Ухвала
від 05.04.2011 по справі 2а-3366/09
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 квітня 2011 р. Справа № 78995/09

Колегія суддів Льві вського апеляційного адміні стративного суду в складі:

головуючого судді Заверухи О .Б.,

суддів: Багрія В.М., Ніколіна В.В.,

розглянувши у порядку пись мового провадження в м. Львов і апеляційну скаргу управлін ня Пенсійного фонду України в місті Хмельницькому Хмельн ицької області на постанову Хмельницького міськрайонно го суду Хмельницької області від 8 вересня 2009 року у справі з а позовом ОСОБА_1 до управ ління Пенсійного фонду Украї ни в місті Хмельницькому Хме льницької області про зобов' язання здійснити перерахуно к та виплату пенсії, -

ВСТАНОВИЛА :

У серпні 2009 року ОСОБА_1 зв ернувся до суду з позовом до у правління Пенсійного фонду У країни в м. Хмельницькому Хме льницької області в якому пр осив: зобов' язати відповіда ча перерахувати йому, як інва ліду 2 групи, ліквідатору насл ідків аварії на ЧАЕС, пенсію і з врахуванням ст.ст. 49, 50, 54 «Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи», ч. 1 ст. 28 Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування », ст. 54 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2009 рі к» і встановити її у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії у розмі рі 75 % мінімальної пенсії за ві ком; зобов' язати відповідач а виплатити на його користь с уму невиплаченої пенсії почи наючи з 1 січня 2004 року.

Постановою Хмельницького міськрайонного суду Хмельни цької області від 8 вересня 2009 р оку позов задоволено частков о. Зобов»язано управління Пе нсійного фонду України в міс ті Хмельницькому Хмельницьк ої області провести перераху нок пенсії ОСОБА_1 за пері од з 04 серпня 2008 року по 04 серпня 2009 року. В задоволенні решти по зовних вимог відмовлено.

Вказана постанова мотивов ана тим, що позивач є учаснико м ліквідації наслідків аварі ї на Чорнобильській АЕС перш ої категорії, визнаний інвал ідом 2 групи внаслідок захвор ювання, пов' язаного з участ ю у ліквідації наслідків ава рії на ЧАЕС. Відповідно до ст . 50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до І катег орії, що визнані інвалідами 2 г рупи призначається щомісячн а додаткова пенсія за шкоду, з аподіяну здоров' ю, у розмір і 75% від мінімальної пенсії за віком. Згідно із вимогами ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи» п енсія особам, віднесеним до І категорії, які є інвалідами 2 групи внаслідок ліквідації Ч орнобильської катастрофи, не повинна бути нижчою 8 мінімал ьних пенсій за віком. В задово ленні позовних вимог за пері од з 01 січня 2004 року по 04 серпня 200 8 року суд першої інстанції ві дмовив у зв' язку з пропуско м позивачем строку звернення до адміністративного суду.

Не погоджуючись з прийнято ю постановою, управління Пен сійного фонду України в міст і Хмельницькому Хмельницько ї області подало апеляційну скаргу до Львівського апеляц ійного адміністративного су ду в якій просить скасувати о скаржувану постанову і прийн яти нову, якою відмовити в зад оволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апел яційної скарги посилається н а порушення судом першої інс танції норм матеріального та процесуального права, що при звело до неправильного виріш ення справи. Зокрема зазнача є, що виплачуючи позивачу пен сію Управління діяло у спосі б, визначений законодавством та у межах своїх повноважень .

За відсутності клопотань в ід усіх осіб, які беруть участ ь у справі, про розгляд справи за їх участю, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадж ення за наявними у справі мат еріалами, оскільки таку може бути вирішено на основі наяв них у ній доказів (ч. 1 ст. 197 КАС У країни із змінами і доповнен нями, внесеними згідно із Зак оном України від 07.07.2010 року N 2453-VI), щ о є достатнім для розгляду да ної справи.

Заслухавши доповідь судді Львівського апеляційного ад міністративного суду, дослід ивши матеріали справи та дов оди апеляційної скарги, коле гія суддів вважає, що апеляці йна скарга підлягає частково му задоволенню, а постанова с уду скасуванню з наступних п ідстав.

Відповідно до частини перш ої статті 46 Конституції Украї ни громадяни мають право на с оціальний захист, що включає право на забезпечення їх у ра зі повної, часткової або тимч асової втрати працездатност і, втрати годувальника, безро біття з незалежних від них об ставин, а також у старості та в інших випадках, передбачени х законом.

Основні положення щодо реа лізації конституційного пра ва громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єд иного порядку визначення кат егорій зон радіоактивно забр уднених територій, умов прож ивання і трудової діяльності на них, соціального захисту п отерпілого населення визнач ені та закріплені в Законі Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи».

Як безспірно встановлено с удом першої інстанції, позив ач є учасником ліквідації на слідків аварії на Чорнобильс ькій АЕС. Внаслідок захворюв ання, пов'язаного з виконання м робіт із ліквідації наслід ків аварії, його визнано інва лідом 2 групи. Положеннями ста тті 14 Закону України «Про стат ус та соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи» його віднесено до І катег орії осіб, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи.

Право позивача на одержанн я пенсії для інвалідів, щодо я ких встановлено зв'язок з Чор нобильською катастрофою від повідачем не оспорюється, то му на підставі ч.3 ст.72 КАС Украї ни доказуванню не підлягає.

Відповідно до частини перш ої статті 50 зазначеного Закон у особам, віднесеним до катег орії 1, які є інвалідами 2 групи , призначається щомісячна до даткова пенсія за шкоду, запо діяну здоров'ю, у розмірі 75 про центів мінімальної пенсії за віком.

Згідно з частиною четверто ю статті 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи» в усіх випадках розм ір пенсій для інвалідів 2 груп и, щодо яких встановлено зв'яз ок з Чорнобильською катастро фою, не може бути нижчим 8 міні мальних пенсій за віком.

За таких обставин колегія с уддів приходить до переконан ня, що позивач має право на отр имання пенсії в розмірі, не ни жчому 8 мінімальних пенсій за віком, та щомісячної додатко вої пенсії за шкоду, заподіян у здоров'ю, у розмірі 75 процент ів мінімальної пенсії за вік ом.

Наявність такого права у по зивача є визначальною для ви рішення вказаного спору, крі м того, це право гарантується Конституцією України (части на друга статті 46 Конституції України).

Відповідно до частини друг ої статті 19 Конституції Украї ни органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.

Згідно з положеннями части ни четвертої статті 9 Кодексу адміністративного судочинс тва України у разі невідпові дності нормативно-правового акта Конституції України, за кону України, міжнародному д оговору, згода на обов'язкові сть якого надана Верховною Р адою України, або іншому прав овому акту суд застосовує пр авовий акт, який має вищу юрид ичну силу.

Таким чином, за конституцій ними нормами, виходячи з пріо ритетності законів над підза конними актами, колегія судд ів погоджується з висновком суду першої інстанції про те , що при визначенні розміру пе нсій позивачеві, застосуванн ю підлягають частина перша с татті 50 та частина четверта ст атті 54 Закону України «Про ста тус та соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи», а не постанови Кабінету Міністрів України № 1293 від 27 гр удня 2005 року «Про підвищення р озмірів пенсій та інших соці альних виплат окремим катего ріям пенсіонерів, фінансуван ня яких здійснюється за раху нок коштів державного бюджет у», № 530 від 28.05.2008 року та № 654 від 16.07.2 008 року, які істотно звужують о бсяг встановлених законом пр ав.

Зі статей 50 та 54 Закону Украї ни «Про статус та соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи» випливає, що п ід час визначення розміру пе нсії та щомісячної додатково ї пенсії за шкоду, заподіяну з доров'ю, за основу їх нарахува ння береться мінімальна пенс ія за віком.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими част иною першою статті 28 Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання». Іншого нормативно-пра вового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.

З огляду на викладене, коле гія суддів приходить до пере конання, що положення частин и третьої статті 28 Закону Укра їни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня», з якої випливає, що мініма льний розмір пенсії за віком , встановлений абзацом перши м частини першої цієї статті , застосовується виключно дл я визначення розмірів пенсій , призначених згідно з цим Зак оном, не слід брати до уваги, о скільки наявність такої норм и за відсутності іншого міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем ко нституційної гарантії та пра ва на отримання пенсії і щомі сячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, вих одячи з розміру мінімальної пенсії за віком, як це встанов лено статтями 50 та 54 Закону Укр аїни «Про статус та соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи».

Відповідно до частини трет ьої статті 67 Закону України «П ро статус та соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи», яка набрала чинно сті 31 жовтня 2006 року, у разі збіл ьшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом, підвищується роз мір пенсії, визначений відпо відно до статті 54 цього Закону , а також розмір додаткової пе нсії за шкоду, заподіяну здор ов'ю, особам, віднесеним до 1, 2, 3, 4 категорій, та розмір щомісяч ної компенсації сім'ям за втр ату годувальника внаслідок Ч орнобильської катастрофи. Пе рерахунок пенсії здійснюєть ся з дня встановлення нового розміру прожиткового мініму му.

Аналіз зазначеної норми, як а носить імперативний характ ер, на переконання колегії су ддів свідчить, що підставою д ля перерахунку пенсії є вста новлення нового розміру прож иткового мінімуму, і цей пере рахунок здійснюється з дня в становлення такого мінімуму .

Відповідно до частини перш ої статті 28 Закону України «Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування» мін імальний розмір пенсій за ві ком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість, визначеного законом.

Таким чином, новий мінімаль ний розмір пенсії за віком за лежить від нового розміру пр ожиткового мінімуму. Оскільк и позивачеві слід визначати пенсію, виходячи з мінімальн ої пенсії за віком, яка встано влюється в розмірі прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність, то в ра зі збільшення розміру цього прожиткового мінімуму перер ахунок пенсії позивачеві пов инен проводитись, виходячи з нового розміру мінімальної пенсії за віком.

Тому, відмова відповідача у проведенні такого перерахун ку у разі встановлення розмі ру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, визначеного законом є протиправною.

Поряд з цим, колегія суддів апеляційної інстанції, вваж ає, що суд першої інстанції ча стково задовольняючи позовн і вимоги неправильно застосу вав норми матеріального та п роцесуального права, що приз вело до неправильного виріше ння справи.

Приймаючи оскаржувану пос танову суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про те, що позивач має право на призначення та виплату пенс ії в розмірі, не нижчому 8 міні мальних пенсій за віком, та що місячної додаткової пенсії з а шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 процентів мінімаль ної пенсії за віком.

В той же час, колегія суддів вважає, що висновок суду перш ої інстанції про відмову у за доволенні позовних вимог за період з 01 січня 2004 року по 4 серп ня 2008 року з причини пропущенн я позивачем строку звернення до адміністративного суду, я кий передбачений ч.2 ст. 99 КАС Ук раїни є помилковим з наступн их підстав.

У відповідності до ч. 1 ст. 100 К АС України (в редакції, яка дія ла на момент виникнення спір них правовідносин) пропущенн я строку звернення до суду є п ідставою для відмови у задов оленні адміністративного по зову за умови, якщо на цьому на полягає одна і з сторін. Як вба чається з матеріалів справи, відповідач не звертався до с уду з клопотанням про відмов у у задоволенні позову з підс тав пропущення позивачем стр оку звернення до адміністрат ивного суду, а відтак, не напол ягав на цьому. Щодо висновку с уду першої інстанції, то коле гія суддів зауважує, що суд не наділений повноваженнями з власної ініціативи піднімат и це питання та вирішувати йо го.

У зв' язку з тим, що пенсія п озивачу у розмірі, визначено му ст.ст. 50, 54 «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» не нарах овувалось відповідачем, коле гія суддів вважає, що в даному випадку позовні вимоги є під ставними та підлягають до ча сткового задоволення, а саме щодо перерахунку та виплати пенсії на користь позивача з а період з 01 січня 2004 року по 31 гр удня 2007 року та з 22 травня 2008 року , оскільки рішенням Конститу ційного суду України від 22.05.2008 р оку № №10-рп/2008 положення Закону України «Про державний бюдж ет України на 2008 рік», якими обм ежується дія ст. 50, 54 Закону Укр аїни «Про статус та соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи» визнано нек онституційними та такими, що втрачають чинність з дня ухв алення Конституційним Судом України цього Рішення.

З огляду на викладене, коле гія суддів вважає, що позов пі длягає до часткового задовол ення, а саме дії відповідача щ одо не нарахування та невипл ати ОСОБА_1 пенсії та дода ткової щомісячної пенсії за шкоду заподіяну здоров»ю слі д визнати протиправними та з обов' язати управління Пенс ійного фонду України в місті Хмельницькому Хмельницької області здійснити перерахун ок та виплату ОСОБА_1 пенс ії в розмірі 8 мінімальних пен сій за віком та додаткову пен сію за шкоду, заподіяну здоро в»ю в розмірі 75 % мінімальної п енсії за віком за період з 01 сі чня 2004 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року.

У задоволенні позовних вим ог за період з 01 січня 2008 року по 22 травня 2008 року слід відмовит и у зв' язку з безпідставніс тю позовних вимог, оскільки н орми Закону України «Про дер жавний бюджет України на 2008 рі к» на цей спірний період були чинними, неконституційними не визнавались.

Керуючись ст.ст. ч. 3, 160, 195, 196, ч.1 с т. 197, п.3 ч.1 ст. 198, п.п. 1, 3, 4 ч.1 ст. 202, ч.2 ст. 20 5, ст.ст. 207, 254 КАС України, колегі я суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в місті Хмельницькому Хмельницької області задово льнити частково.

Постанову Хмельницького м іськрайонного суду Хмельниц ької області від 8 вересня 2009 ро ку в справі № 2а-3366/09 скасувати та прийняти нову, якою позов зад овольнити частково.

Визнати протиправними дії управління Пенсійного фонду України в місті Хмельницько му Хмельницької області щодо відмови у перерахунку пенсі ї на користь ОСОБА_1 у відп овідності до статей 50, 54 Закону України «Про статус та соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» за періо д з 01 січня 2004 року по 31 грудня 2007 р оку та з 22 травня 2008 року.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в мі сті Хмельницькому Хмельниць кої області здійснити перера хунок та виплату на користь ОСОБА_1 пенсії згідно ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у розмірі 8 мінімальних пенсі й за віком, а також додаткової пенсії за шкоду, заподіяну зд оров»ю у розмірі 75 % мінімальн ої пенсії за віком згідно із в имогами статті 28 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння» за період з 01 січня 2004 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року.

В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.

Постанова апеляційного су ду набирає законної сили чер ез п'ять днів після направлен ня копій особам, які беруть уч асть у справі, але може бути ос каржена у касаційному порядк у шляхом подачі касаційної с карги безпосередньо до адмін істративного суду касаційно ї інстанції протягом двадцят и днів з дня набрання нею зако нної сили.

Головуючий :О.Б. За веруха

Судді: В.М. Ба грій

В.В. Ніколін

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.04.2011
Оприлюднено16.05.2011
Номер документу15162436
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3366/09

Ухвала від 16.07.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Улицький В.З.

Ухвала від 03.02.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Дякович В.П.

Ухвала від 11.02.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Любашевський В.П.

Ухвала від 12.07.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін В.В.

Ухвала від 29.09.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Старунський Д.М.

Постанова від 09.09.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довгополов О.М.

Ухвала від 27.04.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Обрізко І.М.

Ухвала від 05.04.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Заверуха О.Б.

Постанова від 14.10.2009

Адміністративне

Суворовський районний суд м.Херсона

Кузьміна Оксана Іванівна

Постанова від 27.01.2009

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Качуріна Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні