Категорія №8.1.5
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 травня 2011 року Справа № 2а-3273/11/1270
Луганський окружний адміністративний суд у скла ді:
головуючого - судді Сверг ун І.О.,
при секретарі - Чукіній А.Ю .,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом Ле нінської міжрайонної держав ної податкової інспекції у м . Луганську до Товариства з об меженою відповідальністю «В алоріт» про стягнення податк ового боргу,
В С Т А Н О В И В:
14 квітня 2011 року Ленінс ька МДПІ у м. Луганську (надалі - позивач) звернулася до Луг анського окружного адмініст ративного суду з адміністрат ивним позовом до ТОВ «Валорі т» (надалі - відповідач), який у подальшому уточнив, просит ь стягнути кошти ТОВ «Валорі т» з рахунків у банках, що обсл уговують платника податків, на суму податкового боргу в р озмірі 1437395,73 грн., а саме - з пода тку на прибуток у розмірі 1437395 г рн. у дохід Державного бюджет у України. Заявлені вимоги по зивач обґрунтовує наступним .
Відповідач є платник ом податків і перебуває на по датковому обліку в Ленінські й МДПІ у м. Луганську. Станом н а квітень 2011 року підприємств о має заборгованість перед б юджетом з податку на прибуто к у розмірі 1437395,73 грн., що утворил ася внаслідок несплати штраф них санкцій за 2010 рік.
Згідно з Законом Укра їни «Про порядок погашення з обов' язань платників подат ків перед бюджетом та держав ними цільовими фондами» від 06.12.2000 № 2181-ІІІ позивачем на адрес у відповідача було направлен о першу податкову вимогу від 06.12.2010 № 1/2739. Вказана податкова вим ога була вручена відповідаче ві.
Відповідно до п. 59.1 ст. 59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми г рошового зобов' язання в уст ановлені законодавством стр оки, орган державної податко вої служби надсилає (вручає) й ому податкову вимогу. Таким ч ином, з 01.01.2011 діючим законодавст вом передбачено направлення боржнику лише однієї податк ової вимоги.
У разі коли платнику п одатків сформовано та направ лено до 01.01.2011 лише першу податко ву вимогу відповідно до вимо г Закону № 2181, то з 01.01.2011 друга пода ткова вимога не направляєтьс я, а рішення про погашення всі єї суми податкового боргу пр иймається на підставі дозвол у суду не раніше ніж через 60 ка лендарних днів від дня надіс лання платнику податків перш ої податкової вимоги, направ леної до 01.01.2011.
Представник позивача в судовому засіданні підтри мав доводи, викладені в позов ній заяві, та просив задоволь нити позовні вимоги в повном у обсязі.
Представник відповід ача в судовому засіданні зап еречував проти адміністрати вного позову, посилаючись, що позивачем було пропущено ше стимісячний строк звернення до суду, встановлений ст. 99 Код ексу адміністративного судо чинства України. Тому суд пов инен залиши адміністративни й позов без розгляду. Крім тог о, відповідач зазначає, що поз ивач не надіслав відповідачу другу податкову вимогу всуп ереч Закону України «Про пор ядок погашення зобов' язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами» від 21.12.2000 № 2181-ІІІ.
Вислухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянув ши справу в межах заявлених п озовних вимог і наданих стор онами доказів, суд приходить до наступного.
Судом установлено, що відпо відач - ТОВ «Валоріт», зареє стрований у якості юридичної особи виконавчим комітетом Луганської міської ради 30.07.2003, н омер запису про включення ві домостей про юридичну особу до ЄДР 1 382 120 0000 004274 (а.с. 5). Позивач є п латником податків та перебув ає на податковому обліку в Ле нінській МДПІ у м. Луганську з 05.08.2003 (а.с. 10).
Стаття 67 Конституції У країни передбачає, що кожен з обов' язаний сплачувати под атки і збори в порядку і розмі рах, встановлених законом.
Законом України «Про систе му оподаткування», який діяв до 01.01.2011, визначено, що під подат ком і збором (обов' язковим п латежем) до бюджетів та до дер жавних цільових фондів слід розуміти обов' язковий внес ок до бюджету відповідного р івня або державного цільовог о фонду, здійснюваний платни ками у порядку і на умовах, що визначаються законами Украї ни про оподаткування. Платни ками податків і зборів (обов' язкових платежів) є юридичні і фізичні особи, на яких згідн о з законами України покладе но обов' язок сплачувати под атки і збори (обов' язкові пл атежі). Платники податків і зб орів (обов' язкових платежів ) зобов' язані у числі іншого , сплачувати належні суми под атків і зборів (обов' язкови х платежів) у встановлені зак онами терміни.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 9 Закону Укр аїни «Про систему оподаткува ння» платники податків і збо рів (обов' язкових платежів) зобов' язані сплачувати нал ежні суми податків і зборів у встановлені законом терміни .
Законом України «Про опода ткування прибутку підприємс тв» від 28.12.1994 № 334/94-ВР визначено по рядок сплати податку на приб уток підприємств, зокрема, ві дповідно до ст. 3 Закону об' єк том оподаткування є прибуток , який визначається шляхом зм еншення суми скоригованого в алового доходу звітного пері оду, визначеного згідно з пун ктом 4.3 цього Закону на: суму ва лових витрат платника податк у, визначених статтею 5 цього З акону; суму амортизаційних в ідрахувань, нарахованих згід но із статтями 8 і 9 цього Закон у. Відповідно до п. 16.1 ст. 16 Закон у платники податку самостійн о визначають суми податку, що підлягають сплаті.
Відповідно до п.п. 20.1.18 п. 20.1 ст. 20 П одаткового кодексу України о ргани державної податкової с лужби мають право звертатися до суду щодо стягнення кошті в платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих таког о платника, на суму податково го боргу або його частини.
Закон України «Про порядок погашення зобов' язань плат ників податків перед бюджет ами та державними цільовими фондами» від 06.12.2000 № 2181-ІІІ (надал і - Закон № 2181), який діяв до 01.01.2011 , є спеціальним законом з пита нь оподаткування та встановл ює порядок погашення зобов' язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та держ авними цільовими фондами з п одатків і зборів (обов' язко вих платежів), нарахування і с плати пені та штрафних санкц ій, що застосовуються до плат ників податків контролюючим и органами.
Також цим Законом запровад жене поняття податкового бор гу, як податкового зобов' яз ання, узгодженого платником податків або встановленого с удом, але не сплаченого у вста новлений строк, а також пені, н арахованої на суму такого по даткового зобов' язання.
Крім того, ним же визначено, що органами, уповноваженими здійснювати заходи з погаше ння податкового боргу, є викл ючно податкові органи.
П.п. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181 перед бачено, що контролюючий орга н зобов' язаний самостійно в изначити суму податкового зо бов' язання платника податк ів у разі якщо:
а) платник податків не подає у встановлені строки податк ову декларацію;
б) дані документальних пере вірок результатів діяльност і платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов' язань, заявлених у податкови х деклараціях;
в) контролюючий орган внасл ідок проведення камеральної перевірки виявляє арифметич ні або методологічні помилки у поданій платником податкі в податковій декларації, які призвели до заниження або за вищення суми податкового зоб ов' язання;
г) згідно з законами з питан ь оподаткування особою, відп овідальною за нарахування ок ремого податку або збору (обо в' язкового платежу), є контр олюючий орган.
Відповідно до п. 5.1 ст. 5 Закону № 2181 податкове зобов' язання , самостійно визначене платн иком податків у податковій д екларації, вважається узгодж еним з дня подання такої пода ткової декларації.
П.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону № 2181 встан овлено, що податкове зобов' язання платника податків, на раховане контролюючим орган ом відповідно до пунктів 4.2 та 4.3 статті 4 цього Закону, вважає ться узгодженим у день отрим ання платником податків пода ткового повідомлення, за вин ятком випадків, визначених п ідпунктом 5.2.2 цього пункту.
Відповідно до п. 5.3.1 ст. 5 Закон у України «Про порядок погаш ення зобов' язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и» платник податків зобов' я заний самостійно сплатити су му податкового зобов' язанн я, зазначену у поданій ним под атковій декларації, протягом десяти календарних днів, нас тупних за останнім днем відп овідного граничного строку, передбаченого підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 цього Закону для подання податкової декл арації.
У разі визначення податков ого зобов' язання контролюю чим органом за підставами, за значеними у підпунктах «а»-« в» підпункту 4.2.2 пункту 4.2 статт і 4, платник податків зобов' я заний погасити нараховану су му податкового зобов' язанн я протягом десяти календарни х днів від дня отримання пода ткового повідомлення, крім в ипадків коли протягом такого строку такий платник податк ів розпочинає процедуру апел яційного узгодження.
Відповідно до п.п. 6.2.1. п. 6.2 ст. 6 З акону № 2181, у разі коли платник податків не сплачує узгоджен у суму податкового зобов' яз ання в установлені строки, по датковий орган надсилає тако му платнику податків податко ві вимоги.
Згідно з п.п. 6.2.3. п. 6.2 ст. 6 Закону № 2181 податкові вимоги надсила ються:
а) перша податкова вимога - н е раніше першого робочого дн я після закінчення граничног о строку сплати узгодженої с уми податкового зобов' язан ня. Перша податкова вимога мі стить повідомлення про факт узгодження податкового зобо в' язання та виникнення прав а податкової застави на акти ви платника податків, обов' язок погасити суму податково го боргу та можливі наслідки непогашення його у строк;
б) друга податкова вимога - н е раніше тридцятого календар ного дня від дня направлення (вручення) першої податкової вимоги, у разі непогашення пл атником податків суми податк ового боргу у встановлені ст роки. Друга податкова вимога додатково до відомостей, вик ладених у першій податковій вимозі, може містити повідом лення про дату та час проведе ння опису активів платника п одатків, що перебувають у под атковій заставі, а також про д ату та час проведення публіч них торгів з їх продажу.
П.п. 6.2.4 вказаної статті визна чено, що податкова вимога вва жається надісланою (врученою ) юридичній особі, якщо її пере дано посадовій особі такої ю ридичної особи під розписки або надіслано листом з повід омленням про вручення.
Податкова вимога вважаєть ся надісланою (врученою) фізи чній особі, якщо її вручено ос обисто такій фізичній особі або її законному представник ові чи надіслано листом на її адресу за місцем проживання або останнього відомого міс ця її знаходження із повідом ленням про вручення.
П.п. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181 перед бачено, що в разі коли контрол юючий орган самостійно донар аховує суму податкового зобо в' язання платника податків за підставами, викладеними у підпункті «б» підпункту 4.2.2 пу нкту 4.2 статті 4 цього Закону, та кий платник податків зобов' язаний сплатити штраф у розм ірі десяти відсотків від сум и недоплати (заниження суми п одаткового зобов' язання) за кожний з податкових періоді в, установлених для такого по датку, збору (обов' язкового платежу), починаючи з податко вого періоду, на який припада є така недоплата, та закінчую чи податковим періодом, на як ий припадає отримання таким платником податків податков ого повідомлення від контрол юючого органу, але не більше п ' ятдесяти відсотків такої с уми та не менше десяти неопод атковуваних мінімумів доход ів громадян сукупно за весь с трок недоплати, незалежно ві д кількості податкових періо дів, що минули.
Відповідно до п. 17.3 ст. 17 Закон у № 2181 сплата (стягнення) штрафн их санкцій, передбачених ціє ю статтею, прирівнюється до с плати (стягнення) податку та о скарження їх сум.
Судом установлено, підтвер джується матеріалами справи , що на підставі акту планової виїзної перевірки від 23.11.2009 № 1032 /23-32586346 Ленінською МДПІ у м. Луган ську винесено податкове пові домлення-рішення форми «Р» в ід 04.12.2009 № 0001922310/0, яким відповідаче ві визначено суму податковог о зобов' язання з податку на прибуток підприємств на заг альну суму 1437420 грн., у тому числі : за основним платежем - 718710 гр н., за штрафними (фінансовими) санкціями - 718710 грн. (а.с. 7). Вказа не податкове повідомлення-рі шення було отримане відповід ачем 07.12.2009, що підтверджується п овідомленням про поштове від правлення (зворотній бік а.с. 7 ).
Податкове повідомлення-рі шення було оскаржене відпові дачем у судовому порядку. Пос тановою Донецького апеляцій ного адміністративного суду від 17.08.2010 у справі № 2а-28746/09/1270 у задо воленні позову ТОВ «Валоріт» до Ленінської МДПІ у м. Луганс ьку про визнання протиправни м податкового повідомлення-р ішення від 04.12.2009 № 0001922310/0 та його ск асування відмовлено (а.с. 48-49).
На виконання вимог Закону № 2181 з метою погашення податков ого боргу Ленінською МДПІ у м . Луганську на адресу відпові дача було направлено першу п одаткову вимогу від 06.12.2010 № 1/2739 на суму 1437395 грн. (а.с. 11).
Проаналізувавши норми Зак ону № 2181 та Податкового кодекс у України, суд не знаходить пі дстав для задоволення позовн их вимог з огляду на наступне .
Позивачем не дотримано вим оги Закону № 2181 щодо направлен ня першої та другої податков ої вимог. Як убачається з мате ріалів справи та підтверджує ться поясненнями представни ка позивача, Ленінською МДПІ у м. Луганську на адресу відпо відача було направлено лише першу податкову вимогу від 06.1 2.2010 № 1/2739.
Дійсно, Податковим кодексо м України, який набрав чиннос ті 01.01.2011, передбачено направлен ня платнику податків лише од нієї податкової вимоги. Так, в ідповідно до п. 59.1 ст. 59 Податков ого кодексу України у разі, ко ли платник податків не сплач ує узгодженої суми грошового зобов' язання в установлені законодавством строки, орга н державної податкової служб и надсилає (вручає) йому подат кову вимогу в порядку, визнач еному для надсилання (вручен ня) податкового повідомлення -рішення.
Стаття 58 Конституції Україн и визначає, що закони та інші н ормативно-правові акти не ма ють зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом' якш ують або скасовують відповід альність особи.
Отже, норма ст. 59 Податкового кодексу України про направл ення лише однієї податкової вимоги не може бути поширена на дані правовідносини, що ви никли до набрання чинності П одатковим кодексом України, тобто до 01.01.2011. Податковий кодек с України не містить положен ь про те, що сформування та нап равлення платнику податків д о 01.01.2011 лише першої податкової в имоги відповідно до Закону № 2181 є достатньою підставою для стягнення податкового боргу .
Оскільки позивачем не було дотримано порядок направлен ня податкових вимог, визначе ний Законом № 2181, він мав направ ити податкову вимогу за прав илами, визначеними Податкови м кодексом України.
Позивач не заперечує проти того, що ним не направлялася п одаткова вимога згідно норм Податкового кодексу України .
Податковий кодекс України визначає, що стягнення кошті в та продаж майна платника по датків провадяться не раніше , ніж через 60 календарних днів з дня надіслання такому плат нику податків податкової вим оги.
Відповідно до п.п. 21.1.1 п. 21.1 ст. 21 П одаткового кодексу України п осадові особи контролюючих о рганів зобов' язані дотриму ватися Конституції України т а діяти виключно у відповідн ості з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нор мативними актами.
На підставі викладеного су д приходить до висновку про п ередчасність звернення пози вача до суду з даним позовом, а тому вважає позовні вимоги т акими, що не підлягають задов оленню.
На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу а дміністративного судочинст ва України в судовому засіда нні 13.05.2011 проголошено вступну т а резолютивну частини постан ови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 17.05.2011, про що повідомлено сто ронам після проголошення вст упної та резолютивної частин и постанови в судовому засід анні з урахуванням вимог ч. 4 с т. 167 Кодексу адміністративног о судочинства України.
Керуючись ст. ст. 11, 71, 94, 159-163 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні уточнених по зовних вимог Ленінської міжр айонної державної податково ї інспекції у м. Луганську до Т овариства з обмеженою відпов ідальністю «Валоріт» про стя гнення податкового боргу від мовити.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду.
Апеляційна скарга подаєть ся до Донецького апеляційног о адміністративного суду чер ез Луганський окружний адмін істративний суд. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, яка її подає , до суду апеляційної інстанц ії.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, встановленого статтею 186 КА С України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження.
Якщо строк апеляційного ос карження буде поновлено, то в важається, що постанова суду не набрала законної сили.
Постанову складено в повно му обсязі 17 травня 2011 року.
Суддя І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2011 |
Оприлюднено | 09.06.2011 |
Номер документу | 16037351 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні