Постанова
від 10.06.2009 по справі 2-а-386/09
РОЗДОЛЬНЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Справа № 2-а-3 86/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.06.2009 року Суддя Роздольненського районного суду Автономної Республіки Крим - Пиркало Т.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим про зобов’язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивач звернувся з позовом до управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим про поновлення пропущеного строку для звернення до суду за захистом своїх прав та зобов’язання нарахувати недоплачену йому, як дитині війни, щомісячну державну соціальну допомогу за 2006 - 2008 роки.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач має статус дитини війни та має право на пільги, передбачені Законом України "Про соціальний захист дітей війни", зокрема, на отримання державної соціальної допомоги, яка повинна виплачуватися з 1 січня 2006 року у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Позивач просить відновити строк для звернення до суду, оскільки він пропущений з поважних причин, його права були обмежені шляхом прийняття окремих неконституційних положень нормативно-правових актів вищої сили, про належні йому виплати як дитині війни він не був повідомлений, та про факт порушення його прав йому стало відомо лише після висвітлення зазначених подій у пресі, у зв’язку з ухваленням відповідного рішення Конституційного суду України 9 липня 2007 року.

Позивач в судове засідання не з’явився, просить розглядати справу за його відсутності.

Відповідач явку представника не забезпечив, надав заперечення проти позову, в яких також просить розглянути справу за відсутності свого представника.

Відповідач позов не визнав з підстав, викладених у запереченнях на адміністративний позов, у яких зазначив, що відповідно до ст. ст. 99, 100 КАС України позивач пропустив строк для звернення до адміністративного суду з позовними вимогами, який обчислюється з дня, коли особа дізналася, або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.

Управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим вважає, що строк для звернення до адміністративного суду за захистом своїх прав, свобод та інтересів був пропущений позивачем без поважних причин та наполягає на пропуску строку позивачем без поважної причини, що відповідно до ст. 100 КАС України є підставою для відмови в адміністративному позові за умови, якщо одна з сторін на цьому наполягає.

Відповідач вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню у частині строків виплати щомісячної соціальної допомоги, оскільки з 01.01.07 діяла редакція Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», яка до 09.07.07 не змінювалась та не визнавалась неконституційною, та відповідно, зазначений Закон підлягав застосуванню. Управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим вважає неправомірним встановлення соціальної допомоги з 01.01.07, оскільки рішення Конституційного Суду України набуло чинності 09.07.07 та не має зворотної дії у часі.

Також відповідач посилається на те, що відповідно до п. 17 ст. 77 Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" на 2006 рік було зупинено дію ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни". При цьому зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" не вносились. Таким чином, відповідач вважає вимоги позивача про перерахунок пенсії за 2006 рік є незаконними та не підлягають задоволенню.

Відповідач вважає, що п. 41 розділу 2 Закону України від 28.12.07, № 107-VI «Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесені зміни до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни». Розмір державної соціальної допомоги був встановлений та виплачувався у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Норми даного Закону були практично застосовані управлінням Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим. Позивачу була виплачена вказана соціальна допомога в розмірах, встановлених вищезгаданим Законом, а саме с 01 січня 2008 року - 47, 00 грн., с 01 квітня - 48, 10 грн.

Рішенням Конституційного суду України по справі № 10 рп/2008 від 22.05.08 вказаний пункт Закону України № 107-VI визнаний неконституційним.

Також відповідач зазначив, що бюджет Пенсійного фонду України на 2007 рік був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2007 року № 513, до прийняття Конституційним Судом України рішення, отже не передбачав наступні зміни в порядку дії нормативно-правових актів. Які-небудь зміни до даного бюджету з цих питань не вносились.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є громадянкою України, народилася у 1939 році, має статус дитини війни відповідно до статті 1 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", згідно з якою дитиною війни є особа, яка є громадянином України та якої на час закінчення (02.09.1945) другої світової війни було менше 18 років, у зв’язку з чим має право на всі пільги та соціальні гарантії, передбачені цим Законом, в тому числі право на отримання державної соціальної допомоги. Відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" № 2195-IV від 18.11.2004 року, в редакції, яка діяла в спірний період, дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до пункту 1.1. Розділу 1 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 27.06.2002 року № 11-2, головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі утворюють систему органів Пенсійного фонду України, який є центральним органом виконавчої влади, тому управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим у відносинах з фізичними та юридичними особами під час реалізації своїх завдань та функцій, встановлених законодавством України, є органами виконавчої влади та суб’єктами владних повноважень в розумінні ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України.

Правовідносини сторін регулюються ст. ст. 1, 3, 6, 8, 19, 21, 22, 46, 56, 58, 64, 68, 75, 92, 95, 96, 152 Конституції України, Законом України "Про соціальний захист дітей війни" № 2195-IV від 18.11.2004 року (зі змінами та доповненнями), в редакції, що діяла в спірний період, Законами України "Про Державний бюджет України на 2006 рік", "Про Державний бюджет України на 2007 рік", "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін в деякі законодавчі акти".

Статтею 77 Закону України від 20 грудня 2005 року N 3235-IV "Про Державний бюджет України на 2006" рік зупинено на 2006 рік дію ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни". Законом України від 19 січня 2006 року N 3367-1V "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" установлено, що пільги дітям війни, передбачені статтею 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", запроваджуються у 2006 році поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету".

Пунктом 12 ст. 71, ст. 111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 року № 489-V зупинена на 2007 рік дія статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" та встановлено, що у 2007 році підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, яка виплачується замість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), у розмірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для учасників війни.

Конституційний Суд України у своєму рішенні № 6-рп від 09.07.2007 року у справі щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 29, 36, частини другої статті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (справа про соціальні гарантії громадян) зазначив, що зупинення Законом України "Про Державний бюджет України" інших законів України, щодо надання пільг, компенсацій і гарантій, внесення змін до інших законів України, встановлення іншого (додаткового) правового регулювання відносин ніж передбачено законами України, не відповідає статтям 1, 3 частині другій статті 6, частині другій статті 8, частині другій статті 19, статтям 21, 22, пункту 1 частини другої статті 92, частинам першій, другій та третій статті 95 Конституції України. Також зазначеним рішенням визнані неконституційними положення, зокрема: пункту 12 статті 71, статті 111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік".

Статтею 152 Конституції України передбачено, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Відповідно до частини третьої статті 22 Конституції України, при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, у тому числі і для дітей війни.

Згідно правової позиції Конституційного Суду України, який неодноразово розглядав питання щодо конституційності положень законів України про Державний бюджет України на відповідні роки, якими обмежуються пільги, компенсації і гарантії, передбачені чинним законодавством для окремих категорій громадян - таке обмеження є недопустимим. Право на соціальний захист громадян України встановлено статтею 46 Конституції України, згідно з якою пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України, виключено законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту.

Згідно частини першої статті 17 Закону України "Про виконання рішення та застосування практики Європейського Суду з прав людини" суди України застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та Протоколи до неї і практику Європейського Суду як джерело права.

Відповідно до статті 1 Протоколу № 1 до Конвенції..., кожна фізична...особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Розглядаючи борги у сенсі поняття "власності", яке міститься у частині першій статті 1 Протоколу № 1 до Конвенції і не обмежено лише власністю на фізичні речі та не залежать від формальної класифікації у національному законодавстві, борги, що становлять майно, можуть також розглядатись як "майнові права" і, таким чином, як власність.

Принципи соціальної держави втілено також у ратифікованих Україною міжнародних актах: Міжнародному пакті про економічні, соціальні і культурні права 1966 року, Європейській соціальній хартії (переглянутій) 1996 року, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та рішеннях Європейського суду з прав людини.

Європейський Суд не прийняв аргумент Уряду України щодо відсутності відповідних бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов’язань.

У Конституції України, Україну проголошено демократичною, соціальною, правовою державою (стаття 1), визнано, що найвищою соціальною цінністю в Україні є людина, її права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а їх утвердження і забезпечення є головним обов’язком держави (стаття 3), права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними (стаття 21).

Відповідно до частини третьої статті 22, статті 64 Конституції України право громадян на соціальний захист, інші соціально-економічні права можуть бути обмежені, у тому числі зупиненням дії законів (їх окремих положень), лише в умовах воєнного або надзвичайного стану на певний строк.

Утверджуючи і забезпечуючи права і свободи громадян, держава окремими законами України встановила певні соціальні пільги, компенсації і гарантії, що є складовою конституційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права, а тому відповідно до частини другої статті 6, частини другої статті 19, частини першої статті 68 Конституції України вони є загальнообов’язковими, однаковою мірою мають додержуватися органами державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовими особами. Невиконання державою своїх соціальних зобов’язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави.

Тобто чинне правове положення передбачає соціальні виплати і якщо дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними.

Оскільки правові положення, які передбачають соціальні виплати, встановлені статтею 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" № 2195-IV від 18.11.2004, є чинними, тобто не скасовані, не змінені, і позивач є дитиною війни, тому має право на їх одержання, яке не залежить від розміру доходів утримувача чи наявності фінансування з бюджету, а має безумовний характер.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 107-VI від 28.12.2007 року текст статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" викладений в редакції: "Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни".

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 підпункт 2 пункту 41 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 107-VI від 28.12.2007 року визнаний таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційними).

Оскільки правові положення, які передбачають соціальні виплати, встановлені ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" № 2195-IV від 18.11.2004 року, є чинними, тобто не скасовані, не змінені, і позивач є дитиною війни, тому має право на їх одержання, яке не залежить від розміру доходів утримувача чи наявності фінансування з бюджету, а має безумовний характер. Таким чином, ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" діє у редакції, згідно з якою дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" фінансове забезпечення державних соціальних гарантій здійснюється за рахунок Державного бюджету України. Відсутність у державному бюджеті коштів на виплату щомісячних надбавок дітям війни не може бути підставою для порушення прав громадян на соціальний захист і як причина невиконання своїх зобов’язань судом не приймається до уваги.

Закон України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду. Головним розпорядником коштів для виплати, передбаченої ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", є Пенсійний фонд України.

Згідно зі ст. 99, 100 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Якщо законом встановлена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, то обчислення строку звернення до адміністративного суду починається з дня, коли позивач дізнався про рішення суб’єкта владних повноважень за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень. Позивач не звертався за вирішенням спору у досудовому порядку.

Строк звернення до суду про нарахування недоплаченої щомісячної соціальної допомоги за 2006, 2007 роки та за період січня і лютого 2008 року позивачем пропущений, оскільки позивач звернувся до суду з позовною заявою 24.03.2009 року, тобто поза межами річного строку, встановленого ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України. Доказів поважності причини пропуску строку звернення до суду за захистом своїх прав в цій частині позивач не надав. Пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.

Відповідач в запереченнях на позов наполягав на застосуванні положень ст. 99, 100 Кодексу адміністративного судочинства України в частині відмови в задоволенні позову у зв’язку з пропуском позивачем строку звернення до суду.

Тому позов підлягає задоволенню в межах строку позовної давності з 01 березня 2008 року.

Згідно з ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Статтею 58 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" затверджено на 2008 рік прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітня - 481 гривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гривень.

Таким чином, щомісячна державна соціальна допомога дітям війни за період з 01.03.2008 року по 31.12.2008 року, яка підлягає виплаті позивачу, складає 970, 60 грн. згідно наступного розрахунку в межах заявлених позовних вимог та строку позовної давності:

З 1 березня 2008 року (470, 00 грн. х 30 % - 47.00 грн.) складає 94.00 грн. щомісячно, з 1 квітня по 30 червня 2008 року (481, 00 грн. х 30 % - 48.10 грн.) складає 96.20 грн. щомісячно, з 1 липня 2008 року по 30 вересня 2008 року (482, 00 грн. х 30 % - 48.20 грн.) складає 96.40 грн., щомісячно, з 1 жовтня 2008 року по 31 грудня 2008 року (498, 00 грн. х 30 % - 49.80 грн.) складає 99.60 грн. щомісячно, всього (94.00+96, 20x3=382, 6+96, 40x3=671, 8+99, 60x3=970, 6) 970, 60 грн.

Заперечення відносно положення ч. 3 ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року, щодо її застосування виключно для визначення розмірів пенсій, призначених за Законом України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", не є перешкодою для застосування даної величини (мінімального розміру пенсії за віком) до розрахунку інших пенсій чи доплат, пов’язаних з мінімальною пенсією за віком, оскільки чинним законодавством не встановлено іншого.

Доводи відповідача щодо відсутності, не виділення, неперерахування бюджетних коштів на забезпечення виплат допомоги в розмірі, передбаченому Законом, а не підзаконним нормативним актом, неправомірні, неспроможні і не можуть бути прийняті до уваги та бути підставою для відмови в позові, так як відповідач є органом, який зобов’язаний здійснювати нарахування та виплату зазначених сум допомоги у встановлених Законом розмірах.

Доводи позивача підтверджені наданими доказами: паспортом громадянина України, посвідченням дитини війни, довідкою управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим про отримання позивачем пенсії та доплати з 1 січня 2008 року у вказаній сумі.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1, 3, 6, 8, 19, 21, 22, 46, 56, 58, 64, 68, 75, 92, 95, 96, 152 Конституції України, Законами України "Про соціальний захист дітей війни" від 18.11.2004 року № 2195-IV, "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року, "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін в деякі законодавчі акти" № 107-VI від 28.12.2007 року, "Про виконання рішення та застосування практики Європейського Суду з прав людини", Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп від 09.07.2007 року, від 22.05.2008 року № 10-рп/2008, ст. ст. 3, 10, 11, 18, 69-71, 86, 99, 100, 121 ч. 3, 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя

постановив:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Зобов’язати управління Пенсійного фонду України в Роздольненському районі АР Крим нарахувати ОСОБА_1 недоплачену суму щомісячної державної соціальної допомоги як дитині війни за період з 01.03.2008 року по 31.12.2008 року в розмірі 970, 60 гривень.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Севастопольського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення її в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження, або в порядку ч. 5 ст. 186 КАС України без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

СудРоздольненський районний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення10.06.2009
Оприлюднено16.05.2011
Номер документу15147340
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-386/09

Постанова від 08.06.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Сумської області

Левченко Т. А.

Постанова від 11.06.2009

Адміністративне

Кіровський районний суд м.Макіївки

Ситенко А.І.

Постанова від 09.06.2009

Адміністративне

Кіровський районний суд Автономної Республіки Крим

Чулуп О.С.

Постанова від 10.06.2009

Адміністративне

Роздольненський районний суд Автономної Республіки Крим

Пиркало Т. В.

Постанова від 08.05.2009

Адміністративне

Богуславський районний суд Київської області

Якутюк B.C.

Ухвала від 13.01.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Борисюк Л.П.

Постанова від 10.02.2009

Адміністративне

Сумський районний суд Сумської області

Дашутін Ігор Володимирович

Ухвала від 30.06.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Земляна Г.В.

Ухвала від 15.06.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Глущенко Я.Б.

Ухвала від 17.06.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні