Справа № 2-2204
2010 року
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2010 року Зінькі вський районний суд Полтавсь кої області в складі: головую чого судді Должко С.Р. розглян увши у приміщенні Зіньківськ ого районного суду в порядку письмового провадження адмі ністративну справу за позово м
ОСОБА_1 до управлін ня Пенсійного фонду України в Зіньківському районі Полта вської області про визнання неправомірних дій, стягнення недоплаченої соціальної доп омоги дитині війни, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся 14.10.2010 року в Зіньківський районний суд з вищевказаним адміністрат ивним позовом до Управління Пенсійного фонду України в З іньківському районі Полтав ської області про нарахуванн я допомоги дитини війни, поси лаючись на те, що він належить до соціальної категорії "Дит ина війни", надавши відповідн е посвідчення і відповідно д о ст. 6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни", що набрав законної сили з 01. 01. 2006 р оку має право на отримання со ціальної допомоги в розмірі 30% від мінімального розміру пе нсії за віком, з 01.01.2010 року по 30.09.2010 року.
Свої позовні вимоги п озивач обґрунтовує тим, що Рі шенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 ро ку були визнані такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни та є неконституційними окремі положення Закону Укра їни «Про державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», якими була зуп инена дія положень Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», на підставі яки х йому повинна була бути нара хована соціальна допомога. Р азом з тим, відповідач в поруш ення вимог ст. 124 Конституції У країни, не здійснив нарахува ння та виплату зазначеного п ідвищення до пенсії. Просив з обов' язати відповідача нар ахувати та виплатити йому не сплачену щомісячну державну соціальну допомогу з 01.01.2010 року по 30.09.2010 року.
Відповідач надав пи сьмові заперечення на позовн у заяву в яких проти позову за перечував, просив відмовити в задоволенні позову, посила ючись на те, що рішення Консти туційного Суду України від 09 л ипня 2007 року № 6-рп/2007 стосувалос ь лише Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік», рішень щодо Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік» Конституційни м Судом України не приймалос ь. Оскільки рішення Конститу ційного Суду України від 09 лип ня 2007 року зворотної дії в часі не має, таким чином на період до 09 липня 2007 року не поширюєть ся. Крім того, законодавчо не в изначено механізму нарахува ння підвищення до пенсії в ро змірі, встановленому ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» в 2006-2007 роках . Також відповідач посилався на те, що позивачем був пропущ ений річний строк звернення до суду.
При цьому відповідач нада в письмове клопотання про ро згляд справи без участі його представника.
Виходячи з того, що як позив ач, так і відповідач заявили п исьмові клопотання про розг ляд справи без їх участі, то су довий розгляд справи було пр оведено в порядку письмового провадження згідно ст. 122 ч.3 КА С України.
Вивчивши та дослідивши м атеріали справи, суд приходи ть до висновку, що позов підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що пози вач є дитиною війни в розумін ні ст. 1 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни» і звернувся до суду 14.10.2010 року.
Доводи відповідача щ одо пропущення позивачем стр оку звернення до адміністрат ивного суду за захистом свої х порушених прав є безпідста вними, оскільки порушення пр ав позивача тривало в 2010 році з 1.01.2010 року по 30.10.2010 р. Позивач зверн увся в суд 14.10.2010 року. Відповідн о до ст.ст. 99,100 КАС України встан овлюється річний строк, який обчислюється з дня, коли особ а дізналася або повинна дізн атися про порушення прав, сво бод чи інтересів. Таким чином строк звернення до адмініст ративного суду позивачем не пропущено.
Згідно п.1 ст. 71 КАС Ук раїни кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та зап еречення, крім випадків, вста новлених ст.. 72 КАС України.
Відповідно до ст. 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" позивач ма є право на отримання державн ої соціальної підтримки, а са ме підвищення до пенсії на 30% м інімальної пенсії за віком (в редакції Закону від 18. 11. 2004 р. № 2195 -ІV, набрав чинності 01. 01. 2006 р.).
Відповідно до ч. 2 ст. 3 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни", державн і гарантії дітям війни, встан овлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.
Щодо розрахункової в еличини мінімальної пенсії з а віком, з якої необхідно раху вати підвищення до пенсії ді тям війни в розмірі 30%, суд прих одить до наступних висновків .
Відповідно до ч. 1 ст. 28 З акону України "Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування" мінімальний ро змір пенсії за віком за наявн ості у чоловіків 25, а у жінок - 20 р оків страхового стажу встано влюється у розмірі прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність.
При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Закону передбачено, що міні мальний розмір пенсії за вік ом, встановлений частиною пе ршою цієї статті, застосовує ться виключно для визначення розмірів пенсій, призначени х згідно з цим Законом.
Однак, враховуючи той факт, що Закон України "Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування" є єдини м законодавчим актом, який ви значає розмір мінімальної пе нсії за віком, та, зважаючи на позицію Європейського Суду з прав людини, відповідно до як ої держава не може посилатис я на відсутність певного нор мативного акту, який визнача є механізм реалізації прав т а свобод громадян, закріплен их у конституційних та інших актах, а громадяни повинні ма ти змогу покладатися на зобо в'язання взяті державою, наві ть якщо такі зобов'язання міс тяться у законодавчому акті, який загалом не має автомати чної прямої дії (Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 v an Duyn v. Home Office), суд вважає за можливе застосувати саме частину 1 ст . 28 Закону України "Про загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування" для розрахун ку зазначеного підвищення ді тям війни. Крім того, в даному випадку мінімальний розмір п енсії за віком використовуєт ься не для визначення розмір у будь-якої пенсії, а лише як р озрахункова величина для виз начення розміру щомісячної д оплати до пенсії, передбачен ої Законом України "Про соціа льний захист дітей війни", оск ільки цей Закон передбачає в якості критерію визначення розміру щомісячної доплати д о пенсії саме із розрахунку м інімальної пенсії за віком, щ о на думку суду не суперечить вимогам ч. 3 ст. 28 Закону Україн и "Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ".
З огляду на викладене поло ження ч. 3 ст. 28 зазначеного Зако ну, не може застосовується ви ключно для визначення розмір ів пенсії, призначених згідн о з цим Законом, оскільки наяв ність такої норми та відсутн ість іншого мінімального роз міру пенсії за віком не є підс тавою для відмови в реалізац ії позивачем конституційної гарантії, встановленої ст. 46 К онституції України та права на отримання доплати до пенс ії, передбаченої ст. 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни. "
Згідно ст. 6 Закону України " Про соціальний захист дітей війни", дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуютьс я на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком.
Відповідно до ч.1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування" мінімальний розмір п енсії за віком встановлюєтьс я у розмірі прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність.
Стаття 54. Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" встановлює у 2009 році про житковий мінімум на одну осо бу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і дем ографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року.
Відповідно до Закону Украї ни «Про встановлення прожитк ового мінімуму та мінімально ї заробітної плати» від 20 жовт ня 2009 року N 1646-VI, прожитковий мін імум на одну особу для осіб, як і втратили працездатність з 1 листопада 2009 року становить 57 3 гривень.
Отже, у 2009 році нарахуванню т а виплаті підлягали такі сум и доплати до пенсії: всього з 1 січня 2009 року по 31 грудня 2009 рок у - 1837 грн. 80 коп.
Відповідно до п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 р. № 530 "Про деякі п итання соціального захисту о кремих категорій громадян" д ітям війни до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, підвище ння органами пенсійного фонд у з 1 жовтня 2008 року і по 30 листоп ада 2009 року проводилося у розм ірі - 49,8 гривні, таким чином поз ивачем недоотримано у 2009 році з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 ро ку - 1240 грн. 20 коп.
Водночас, пунктами 3, 4 положе ння "Про Пенсійний фонд Украї ни", затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 р. № 1261, призначен ня (перерахунок) та виплата пе нсій віднесено до обов'язків та функцій органів Пенсійно го фонду України. З огляду на в казану норму, суд не може пере бирати на себе функцію орган ів пенсійного фонду України щодо нарахування підвищення до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, а відтак позовні ви моги позивача щодо стягнення ще не нарахованої суми не під лягають задоволенню.
Отже відсутність меха нізму реалізації ст. 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" не можуть бути п ідставою для невиконання вим ог зазначеного Закону.
Пенсійний фонд України діє на підставі Положення "Пр о Пенсійний фонд України", зді йснює свої повноваження на п ідставі пункту 15 даного Полож ення через створені в устано вленому порядку його територ іальні управління. Відповідн о до Закону України "Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування" рішення пр о призначення та перерахунок пенсії приймається районним и управліннями Пенсійного фо нду України за місцем прожив ання пенсіонерів. Територіал ьним управлінням Пенсійного фонду України за місцем прож ивання позивача є Управління Пенсійного фонду України в З іньківському районі Полтавс ької області. Враховуючи вищ евикладене, суд вважає Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Зіньківському районі По лтавської області належним в ідповідачем по даній справі.
Вимогу позивача про стя гнення щомісячної надбавки д о пенсії дитини війни за 2009 рік по грудень місяць цього року включно, суд вважає обґрунто ваними, виходячи з наступног о.
Згідно даних які маютьс я в матеріалах справи нараху вання та виплата надбавки до пенсії проводилася відповід ачем на підставі Постанови К М України від 28. 05. 2008 року № 530 "Деяк і питання соціального захист у окремих категорій громадян ", а не ст. 6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ". Даною постановою було вста новлено підвищення пенсій ді тям війни на 2009 рік в розмірі 49, 8 гривні.
Однак, вказана постанов а є підзаконним нормативно-п равовим актом, відповідно до ч. 4 ст. 9 КАС України, у разі вин икнення колізії між підзакон ним нормативно-правовим акто м та законом, застосуванню пі длягають положення закону. К рім того відповідно до ст. 3 За кону України "Про соціальний захист дітей війни", державні соціальні гарантії дітям ві йни, встановлені цим законом , не можуть бути обмежені чи ск асовані іншими нормативно-пр авовими актами.
Судом встановлено що по зивач підвищення до пенсії, я к дитина війни у 2009-2010 роках отри мував підвищення до пенсії у розмірі, що є значно меншим ві д розміру визначеного ст..6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни".
Таким чином, суд вважа є за необхідне зобов'язати Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Зіньківському районі , Полтавської області здійсн ити перерахунок пенсії позив ачу з підвищенням її на 30 % з роз міру мінімальної пенсії за в іком, встановленого ч. 1 ст. 28 За кону України "Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування" за 2010 рік з 01.01.2010 рок у по 30.09.2010 року.
Позовні вимоги щодо стя гнення недоплаченої щоміся чної державної соціальної до помоги дитині війни у визнач еній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволенню, о скільки зазначена допомога н е була йому нарахована, а суд н е може перебирати на себе фун кцію здійснення перерахунку та нарахування пенсії, покла дену законодавством на відпо відний орган.
Позовні вимоги щодо зобов'я зання відповідача в подальшо му нараховувати щомісячну со ціальну надбавку дитині війн и відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" при нарахуванні пен сії також не підлягають задо воленню, оскільки судове ріш ення повинно бути наслідком чинного правового регулюван ня та спрямовано на відновле ння порушених прав, свобод та інтересів. Виходячи із зміст у законодавства воно не може в майбутньому регулювати су спільні відносини.
Згідно вимог ч. 3 ст. 94 КАС України, якщо адміністративн ий позов задоволено частково , судові витрати, здійснені по зивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених ви мог.
На підставі викладеног о та керуючись ст. 64 Конституц ії України, ст.ст. 3, 6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни", Законом України "П ро виконання рішень та засто сування практики Європейськ ого суду з прав людини", ст. 28 За кону України "Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування", ст.ст. 6-14, 18, 71, 94, 122, 159-163, 16 7, 186 Кодексу адміністративног о судочинства України суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний п озов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в З іньківському районі Полтавс ької області задовольнити ч астково.
Визнати бездіяльність уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Зіньківському районі Полтавської області протип равною в частині не нарахува ння позивачу підвищення до пенсії, передбаченого ст. 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни", в розмірі в становленому ст. 28 Закону Укра їни "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня", за період з 01.01.2010 року по 30.09.2 010 року.
Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Зінь ківському районі Полтавсько ї області здійснити перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її на 30% мінімальної пе нсії за віком з розміру, встан овленого ч. 1 ст. 28 Закону Україн и "Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ", та провести відповідні випл ати за 2010 рік з 01.01.2010 року по 30.09.2010 ро ку з урахуванням проведених виплат.
В іншій частині позо вних вимог відмовити.
Стягнути з Державног о бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 грн . 40 коп.
Постанова відповідно д о ч. 1 ст. 254 КАС України набирає з аконної сили після закінченн я строку подання заяви про ап еляційне оскарження, встанов леного цим Кодексом, якщо так у заяву не було подано.
Постанова може бути оск аржена до Полтавського апеля ційного суду через Зіньківсь кий районний суд, який ухвали в судове рішення шляхом пода чі заяви про апеляційне оска рження в 10-денний термін з дня винесення постанови.
Написано власноручно.
Суддя Зіньківського
районного суду С.Р .Должко
Суд | Зіньківський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2010 |
Оприлюднено | 21.12.2010 |
Номер документу | 12858504 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Зіньківський районний суд Полтавської області
Должко Сергій Ростиславович
Цивільне
Косівський районний суд Івано-Франківської області
Турянський Ігор Євгенович
Цивільне
Енергодарський міський суд Запорізької області
Бульба Олександр Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні