Рішення
від 19.04.2011 по справі 17/5025/376/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

17/5025/376/11

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98

          


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" квітня 2011 р.Справа № 17/5025/376/11

За позовом Прокурора Полонського району в інтересах держави в особі Управління агропромислового розвитку Полонської районної державної адміністрації м. Полонне  

до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каленицьке» с. Великі Каленичі Полонського району

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Контрольно-ревізійний відділ у Полонському районі м. Полонне

про стягнення 40236,46 грн. незаконно отриманої дотації з державного бюджету

Суддя  В.В. Димбовський

Представники сторін:

позивача: не з'явився

відповідача: Бабчук О.В. –за довіреністю №212 від 11.04.2011р.

за участю третьої особи: Сініцина С.Б. –за довіреністю б/н від 15.03.2011р.;

                                            Папаш Д.Д. –за довіреністю №20 від 16.03.2011р.

за участю прокуратури: Грамчук Т.А. - прокурор відділу прокуратури області

У судовому засіданні згідно ч. 2 ст. 85 ГПК України оголошено вступну і резолютивну частини рішення.

Суть спору: Прокурор в інтересах позивача звернувся з позовом до суду про стягнення з відповідача 40236,46 грн. незаконно отриманої дотації з державного бюджету. В обґрунтування позовних вимог посилається на проведену Контрольно-ревізійним відділом у Полонському районі ревізію фінансово-господарської діяльності управління агропромислового розвитку Полонської РДА та зустрічної звірки в СТОВ «Каленицьке», якою було встановлено, що в порушення вимог абз. 6 п. 25 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва, затвердженого постановою КМУ №282 від 18.03.2009р., СТОВ «Каленицьке»с. Великі Каленичі Полонського району в 2009 році незаконно отримало бюджетні кошти «Спеціальної дотації за приріст поголів'я корів»на загальну суму 46 236,00 грн. Вказує, що відповідачем 09.02.2011р. в добровільному порядку частково відшкодовано кошти до державного бюджету в сумі 5993,54 грн.

Повноважний представник позивача в судовому засіданні наполягав на задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що вони обґрунтовані та підтверджені поданими доказами.

Прокурор відділу прокуратури області в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечує. На думку відповідача п. 2 вимоги КРВ в Полонському районі №12-33/726 від 17.06.2010р. і наказ №15-а від 01.07.2010р. не грунтуються на вимогах чинного законодавства. Вважає, що господарство на законних підставах набуло права на отримання дотації в розмірі 46236,00 грн. за 108 голів корів м'ясного напряму, які були в наявності у відповідача станом на 01.01.2009р. Мотивує зазначене тим, що в ході зустрічної звірки було перевірено первинні бухгалтерські документи, що були підставою для отримання дотації і встановлено, що дані документи відповідають вимогам визначеним законодавством, згідно якого виплачувалась дотація. Також посилається на ті обставини, що постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.12.2010р., яка набрала законної сили, було скасовано наказ №15-а від 01.07.2010р. Зазначає, що в рішенні Хмельницький окружний адміністративний суд погодився із позицією підприємства, що Порядок №282 не передбачає таку підставу як зменшення поголів'я корів, на яких отримана бюджетна тваринницька дотація, протягом року по тих чи інших причинах для визнання того, що така бюджетна тваринницька дотація отримана незаконно. Звертає увагу суду на те, що позивач визначаючи суму коштів, що підлягають поверненню зазначає суму 40 236,46 грн. На думку відповідача це не відповідає вимогам та приписам ч. 2 ст. 19 Конституції України. Вказує, що ні абз. 6 п. 25 Порядку №282, ні жодний інший нормативно-правовий акт не передбачає, що вся сума дотації підлягає поверненню. Як вважає відповідач, справедливим було б повернення бюджетних коштів в процентному відношенні пропорційно до кількості голів корів, на яку було зменшено поголів'я. На думку відповідача поверненню підлягає дотація в сумі 5993,54грн., вказуючи, що фактично поголів'я зменшилось на 14 корів. Зазначає, що вказану суму 5993,54 грн. підприємством було відшкодовано 09.02.2011р.

В судовому засіданні повноважний представник відповідача подані раніше заперечення підтримав.

Третя особа з позовною заявою повністю згідна, вважає, що СТОВ «Каленицьке»с. Великі Каленичі Полонського району незаконно отримало дотацію з державного бюджету, яку необхідно повернути. З поданими відповідачем запереченнями третя особа не погоджується та зазначає наступне. За результатами проведеної ревізії КРВ у Полонському районі направлено для Управління АПР вимоги щодо усунення порушень від 17.06.2010 року №12-33/726. Вказує, що це передбачено п. 46 постанови КМУ від 20.04.2006р., №550 «Про затвердження Порядку проведення Інспектування державною контрольно-ревізійною службою». Зазначає, що у вимогах КРВ було визначено, що Управлінню АПР необхідно відобразити дебіторську заборгованість зі СТОВ «Каленицьке»щодо зайво отриманої бюджетної дотації в сумі 46236,00грн. Провести претензійно-позовну роботу із зазначеним господарством щодо повернення коштів до державного бюджету». Стверджує, що видання Управлінням АПР наказу з метою відшкодування збитків, жодним з пунктів вимог КРВ не передбачалось. На думку КРВ, Управління АПР має повноваження видавати накази лише стосовно свого управління. Що ж до сільськогосподарських підприємств району, то Управління АПР не має права видавати для них будь-які накази, оскільки сільськогосподарські підприємства даному Управлінню не підпорядковані. Вказує, що жодним з пунктів Постанови №282 не передбачено, що у разі зменшення поголів'я корів, отриману попередньо дотацію необхідно повернути пропорційно до кількості голів, на яку було зменшено поголів'я  корів.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи по суті, суд встановив:

Згідно плану контрольно-ревізійної роботи контрольно-ревізійного відділу у Полонському районі на ІІ квартал 2010 року та на підставі направлень на проведення ревізії від 12.05.2010р. №33 та від 17.05.2010р. №36, начальником Контрольно-ревізійного відділу у Полонському районі Котик І.В. та старшим контролером-ревізором КРВ у Полонському районі Сініциною С.Б. проведено планову ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності управління агропромислового розвитку Полонської РДА щодо законності отримання та цільового використання коштів, передбачених на виконання бюджетних програм з підтримки сільгоспвиробників за період з 01.01.2009р. по 01.04.2010р.

За результатами ревізії 04.06.2010р. складено акт №12-35/03. Серед іншого ревізором в акті відображено, що проведеною ревізією встановлено, що протягом ревізійного  періоду  СТОВ  «Каленицьке»одержувало спеціальну бюджетну дотацію за   поголів'я корів м'ясного напряму продуктивності на загальну суму 46236,00 грн. Дотація надавалась сільськогосподарським підприємствам Полонського району, які утримували на 1 січня 2009 року корів м'ясних порід, за умови ідентифікації та реєстрації всього поголів'я великої рогатої худоби та збереження поголів'я даних корів станом на 1 січня 2010 року.

Як зазначено в акті, з метою виявлення законності отримання бюджетних коштів та визначення достовірності документів, представлених для комісії, в ході ревізії по вищезазначеній дотації в СТОВ «Каленицьке»було проведено зустрічну звірку, за наслідками якої 04.06.2010р. була складена довідка №12-35/25.

Проведеною зустрічною звіркою встановлено, що даному господарству у 2009 році було виплачено дотацію за 108 голів корів м'ясного напряму продуктивності поліської м'ясної породи, які рахувались у господарстві станом на 01.01.2009р., в сумі 46236,00 грн. Перевіркою Журналу-ордеру №9 та Відомості №9а щодо руху тварин по рахунку 107 «Тварини»та звітності господарства про стан тваринництва (ф. №24-річна) за 2008 рік (станом на 01.01.2009р.) та 2009 рік (станом на 01.01.2010р.) було виявлено, що протягом 2009 року поголів'я м'ясних корів у господарстві зменшувалось і станом на 01.01.2010р. його кількість склала 94 голови.

В акті ревізії вказано, що факт зменшення СТОВ «Каленицьке»на 1 січня 2010 року поголів'я корів м'ясного напряму призвів до незаконного отримання бюджетних коштів з державного бюджету в сумі 46236,00 грн. В акті зазначено, що операцію з нарахування спеціальної бюджетної дотації за поголів'я корів м'ясного напряму по бухгалтерському обліку установи відображено в книзі «Журнал-Головна»за квітень 2009 року за дебетом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження», кредитом рахунку 68 «Розрахунки за іншими операціями». Також зазначено, що внаслідок допущеного порушення, у формі «Звіт про надходження та використання коштів загального фонду»(ф. №2д) за 2009 рік касові та фактичні видатки установи за КЕКВ 1310 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)»завищено суму 46236,00 грн.

Згідно актів №1 та №2 начальник Управління АПР Світак Ю.Є. та головний спеціаліст сектору економічного аналізу та фінансово-кредитного забезпечення Управління АПР Полонської райдержадміністрації Бацман Л.О. відмовились від підпису акта ревізії від 04.06.2010р. №12-35/03.

17.06.2010р. Контрольно-ревізійним відділом у Полонському районі було направлено до Управління АПР лист за №12-33/726 про усунення порушень, виявлених ревізією окремих питань фінансово-господарської діяльності щодо законності отримання та цільового використання коштів, передбачених на виконання бюджетних програм з підтримки сільгоспвиробників в Управлінні агропромислового розвитку Полонської райдержадміністрації за період з 01.01.2009р. по 01.04.2010р.

У вимогах КРВ вказував, зокрема, про необхідність Управлінню АПР відобразити дебіторську заборгованість зі СТОВ «Каленицьке»щодо зайво отриманої бюджетної дотації в сумі 46236,00 грн. та провести претензійно-позовну роботу із зазначеним господарством щодо повернення коштів до державного бюджету.

Оскільки, СТОВ «Каленицьке»лише частково повернуло до державного бюджету одержані кошти тваринницької дотації в розмірі 5993,54 грн., про що свідчить квитанція від 09.02.2011р., прокурор в інтересах позивача звернувся до суду з позовною заявою про стягнення в примусовому порядку 40236,46 грн. незаконно отриманої дотації з державного бюджету.

Аналізуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги наступне:

Згідно ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

У відповідності до ст. 30 Бюджетного кодексу України видатки Державного бюджету України включають бюджетні призначення, встановлені законом про Державний бюджет України на конкретні цілі, що пов'язані з реалізацією державних програм.

Статтями 12, 16 Господарського кодексу України визначено, що основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб'єктів господарювання є, зокрема надання дотацій. Держава може надавати дотації суб'єктам господарювання на підтримку виробництва життєво важливих лікарських препаратів та засобів реабілітації інвалідів, на імпортні закупівлі окремих товарів, послуги транспорту, що забезпечують соціально важливі перевезення, а також суб'єктам господарювання, які опинилися у критичній соціально-економічній або екологічній ситуації, з метою фінансування капітальних вкладень на рівні необхідному для підтримання їх діяльності, на цілі технічного розвитку, що дають значний економічний ефект, а також в інших випадках, передбачених законом.

Кабінет Міністрів України своєю постановою №282 від 18.03.2009р. затвердив «Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва». Цей порядок визначає механізм використання коштів у 2009р., передбачених у державному бюджеті Мінагрополітики за програмою «Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва продукції рослинництва».

Відповідно до пункту 2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2009р. №282, бюджетні кошти спрямовуються для надання сільськогосподарським підприємствам, фермерським господарствам, навчально- і науково-дослідним господарствам аграрних вищих навчальних закладів (у тому числі їх структурним підрозділам, що провадять діяльність з виробництва продукції тваринництва), незалежно від організаційно-правової форми господарювання і форми власності, крім тих, які збанкрутіли, проти яких порушено справу про банкрутство, які перебувають в стадії ліквідації, та фізичним особам бюджетної та спеціальної бюджетної дотації за приріст поголів'я корів молочного, м'ясного та комбінованого напряму продуктивності, закуплені племінні нетелі або племінні корови молочного, м'ясного та комбінованого напряму продуктивності.

Згідно із пунктами 17 –20 зазначеного Порядку спеціальна бюджетна дотація за приріст поголів'я корів молочного, м'ясного та комбінованого напряму продуктивності, закуплені племінні нетелі або племінні корови молочного, м'ясного та комбінованого напряму продуктивності надається за приріст поголів'я корів власного відтворення сільськогосподарським підприємствам, які на 1 січня поточного року утримували не менш як 30 корів. Спеціальна бюджетна дотація за приріст поголів'я корів надається сільськогосподарським підприємствам за кожну прирощену корову власного відтворення, на яку збільшено основне стадо станом на 1 число місяця, що настає за звітним кварталом та 1 грудня поточного року порівняно з наявним поголів'ям корів станом на 1 січня поточного року. Для прийняття рішення щодо надання спеціальної бюджетної дотації за приріст поголів'я корів управління агропромислового розвитку районних і управління промисловості та агропромислового розвитку Севастопольської міської держадміністрацій утворюють комісії, до складу яких включаються представники зазначених органів, районних органів державної статистики, фінансової, контрольно-ревізійної і податкової служби. Комісії очолюють начальники управлінь агропромислового розвитку районних, начальник управління промисловості та агропромислового розвитку Севастопольської міської держадміністрацій. Для отримання спеціальної бюджетної дотації за приріст поголів'я корів щокварталу до 5 числа місяця, що настає за звітним періодом, і до 5 грудня поточного року управлінням агропромислового розвитку районних і управлінню промисловості та агропромислового розвитку Севастопольської міської держадміністрацій сільськогосподарські підприємства подають копії племінних свідоцтв на закуплені племінні нетелі або племінні корови, платіжних документів, копію звіту про стан тваринництва (форма 24-сг) стосовно наявного поголів'я корів на 1 число місяця, що настає за звітним кварталом, та 1 грудня поточного року, засвідчену органом державної статистики; копію довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України, засвідчену в установленому порядку; витяг з Реєстру тварин, виданий організацією, яка веде зазначений Реєстр, на все наявне поголів'я великої рогатої худоби.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2009 року №283 «Про затвердження розмірів бюджетної тваринницької дотації на 2009 рік» розмір спеціальної бюджетної дотації за приріст поголів'я корів власного відтворення затверджено на рівні до 3000 грн. 00 коп. за голову.

Як передбачено пунктом 22 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2009 року №282, спеціальна бюджетна дотація за поголів'я корів м'ясного напряму продуктивності надається сільськогосподарським підприємствам, які утримують на 1 січня поточного року корів м'ясних порід і типів, за умови ідентифікації та реєстрації всього поголів'я великої рогатої худоби, а пунктом 25 цього ж Порядку передбачено, що у разі зменшення поголів'я на 1 січня наступного року порівняно з 1 січня поточного року бюджетні кошти повертаються до державного бюджету.

Факт зайво отриманих бюджетних коштів «Спеціальної дотації за приріст поголів'я корів»в 2009 році на загальну суму 46 236,00 грн. підтверджується актом ревізії Контрольно-ревізійного відділу в Полонському районі від 04.06.2010р. №12-35/03, довідкою КРУ зустрічної звірки від 04.06.2010р. №12-35/25.  

У письмових зобов'язаннях одержувача коштів державного бюджету за програмою КПКВ 2801210 «Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка продукції рослинництва»СТОВ «Каленицьке»зобов'язувалось повернути в місячний строк до бюджету одержані кошти в разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання.

Суд наголошує, що акт ревізії контрольно-ревізійного відділу в Полонському районі від 04.06.2010р. №12-35/03 відповідачем в установленому законом порядку не оскаржувався та не скасований, а отже є чинним.

Між тим, постанова Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.12.2010р. про визнання незаконним та скасування наказу №15-а від 01.07.2010р. управління АПР Полонської райдержадміністрації про повернення СТОВ «Каленицьке»бюджетних коштів до державного бюджету в сумі 46236,00 грн., на яку посилається відповідач як на підставу для відмови у позові, судом до уваги не приймається, оскільки не спростовує висновку про незаконно отриману дотацію з державного бюджету, яка підлягає поверненню і не звільняє відповідача від обов'язку повернути до державного бюджету кошти спеціальної бюджетної дотації.

Судом також не приймаються до уваги наведені у відзиві на позов доводи відповідача про пропорційність повернення коштів відповідно до кількості голів корів, на яку було зменшено поголів'я, оскільки законодавством такого порядку не встановлено.

Крім того, суд враховує, що відповідач частково повернув до державного бюджету одержані кошти тваринницької дотації в розмірі 5993,54 грн.

Таким чином, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених вище норм чинного законодавства, суд приходить до висновку, що СТОВ «Каленицьке», отримавши в 2009 році кошти спеціальної бюджетної дотації за поголів'я корів та приріст поголів'я корів допустило зменшення поголів'я корів, а тому згідно п. п. 20, 25 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №282, від 18.03.2009року, зобов'язане одержані бюджетні кошти повернути до державного бюджету.

З огляду на викладене, позов обґрунтовано та підлягає задоволенню.

Оплату державного мита та витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу необхідно покласти на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд –

ВИРІШИВ:

Позов Прокурора Полонського району в інтересах держави в особі Управління агропромислового розвитку Полонської районної державної адміністрації м. Полонне до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю „Каленицьке” с. Великі Каленичі Полонського району, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Контрольно-ревізійний відділ у Полонському районі м. Полонне про стягнення 40236,46 грн. незаконно отриманої дотації з державного бюджету задовольнити.

Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю „Каленицьке” (с. Великі Каленичі Полонського району; код 03789241) на користь Управління агропромислового розвитку Полонської районної державної адміністрації (м. Полонне, вул. Л. Українки, 114; код 23565584, МФО 815013, р/р 31114090700362 в УДК в Полонському районі) 40236,46 грн. (сорок тисяч двісті тридцять шість гривень 46 коп.) незаконно отриманої дотації з державного бюджету.

Видати наказ.

Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю „Каленицьке” (с. Великі Каленичі Полонського району; код 03789241) в доход державного бюджету по коду бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095 через відділення державного казначейства (на рахунок 31112095700002 ВДК у м. Хмельницькому, код 23565225, УДК у Хмельницькій області, МФО 815013) державне мито в розмiрi 402,36 грн. (чотириста дві гривні 36 коп.) та в дохід державного бюджету по коду бюджетної класифікації 22050003, символ звітності 264, банк ГУДКУ у Хмельницькій області (на рахунок 31211264700002 УДК у м. Хмельницькому, код 23565225, МФО 815013) 236,00 грн. (двісті тридцять шість гривень 00 коп. ) витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Видати наказ.

Суддя                                                                                                        В.В. Димбовський

Повний текст рішення виготовлено та підписано 22 квітня 2011 року.

Віддруковано 6 примірників:

1 - до справи,

2 - позивачу,

3 - відповідачу,

4 - прокуратурі Полонського району,

5 - прокуратурі області,

6 - третій особі - Контрольно-ревізійному відділу у Полонському районі.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення19.04.2011
Оприлюднено28.04.2011
Номер документу15096537
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/5025/376/11

Ухвала від 27.05.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Постанова від 05.07.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 27.05.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Рішення від 19.04.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 11.04.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 29.03.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні