22/1543-10
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" березня 2011 р. Справа № 22/1543-10
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуюча суддя Сініцина Л.М.
судді Гудак А.В. ,
судді Олексюк Г.Є.
Олексюк Г.Є.
при секретарі судового засідання Юрчук Ю.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу відповідача-Приватного підприємства "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" від 27.12.2010 р. на рішення господарського суду Хмельницької області від 14.12.2010 р.
у справі № 22/1543-10
за позовом Славутської міської ради, м.Славута
до відповідача Приватного підприємства "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру", м.Хмельницький
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Славутська об'єднана державна податкова інспекція, м.Славута
про внесення змін до Договору оренди землі від 12.06.2007 р. №040776000066 та зобов"язання відповідача зареєструвати зміни у Славутському районному відділі "Державного підприємства "Хмельницької регіональної філії ЦДЗК" у порядку визначеному чинним законодавством
за участю представників сторін:
від позивача - не з'явився
від відповідача - Войналович О.М.-юрисконсульт, довіреність в справі
від третьої особи - не з'явився
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 14.12.2010 р. у справі №22/1543-10 (суддя Заверуха С.В.) задоволено позов Славутської міської ради Хмельницької області до Приватного підприємства "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Славутської об'єднаної державної податкової інспекції, в частині внесення змін до договору оренди землі від 12.06.2007 р. №040776000066, внесено зміни до пунктів 5 та 9 даного договору та відмовлено у позові в частині зобов'язання відповідача зареєструвати зміни до договору оренди №040776000066 від 12.06.2007 р. у Славутському районному відділі "Державного підприємства "Хмельницької регіональної філії ЦДЗК" у порядку визначеному чинним законодавством. При винесенні рішення суд виходив з того, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, а умовами договору передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку і розміру орендної плати. Позовні вимоги в частині зобов'язання зареєструвати зміни у порядку визначеному чинним законодавством ніяким чином не призводять до захисту та відновленню порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів позивача.
Не погоджуючись з рішенням, відповідач-Приватне підприємство "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" в апеляційній скарзі від 27.12.2010 р. просить дане рішення скасувати, постановити нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що висновки суду не відповідають обставинам справи, суд помилково встановив, що договором оренди передбачено підставу для внесення змін до договору у зв'язку із зміною розміру орендної плати, судом не правильно застосовані норми матеріального права, що призвело до ухвалення неправильного рішення.
Позивач-Славутська міська рада у відзиві на апеляційну скаргу заперечує її в повному обсязі, вважає її необгрунтованою, незаконною та такою, що не підлягає задоволенню, просить залишити рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись на те, що земельним законодавством встановлено мінімальний розмір орендної плати за земельну ділянку комунальної форми власності у розмірі не меншому 3% від її грошової оцінки. В данному випадку мова йде про нарахування орендної плати за новими ставками лише з моменту набрання чинності рішенням суду, а не з моменту укладення договору.
В судовому засіданні представник відповідача-апелянта апеляційну скаргу підтримав з підстав, викладених в апеляційній скарзі, вважає рішення незаконним і необгрунтованим, просив рішення скасувати та постановити нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Представник позивача в судове засідання не з'явився. Телеграмою від 02.03.2011 р. позивач просив розглядати апеляційну скаргу без участі представника Славутської міської ради (а.с. 109).
Заслухавши представника відповідача-апелянта; розглянувши матеріали справи; доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу; проаналізувавши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд,-
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу; набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування; безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян...
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до частини 1 статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Рішенням IX сесії п'ятого скликання Славутської міської ради від 27.04.2007 р. №10.2-9/2007 було вирішено пунктом 9 затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Приватному підприємству "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" для будівництва і обслуговування багатоповерхового житлового будинку площею 0,5885 га по вул.Чапаєва, 2 (землі житлової та громадської забудови) та надати земельну ділянку на умовах оренди, терміном на 5 років (а.с.16 на звороті).
Рішенням Х сесії п'ятого скликання Славутської міської ради від 25.05.2007 р. №8.7-10/2007 було внесено зміни в пункт 9 рішення сесії Славутської міської ради від 27.04.2007 р. №10.2-9/2007 "Про земельні питання"/ Затвердження технічної документації" в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Приватному підприємству "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" та викладено його в наступній редакції: затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку Приватному підприємству "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" для будівництва і обслуговування багатоповерхового житлового будинку, площею 5885 га. по вул.Чапаєва, 2 (землі житлової та громадської забудови) та надати земельну ділянку на правах оренди, терміном на 5 років (а.с.17).
12.06.2007 р. між Славутською міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" (орендар) укладено договір оренди землі №66 (а.с.11-16).
Згідно пункту 1 данного договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва і обслуговування багатоповерхового будинку, яка знаходиться м.Славута, вул.Чапаєва, 2 згідно рішення Славутської міської ради від 25.05.2007 р. №8.7-10/2007 п.1 Х сесії міської ради (У скликання) (а.с.11).
Пунктами 5 та 9 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 311669,60 грн.; орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: річна орендна плата за земельну ділянку державної власності становить 1% від нормативної грошової оцінки землі 3116,70 грн.; грошова плата вноситься щомісячно в рівних частках до місцевого бюджету м.Славути 13050200, рах. №33218812600005, МФО 815013, КОД ЄДРПОУ 23565199 УДК у Хмельницькій області (орендна плата з юридичних осіб за оренду землі) у розмірі 259,73 грн. (а.с.11).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 р. оренда землі-це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом статті 13 цього ж Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно статті 2 Закону України "Про плату за землю" від 03.07.1992 р., який був чинним станом на час виникнення спірних правовідносин та на час звернення до суду з позовом, використання землі в Україні є платним; плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель; розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом; власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів та інвесторів - учасників угоди про розподіл продукції, сплачують земельний податок; справляння земельного податку за земельні ділянки, надані в користування у зв'язку з укладенням угоди про розподіл продукції, замінюється розподілом виробленої продукції між державою та інвестором на умовах такої угоди; за земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю"); обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди; річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині; у разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається; плата за суборенду земельних ділянок державної і комунальної власності не може перевищувати орендної плати.
Законом України від 03.06.2008 р. №309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", зокрема, були внесені зміни в частину 4 та 5 статті 21 Закону України "Про оренду землі", якими встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. Вказаний закон №309-VI набрав чинності з моменту опублікування, а саме: з 04.06.2008 р.
У зв'язку з цим Славутська міська рада звернулася з листом-пропозицією від 09.06.2010 р. до Приватного підприємства "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" про внесення відповідних змін до договору оренди землі шляхом підписання додаткової угоди. Проект додаткової угоди було додано до листа (а.с. 8-9).
Відповідач у відповіді на дану пропозицію повідомив, що підстави для внесення змін до договору оренди землі №040776000066 від 12.06.2007 р. на підставі прийняття Закону України " Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 р. №309-VI не узгоджуються із частиною 1 статті 58 Конституції України. При цьому, ПП "ЗБМ Краса Мармуру" прагне до взаємодії Славутською міською радою, але не має правових підстав для прийняття пропозиції про внесення змін до договору оренди землі №040776000066 від 12.06.2007 р.
Ухилення відповідача від укладення додаткової угоди до договору оренди землі в частині перегляду розміру орендної плати, слугувало підставою для звернення позивача до суду за захистом свого порушеного права.
Згідно пункту 34 даного договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Після закінчення строку, на який укладено договір, за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які передбачені договором (а.с.12 на звороті).
Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 188 Господарського кодексу України (далі ГК України) передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором; сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором; сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду; у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду; якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Згідно статтей 651, 652 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання; зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Частинами 1,2 статті 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування; зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до частини до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачені повноваження місцевої ради щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частини 2 статті 23 Закону України "Про плату за землю", який був чинним на час виникнення спірних правовідносин та на час звернення позивача до суду з позовною заявою, грошова оцінка земельної ділянки щороку за станом на 1 січня уточнюється на коефіцієнт індексації, порядок ( 783-2000-п ) проведення якої затверджується Кабінетом Міністрів України.
Як вбачається з пункту 5 договору оренди землі №66 від 12.06.2007 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення договору становила 311669,60 грн. (а.с.11).
А відповідно до листа Управління Держкомзему у м.Славуті Хмельницької області №11-2-05/586 від 01.06.2010 р. нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 5885,0 кв.м. по вул.Чапаєва, 2 становить 391705,60 тис.грн. (а.с. 8 на звороті).
Таким чином, враховуючи законодавчі зміни розміру орендної плати за землю, те що умовами договору передбачено внесення змін до нього та те що орендна плата-це одна з істотних умов договору, суд I інстанції правомірно прийшов до висновку про задоволення позовних вимог щодо внесення змін до пунктів 5 і 9 договору оренди землі від 12.06.2007 р.
Згідно частини 1 статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Статтею 1 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
Відповідно до частини 3 статті 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Тобто, суд першої інстанції правомірно прийшов до висновку про безпідставність позовних вимог Славутської міської ради в частині зобов'язання Приватного підприємства "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" зареєструвати вищевказані зміни до договору оренди землі за №040776000066 від 12.06.2007 р. у Славутському районному відділі "Державного підприємства "Хмельницької регіональної філії ЦДЗК" у порядку визначеному чинним законодавством.
Колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення господарського суду Хмельницької області від 14.12.2010 р. у справі №22/1543-10 відповідає законодавству, обставинам справи. Підстави для його скасування відсутні.
На підставі вищевикладеного, доводи апеляційної скарги судом до уваги не приймаються.
Апеляційна скарга до задоволення не підлягає.
Керуючись статтями 99,101-105 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Хмельницької області від 14.12.2010 р. у справі №22/1543-10 залишити без змін, а апеляційну скаргу Приватного підприємства "Завод будівельних матеріалів "Краса Мармуру" від 27.12.2010 р. - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Головуюча суддя Л.М. Сініцина
Судді А.В. Гудак
Г.Є. Олексюк
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2011 |
Оприлюднено | 14.03.2011 |
Номер документу | 14104647 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Сініцина Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні