31/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
01.03.11 р. Справа № 31/11
Господарський суд Донецької області, у складі судді Ушенко Л.В., при секретарі судового засідання Павловій Я.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали за позовною заявою
Державної екологічної інспекції в Донецькій області
до відповідача ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування”
про стягнення збитків в сумі 155587,78 грн., заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферу
В присутності представників сторін:
від позивача: Руденко А.О.- довіреність
від відповідача: Гура С.В. – довіреність
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція в Донецькій області, м. Донецьк звернулась з позовом до Відкритого акціонерного товариства „Краматорський завод тяжкого верстатобудування„ про стягнення збитків в сумі 155587,78 грн., заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферу.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що у період з 16.02.2010р. по 05.03.2010р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України на ВАТ „Краматорський завод тяжкого Верстатобудування”. Під час перевірки встановлено, що з 1 квітня 2009 року по момент здійснення перевірки відповідач працює без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Позивачем здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків за період з 01.04.2009р. по 31.12.2009р., який склав 155587,78грн.
Відповідач надав відзив на позов згідно якого проти позову заперечує. Відповідач зазначає, що постійно вживає заходи щодо дотримання вимог ст. 10 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”, здійснює викиди в атмосферу забруднюючих речовин в декілька разів менше ніж встановлено нормативами граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин з стаціонарних джерел, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України № 309 від 27.06.2006 р. Також відповідачем вказано, що жодного пункту з наведених позивачем статей ним не порушено, та норми викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, відповідно до законодавства, відповідачем не перевищують граничнодопустимих.
Технічна фіксація судового засідання не здійснювалась за узгодженим клопотанням представників сторін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, присутнього в судовому засіданні, встановив наступне.
У період з 16.02.2010 року по 05.03.2010 року державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України на ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” в результаті чого був складений акт.
Проведеною перевіркою встановлено, що термін дії дозволу на викид забруднюючих речовин а атмосферне повітря на ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” № 222999 скінчився 01.04.2009 року. Починаючи з 01.04.2009 року та на момент перевірки підприємство здійснює викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу, що є порушенням ст. 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”. ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” поставлений на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря з 28.02.2002 за № 140146.
В період з 14-15.05.2009р. та з 18-22.05.2009р. Відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області були проведені повторні перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства України на ВП шахта «1/3 Новогродівська» ДП «Селидвугілля» за результатами яких складено акти 319 та №20 відповідно.
Позивачем здійснений розрахунок розміру відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” з 01.04.2009 р. по 31.12.2009 р. згідно з «Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затв. наказом Міністерства Мінекобезпеки України від 10.12.2008 р. №639, зареєстрованої в Мін'юсті за №48/16064 21.01.2009 р. відповідно до якої розмір шкоди склав 155587,78 грн.
Господарський суд вважає, що вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області щодо стягнення збитків в 155587,78 грн., заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з 01.04.2009 р. по 31.12.2009 р. підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Державна екологічна інспекція в Донецькій області є спеціальним підрозділом Мінприроди, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі води, атмосферне повітря, тваринний та рослинний світ).
Відповідно до п.4 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі” (затвердженого Міністерством охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.06р. №548, зар. в МЮ України від 13.02.07р. за №120/13387) вона здійснює державний контроль за додержанням правил, нормативів, стандартів у сфері охорони навколишнього природного середовища, додержанням умов виданих дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, викиди та скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, забрудненням навколишнього природного середовища внаслідок викидів та скидів шляхом проведення інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей тощо.
При здійсненні державного контролю, інспекція має право (п.5 Положення про інспекцію) перевіряти документи на право спеціального використання природних ресурсів (ліцензії, дозволи); складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом; давати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень; подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” від 25.06.1991р. № 1264/ХІІ (зі змінами та доповненнями) використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначені Законом України “Про охорону атмосферного повітря” від 16.10.1992 р. № 2707-XII (зі змінами та доповненнями).
Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 цього Закону викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Як вбачається з матеріалів справи дозвіл у відповідача скінчився 01.04.2009 року.
Згідно ст. 34 Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Порядок обчислення збитків за період з 01.04.2009 р. по 31.12.2009 р. згідно з «Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затв. наказом Міністерства Мінекобезпеки України від 10.12.2008 р. №639 (зареєстрована в Мін'юсті за №48/16064 21.01.2009 р).
Відповідач не визнає сам факт порушення норм природоохоронного законодавства та зазначає, що фактичні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” не перевищують граничнодопустимі. Тим самим, пояснення відповідача щодо викидів забруднюючих речовин не співвідносяться з позовними вимогами Державної екологічної інспекції в Донецькій області стосовно відшкодування заподіяної шкоди внаслідок праці відповідача без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Також відповідачем до матеріалів справи буд доданий договір на виконання робіт між ТОВ „ДОНЕЦЬК-ЕКОЛОГІЯ” та ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” від 01.10.2010 року стосовно робіт з коректування інвентаризації джерел викидів шкідливих речовин в атмосферу до стаціонарних джерел та розробляння документів, які обґрунтовують об'єми викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря. Господарський суд вказані доводи не приймає, оскільки даний договір укладений після періоду, за який проводилася перевірка Державною екологічною інспекцією в Донецькій області та періоду, під час якого відповідач працював без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, тобто з 01.04.2009 року по 31.12.2009 року.
Судові витрати у справі покласти на відповідача відповідно до ст. 49 ГПК України
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10, 11, 34 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 40, 51, 64 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 32-33,43,49,82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов Державної екологічної інспекції в Донецькій області до відповідача ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” про стягнення збитків в сумі 155587,78 грн., заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферу – задовольнити.
Стягнути з ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” (84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Орджонікідзе, 6, р/р 26002235000027 у Філії УСБ в м. Краматорську, МФО 334486, № 26002235000027;р/р 26002306309 у ВАТ „Державний ощадний банк України”, МФО 394222; р/р 2600914064 у Раффайзен банк Аваль, МФО 335076) на користь Державної екологічної інспекції в Донецькій області (п/р 35210001005692 в УДК в Донецькій обл.., ЄДРПОУ 34940215, МФО 834016) збитки, заподіяні державі в сумі 155587,78 грн.
Стягнути з ВАТ „Краматорський завод тяжкого верстатобудування” (84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Орджонікідзе, 6, р/р 26002235000027 у Філії УСБ в м. Краматорську, МФО 334486, № 26002235000027;р/р 26002306309 у ВАТ „Державний ощадний банк України”, МФО 394222; р/р 2600914064 у Раффайзен банк Аваль, МФО 335076) на користь державного бюджету України державне мито у сумі 1555,88 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у сумі 236,00грн.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня підписання повного тексту рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Ушенко Л.В.
Повний текст рішення складено та підписано 04 березня 2010р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2011 |
Оприлюднено | 09.03.2011 |
Номер документу | 13974766 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ушенко Л.В.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні