Рішення
від 10.02.2011 по справі 16/123пд(19/132пд)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

16/123пд(19/132пд)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.02.11                                                                                 Справа № 16/123пд(19/132пд)

      За позовом  Луганської міської ради,  м.Луганськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю  „Східні ресурси”, м. Луганськ

про внесення змін до договору

Суддя Шеліхіна Р.М.

секретар судового засідання Маценко О.В.

за участю представників сторін:

від позивача – Бабкіна Н.В., довіреність від 24.11.2010                            №01/03-30./5457/0/2-10;

від відповідача – Яндян  О.А., довіреність від 11.12.2010 №1003.

                                             ВСТАНОВИВ:

      Суть спору: позивачем заявлено вимогу внести зміни до договору оренди землі від 21.02.2007, державна реєстрація від 27.03.2007 №040740200007 зі змінами до нього, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Східні ресурси” відносно земельної ділянки площею 0,9000 га за адресою:                   м. Луганськ, вул. Комінтерна (виїзд з міста).

        Відповідач відзивом на позовну заяву, наданому у судовому засіданні 23.12.2010, заперечив проти позову, посилаючись на невірний розрахунок позивачем розміру річної орендної  плати, що пов'язано з невірним застосуванням при розрахунку коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки. Зокрема, відповідач посилається на рішення Артемівського районного суду м Луганська від 30.04.2010                           №2а-2471/10/1203, яким нормативна грошова оцінка  спірної земельної ділянки була зменшена.   Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач також посилається на недотримання позивачем встановленого законом порядку щодо внесення змін до укладеного між сторонами договору.

      Відповідач стверджує, що ні договором, ні законом не встановлено обов'язку орендаря та орендодавця змінювати умови договору оренди землі щодо розмірів орендної плати до 4,5% від грошової оцінки землі у разі зміни граничних розмірів орендної плати, встановлених законом. У відзиві відповідач зазначає, що рішення Луганської міської ради від 25.04.2008 №33/13 було прийнято на підставі норм закону, які було визнано неконституційними, а рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5 щодо встановлення договірного коефіцієнту не може розповсюджуватися на спірний договір, оскільки договір було укладено до прийняття вказаних рішень.

Позивач у судовому засіданні 19.01.2011 надав заяву, якою зменшив вимоги щодо внесення змін до договору, і просить суд:

Внести зміни до договору оренди землі від 21.02.2007, державна реєстрація від 27.03.2007 №040740200007 зі змінами до нього, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Східні ресурси” відносно земельної ділянки площею 0,9000 га за адресою: м.  Луганськ, вул. «Комінтерна»(виїзд з міста) згідно з договором про внесення змін до договору оренди землі, який додається, а саме:

виклавши п.8 розділу „Орендна плата” договору у новій редакції: „Річна орендна плата встановлюється у розмірі 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях.

змінивши у п.10 та п.12 розділу „Орендна плата” договору слова „земельного податку” на слова нормативної грошової оцінки земель м. Луганська”.

доповнивши розділ „Орендна плата” після п.12 новим пунктом 121 наступного змісту: „У разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки протягом терміну дії договору, пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення відповідних змін у договір. Про зміну нормативної грошової оцінки земель м.Луганська орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить про це оголошення в місцевому засобі масової інформації.

змінивши к пп.29.1 п.29 розділу „Інші права та обов'язки сторін” слова „Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин” на слова „Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або до іншого органу, уповноваженого Орендодавцем.

        Датою внесення змін до вищевказаного договору вважати дату прийняття судом відповідного рішення. Державну реєстрацію договору про внесення змін до договору оренди землі від 21.02.2007, державна реєстрація від 27.03.2007 №040740200007 зі змінами до нього здійснити у порядку, встановленому законодавством».

        Дана заява прийнята судом до розгляду.         

     Відповідач додатковим відзивом на позовну заяву від 19.01.2011 продовжив заперечувати проти позову, посилаючись на недотримання позивачем встановленого законом порядку щодо внесення змін до укладеного між сторонами договору.

       Відповідач також стверджує, що коефіцієнт у розмірі 4,5% від нормативної грошової оцінки, не може застосовуватись до спірної земельної ділянки, оскільки на ній відсутні об'єкти нерухомості і вона не використовується для комерційної діяльності, що передбачено рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5 зі змінами згідно рішення Луганської міської ради від 25.04.2008 №33/13.

         Відповідач додатковим відзивом на позовну заяву, наданим у судовому засіданні 31.01.2011, стверджує, що дія рішення  Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5 не може розповсюджуватися на спірний договір, оскільки договірні відносини між сторонами у справі виникли до прийняття вказаного рішення. Відповідач зазначив, що ні в рішенні Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5, ні в рішенні Луганської міської ради від 25.04.2008 №33/13 не передбачалось збільшення договірних коефіцієнтів для договорів оренди, які були укладені раніш, ніж набрало чинності рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5.

      Позивач у судовому засіданні 31.01.2011 надав заперечення на додатковий відзив, яким вказав, що земельна ділянка була передана в оренду під декілька цілей використання, і відповідно до абз.3 п.1  рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5 відносно загальної площі вказаної земельної ділянки застосовується максимальний договірний коефіцієнт із усіх договірних коефіцієнтів, які відповідають цілям використання земельної ділянки.

       Позивач також, з посиланням на п.4 додатку до рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5 стверджує, що розмір річної орендної плати за спірну земельну ділянку повинен бути встановлений у розмірі           4,5 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.

Рішенням Луганської міської ради від 20.08.2006 №8/85 зі змінами, внесеними до нього рішеннями Луганської міської ради від 24.10.2006 №10/123 та від 31.10.2007 №25/83, Товариству з обмеженою відповідальністю „Східні ресурси” (відповідач, орендар) була передана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка площею 0,9га за адресою: м. Луганськ, вул. «Комінтерна»(виїзд з міста) під будівництво та розміщення готельного комплексу, ресторану, автозаправного комплексу та під благоустрій прилеглої території.

Між Луганською міською радою (позивач, орендодавець) та відповідачем укладено договір оренди землі від 21.07.2007, державна реєстрація від 27.03.2007 №040740200007. Зміни до договору внесенні договором про внесення змін від 04.12.2007, державна реєстрація від 11.02.2008 №040840200001.

Згідно п.4 договору на момент укладення цього договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 1723887 грн. 00 коп.

Згідно з п.8 розділу „Орендна плата” вказаного договору оренди землі річна орендна плата встановлювалася у розмірі земельного податку (річного) у гривнях, збільшеного на коефіцієнт 2,5.

Пунктом 10 договору передбачено, що обчислення розміру річної орендної плати за земельну ділянку, здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, яка проводиться у порядку, визначеному у п.9 даного договору; а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбувається протягом терміну дії договору оренди. Обчислення розмірів земельного податку визначається відповідно до фактичного функціонального використання і місцерозташування земельної ділянки.

Пунктом 12 договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно п.14 на момент укладення договору розмір річної орендної плати згідно визначеної мети використання складає 43097 грн. 18 коп.

Пунктом 31 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та нотаріально посвідчується.

Рішенням Луганської міської ради від 20.08.2009 №55/78 відповідачу було запропоновано внести зміни до договору згідно з проектом договору про внесення змін, який додається до вказаного рішення міської ради та є його невід'ємною частиною. Під час розгляду справи позивач змінив свої вимоги, викладені в надісланому відповідачеві проекті та в позовній заяві, зменшивши розмір пропозицій і наполягає на зміні (збільшенні до 4,5%) коефіцієнту використання земельної ділянки, на внесенні в договір пункту, який надаватиме позивачеві право проводити збільшення розміру нормативної грошової оцінки землі і не вносити при цьому зміни до договору щодо збільшення орендної плати. Також, у зв'язку з внутрішньою реорганізацією позивач змінив особу, яка відповідатиме за укладення та виконання договорів оренди землі, і в зміненому проекті позивач наполягає на державній реєстрації змін до договору, внесених судовим рішенням (предмет спору).

Враховуючи вищевикладене, повно, всебічно і об'єктивно дослідивши матеріали та обставини справи,  вислухав представників сторін, оцінивши надані ними докази своїх вимог і заперечень до суті спору, їх  належність, допустимість, достовірність кожного  окремо і у сукупності без надання жодному доказу пріоритету або вищої сили суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню за таких підстав.

Позов в частині вимог позивача викласти п.8 розділу „Орендна плата” договору у новій редакції: „Річна орендна плата встановлюється у розмірі 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях»слід залишити без задоволення за таких підстав.

Проект даних змін не містить належних обґрунтувань щодо визначення та встановлення позивачем річної орендної плати у розмірі 4,5% від нормативної грошової оцінки землі. Позивач мотивує застосування такого відсотку змінами у законодавчі акти, згідно з якими орендна плата не може бути меншою, ніж трикратний розмір земельного податку, та рішенням міськради від 25.04.05.  №33/13, яким встановлено договірний коефіцієнт у розмірі 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відведеної та наданої для автозаправних станцій.

При цьому слід вказати, що рішення міськради від 25.04.05 №33/13 встановлює мінімальний договірний коефіцієнт у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за використання «земель іншої категорії».

Під час розгляду справи відповідачем доведено належним чином –в порядку ст.ст.33,34 ГПК України –і не спростовано позивачем факт того, що надана договором земельна ділянка  не використовується як земельна ділянка під збудованим та розміщеним готельним комплексом, рестораном, автозаправним комплексом. Тобто, відповідач не отримує прибутку від підприємницької діяльності на наданій в оренду землі. За таких обставин у позивача відсутні підстави для застосування у проекті змін до договору договірного коефіцієнту у розмірі 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, адже такий коефіцієнт має бути застосований для розрахунку орендної плати за земельну ділянку, на якій розміщено (збудовано) автозаправну станцію.

Також слід вказати на обставини, згідно з якими у позивача відсутні підстави пропонувати у змінах до договору коефіцієнт, встановлений рішенням міськради від 25.04.05. №33/13.

Відповідно до норми ст.19 Основного закону держави –Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок встановлення розміру орендної плати за землю регулюється рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/5. Рішенням Луганської міської ради від 25.04.2008 № 33/13 були внесені зміни в рішення №25/5, згідно з якими розмір річної орендної плати встановлюється від 3 до 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передається в оренду. Саме рішення Луганської міської ради від 25.04.2008 № 33/13 є підставою для внесення  змін в спірний  додаток до договору оренди  землі  та встановлює договірний  коефіцієнт використання землі 4,5.

Вказані рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/5 та від 25.04.2008 № 33/13 були прийняті на виконання, в тому числі, Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 28.12.2007 (№ 107-VI), яким були внесені зміни до Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі», у зв'язку з чим річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки (ст. 21 Закону України «Про оренду землі»).

На підставі рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008) вказані положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 28.12.2007 (№ 107-VI) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).

Рішенням Конституційного Суду України від 14.12.2000 року по справі № 1-31/2000 встановлено, що відповідні закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, не підлягають застосуванню як такі, що відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. У п.4 наведеного рішення Конституційного Суду України від 14.12.2000 року також визначено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства,  установи, організації, посадові та службові особи, повинні утримуватись від застосування чи використання правових актів або їх положень, визнаних неконституційними.    

Таким  чином, рішення Луганської міської ради від 25.04.2008 № 33/13 було  прийнято на  підставі  норм  закону які  було  визнано  неконституційними.  Нового регуляторного  акту  після 22.05.2008 щодо встановлення  договірних  коефіцієнтів Луганська  міська  рада не  приймала.

          Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” № 309-VІ набув чинності 04.06.08 року, яким були внесені зміни до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі”, згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки (ст. 21 Закону України „Про оренду землі”).

          Відповідно до ст.19 Конституції України, п. 35 ч. 1 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” позивач мав постановити після 03.06.2008 року на пленарному засіданні (сесії) рішення про затвердження договірних коефіцієнтів у відповідності до змін у законодавстві та цільовим призначенням земельних ділянок. Докази про дотримання позивачем даних норм права в матеріалах справи відсутні.

          Відмовляючи у позовній вимозі про внесення змін у договір в частині збільшення коефіцієнту суд також виходив з приписів ст.58 Конституції України, якою встановлено, що закони та інші нормативно правові акти не мають зворотної дії в часі, за винятком коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Відповідач використовує землю на підставі договору, укладеного 21.02.07, і змінювати одну з суттєвих умов договору –коефіцієнт використання землі, який призведе до збільшення розміру орендної плати, - на підставі прийнятого 03.06.08 закону, є порушенням приписів ст.58 Конституції України.

          За таких обставин вимогу про зміну п.8 розділу „Орендна плата” договору у на нову редакцію: „Річна орендна плата встановлюється у розмірі 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях» суд залишає без задоволення.

Позов в частині змін у п.10 та п.12 розділу „Орендна плата” договору слова „земельного податку” на слова нормативної грошової оцінки земель м. Луганська” суд задовольняє, оскільки такі зміни не суперечать закону, не порушують і суттєво не змінюють прав та законних інтересів орендаря (відповідача) за договором.

Позов в частині доповнення розділу „Орендна плата” новим пунктом 121 зі змістом: „У разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки протягом терміну дії договору, пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення відповідних змін у договір. Про зміну нормативної грошової оцінки земель м. Луганська орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить про це оголошення в місцевому засобі масової інформації»слід залишити без задоволення, оскільки такі зміни до договору суперечать закону та умовам пункту 31 цього ж договору, яким встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та нотаріально посвідчується.

Відповідно до ст. 30 Закону  України «Про оренду  землі»зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Враховуючи один з головних принці пиві цивільних правовідносин - рівності сторін у договорі та приписи ст.19 Конституції України –суд залишає вказану вимогу позивача без задоволення.

Позов в частині змін к пп.29.1 п.29 щодо заміни слів „Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин” на слова „Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або до іншого органу, уповноваженого Орендодавцем»суд задовольняє з огляду на належне підтвердження позивачем про проведення реорганізації в міській раді, в результаті якої змінено особу, відповідальну за укладення, виконання та контроль за виконанням договорів оренди землі і питань, пов'язаних з реалізацією прав позивача в сфері земельних правовідносин.

Позов в частині вимог позивача про зазначення у змінах до договору приписів щодо державної реєстрації договору про внесення змін у порядку, встановленому законодавством, суд залишає без задоволення, оскільки жодною нормою права не встановлено обов'язку  (необхідності) реєструвати зміни до договору, внесенні на підставі рішення суду. В даному випадку спір про внесення змін до договору вирішено судом. Договір про внесення змін набирає чинності на підставі рішення суду. Рішення суду набирає чинності в порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом, і є обов'язковим до виконання сторонами спору (в даному випадку – сторонами договору) на підставі Конституції України.

Згідно приписів ч.2 ст.187 ГК України день   набрання  чинності  рішенням  суду,  яким  вирішено питання щодо переддоговірного  спору,  вважається  днем  укладення відповідного   господарського  договору,  якщо  рішенням  суду  не визначено інше.

Частина 3 ст.653 ЦК України встановлює: якщо  договір  змінюється

або  розривається у судовому порядку,  зобов'язання змінюється або припиняється з  моменту  набрання  рішенням  суду  про  зміну  або розірвання договору законної сили. Тому зміни договору оренди землі, внесені на підставі судового рішення, не потребують державної реєстрації і позовні вимоги в цій частині слід залишити без задоволення.

За таких підстав позовні вимоги слід задовольнити частково і судові витрати розподілити між сторонами пропорційно.

На підставі викладеного, ст.ст.19,58,124 Конституції України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», керуючись ст.ст.22,33,34,43,44-49,82,84,85 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

          1.Позов задовольнити частково.

          2.В договір оренди землі, посвідчений нотаріусом Луганського міського округу Троїцьким С.Є., 21.02.07. за реєстровим №437, державна реєстрація від 27.03.07 №040740200007 зі змінами до нього, внесеними договором від 04.12.07, державна реєстрація від 11.02.08 №040840200001, який укладений між Луганською міською радою, м. Луганськ та Товариством з обмеженою відповідальністю  „Східні ресурси”, м. Луганськ  внести наступні зміни:

у п.10 та п.12 розділу договору „Орендна плата” слова „земельного податку” замінити на слова «нормативної грошової оцінки земель м. Луганська”;

у пп.29.1 п.29 розділу договору «Інші права та обов'язки сторін»змінити слова „Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин” на слова „Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або до іншого органу, уповноваженого Орендодавцем».

Датою внесення змін до договору вважати дату набрання законної сили прийнятим судовим рішенням».

          3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю  „Східні ресурси”, м. Луганськ, вул. «Павловська», 2 «в», ід. Код 24049643 на користь Луганської міської ради,  м. Луганськ, вул. Ім. Коцюбинського, 14, ід. Код 26070794 державне мито в сумі 42,50грн., витрати на інформаційно-технічні послуги судового процесу в сумі 118грн. Видати наказ.

          4.Датою внесення змін до договору вважати дату набуття даним рішенням законної сили.

          5.Решту позовних вимог залишити без задоволення.

Рішення підписане 15.02.11    

Суддя                                                                                 Р. Шеліхіна

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення10.02.2011
Оприлюднено03.03.2011
Номер документу13951309
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/123пд(19/132пд)

Постанова від 20.07.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Постанова від 11.04.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Величко Н.Л.

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Величко Н.Л.

Рішення від 10.02.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 31.01.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 19.01.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні