Постанова
від 11.04.2011 по справі 16/123пд(19/132пд)
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний го сподарський суд

Постанова

Іменем України

11.04.2011 р. справа №16/123пд(19/132п д)

Донецький апеляційний г осподарський суду у складі к олегії суддів:

Головуючого судді-доповід ача Величко Н.Л.

Суддів Алєєвої І.В., М'ясищева А.М.

При секретарі Натаріній О .О.

За участю представників ст орін:

від позивача: не з'явились

від відповідача: Біжінар Р.В . - за дов. № 1004 від 22.12.2010р., Сердюк В .В. - за дов. № 458 від 07.04.2011р.

Розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу Луганської міс ької ради, м. Луганськ

на рішення господарськ ого суду Луганської області від 10.02.2011р. (підписане 15.02.2011р.) у спр аві № 16/123пд (19/132пд) (суддя Шеліхін а Р.М.)

за позовом: Луганської міської ради, м. Луганськ

до відповідача: Т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Східні ресурси", м . Луганськ

про внесення змін до до говору оренди землі

Встановила:

1.Стислий виклад суті рішення місцевого господарс ького суду

Рішенням господарсько го суду Луганської області від 10.02.2011р. (підписане 15.02.2011р.) у спр аві № 16/123пд (19/132пд) (суддя Шеліхі на Р.М.) позов задоволений част ково. Вирішено в договір орен ди землі, посвідчений нотарі усом Луганського міського ок ругу ОСОБА_1, 21.02.07. за реєстро вим №437, державна реєстрація в ід 27.03.07 №040740200007 зі змінами до нього , внесеними договором від 04.12.07, д ержавна реєстрація від 11.02.08 №0408 40200001, який укладений між Луганс ькою міською радою, м. Лугансь к та Товариством з обмеженою відповідальністю „Східні р есурси ”, м. Луганськ внести н аступні зміни:

у п.10 та п.12 розділу договору „ Орендна плата ” слова „земел ьного податку ” замінити на с лова “нормативної грошової о цінки земель м. Луганська”;

у пп.29.1 п.29 розділу договору “І нші права та обов'язки сторін ” змінити слова „Управління Луганської міської ради з пи тань регулювання земельних в ідносин ” на слова „Управлін ня Луганської міської ради з питань земельних ресурсів а бо до іншого органу, уповнова женого Орендодавцем ”. Датою внесення змін до договору вв ажати дату набрання законної сили прийнятим судовим ріше нням ”.

Стягнуто з Товариства з обм еженою відповідальністю „С хідні ресурси”, м. Луганськ, на користь Луганської міської ради, м. Луганськ, державне ми то в сумі 42,50грн., витрати на інф ормаційно-технічні послуги с удового процесу в сумі 118грн.

Решту позовних вимог зали шено без задоволення.

2. Підстави, з яких порушен е питання про перегляд рішен ня

Позивач подав апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, в якій просить його скасувати та пр ийняти постанову, якою задов ольнити позовні вимоги у пов ному обсязі.

Апеляційну скаргу мотивує тим, що рішення судом першої і нстанції винесене з порушен ням норм матеріального права .

Скаржник вважає, що суд перш ої інстанції неправомірно в ідмовив у внесенні змін у п.8 р озділу "Орендна плата" щодо вс тановлення річної орендної п лати у розмірі 4,5 відсотків ві д нормативної грошової оцінк и земельної ділянки, що перед ана в оренду, оскільки відпов ідно до п. 4 додатку до рішення Луганської міської ради від 31.05.2007р. № 25/5, та з урахуванням цілі використання земельної діля нки площею 0,9000 га за адресою: м. Л уганськ, вул. Комінтерна (виїз д з міста), а саме під будівниц тво та розміщення готельного комплексу, ресторану, автоза правного комплексу та благоу стрій прилеглої території, р озмір річної орендної плати за вказану земельну ділянку повинен бути встановлений у розмірі 4,5 відсотків від норма тивної грошової оцінки цієї земельної ділянки (як під «Па ливно-роздавальні, автозапра вні станції, пункти, комплекс и, тощо, які здійснюють продаж нафтопродуктів або газу»). Ск аржник зазначає, що дане поло ження не конкретизує, чи підл ягає застосуванню даний коеф іцієнт під розміщений об'єкт чи під майбутнє будівництво .

3. Доводи, викладен і в запереченнях на апеляцій ні скарги

Відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів апеляційної с карги заперечив та просив рі шення суду залишити без змін , а апеляційну скаргу без зад оволення посилаючись на те, щ о рішення суду є законним та о бґрунтованим, оскільки винес ено в повній відповідності з нормами матеріального та пр оцесуального права, при цьом у були належним чином з'ясова ні та доведені всі обставини , що мають значення для справи .

Позивач своїх представник ів у судове засідання не напр авив.

Судова колегія вважає можл ивим здійснити розгляд апеля ційної скарги у відсутність представника позивача за ная вними у матеріалах справи до казами, оскільки його явка пр и порушенні апеляційного про вадження у справі була визна на необов'язковою, про день т а час судового засідання він повідомлений належним чином відповідно до вимог Господа рського процесуального коде ксу України.

4.Апеляційною інстанціє ю встановлено:

Рішенням Луганської місь кої ради від 20.08.2006 №8/85 зі змінами , внесеними до нього рішенням и Луганської міської ради ві д 24.10.2006 №10/123 та від 31.10.2007 №25/83, Товарист ву з обмеженою відповідальні стю „Східні ресурси” була пе редана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка площе ю 0,9га за адресою: м. Луганськ, в ул. “Комінтерна ”(виїзд з міст а) під будівництво та розміще ння готельного комплексу, ре сторану, автозаправного комп лексу та під благоустрій при леглої території.

Між Луганською міською рад ою (орендодавець) та Товарист вом з обмеженою відповідальн істю „Східні ресурси” (оренд ар) укладено договір оренди з емлі від 21.07.2007, державна реєстра ція від 27.03.2007 №040740200007. Зміни до дого вору внесенні договором про внесення змін від 04.12.2007, державн а реєстрація від 11.02.2008 №040840200001.

Згідно п.4 договору на момен т укладення цього договору н ормативна грошова оцінка зем ельної ділянки становила 1723887 г рн. 00 коп.

Згідно з п.8 розділу „Орендн а плата ” договору оренди зем лі річна орендна плата встан овлена у розмірі земельного податку (річного) у гривнях, зб ільшеного на коефіцієнт 2,5.

Пунктом 10 договору передбач ено, що обчислення розміру рі чної орендної плати за земел ьну ділянку, здійснюється з у рахуванням індексу інфляції , який враховується при здійс ненні індексації, яка провод иться у порядку, визначеному у п.9 даного договору; а також з урахуванням інших змін розм ірів земельного податку, що в ідбувається протягом термін у дії договору оренди. Обчисл ення розмірів земельного под атку визначається відповідн о до фактичного функціональн ого використання і місця роз ташування земельної ділянки .

Пунктом 12 договору встановл ено, що розмір орендної плати переглядається один раз на р ік у разі зміни розмірів земе льного податку, підвищення ц ін, тарифів, у тому числі внасл ідок інфляції та в інших випа дках, передбачених законом.

Згідно п.14 на момент укладен ня договору розмір річної ор ендної плати згідно визначен ої мети використання складає 43097 грн. 18 коп.

Пунктом 31 договору передбач ено, що зміна умов договору зд ійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та нотаріально посвідчується.

Рішенням Луганської міськ ої ради від 20.08.2009 №55/78 відповідач у було запропоновано внести зміни до договору згідно з пр оектом договору про внесення змін, який додається до вказа ного рішення міської ради та є його невід' ємною частино ю.

Під час розгляду справи поз ивач змінив свої вимоги, викл адені в надісланому відповід ачеві проекті та в позовній з аяві, зменшивши розмір пропо зицій і наполягає на зміні (зб ільшенні до 4,5%) коефіцієнту ви користання земельної ділянк и, на внесенні в договір пункт у, який надаватиме позивачев і право проводити збільшення розміру нормативної грошово ї оцінки землі і не вносити пр и цьому зміни до договору щод о збільшення орендної плати. Також, у зв' язку з внутрішнь ою реорганізацією позивач зм інив особу, яка відповідатим е за укладення та виконання д оговорів оренди землі, і в змі неному проекті позивач напол ягає на державній реєстрації змін до договору, внесених су довим рішенням (предмет спор у).

5. Мотиви, з яких суд апеляці йної інстанції виходив при п рийнятті постанови:

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" встановлен о, що відносини, пов'язані з ор ендою землі, регулюються Зем ельним кодексом України, Цив ільним кодексом України, цим Законом, законами України, ін шими нормативно-правовими ак тами, прийнятими відповідно до них, а також договором орен ди землі.

Згідно ст.21 Закону України в ід 06.10.1998р. № 161-ХІУ "Про оренду земл і" (з змінами, внесеними згідн о із Законом України від 02.12.2010 р . N 2756-VI) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користуван ня земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесе ння орендної плати за землю в становлюються за згодою стор ін у договорі оренди (крім стр оків внесення орендної плати за земельні ділянки державн ої та комунальної власності, які встановлюються відповід но до Податкового кодексу Ук раїни).

Обчислення розміру орендн ої плати за землю здійснюєть ся з урахуванням індексів ін фляції, якщо інше не передбач ено договором оренди.

Відповідно до ст..288.(п.288.2,288.4,288.5),289 П одаткового кодексу України п латником орендної плати є ор ендар земельної ділянки.

Розмір та умови внесення ор ендної плати встановлюються у договорі оренди між орендо давцем (власником) і орендаре м, але річна сума платежу не мо же бути меншою:

для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом,та не може пе ревищувати:

а) для земельних ділянок, на даних для розміщення, будівн ицтва, обслуговування та екс плуатації об'єктів енергетик и, які виробляють електричну енергію з відновлюваних дже рел енергії, включаючи техно логічну інфраструктуру таки х об'єктів (виробничі приміще ння, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підста нції, електричні мережі), - 3 від сотки нормативної грошової о цінки;

б) для інших земельних ділян ок, наданих в оренду, - 12 відсотк ів нормативної грошової оцін ки.

Для визначення розміру под атку та орендної плати викор истовується нормативна грош ова оцінка земельних ділянок .

Відповідно до ч.1 ст.30 Закону України “Про оренду землі ” з міна умов договору оренди зе млі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Частинами 1 статей 651, 652 Цивіль ного кодексу України передба чено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або з аконом. Щодо зміни договору з а рішенням суду на вимогу одн ієї із сторін, то наведені нор ми передбачають таку можливі сть або у випадку істотного п орушення договору другою сто роною та в інших випадках вст ановлених договором або зако ном, або у зв' язку з істотною зміною обставин у виняткови х випадках.

Позивач мотивує необхідн ість внесення змін до п.8 розді лу „Орендна плата ” договору щодо встановлення річної ор ендної плати у розмірі 4,5% від н ормативної грошової оцінки з емельної ділянки, змінами у з аконодавчих актах, згідно з я кими орендна плата не може бу ти меншою, ніж трикратний роз мір земельного податку, та рі шенням міськради від 25.04.05. №33/13, я ким встановлено договірний к оефіцієнт у розмірі 4,5% від нор мативної грошової оцінки зем ельної ділянки, відведеної т а наданої для автозаправних станцій.

Рішенням Луганської міськ ої ради від 25.04.05 №33/13 внесено змін и у рішення від 31.10.2007р. №25\5 у тому числі в частині встановлення договірного коефіцієнту, ви значивши договірний коефіці єнт в залежності від цілей ви користання земельної ділянк и . Так договірний коефіцієнт у розмірі 3% від нормативної г рошової оцінки земельної діл янки встановлено за використ ання “земель іншої категорії ”,договірний коефіцієнт у ро змірі 4,5% за використання земе ль для паливно-роздавальних, автозаправних станцій,пункт ів, комплексів,тощо,що здій снюють продаж нафтопродукті в або газу.

Як вбачається зі змісту п.1 договору оренди земельна ді лянка виділена відповідачу з метою використання її під бу дівництво та розміщення готе льного комплексу,ресторану,а втостоянки та автозаправног о комплексу та благоустрою п рилеглої території.

Судова колегія вважає, що ві дповідачем доведено належни м чином і не спростовано пози вачем факт того, що надана за д оговором земельна ділянка н е використовується як земель на ділянка під збудованим та розміщеним готельним компле ксом, рестораном, автозаправ ним комплексом.

За таких обставин, судова ко легія вважає, що у позивача ві дсутні підстави для застосув ання договірного коефіцієн ту у розмірі 4,5% від нормативно ї грошової оцінки земельної ділянки та внесення відповід них змін до п.8 розділу "Орендн а плата" договору , оскільки та кий коефіцієнт має бути заст осований для розрахунку орен дної плати за земельну ділян ку, на якій розміщено (збудова но) об' єкти, що здійснюють пр одаж нафтопродуктів або газу .

Щодо позовних вимог в части ні змін у п.10 та п.12 розділу „Оре ндна плата ” договору слова „ земельного податку ” на слов а "нормативної грошової оцін ки земель м. Луганська ” , то су д першої інстанції правомірн о їх задовольнив, оскільки та кі зміни не суперечать закон у.

Щодо позовних вимог в части ні доповнення розділу „Оренд на плата ” новим пунктом 121 зі з містом: "У разі зміни норматив ної грошової оцінки земельно ї ділянки протягом терміну д ії договору, пропорційно змі нюється й розмір орендної плати без внесення відповід них змін у договір. Про змі ну нормативної грошової оцін ки земель м. Луганська орендо давець письмово повідомляє о рендаря або робить про це ого лошення в місцевому засобі м асової інформації", то судова колегія вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано зали шив їх без задоволення, оскіл ьки такі зміни до договору су перечать ст.21,30 Закону " Про оре нду землі" та п.288 Податкового к одексу якими встановлено, що зміна умов договору здійсню ється виключно за згодою сто рін. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюють ся у договорі оренди між орен додавцем і орендарем.

Стосовно позовних вимог в ч астині змін к пп.29.1 п.29 щодо замі ни слів "Управління Луганськ ої міської ради з питань регу лювання земельних відносин" на слова "Управління Лугансь кої міської ради з питань зем ельних ресурсів або до іншог о органу, уповноваженого Оре ндодавцем", то судова колегія вважає, що суд першої інстанц ії дійшов вірного висновку п ро задоволення позовних вимо г у цій частині, оскільки пози вачем належними доказами пі дтверджено проведення реорг анізації в Луганській міські й раді, в результаті якої змін ено особу, відповідальну за у кладення, виконання та контр оль за виконанням договорів оренди землі і питань, пов' я заних з реалізацією прав поз ивача в сфері земельних прав овідносин.

Позов в частині вимог Луган ської міської ради про зазна чення у змінах до договору що до державної реєстрації дого вору про внесення змін у поря дку, встановленому законодав ством, правомірно судом перш ої інстанції залишений без з адоволення, оскільки законод авством не встановлено обов' язку (необхідності) реєструв ати зміни до договору, внесен ні на підставі рішення суду.

Частина 3 статті 653 ЦК України встановлює,що якщо договір змінюється або розриваєтьс я у судовому порядку, зобов'я зання змінюється або припиня ється з моменту набрання рі шенням суду про зміну або р озірвання договору законної сили,тому зміни договору оре нди землі, внесені на підстав і судового рішення, не потреб ують державної реєстрації.

За таких підстав, кол егія вважає, що суд першої інс танції повно з' ясував обста вини справи і дав їм правильн у юридичну оцінку. Порушень ч и неправильного застосуванн я норм матеріального чи проц есуального права при розгляд і спору судовою колегією не в становлено, тому мотиви, з яки х подана апеляційна скарга, н е можуть бути підставою для с касування прийнятого у справ і судового рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.99, ст.101, п.1 ст.103, ст.105 Господарського процесуальн ого кодексу України, судова к олегія -

П О С Т А Н О В И Л А :

Рішення господарського суду Луганської області від 10.02.2011р. (підписане 15.02.2011р.) у справі № 16/123пд (19/132пд) залишити без змін , а апеляційну скаргу Лугансь кої міської ради, м. Луганськ , - без задоволення.

Постанова набирає закон ної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищог о господарського суду Україн и у касаційному порядку чере з апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня прийняття постанови.

Головуючий суддя-до повідач Н.Л. Величко

Судді І.В. Алєєва

А.М. М'ясищев

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 14.04.2011р.

Надруковано 5 прим ірників:

2 - сторонам по справі

1 - у справу

1 - господ. суду

1- ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.04.2011
Оприлюднено20.04.2011
Номер документу14928469
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/123пд(19/132пд)

Постанова від 20.07.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Постанова від 11.04.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Величко Н.Л.

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Величко Н.Л.

Рішення від 10.02.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 31.01.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 19.01.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні