КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.05.2011 № 38/359-45/269
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Жук Г.А .
суддів:
при секретарі:
за участю представників с торін:
прокурор: Шекшеєва В.С. - пр окурор відділу (посвід. № 823),
від позивача: ОСОБА_1 - до в. № 220/12/д від 05.01.2011,
від відповідача: ОСОБА_2 - дов. № 07/11 від 25.02.2011 року,
від третьої особи: ОСОБА_3 - дов. № 4/4 від 13.05.2011
розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляційн у скаргу Товариства з обмеже ною відповідальністю «Трейд лінкс» від 25.02.2011 року
на рішення господарського суду міста Києва від 17.01.2011 рок у у справі № 38/359-45/269 (суддя - Бала ц С.В..)
за позовом Заступника війс ькового прокурора Центральн ого регіону України в інтере сах Держави в особі Міністер ства оборони України
до Товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Трейдлінкс»
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Центральне спеціалізоване будівельне управління (госп розрахункове)
про визнання неді йсним інвестиційного догово ру № 23/9-03/15 від 15.03.2006
ВСТАНОВИВ:
31.08.2009 року до господарськ ого суду міста Києва звернув ся заступник військового про курора Центрального регіону України в інтересах Держави в особі Міністерства оборон и України з позовом до Товари ства з обмеженою відповідаль ністю «Трейдлінкс», третьої особи, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору н а стороні позивача - Централь не територіальне управління капітального будівництва Мі ністерства оборони України п ро визнання недійсним інвест иційного договору № 23/9-03/15 від 15.03 .2006 року, укладеного між Держав ою Україна в особі органу, упо вноваженого управляти майно м - Міністерства оборони Укра їни, від імені якого діяв дир ектор філії Центрального спе ціалізованого будівельного управління «Укроборонбуд» ОСОБА_4 та Товариством з об меженою відповідальністю «Т рейдлінкс» про спільну діяль ність шляхом будівництва (ре конструкції) об' єктів житло во-цивільного призначення, р озташованих на території вій ськового містечка № 138 (м. Київ, вул. Артема, 59), створення інжен ерної інфраструктури для їх будівництва (реконструкції) відповідно до розробленого і затвердженого у встановлено му порядку проекту шляхом па йової участі сторін ( а.с.4-12, том 1).
Рішенням господарського с уду міста Києва від 24.11.2009 року № 38/359 позов задоволено. Інвестиц ійний договір № 23/9-03/15 від 15.03.2006 рок у визнано недійсним (а.с.144-151, том 1).
Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 14.05.2010 року рішення госпо дарського суду міста Києва в ід 24.11.2009 року у справі № 38/359 залиш ено без змін (а.с.124-131, том 2).
Постановою Вищого господа рського суду України від 15.09.2010 р оку рішення господарського с уду міста Києва від 24.11.2009 року т а Постанову Київського апеля ційного господарського суду від 14.05.2010 року у справі № 38/359 скас овано, справу направлено на н овий розгляд до місцевого го сподарського суду.
Підставою скасування ріше нь попередніх інстанцій коле гія суддів касаційної інстан ції визначила неповне дослід ження обставин, що мають знач ення для справи, а саме: судами при розгляду спору не дослід жено доказів, які підтверджу ють виділення та зміни цільо вого призначення земельної д ілянки, передачі земельної д ілянки у спільну власність з а спірним договором; не з' яс овано питання наявності повн оважень осіб, які підписали д оговір; не витребувано та не д осліджено Рішення Київської міської Ради депутатів труд ящих від 29.11.1948 року, на яке посил ається суд у своїх рішеннях (а .с.163, том 2).
Рішенням господарського с уду міста Києва від 17.01.2011 року № 38/359-45/269 позовні вимоги прокурор а задоволено. Інвестиційний договір № 23/9-03/15 від 15.03.2006 року визн ано недійсним, як такий що суп еречить нормам законодавств а та вчинений особою, яка не ма ла для його вчинення необхід ного обсягу повноважень (а.с.14 6-151, том 3).
Не погодившись з прийнятим рішенням відповідач, Товари ство з обмеженою відповідаль ністю «Трейдлінкс», через мі сцевий господарський суд под ало апеляційну скаргу від 25.02.20 11 року (вх. № 2408 від 10.03.2011 року), в які й просить скасувати рішення місцевого господарського су ду від 17.01.2011 року та прийняти но ве рішення, яким відмовити у з адоволені позову.
В обґрунтування апеляційн ої скарги апелянт посилаєтьс я на те, що оскаржуване рішен ня прийнято судом з порушенн ям норм матеріального та про цесуального права, за неповн им з' ясуванням обставини сп рави, які мають значення для р озгляду справи. За твердженн ям апелянта особа, яка підпис ала договір, діяла в межах пов новажень наданих йому доруче нням та наказами Міністерств а оборони України.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 29.03.2011 року апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відп овідальністю «Трейдлінкс» п рийнято до провадження та пр изначено до розгляду у судов ому засіданні на 13.05.2011 року.
У судовому засіданні 13.05.2011 ро ку представник апелянта підт римав доводи апеляційної ска рги, просив скасувати рішенн я господарського суду м. Києв а та відмовити у задоволені п озову.
Представник позивача запе речив проти доводів апеляцій ної скарги, просить рішення з алишити без змін, а скаргу - б ез задоволення.
Прокурор, у відзиві на апеля ційну скаргу від 12.05.2011 року № 10/2258 та у судовому засіданні, запе речив доводи апеляційної ска рги, стверджує, що рішення су ду відповідає чинному законо давству України, просить ріш ення залишити без змін, а скар гу - без задоволення.
Відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі перегляду справи, апеляційний господа рський суд за наявними у спра ві і додатково наданими дока зами, якщо заявник обґрунтув ав неможливість їх надання с уду в першій інстанції з прич ин, що не залежали від нього, п овторно розглядає справу. Ап еляційний господарський суд не зв' язаний доводами апел яційної скарги і перевіряє з аконність і обґрунтованість рішення або ухвали місцевог о суду у повному обсязі.
Судова колегія Київського апеляційного господарськог о суду, розглянувши матеріал и справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши поясненн я представників сторін, досл ідивши представлені докази в їх сукупності, перевіривши п равильність застосування мі сцевим господарським судом н орм матеріального та процесу ального права встановила нас тупне.
15 березня 2006 року між Державо ю Україна в особі органу, упов новаженого управляти майном - Міністерства оборони Украї ни, в особі директора філії Це нтрального спеціалізованог о будівельного управління «У кроборонбуд» ОСОБА_4, який діяв на підставі довіреност і Міністерства оборони Украї ни виданої Міністром оборони Гриценком А.С. від 09.03.2006 року № 610 ( ВСР № 232423) та довіреності Мініс терства оборони України від 14.02.2006 року № 162-з (ВСО № 831447) та Товари ством з обмеженою відповідал ьністю «Трейдлінкс» в особі директора товариства ОСОБ А_5, що діяла на підставі Стат уту товариства, укладено Інв естиційний договір № 23/9-03/15 про с пільну діяльність шляхом буд івництва (реконструкції) об' єктів житлово-цивільного при значення, розташованих на те риторії військового містечк а № 138 (м. Київ, вул. Артема, 59), ство рення інженерної інфраструк тури для їх будівництва (реко нструкції), відповідно до роз робленого і затвердженого у встановленому порядку проек ту, шляхом пайової участі сто рін, згідно п.п. 1.3, 2.1 якого сторо ни, керуючись ст.ст. 6, 413, 627, 628, глав и 77 ЦК України, ст.ст. 179, 180 ГК Укра їни, Указом Президента Украї ни від 02.10.1999 року № 1262/99, домовилис ь спрямувати свої сумісні ді ї та зусилля на проектування і будівництво (або реконстру кцію) існуючих об' єктів жит лово-цивільного призначення , їх матеріально-технічного з абезпечення, належну експлуа тацію, організацію управлінн я майном при проектуванні, бу дівництві, реконструкції, що призведе до створення спіль ної часткової власності сто рін договору (а.с.13-22, том 1, а.с.109-118, т ом 2).
Згідно п. 2.5 договору предмет ом даного договору є спільна діяльність сторін по проект уванню та будівництву об' єк тів житлово-цивільного призн ачення з вбудовано-прибудова ними приміщеннями соціально побутового, торговельного т а адміністративного признач ення, підземним паркінгом та інженерними мережами на буд івельному майданчику, що зна ходиться за адресою: військо ве містечко № 138 ( м. Київ, вул. Арт ема, 59), та подальша їх експлуат ація відповідно до призначен ня.
Площа території військово го містечка № 138 ( м. Київ, вул.. Ар тема, 59) на якій буде здійснено будівництво (реконструкція) становить 1,23 га. На території, що підлягає забудові (реконс трукції) за цим договором зна ходиться нерухоме майно: упр авління, 5 616 м.кв.; гараж, 395 м.кв.; уп равління, 1038 м.кв.; дизельна, 18 м.к в.; сміттезбірник, 10 м.кв.; гараж , 120 м.кв.; КТП, 20 м.кв. (п.2.6 договору), в артістю 434 965,00 грн. (558 500,00грн.з враху ванням ПДВ), яке є пайовим внес ком Міноборони (сторони 1 по до говору) у спільну діяльність .
Пайовим внеском ТОВ «Трейд лінкс» (сторона 2 по договору) є його витрати на проектуван ня та будівництво (реконстру кції) 100% площі об' єкту та всі і нші витрати безпосередньо по в' язані з виконанням даног о договору та всіх інших захо дів, що його забезпечують (п.2.9 д оговору).
За умовами п.п. 3.1, 3.3, 4.1 договору майно, створене в результаті спільної діяльності сторін є спільною частковою власніс тю сторін договору відповідн о до розміру пайової участі к ожної із сторін. Право власно сті на майно, створене за цим д оговором сторони набувають п ісля завершення будівництва об' єкту, пропорційно розмі ру фактично вкладених грошов их коштів та майнових паїв на момент виконання цього дого вору в натурі.
Посилаючись на норми ст. 207 ГК України, ч. 1, 2 ст. 203, ст. 215, 216 ЦК Укра їни заступник військового пр окурора ЦР України стверджує , що зазначений договір підпи сано особою, яка не мала доста тніх на те повноважень, що дог овір суперечить нормам Закон у України «Про Збройні сили У країни», Закону України «Про правовий режим майна у Зброй них силах України», Положенн ю про порядок відчуження та р еалізації військового майна Збройних сил, затвердженого ПКМ України № 1919 від 28.12.2000 року, ві дтак не відповідає вимогам з акону, у зв' язку з чим підляг ає визнанню недійсним повніс тю з моменту укладення, а тако ж, що спірний договір фактичн о змінює цільове призначення земельної ділянки, на який ро зташоване військове майно бе з відповідного рішення орган ів виконавчої влади або орга ну місцевого самоврядування ..
Задовольняючи позовні вим оги прокурора місцевий госпо дарський суд посилається на те, що ОСОБА_4 при підписан ні договору перевищив повнов аження, визначені довіреніст ю № 610 від 09.03.2006 року, оскільки ним не отримано погодження на пі дписання саме даного договор у від Департаменту будівницт ва Міноборони України, та ріш ення Міністра оборони Україн и на укладення договору про п айову участь у будівництві ж итла. Посилаючись на норми ст . ст. 1130-1134 ЦК України, господарсь кий суд міста Києва дійшов ви сновку, що спірний договір су перечить вимогам чинного зак онодавства, оскільки укладен ням такого порушено порядок відчуження військового майн а.
Колегія суддів апеляційно го господарського суду не по годжується з таким висновком суду з огляду на наступне.
Прокурор в обґрунтування п озовних вимог посилається на Рішення Виконкому Київської міської ради депутатів труд ящих № 37 від 29.11.1948 року, яким земе льна ділянка площею 1,23 га по ву л. Артема, 59 відведена в корист ування Центральної КЕЧ Мініс терства оборони України під військове містечко № 138.
На виконання вимог Постано ви ВГС України від 15.09.2010 року мі сцевим господарським судом, в порядку ст. 38 ГПК України,Ухв алою від 22.11.2010 року зобов' язан о Київську міську раду та Киї вську міську державну адміні страцію надати належним чин ом засвідчену копію Рішення Виконкому Київської міської ради депутатів трудящих № 37 в ід 29.11.1948 року. Сторонами таке рі шення суду не надано. Держав ний архів м. Києва листом від 2 5.11.2010 року за № С-314/4100 та листом від 10.12.2010 року за № Г-187/4236 (а.с. відповід но 46, 49, том 3) повідомив, що рішен ня за таким номером і датою пр о відведення земельної ділян ки в користування Міністерст ву оборони України або його п ідрозділам в архіві відсутнє .
Місцевим господарським су дом правомірно з посиланням на норми ст. 14 Закону України « Про Збройні Сили України», ст . ст. 1, 2, 3 Закону України «Про пра вовий режим майна у Збройних Силах України» встановлено, що майно військових частин З бройних Сил України є держав ною власністю та належить їм на праві оперативного управ ління. Військове майно, це дер жавне майно, закріплене за ві йськовими частинами, заклада ми, установами та організаці ями Збройних Сил України. До в ійськового майна належать бу динки, споруди, передавальні пристрої, всі види озброєння , бойова та інша техніка, шкіпе рське, речове, культурно-прос вітницьке, медичне, ветерина рне, побутове, хімічне, інжене рне майно, майно зв' язку, тощ о. Статусу військового майно набуває з моменту його надхо дження та закріплення за вій ськовою частиною Збройних Си л України.
Статтею 77 Земельного Кодекс у України, Законом України «П ро використання земель оборо ни» встановлено, що землями о борони є землі, надані для роз міщення і постійної діяльнос ті військових частин, устано в, військово-навчальних закл адів, підприємств та організ ацій Збройних Сил України, ін ших військових формувань, ут ворених відповідно до законо давства України.
Згідно ст. 2 Закону України « Про правовий режим майна у Зб ройних Силах України» органа ми, які здійснюють управлінн я військовим майном є Кабіне т Міністрів України та Мініс терство оборони України. Пит ання забезпечення Збройних С ил України військовим майном , прийняття рішення щодо його вилучення і передачі мініст ерствам та іншим центральним органам влади відноситься д о компетенції Кабінету Мініс трів України.
Міністерство оборони Укра їни, як центральний орган упр авління Збройних Сил України , здійснює, відповідно до зако ну, управління військовим ма йном, в тому числі закріплює в ійськове майно за військовим и частинами у разі їх формува ння, переформування та прийм ає рішення щодо перерозподіл у цього майна між військовим и частинами Збройних Сил Укр аїни, в тому числі і у разі їх р озформування.
Порядок відчуження військ ового майна чітко встановлен ий ст. 6 Закону України «Про пр авовий режим майна у Збройни х Силах України» та Постанов ою КМУ від 28.12.2000 року № 1919 «Про зат вердження Положення про поря док відчуження військового м айна Збройних Сил України» (і з послідуючими змінами та до повненнями).
Так, відповідно до пунктів 2 , 12 зазначеного Положення відч уження військового майна, йо го вилучення, реалізація про водиться через уповноважені органи, підприємства, органі зації. Згідно вимог пункту 6 По ложення рішення про порядок відчуження військового май на приймає Кабінет Міністрі в України із затвердженням, з а погодженням з Мінекономіки , переліку такого майна.
Згідно пункту 22 Положе ння про порядок обліку, збері гання, списання та використа ння військового майна у Збро йних Силах України, затвердж еного Постановою КМУ № 1225 від 04 .08.2000 року військове майно, яке н е обліковується за обліково- номерними, якісними (технічн ими) показниками і набуло неп ридатного стану, майно, яке ви користане за встановленими н ормами на регламенті роботи, витрачене на виробничі, госп одарські та експлуатаційні п отреби, будівлі та споруди, що підлягають знесенню за недо цільністю їх використання, а також убуток військового ма йна та інше майно, яке не спису ється за актами якісного (тех нічного) стану, за інспекторс ькими посвідченнями і набуло непридатного стану списуєть ся за актами списання.
Непридатний стан військов ого майна - якісний (технічн ий) стан, за яким це майно не мо жливо використовувати за ціл ьовим та функціональним при значенням.
Майно військового містечк а № 138 ( м. Київ, вул.. Артема, 59), яке б уло передане в якості пайово го внеску Міноборони у спіль ну діяльність за спірним дог овором № 23/9-03/15 від 15.03.2006 року було с писано, що підтверджується а ктами на списання будівель т а споруд військового містечк а № 138 від 14.02.2006 року, затверджени ми 21.02.2006 року та не заперечено п редставниками Міноборони в с удовому засіданні. (протокол судового засідання від 13.05.2011 ро ку).
21.09.1999 року Президент Укр аїни підписав Закон України «Про правовий режим майна у З бройних силах України», яким визначено статус військовог о майна та повноваження орга нів військового управління т а посадових осіб щодо управл іння цим майном.
На виконання Указу Пр езидента України від 02.10.1999 року № 1262/99 «Про комплексну програм у забезпечення житлом військ овослужбовців та членів їх с імей» 29 листопада 1999 року Пост ановою КМУ № 2166 затверджено Ко мплексну програму забезпече ння житлом військовослужбов ців та членів їх сімей, (із пос лідуючими змінами та доповне ннями) та План заходів її вик онання.
28.12.2000 року Постановою КМ України, відповідно до ст. 6 За кону України «Про правовий р ежим майна у Збройних силах У країни», затверджено Положе ння про порядок відчуження т а реалізації військового май на Збройних сил, яким встанов лено порядок відчуження та р еалізації військового майна , закріпленого за військовим и частинами Збройних сил та з обов' язано Міноборони пров ести у I кварталі 2001 р. інвентар изацію наявного військового майна і до 1 червня 2001 р. подати К абінету Міністрів України уз агальнені дані про результат и інвентаризації та перелік військового майна Збройних С ил, яке може бути відчужено.
Відповідно до норм да ного Положення (п.1) до військо вого майна, яке може бути пред метом відчуження, належать ц ілісні майнові комплекси, у т ому числі військові містечка , будинки, споруди та інше неру хоме майно, передавальні при строї, всі види озброєння, бой ова та інша техніка, боєприпа си, пально-мастильні матеріа ли, продовольство, технічне, а еродромне, шкіперське, речов е, культурно-просвітницьке, м едичне, ветеринарне, побутов е, хімічне, інженерне майно, ма йно зв'язку тощо.
Реалізація військово го майна - господарська опера ція, що здійснюється уповнов аженим підприємством (органі зацією) згідно з договорами к упівлі-продажу, міни, поставк и та іншими цивільно-правови ми договорами, які передбача ють передачу прав власності на військове майно іншим юри дичним або фізичним особам н а платній або компенсаційній основі
Відчуження військово го майна - вилучення військов ого майна із Збройних Сил у ре зультаті його реалізації чер ез уповноважені підприємств а (організації).
Уповноважені підприє мства (організації) - суб'єкти підприємницької діяльності , яким в установленому порядк у рішенням Кабінету Міністрі в України надані повноваженн я на реалізацію військового майна на внутрішньому та/або зовнішньому ринку.
Згідно пункту 3 Положе ння, із змінами, внесеними зг ідно з постановою Кабінету М іністрів України від 19.05.2005 р. N 373 п овноваження суб'єктам підпри ємницької діяльності на реал ізацію військового майна, як е є придатним для подальшого використання, але не може бут и застосоване у повсякденній діяльності військ, надлишко вого майна (крім майна, зазнач еного у пункті 4 цього Положен ня), а також цілісних майнових комплексів, у тому числі війс ькових містечок та іншого не рухомого майна надає Кабінет Міністрів України у встанов леному порядку. При цьому, пов новаження суб'єктам підприєм ницької діяльності на реаліз ацію військового майна (крім майна, зазначеного у пунктах 3 і 4 цього Положення), списаног о військового майна та війсь кового майна, яке підлягає ут илізації, надає Кабінет Міні стрів України за пропозицією Міноборони відповідно до ре зультатів проведених конкур сів (тендерів) з визначення се ред суб'єктів тих, що реалізув атимуть військове майно ( п.5 П оложення із змінами, внесени ми згідно з постановою Кабін ету Міністрів України від 15.05.20 03 р. № 705).
У відповідності до п.6. Полож ення Рішення про відчуження військового майна, зазначено го у пунктах 3 і 4 цього Положен ня, приймає Кабінет Міністрі в України із затвердженням, з а пропозицією Міноборони пог одженого з Мінекономіки, пер еліку такого майна. Рішення п ро відчуження списаного війс ькового майна приймає Мінобо рони із затвердженням його п ереліку станом на 1 вересня по точного року (п. 7 Положення із змінами, внесеними згідно з п остановою Кабінету Міністрі в України від 15.05.2003 р. № 705).
Наказом Міністра оборони У країни № 129 від 12.04.2002 року «Про за ходи, пов' язані з оптимізац ією структури квартирно-буді вельного комплексу Збройних сил України» затверджено По ложення про Центральне спеці алізоване будівельне управл іння (госпрозрахункове) та уп овноважено Центральне спеці алізоване будівельне управл іння здійснювати функції зам овника будівництва у Збройни х силах України. Згідно п.1, 5, 6, 7, З азначеного Положення ( із змі нами внесеними Наказом Мініс тра оборони України № 770 від 28.12.2 005 року) Центральне спеціалізо ване будівельне управління ( госпрозрахункове) - це держ авна установа, яка заснована на державній власності, підз вітна та підконтрольна Мініс терству оборони України. Упр авління є госпрозрахунковою установою квартирно-будівел ьного комплексу Збройних сил України, основними завдання ми якого є ( в тому числі) участ ь у реалізації державної пол ітики у галузі будівництва, б удівництва об' єктів шляхо м виконання функцій замовни ка, забудовника, інвестора, пі дрядника, проектувальника, п остачальника та виробника у галузі будівництва (а.с.84-96, том 2).
Рішенням МО України від 08.11.2004 року, затвердженим Міністро м оборони України О.І. Кузьмук ом Центральному спеціалізов аному будівельному управлін ню Міноборони України надано право на проектування та заб удову територій військових містечок Міністерства оборо ни України у місті Києві, в т.ч . військового містечка № 138, вул . Артема, 59, площею 1,23 га (п. 29 рішен ня).
Згідно Розпорядження КМУ № 894-р від 13.12.2004 року Центральному спеціалізованому будівельн ому управлінню Міноборони Ук раїни надано повноваження на реалізацію списаного військ ового майна Збройних Сил Укр аїни.
23 листопада 2005 року зас тупником МО України Крейдісо вим В.А. на ім' я Міністра обо рони Гриценка А.С. направлено лист, в якому останній просит ь доручити ЦСБУ МО України у в становленому законом порядк у здійснити функцію замовник а будівництва у Збройних сил ах України по забудові та рек онструкції звільнених війсь кових містечок (згідно додат ку), шляхом укладення інвести ційних договорів з контраген тами, відібраними на конкуре нтних засадах, та здійснити, в ідповідно до вимог чинного з аконодавства реалізацію спи саного військового майна, оц інених немайнових прав з отр иманням коштів на спеціальни й рахунок МО України. До листа долучено Перелік військових містечок, що передаються зам овнику будівництва у збройни х силах України ЦСБУ для укла дання договорів по їх забудо ві та реконструкції, із зазна ченням оціночної вартості ма йна та сум, які передбачаєтьс я отримати у разі укладення д оговорів. Пунктом 6 вказаного Переліку значиться військов е містечко № 138 (м. Київ, вул. Арте ма, 59), площею 1, 23га, залишковою в артістю будівель та споруд , щ о підлягають списанню - 810 тис. грн. , із зазначенням, що уклад ення договору дозволить Міно борони отримати більше 5 млн. г рн.
Будівлі та споруди військо вого містечка № 138 були визнан і непридатними для використа ння та рекомендовано їх знес ення з подальшим будівництво м нових об' єктів.
Військове майно, що є пайов им внеском Держави за спірни м договором було списане за а ктами списання будівель, спо руд військового містечка № 138 від 14.02.2006 року, який затверджено в установленому порядку 21.02.2006 р оку.
З представлених в матеріал ах справи доказів вбачається , що Міноборони України є засн овником Центрального спеціа лізованого будівельного упр авління (ЦСБУ), яке є державною госпрозрахунковою установо ю, діє на підставі Положення, з атвердженого Наказом Мініст ра оборони України від 12.04.2002 ро ку № 129 «Про заходи пов' язані з оптимізацією структури кв артирно - будівельного комп лексу Збройних сил України», з врахуванням Наказу Мініст ра оборони України від 26.06.2004 рок у № 231 «Про внесення змін до Пол оження про ЦСБУ».
Дана установа, згідно п.п. 2-4, 7 зазначеного Положення, уповн оважена здійснювати функції замовника будівництва у Збр ойних силах України, організ ує та забезпечує виконання з авдань з будівництва об' єкт ів житла для Збройних сил Укр аїни.
Згідно ч.4 п.10 Положення про п орядок відчуження та реаліза ції військового майна Збройн их сил (затв. ПКМУ № 1919 від 28.12.2000 ро ку) відчуження списаного вій ськового майна (або передача його виконавцям робіт) здійс нюється через організації, я ким в установленому порядку рішенням КМУ надані повноваж ення на реалізацію військово го майна на внутрішньому та\а бо зовнішньому ринку.
Розпорядженням КМУ від 12.12.2004 року № 894-р «Про надання повнов ажень на реалізацію списаног о військового майна Збройних сил України» за поданням Мін істерства оборони України, п овноваження на реалізацію сп исаного військового майна Зб ройних сил України надані ЦС БУ МО України.
Таким чином, на час укладенн я спірного договору ЦСБУ МО У країни мало всі повноваження для реалізації майна, що є пре дметом договору № 23/9-03/15 від 15.03.2006 р оку.
Відповідно до резолюції Мі ністра оборони України № 13965/з в ід 23.11.2005 року останній погодивс я з пропозицією викладеною у листі від 23 листопада 2005 року т а надав згоду на здійснення Ц СБУ функцій замовника будівн ицтва у Збройних силах Украї ни по забудові та реконструк ції військових містечок згід но визначеного Переліку шлях ом укладення інвестиційних договорів із контрагентами на конкурсній основі.
На виконання даного Рішенн я Міністра оборони України в идано Наказ ЦСБУ МО України в ід 08.12.2005 року № 211, яким обов' язо к по збору інформації та доку ментів щодо об' єктів військ ових містечок, які планувало ся, відповідно до протоколів засідань комісії з питань ви користання військового майн а та земель оборони, які вивіл ьняються в ході реформування Збройних Сил України та ріше ння Міністра Оборони Україн и про затвердження пропозиці ї комісії щодо забудови тери торій 130 військових містечок ( в тому числі із залученням не бюджетних коштів) за вих. № 2688/3 , а також вивчення конюктури р инків будівництва та конкурс ного відбору потенційних інв есторів покладено на робочу групу, створену Наказом ЦСБУ від 21.07.2005 року № 16.
Рішенням Міністра оборони України, згідно Положення пр о Міністерство оборони Украї ни, затвердженого Постановою КМУ 1080 від 03.08.2006 року, вважається окремий наказ, розпорядженн я чи резолюція на листі профі льного заступника Міністра о борони України ( яким є лист за ступника міністра від 23.11.2005 рок у). Таке рішення приймається з а наявності пакету документі в з детальним обґрунтуванням . Дане рішення реєструється у Адміністративному департам енті МОУ, яким рішенню присво юється відповідний номер. Ре золюція Міністра оборони на лист заступника міністра ма є номер та дату (№ 13965/3 від 23.11.2005 рок у), відтак дана резолюція є ріш енням Міністра оборони на ук ладення договорів, в тому чис лі інвестиційний договір що до майна, що є предметом спірн ого договору і яке значиться у Переліку.
17.08.2004 року Міністерством Обор они України в особі Міністра оборони України Марчука Є.К., що діяв на підставі Указу Пре зидента України від 21.08.1997 року за № 888/97 та Указу Президента Ук раїни від 25.06.2003 року за № 550/2003, від повідно до Положення про Мін істерство оборони України та Генеральний штаб Збройних с ил України видано довіреніст ь (нотаріально посвідчена за № 2369) начальнику ЦСБУ МОУ Ісаєн ку Д.В. з правом передовіри, на право укладати будь - які дого вори (угоди, контракти) підряд у, в тому числі підряду на капі тальне будівництво та капрем онт, пайової участі і будівни цтві, інвестування будівницт ва житла, купівлі-продажу ква ртир та іншого нерухомого ма йна, міни, оренди земельних ді лянок, оцінки майна, передачі в заставу та іпотеку нерухом ого майна на користь Мінобор они України та третіх осіб. Да ною довіреністю Ісаєнку нада но право формувати перелік м айна та матеріальних активів , що підлягають передачі, підп исувати акти приймання перед ачі майна, надавати дозвіл на відчуження майна,тощо.
10 лютого 2006 року ЦСБУ МОУ в осо бі начальника Ісаєнка Д.В упо вноважило Директора філії ЦС БУ «Укроборонбуд» ОСОБА_4 довіреністю ВСО 275579 представл яти інтереси та укладати дог овори від імені Міністерства Оборони України в т.ч. підпису вати договори по спільній за будові та реконструкції війс ькових містечок, визначених у переліку Розпорядження Мін істра оборони України від 23.11.20 05 року № 13965з шляхом укладення д оговорів з контрагентами на конкурсних засадах.
14.02.2006 року ЦСБУ МОУ в особі на чальника ОСОБА_6 який діяв згідно довіреності від 17.08.20 04 року (реєстраційний № 2369) упов новажило Директора філії ЦСБ У «Укроборонбуд» ОСОБА_4 д овіреністю № ВСО 831447 (нотаріаль но посвідчена за № 162з) предста вляти інтереси та укладати д оговори від імені Міністерст ва Оборони України в т.ч. будь - які договори (угоди, контракт и) підряду, в тому числі підряд у на капітальне будівництво та капремонт, пайової участі і будівництві, інвестування будівництва житла, купівлі-п родажу квартир та іншого нер ухомого майна, міни, оренди зе мельних ділянок, оцінки майн а, передачі в заставу та іпоте ку нерухомого майна на корис ть Міноборони України та тре тіх осіб. Даною довіреністю ОСОБА_4 надано право формув ати перелік майна та матеріа льних активів, що підлягають передачі, підписувати акти п риймання передачі майна, над авати дозвіл на відчуження м айна тощо.
09.03.2006 року Міністерство Оборо ни України в особі Міністра о борони України Гриценка А.С., щ о діяв на підставі Указу През идента України від 21.08.1997 року з а № 888/97, Указу Президента Украї ни від 04.07.2002 року за № 618/2002, Указу П резидента України від 30.09.2005 ро ку за № 1399/2005, відповідно до Поло ження про Міністерство оборо ни України уповноважило Дире ктора філії ЦСБУ «Укроборонб уд» ОСОБА_4 довіреністю № ВСО 232423 (нотаріально посвідчен а за № 610 ) представляти інтере си та укладати договори від і мені Міністерства Оборони Ук раїни на підставі рішення Мі ністра оборони та за погодже нням директора департамент у будівництві МОУ за кошти су б' єктів господарювання пр авочини на пайову участь у бу дівництві житла. Перелічені довіреності, видані МО Украї ни на ім' я ОСОБА_6 та ОС ОБА_4 посвідчено нотаріальн о у відповідності до вимог За кону України «Про нотаріат», Інструкції про порядок вчи нення нотаріальних дій нотар іусами України.
Позивач стверджує, що уклад аючи спірний договір ОСОБА _4 діяв з перевищенням повно важень, передбачених Положен ням про Філію ЦСБУ «Укроборо нбуд» та визначених довірені стю № 162з від 14.02.2006 року та № 610 від 09.03.2006 року, оскільки не отримав рішення Міністра оборони на укладення конкретного спірн ого договору , а також, що пере вищення повноважень ОСОБА _4 при вчиненні правочинів н а підставі зазначених довіре ностей встановлена вироком Ш евченківського райсуду м. Ки єва від 20 жовтня 2010 року по крим інальній справі.
Позивач стверджує, що довір еність від 09.03.2006 року на здійсне ння певних дій директором фі лії ЦСБУ «Укроборонбуд» ОС ОБА_4 ( нотаріально посвідче на та зареєстрована за № 610) ск асована 16.06.2006 року, посилаючись на розпорядження Міністра о борони № 2828/з від 2.10.2004 року (а.с.23, то м 1), лист міністерства оборон и України № 220/2395 від 16.06.2006 року (а.с .27, том 1). Листом від 03.08.2006 року № 19 п риватний нотаріус ОСОБА_7 повідомила, що за заявою Міні стерства оборони України дов іреність № бланку ВСР № 232423, зар еєстрована в реєстрі за № 610 ві д 09.03.2006 року скасована 16.06.2006 року (а .с.28, том 1).
Місцевий господарський су д в обґрунтування оспорювано го рішення послався на Вирок Шевченківського райсуду м. К иєва від 20 жовтня 2010 року у спра ві по обвинуваченню ОСОБА_4 у вчиненні злочину, передба ченого ч.3 ст. 365 КК України, як на преюдицію перевищення повно важень даною особою при укла дені спірного договору (а.с. 51-13 4, т.3)
Колегія суддів не погоджує ться з таким висновком місце вого господарського суду, ос кільки даний вирок постанов лено судом на підставі дослі дження укладених ОСОБА_4 договорів про спільну діяль ність з будівництва об' єкті в житлово-цивільного признач ення з ТОВ «Лідер - К» (догові р № 09/03-06 від 09.03.2006 року, по військов ому містечку № 64, м. Дніпропетр овськ), ПП «Альт-Медіа» (догові р № 8/03-06/26 від 09.03.2006 року по військов ому містечку № Б-26, м.Севастопо ль), ПМП «Віккор» (договір № 9/03-06ж 80/1 від 10.03.2006 року по військовому містечку № 80, м. Житомир), ТОВ «А удиторська фірма «Енерго-Ауд ит Плюс» (договір № 10/3ж/03-06/1, № 10/2ж/03- 06/1г від 10.03.2006 року, № 16/03-07160 від 16.03.2006 ро ку по військовому містечку № № 109, 81, 4, м. Житомир), ТОВ «Слай» (до говір № 13/03-07130 від 14.03.2006 року по вій ськовому містечку № 39, смт. Між гір' я ), гр. ОСОБА_8 (догові р № 11/001/03-061/КБі від 15.03.2006 року по війс ьковому містечку № Б-36, м.Севас тополь), ПП «фірма «Ескулап» (договір № 11/002/03-061/КДщ від 15.03.2006 року по військовому містечку № 503, м .Севастополь), ТОВ «Об' єднан а торговельна група» (догові р № 11/011/03-061/КБп62 від 15.03.2006 року, прича л 262, м.Севастополь), ТОВ «Грін К ОІН» (договір № 11/007/03-061/ОЦс від 15.03.20 06 року по військовому містечк у № 216, м.Одеса), ТОВ «Україна-Мет ал ЛТД» (договір № 19/5-09/01 від 15.03.2006 р оку по військовому містечку № 43, м.Київ), ТОВ «Горний» (догов ір № 13/01/03-06/1КСма від 17.03.2006 року по ві йськовому містечку № 23, м.Сімф ерополь), ПП «Севторко» (догов ір № 14/03-06/2 КСз2 від 20.03.2006 року по вій ськовому містечку № 40, м. Сімфе рополь), тощо та не містить епі зоду по укладенню договору № 23/9-03/15 від 15.03.2006 року про спільну діяльність шляхом будівницт ва (реконструкції) об' єктів житлово-цивільного призначе ння, розташованих на територ ії військового містечка № 138 (м . Київ, вул. Артема, 59) укладеног о з ТОВ «Трейдлінкс», що є пре дметом спору у даній справі.
Отже, зазначений вирок Шевч енківського райсуду м. Києва від 20 жовтня 2010 року не має прею диційного значення для визна ння недійсним договору № 23/9-03/15 в ід 15.03.2006 року у зв' язку із вста новленим перевищенням повно важень особою при укладені і нших договорів, оскільки спі рний договір не був предмето м дослідження у кримінальній справі. Однак, у відповіднос ті до вимог ст.35 ГПК України, ви рок суду з кримінальній спра ви, що набрав законної сили, є обов' язковим щодо фактів, я кі встановлено судом і мають значення для вирішення спор у.
З огляду на норми статей 244, 24 5, 247 ЦК України, Закону України «Про нотаріат», п. п. 146, 153 Інстру кції про порядок вчинення но таріальних дій нотаріусами У країни, затвердженої Наказом Міністерства юстиції від 03.03. 2004 року за № 20/5 нотаріуси посвід чують довіреності, складені від імені фізичної або юриди чної особи з чітко визначени ми юридичними діями, які нале жить учинити представникові . Довіреність, видана в поряд ку передоручення підлягають нотаріальному посвідченню п ісля подання основної довіре ності. У довіреності, виданій в порядку передоручення не д опускається передоручення, в она не може містити більше пр ав, ніж їх передано за основно ю довіреністю і строк дії дов іреності, виданої в порядку п ередоручення не може переви щувати строку дії основної д овіреності.
За висновком Міністерства юстиції (лист № 16010-0-33-08-31 від 30.12.2008 ро ку, а.с.146, т.2) представлені в мате ріалах справи довіреності на ім' я ОСОБА_4, які видано йому в порядку передорученн я не містять у собі більше пра в, ніж їх було передано за осно вною довіреністю, тому уповн оважений був наділений всім обсягом повноважень, передба чених довіреністю від 14.02.2006 рок у (реєстраційний № 162з), зокрема укладати інвестиційні догов ори про спільну діяльність ш ляхом будівництва (реконстру кції) об' єктів житлово-циві льного призначення, підряду на капітальне будівництво та капремонт, пайової участі і б удівництві, інвестування буд івництва житла, купівлі-прод ажу квартир та іншого нерухо мого майна, міни, оренди земел ьних ділянок, оцінки майна, пе редачі в заставу та іпотеку н ерухомого майна на користь М іноборони України та третіх осіб, формувати перелік майн а та матеріальних активів, що підлягають передачі, підпис увати акти приймання передач і майна, надавати дозвіл на ві дчуження майна,тощо.
Враховуючи положення ст. 43 З акону України «Про нотаріат» , п. 14, 146, 153 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій н отаріусами України, затвердж еної Наказом Міністерства юс тиції від 03.03.2004 року за № 20/5 довір еності, які видані в нотаріал ьній формі мають особливий п орядок скасування. Так, нотар іус при вчиненні нотаріальни х дій за участі представника встановлює його особу та пер евіряє обсяг його повноважен ь. Дійсність довіреності на п ідставі якої вчиняється прав очин перевіряється нотаріус ом за допомогою Єдиного реєс тру довіреностей. Довіреніст ь та її скасування підлягают ь обов' язкової реєстрації в Єдиному реєстрі довіреносте й, відповідно до вимог Положе ння про Єдиний реєстр довіре ностей. Отже, довіреність № бл анку ВСР 232423, зареєстрована в р еєстрі за № 610 від 09.03.2006 року скас ована 16.06.2006 року, після укладенн я спірного договору і її скас ування не може вплинути на ді йсність правочину.
Посилання позивача та висн овок місцевого господарсько го суду про те, що сторони спір ним договором змінили цільов е призначення земель, що відн осяться до земель оборони, чи м порушили вимоги ст. 20, 21, 125,126 ЗК У країни спростовується наявн ими в матеріалах справи дока зами.
Так, з пояснень Міністерств а оборони України від 22.11.2010 рок у (а.с.10, том 3) вбачається, що на м омент укладення спірного дог овору земельна ділянка по ву л. Артема, 59 не перебувала у вла сності Міністерства оборони України, а знаходилася в кому нальній власності міста в ос обі Київської міської ради і була передана в оренду Центр альному спеціалізованому бу дівельному управлінню за дог овором від 06.09.2005року у розмірі 9 645 м.кв. за цільовим призначенн ям - для будівництва житлов ого комплексу для військовос лужбовців з підземним паркін гом та вбудованими приміщен нями для побутового обслугов ування населення, що підтвер джується представленими в ма теріалах справи належним чин ом засвідченими копіями дого вору оренди земельної ділян ки від 06.09.2005 року, Акту визначен ня меж земельної ділянки, Акт у приймання передачі земельн ої ділянки від 08.09.2005 року, Плану земельної ділянки (а.с.13- 38, том 3 ).
За даних обставин, колегія с уддів апеляційного суду дійш ла висновку, що позивачем не д оведено належними та допусти мими доказами, що при укладен і договору № 23/9-03/15 про спільну д іяльність шляхом будівництв а (реконструкції) об' єктів ж итлово-цивільного призначен ня, розташованих на територі ї військового містечка № 138 (м. К иїв, вул. Артема, 59) від 15.03.2006 року п редставник Міноборони діяв з перевищенням повноважень визначених довіреністю, що д аним договором сторони зміни ли цільове призначення земел ьної ділянки, що за даним дого вором відчужено військове м айно з порушенням визначеног о законом порядку, оскільки м айно передане за даним догов ором, як пайовий внесок (варт істю 558 500,00 грн.), є списаним і на й ого реалізацію, саме шляхом у кладення інвестиційних дого ворів отримано рішення Мініс тра оборони України від 23.11.2005 ро ку за № 13965/з, що відповідає вимо гам ст. 6 Закону України «Про п равовий режим майна у Збройн их силах України», п.7 Положенн я про порядок відчуження та р еалізації військового майна Збройних сил, затвердженого Постановою КМ України №1919 від 28.12.2000 року із змінами, внесеним и згідно з постановою Кабіне ту Міністрів України від 15.05.2003 р . № 705, відтак правових підстав в изнання спірного правочину н едійсним немає.
Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів Київського апе ляційного господарського су ду вважає, що місцевим господ арським судом неповно дослід жено обставини справи та над ано цим обставинам не вірну п равову оцінку, тому рішення г осподарського суду міста Киє ва від 17.01.2011 року у справі № 38/359-45/269 с уперечить вимогам чинного за конодавства України, підляга є скасуванню з прийняттям но вого рішення про відмову у за доволенні позову.
Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 103-105 Госп одарського процесуального к одексу України, Київський ап еляційний господарський суд , -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ап еляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Трейдлінкс» від 25.02.2011 року на рішення господарського суду міста Києва від 17.01.2011 року у сп раві № 38/359-45/269 задовольнити
2. Рішення господ арського суду міста Києва ві д 17.01.2011 року у справі № 38/359-45/269 скасу вати.
3. В позові відмовити.
4. Справу № 38/359-45/269 поверн ути до господарського суду м іста Києва.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2011 |
Оприлюднено | 25.05.2011 |
Номер документу | 15656587 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Жук Г.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні