41/242
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
07.12.10 р. Справа № 41/242
Суддя господарського суду Донецької області Гончаров С.А.
при секретарі судового засідання Говор О.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк
до відповідача: Державного підприємства „Шахтарськантрацит”, м. Шахтарськ
про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 2511751,73 грн.
При участі представників:
від позивача: Висоцький А.С. – довіреність від 21.10.2010 №02-2638
від відповідача: Сидоренко Д.А. – довіреність від 04.01.2010р. №10
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства „Шахтарськантрацит” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 2511751,73 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що перевіркою дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства на ВП „Шахта Шахтарська-Глибока” ДП „Шахтарськантрацит” встановлено, що наведеним підприємством раніш було отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 21.02.2006 року за № 33136569 строком дії до 01.12.2007 року; з 01.12.2007 року підприємство дозвіл не отримало та здійснює наднормативний викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря” та чим державі заподіяний збиток на суму 2511751,73 грн.
Відповідач проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що ним було укладено з ПП „Екосфера” договір від 04.02.2008 року на розроблення матеріалів, що обґрунтовують отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу та на Інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферу на проммайданчику підприємства: строк дії наведених договорів неодноразово продовжувався у зв'язку з відсутністю фінансування, роботи виконані на 80% та строк отримання дозволу планується на грудень 2010 року.
Відповідач заперечує про розміру мінімальної заробітної плати, що застосована позивачем для розрахунку суми збитку, оскільки відповідачем встановлено розмір тарифних ставок та окладів виходячи з мінімальної заробітної плати в розмірі 650 грн., а не 744 грн., як помилково застосовано позивачем. З огляду на таке, відповідач стверджує, що сума розрахунку повинна складати 2194406,72 грн.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:
З 11.03.2010 року по 12.03.2010 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Макіївському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено позапланову перевірку з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря на ВП „Шахта Шахтарська-Глибока” ДП „Шахтарськантрацит”, результати якої оформлено актом перевірки дотримання вимог законодавства від 11-12.03.2010 року № 11/18.
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від № 33136569 було видано Держу правлінням екології і природних ресурсів в Донецькій області 21.02.2006 року на строк до 01.12.2007 року; з 01.12.2007 року по теперішній час підприємство працює без дозволу на викид, що є порушенням ст.ст. 10 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”.
За результатами перевірки відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Макіївському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області відповідачу було видано припис від 15.03.2010 року № 11/18 на усунення встановлених порушень, зокрема, відповідачу приписано отримати дозвіл викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Згідно довідки ВП „Шахта Шахтарська-Глибока” про викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за період з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року на ВП „Шахта Шахтарська-Глибока” ДП „Шахтарськантрацит” кількість викинутих в атмосферу шкідливих речовин, відповідно звіту форми 2-ТП (повітря) складає: залізо та його сполуки - 0,058 т; марганець та його сполуки - 0,014 т; діоксид азоту -2,523 т; сірководень- 5,861 т; вуглецю оксид - 132.385 т; сірки діоксид- 18,432 т; метан -577,609 т; ЛОС – 0,786 т, тверді – 107,804т.
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Макіївському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було розраховано розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря при викидах без дозволу на ВП „Шахта Шахтарська-Глибока” ДП „Шахтарськантрацит” за період з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року, згідно якого загальна сума збитку склала 2511751,73 грн.
Як вбачається з наведеного розрахунку, розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснено за параметрами джерел викид, зафіксованими даними державних статистичних спостережень з охорони атмосферного повітря за формулою 2-ТП (повітря) та довідки підприємства за періоди з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року.
Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).
Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 11-12.03.2010 року № 11/18.
У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у перевищенні обсягів викидів забруднюючих речовин, встановлених у дозволах на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.
Згідно ст. 34 Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було розраховано розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря при викидах без дозволу на ВП „Шахта Шахтарська-Глибока” ДП „Шахтарськантрацит” за період з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року, згідно якого загальна сума збитку склала 2511751,73 грн.
Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) (п. 1.2. Методики).
Як зазначалось, Державною екологічною інспекцією в Донецькій області розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснено за параметрами джерел викид, зафіксованими даними державних статистичних спостережень з охорони атмосферного повітря за формулою 2-ТП (повітря) та довідки підприємства за періоди з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року.
Як вбачається з наявного в матеріалах справи звітів про охорону атмосферного повітря ВП „Шахта Шахтарська-Глибока” ДП „Шахтарськантрацит” форми 2-ТП (повітря) за 2009 рік, дані, використані Державною екологічною інспекцією в Донецькій області, при здійснені розрахунку збитків, не суперечать кількостям, що наведені в формах державного статистичного спостереження.
Сума збитків в розмірі 2511751,73 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.
Суму збитків позивач просить стягнути до спеціального фонду місцевого бюджету Шахтарської міської ради.
В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
З урахуванням викладеного, позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства „Шахтарськантрацит” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 2511751,73 грн. – задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства „Шахтарськантрацит” (86211, м. Шахтарськ, вул. Крупської, 20, ЄДРПОУ 32299510) до спеціального фонду місцевого бюджету Шахтарської міської ради (м. Шахтарськ, п/р 33110331700093 ГУДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687038, КБК 24062100) збитки, заподіяні державі, в сумі 2511751,73 грн.
Стягнути з Державного підприємства „Шахтарськантрацит” (86211, м. Шахтарськ, вул. Крупської, 20, ЄДРПОУ 32299510) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 25500,00 грн.
Стягнути з Державного підприємства „Шахтарськантрацит” (86211, м. Шахтарськ, вул. Крупської, 20, ЄДРПОУ 32299510) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.
Суддя Гончаров С.А.
В судовому засіданні 07.12.2010 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Рішення підписане 13.12.2010р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2010 |
Оприлюднено | 12.02.2011 |
Номер документу | 13712122 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Гончаров С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні