фонду України в місті Ясинувата нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову пенсію за шкоду, що спричинена здоров’ю, в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, згідно ст. 51 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції, яка діяла до 28.12.2007 р., за період з 22.05.2008 р., за рахунок коштів Державного бюджету України, з урахуванням фактично здійснених виплат.

В решті позовних вимог – відмовити.

Стягнути з Управління Пенсійного Фонду України в місті Ясинувата  Донецької області (р/р 256043012058 в ДОУ „Держаний ощадний банк України” МФО 335106, ЄДРПОУ 21970665)   на користь ОСОБА_1 сплачені ним витрати на інформаційно – технічне забезпечення розгляду справи в розмірі 120 (ста двадцяти) гривень.

Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Донецької області через Ясинуватський міськрайонний суд Донецької області.

            Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня проголошення рішення.

Суддя

СудЯсинуватський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення30.09.2010
Оприлюднено17.12.2010
Номер документу12845452
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1856/2010

Ухвала від 03.06.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Постанова від 10.04.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Крамаренко Т. В.

Постанова від 10.04.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Крамаренко Т. В.

Ухвала від 09.04.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Крамаренко Т. В.

Ухвала від 27.03.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Крамаренко Т. В.

Ухвала від 15.03.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Крамаренко Т. В.

Ухвала від 11.03.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Крамаренко Т. В.

Ухвала від 12.02.2024

Цивільне

Ленінський районний суд м. Миколаєва

Коваленко І. В.

Ухвала від 12.02.2024

Цивільне

Ленінський районний суд м. Миколаєва

Коваленко І. В.

Ухвала від 31.01.2024

Цивільне

Ленінський районний суд м. Миколаєва

Коваленко І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні