Рішення
від 23.12.2010 по справі 41/263пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

23.12.10 р. Справа № 41/263пн

Суддя господарського суд у Донецької області Гончаров С.А.

при секретарі судового зас ідання Говор О.С.

розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу

за позовом: Селидівського м іжрайонного прокурора в інте ресах держави у особі Селиді вської міської ради, м. Селидо ве

до відповідача: Фізичної ос оби - підприємця ОСОБА_1, м. Селидове

про зобов' язання звільни ти самовільно зайняту земель ну ділянку прощею 0,0030га, розташ овану на землях м. Селидове, пе рехресті вул. Михайлівська т а вул. Щорса, із земель комунал ьної власності, підпорядкова них Селидівській міській рад і, привести зазначену ділянк у в придатний для використан ня стан; зобов' язання повер нення здійснити шляхом зносу кіоску, розташованого на зем ельній ділянці; покладення в итрат, пов' язаннях з поверн енням земельної ділянки, на ОСОБА_1.

При участі представників:

від позивача: Козирєва Д.О. - довіреність від 15.11.2010 №56

від відповідача: не з' яви лись

в засіданні брали участь: пр окурор Кравцов В.І. - посвідч ення № 3248

СУТЬ СПОРУ:

Селидівський міжрайонний прокурор звернувся до господ арського суду Донецької обла сті з позовом в інтересах дер жави в особі Селидівської мі ської ради до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, м. Сел идове про зобов' язання звіл ьнити самовільно зайняту зем ельну ділянку прощею 0,0030 га, ро зташовану на землях м. Селидо ве, перехресті вул. Михайлівс ька та вул. Щорса, із земель ко мунальної власності, підпоря дкованих Селидівській міськ ій раді, привести зазначену д ілянку в придатний для викор истання стан; зобов' язання повернення здійснити шляхом зносу кіоску, розташованого на земельній ділянці; поклад ення витрат, пов' язаннях з п оверненням земельної ділянк и, на ОСОБА_1.

В обґрунтування позовних в имог прокурор посилався на ф акт самовільного використан ня відповідачем спірної земе льної ділянки під розміщення торгівельного кіоску, без од ержання правовстановлюючих документів на неї, що є поруше нням ст.ст. 125, 126 Земельного коде ксу України.

Позивачем позов прокурора підтримано.

Відповідач про день та час р озгляду справи був повідомле ний належним чином, але відзи ву на позовну заяву не подав, н е використав своє право на уч асть у судовому засіданні, пр едставника в судове засіданн я не направив. Враховуючи, що н аявних в матеріалах справи д окументів та пояснень достат ньо для прийняття рішення, су д вважає за можливе відповід но до ст.75 ГПК України вирішит и спір по суті.

Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення пр едставників сторін, суд ВСТА НОВИВ:

Державним інспектором - з авідувачем сектору державно ї інспекції з контрою за вико ристанням і охороною земель відділу Держкомзему у м. Сели дове Донецької області 27.04.2010 ро ку проведено перевірку відпо відача відповідно до вимог с татей 6, 10 Закону України „Про д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель” з питання дотримання вимог зе мельного законодавства, резу льтати якої викладені в акті перевірки від 27.04.2010 року.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о, що на час перевірки відпові дач використовує земельну ді лянку площею 0,0030 га, під розміщ ення торгового кіоску із зем ель житлово-громадської забу дови на перехресті вул. Михай лівська та вул. Щорса в м. Сели дове Донецької області, без п равовстановлюючих документ ів, без винесення меж земельн ої ділянки в натурі (на місцев ості), що є порушенням ст.ст. 125, 12 6 Земельного кодексу України .

За результатами перевірки відділом Держкомзему у м. Сел идове Донецької області відп овідачу 27.04.2010 року видано припи с № 000005, яким відповідачу припи сано усунути порушенняу терм ін до 29.05.2010 року.

16.06.2010 року здійснено повторну перевірку відповідача з пит ання дотримання вимог земель ного законодавства, якою вст ановлено, що на час перевірки відповідач використовує зем ельну ділянку площею 0,0030 га, пі д розміщення торгового кіоск у із земель житлово-громадсь кої забудови на перехресті в ул. Михайлівська та вул. Щорса в м. Селидове Донецької облас ті, без правовстановлюючих д окументів, без винесення меж земельної ділянки в натурі (н а місцевості), що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу У країни; вимоги припису від 27.04.2 010 року № 000005 не виконано.

За результатами перевірки 16.06.2010 року відповідачу видано п рипис № 000024, яким приписано усу нути порушення.

Одночасно державним інспе ктором - головним спеціаліст ом сектору державної з контр ою за використанням і охорон ою земель відділу Держкомзем у у м. Селидове Донецької обла сті складено протокол № 000097 від 16.06.2010 року про адміністративне правопорушення, вчинене від повідачем та передбачене ст. 1885 Кодексу України про адміні стративні правопорушення.

Перевіркою, проведеною 15.07.2010 року головним державним інсп ектором сектору державної з контрою за використанням і о хороною земель відділу Держк омзему у м. Селидове Донецько ї області з питання дотриман ня відповідачем вимог земель ного законодавства, результа ти якої оформлено відповідни м актом перевірки дотримання вимог земельного законодавс тва, встановлено невиконання відповідачем вимог приписів від 27.04.2010 року № 000005 та від 16.06.2010 року № 000024.

Господарський суд вважає в имоги позивача обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню з огляду на наступ не.

Основним законом, яким регу люються земельні відносини, є Конституція України. Крім ц ього, земельні відносини рег улюються іншими, прийнятими відповідно до Конституції за конами і підзаконними актами , а саме законами України "Про землеустрій", "Про державний к онтроль за використанням та охороною земель", "Про місцеве самоврядування" та іншими за конами, також Земельним коде ксом України, прийнятим Верх овною Радою України 25.10.2001 року, який набув чинності з 01.01.2002 року .

Відповідно до частини перш ої статті 13 Конституції Украї ни земля є об'єктом права влас ності Українського народу, в ід імені якого це право здійс нюють органи державної влади і органи місцевого самовряд ування в межах, визначених ці єю Конституцією, іншими зако нодавчими актами України.

Статтею 2 Земельного Кодекс у України передбачено, що зем ельні відносини - це суспіл ьні відносини щодо володіння , користування і розпоряджен ня землею. Суб'єктами земельн их відносин є громадяни, юрид ичні особи, органи місцевого самоврядування та органи де ржавної влади.

Завданням земельного зако нодавства є регулювання земе льних відносин з метою забез печення права на землю грома дян, юридичних осіб, територі альних громад та держави, рац іонального використання та о хорони земель.

Стаття 12 Земельного кодексу України встановлює повноваж ення сільських, селищних, міс ьких рад у галузі земельних в ідносин. Зокрема, до їх повнов ажень належить: розпорядженн я землями територіальних гро мад; надання земельних ділян ок у користування із земель к омунальної власності відпов ідно до цього Кодексу; органі зація землеустрою; здійсненн я контролю за використанням та охороною земель комунальн ої власності; додержання зем ельного та екологічного зако нодавства.

Підстави набуття права на з емлю передбачені статтею 116 Зе мельного кодексу України. У ц ій статті врегульовані відно сини щодо набуття громадянам и та юридичними особами прав а власності та права користу вання земельними ділянками і з земель державної або комун альної власності. Підставою набуття права на землю у таки х випадках є рішення органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визнач ених цим Кодексом або за ре зультатами аукціону.

На підставі рішень сільськ их, селищних, міських рад, а в о кремих випадках - районних і обласних рад, земельні ділян ки передаються у власність г ромадян і юридичних осіб із з емель комунальної власності шляхом відведення їх в натур і (на місцевості) та оформленн я відповідних правовстановл юючих документів.

Порядок надання у постійне користування земельних діля нок встановлений статтею 123 Зе мельного кодексу України. Та к, згідно ч. 1 цієї статті надан ня земельних ділянок держа вної або комунальної власн ості у користування здійсню ється на підставі рішень орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння. Рішення зазначених орга нів приймається на підставі проектів землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок у разі зміни цільового призн ачення земельних ділянок; на дання в користування земел ьних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).

Надання у користування з емельної ділянки, межі як ої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її ці льового призначення, здійсн юється на підставі технічної документації із землеустро ю щодо складання документ а, що посвідчує право корис тування земельною ділянкою.

Відповідно ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацік авлена в одержанні у користу вання земельної ділянки із земель державної або комунал ьної власності за проектом ї ї відведення, звертається з клопотанням про вибір мі сця розташування земельної д ілянки до відповідної сільсь кої, селищної, міської, районн ої, обласної ради, Кабінету Мі ністрів України, Ради мініст рів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

Умови і строки розроблення проектів відведення земельн их ділянок визначаються дого вором , укладеним замовником з виконавцем цих робіт відп овідно до типового договору .

Розроблений проект від ведення земельної ділянк и погоджується з територіаль ним органом виконавчої влад и з питань земельних ресур сів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, п риродоохоронним і санітарн о-епідеміологічним органам и, а також з відповідним т ериторіальним органом викон авчої влади з питань лісов ого або водного господарств а (у разі вилучення (викупу), на дання, зміни цільового приз начення земельних ділянок лісогосподарського призна чення чи водного фонду). Погод жений проект відведення зе мельної ділянки після одерж ання позитивного висновку де ржавної землевпорядної експ ертизи у випадках, передбач ених законом, подається разо м з клопотанням про надання земельної ділянки до ві дповідної державної адміні страції, Ради міністрів Авт ономної Республіки Крим аб о сільської, селищної, міськ ої, районної, обласної ради , які розглядають його в міс ячний строк і в межах своїх п овноважень, визначених цим К одексом, приймають рішення п ро надання земельної ділянк и у користування.

Рішенням про надання земел ьної ділянки у користування за проектом її відведення зд ійснюється: затвердження про екту відведення земельної ді лянки; вилучення (викуп) земе льних ділянок у землекори стувачів (землевласників) і з затвердженням умов вилу чення (викупу) земельних діля нок (у разі необхідності); нада ння земельної ділянки особі у користування з визначення м категорії земель та її вико ристання і затвердженням умо в надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо від шкодування втрат сільськог осподарського та лісогос подарського виробництва, в становлення обґрунтованих г раничних термінів забудови земельної ділянки.

Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власн ості та право постійного кор истування на земельну ділянк у виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує прав о власності чи право постійн ого користування земельною д ілянкою, та його державної ре єстрації. Лише така реєстрац ія надає документам легітимн ості.

Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.

Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється (п. 3 ст. 125 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст. 126 Земельно го кодексу України право вла сності на земельну ділянку і право постійного користуван ня земельною ділянкою посвід чується державними актами. Ф орми державних актів затверд жуються Кабінетом Міністрів України.

Право оренди землі офор мляється договором, який р еєструється відповідно до за кону.

Визначення терміну „самов ільне зайняття земельних діл янок” наведене в ст. 1 Закону У країни „Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель”. За приписами ціє ї статті, самовільне зайнятт я земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичн е використання земельної діл янки за відсутності відповід ного рішення органу виконавч ої влади чи органу місцевого самоврядування про її перед ачу у власність або надання у користування (оренду) або за в ідсутності вчиненого правоч ину щодо такої земельної діл янки, за винятком дій, які відп овідно до закону є правомірн ими.

Виходячи з матеріалів спра ви, рішення позивача про пере дачу відповідачу у власність спірної земельної ділянки а бо надання її у користування (оренду), відсутнє, в матеріал ах справи відсутні вчинені в ідповідачем правочини щодо с пірної земельної ділянки.

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини сп рави, на які вона посилається , як на підставу своїх вимог та заперечень.

Судом встановлено, що спірн а земельна ділянка використо вується відповідачем самові льно, з порушенням земельног о законодавства, що підтверд жується матеріалами справи, зокрема, актами перевірки до тримання вимог земельного за конодавства від 27.04.2010 року, 16.06.2010 р оку та від 15.07.2010 року.

Тобто, матеріалами справи п ідтверджується самовільне з аволодіння відповідачем спі рною земельною ділянкою, що н е спирається на закон і відбу вається з порушенням визначе ного порядку надання земельн их ділянок, що здійснюється б ез наявності відповідного рі шення та/або вчинення правоч ину щодо спірної земельної д ілянки.

Відповідачем не надано суд у документів, що підтверджую ть право відповідача на кори стування земельною ділянкою прощею 0,0030га, розташовану на з емлях м. Селидове, перехресті вул. Михайлівська та вул. Щорс а, із земель комунальної влас ності, підпорядкованих Селид івській міській раді.

Заходів щодо усунення пору шень земельного законодавст ва відповідачем не вжито, сам остійно земельну ділянку від повідачем не звільнено.

Згідно статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки під лягають поверненню власника м землі або землекористувача м без відшкодування затрат, п онесених за час незаконного користування ними. Підприємс тва, установи, організації та громадяни, винні у самовільн ому зайнятті земель, зобов'яз ані самостійно (за власний ра хунок) привести ділянку до ст ану, придатного для використ ання, відновити порушені меж ові знаки, знести самовільно зведені будівлі.

Відповідно до ч.3 ст.212 цього К одексу повернення самовільн о зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суд у.

Таким чином, суд вважає поз овні вимоги обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.

Судові витрати згідно ст. 49 Г осподарського процесуально го кодексу України суд покла дає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. 13 Конституції У країни, ст.ст. 2, 12, 116, 123, 125, 126, 212 Земель ного кодексу України, ст. 16 Зак ону України „Про оренду земл і”, ст. 1 Закону України „Про де ржавний контроль за використ анням та охороною земель” ст .ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу Укра їни суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Селидівськ ого міжрайонного прокурора в інтересах держави у особі Се лидівської міської ради до Ф ізичної особи - підприємця ОСОБА_1 - задовольнити.

Зобов' язати Фізичну особ у - підприємця ОСОБА_1 (АД РЕСА_1, ІПН НОМЕР_1) звільн ити самовільно зайняту земел ьну ділянку прощею 0,0030 га, розт ашовану на землях м. Селидове , перехресті вул. Михайлівськ а та вул. Щорса, із земель кому нальної власності, підпорядк ованих Селидівській міській раді, привести зазначену діл янку за власний рахунок в при датний для використання стан шляхом зносу кіоску, розташо ваного на земельній ділянці.

Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕ СА_1, ІПН НОМЕР_1) на корист ь Державного бюджету України державне мито в розмірі 85 г рн.

Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕ СА_1, ІПН НОМЕР_1) на корист ь Державного бюджету України (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій о бласті, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отрим увач : УДК у Київському районі м. Донецька, код бюджетної кла сифікації 22050003) витрати з інфор маційно-технічного забезпеч ення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.

Суддя Гончаров С.А.

В судовому засіданні 23.12.20 10 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення .

Рішення підписане 24.12.2010р

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення23.12.2010
Оприлюднено10.01.2011
Номер документу13381804
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/263пн

Постанова від 13.09.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 15.08.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 05.05.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 01.06.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 10.05.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 14.04.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 08.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 21.03.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 11.01.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Рішення від 23.12.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні