Постанова
від 26.06.2009 по справі 2а-1205/2009
ГІРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МАКІЇВКИ

Справа № 2А-1205/2009 року

ПОСТАНОВА

 ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«26» червня 2009 року м. Макіївка

Гірницький районний суд міста Макіївки Донецької області у складі головуючого судді: Супрун М.Ю.

при секретарі Киреєвої Ю.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Макіївці справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області, Головного управління Державного казначейства України у Донецькій області про визнання неправомірною відмову у виплаті сум щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення трирічного віку, стягнення недоотриманої допомоги,

ВСТАНОВИВ:

У травні 2009 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради, Головного управління Державного казначейства України в Донецькій області про визнання протиправними дій та стягнення недоплати по допомозі по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Позивачка у судовому засіданні позовні вимоги уточнила та суду пояснила, що 13 вересня 2007 року вона народила сина ОСОБА_2 і знаходиться у відпустці по догляду за дитиною до 13.09.2010 року, а тому відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім»ям з дітьми» має право на отримання державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьох років в розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей у віці до 6 років. Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради виплатило їй соціальні виплати на дитину в розмірі: з 03.12.2007 року по 31.12.2007 року в сумі 134, 80 грн. з 01.01.2008 року по 01.01.2009 року в сумі 144, 10 грн. Вважає, що розмір нарахованої їй соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку становить суму, яка є суттєво меншою прожиткового мінімуму, а тому просила визнати дії Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області неправомірними та стягнути недоплату допомоги по догляду за дитиною за період з 03 грудня 2007 року по 01 січня 2009 року до розміру прожиткового мінімуму дитини до 6 років в сумі 7153, 50 грн.

Представник відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради, ОСОБА_3 ОСОБА_4, яка діє на підставі довіреності від 26.06.2009 року № 1635, позов не визнала та пояснила, що Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 22.03.2001 № 2334-Ш статтею 13 розділ IV передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має не застрахована в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною. Відповідно до ст. З розділу VIII Прикінцеві положення вищевказаного Закону розмір державної допомоги сім’ям з дітьми, передбаченої статтями 15, 18 і 20 цього закону, визначається Верховною Радою України щороку у відсотковому відношенні до прожиткового мінімуму з поступовим наближенням до прожиткового мінімуму, але при цьому не може бути нижчим за величину, яка дорівнює 25 відсотків від встановленого прожиткового мінімуму (ст. З розділ VIII Прикінцеві положення вищевказаного Закону). Статтею 15 цього Закону встановлено, що допомога надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Починаючи з 01 січня 2007 року управлінням праці та соціального захисту населення проводиться призначення та виплата допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до 3-х років особам, застрахованим в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 №13 „Деякі питання призначення і виплати допомоги сім» ям з дітьми" Цією постановою затверджено порядок призначення і виплати допомоги при народжені дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку особам, застрахованим в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування. Пунктом 8 порядку передбачено, що допомога призначається з дня настання відпустки по догляду за дитиною по день її закінчення, але не пізніше ніж по день досягнення дитиною зазначеного віку включно. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку призначається в розмірі, що дорівнює різниці між 50 % прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 23 % зазначеного прожиткового мінімуму (п.9 Порядку). ОСОБА_1, згідно особової заяви від 12.12.2007 року призначена допомога по догляду за дитиною до 3-х років як працюючій застрахованій особі на дитину ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, з 03.12.2007 року по 13.09.2010 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 № 13 «Деякі питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми». Згідно наказу від 27.11.2007 №808к ОП «Шахта «Бутовська» ДП «Макіїввугілля» ОСОБА_1 надана відпустка по догляду за дитиною до 3-х років з 03.12.2007 року по 13.09.2010 року Розмір отриманої позивачкою допомоги становить (щомісячно з урахуванням індексації): з 03.12.2007 року по 31.12.2007 року в сумі 134, 80 грн., з 01.01.2008 року по 01.01.2009 року в сумі 144, 10 грн. Підстав для відшкодування за 2007 рік не має, тому що ОСОБА_1 у 2007 році допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку призначалася не по Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 22.03.2001 № 2334-ІП, як вона вказує в позовній заяві, а згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 № 13 «Деякі питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми», положення якої не визнані неконституційними та не відмінені. Тільки пунктом 23 розділу II Закону України „Про державний бюджет України на 2008 рік" № 107-VI від 28.12.2007р.були внесені зміни до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» в частині призначення та виплати допомоги працюючим застрахованим жінкам, а також до частини першої статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», яка викладена в такій редакції: допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень. У п.3 розділу VIII „Прикінцеві положення" також внесені зміни Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік" № 107-УІ від 28.12.2007р. і допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між: з 1 січня 2008р. -50 %, з 1 січня 2009р. - 75 %, з 1 січня 2010р.-100 %) прожиткового мінімуму для працездатних осіб та середньомісячним сукупним доходом" сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Відповідно і була прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 № 57 «Питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми», якою відмінено Порядок призначення і виплати допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку особам, застрахованим в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, затверджений постановою КМУ від 11.01.2007 року № 13 та вносяться зміни до постанови КМУ від 27.12.2001 № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми». Дія пункту 23 розділу II Закону України „Про державний бюджет України на 2008 рік" № 107-V1 від 28.12.2007 року рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10 - рп/2008 року не визнана неконституційною. Враховуючи викладене, вважає, що підстав для відшкодування допомоги по догляду за дитиною до 3-х років за період з 03.12.2007 року по 01.01.2009 року ОСОБА_1 не має, тому просила відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Представник відповідача - Головного управління Державного казначейства України в Донецькій області, ОСОБА_5, діючий на підставі довіреності, у судове засідання не з’явився. Згідно пояснень відповідача, які надійшли на адресу суду, Головне управління Державного казначейства України в Донецькій області просило розглянути дану справу у відсутності їх представника, з урахуванням того, що на підставі ст.ст.4, 5 Закону України „Про державну допомогу сім’ям з дітьми", ст. 102 Бюджетного кодексу України стягнення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку повинно проводитись з відповідного управління праці та соціального захисту населення за рахунок коштів державного бюджету.

Вислухавши пояснення позивачки, представника відповідача, дослідивши матеріали справи суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Так, судом встановлено, що позивачка ОСОБА_1 є мамою ОСОБА_2, який народився 13 вересня 2007 року, що підтверджується свідоцтвом про народження дитини, виданим 19 вересня 2007 року Гірницьким відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області (а. с. 7).

З 03 грудня 2007 року у відповідності до Закону України „Про державну допомогу сім’ям з дітьми" від 22.03.2001 року відповідачем призначено та сплачено позивачці допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х років, розмір якої склав: з 03.12.2007 року по 31.12.2007 року в сумі 134, 80 грн., з 01.01.2008 року по 01.01.2009 року в сумі 144, 10 грн. за кожний місяць, в загальній сумі 2296, 30 грн., що підтверджено довідкою відповідача (а. с. 9)

Законом України «Про державну допомогу сім»ям з дітьми» встановлено гарантований державою рівень матеріальної допомоги сім»ям з дітьми шляхом надання державою грошової допомоги сім»ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Частиною першою ст. 1 вказаного закону встановлено, громадяни України, в сім’ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Частиною першою ст. 15 цього Закону передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Згідно із Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік» №489 від 19.12. 2006 року дію частини першої ст. 15 зупинено на 2007 рік, і статтею 56 цього Закону встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім»ям з дітьми» здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з прожиткового бюджету місцевим бюджетом - у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім»ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 грн. для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Рішенням Конституційного Суду від 09 липня 2007 року визнано неконституційними положення ст. 56 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» в частині зупинення на 2007 рік дії частини першої статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім»ям з дітьми»

З моменту визнання норми неконституційною, вона втрачає силу, а тому з 09.07.2007 року відновлено дію статті частини 1 ст. 15 Закону України в редакції, відповідно якої допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

З таких підстав, позивачка має право на отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, але тільки з 03 грудня 2007 року, з часу коли ці виплати їй призначались, та по 31 грудня 2007 року в розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік» встановлено розмір мінімального прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років; з 1 січня - 434грн, з 01.квітня -463грн.; з 01 жовтня - 470 грн.

В 2008 році порядок виплати та розмір допомоги по догляду за дитиною є іншим.

Так, Законом України «Про державний бюджет України на 2008 рік» від 28.12. 2007 рік №107, який набрав чинності з 01.01. 2008 року знову внесено зміни до частини 1 ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім»ям з дітьми», відповідно до яких допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановлених для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім»ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130грн..

Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідач правильно сплачував позивачці з січня 2008 року по листопад 2008 року допомогу по догляду за дитиною в сумі 144, 10 грн щомісячно.

Статтею 4 Закону України «Про державну допомогу сім»ям з дітьми» передбачено, що покриття витрат на виплату державної допомоги сім»ям з дітьми здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів.

Суд не приймає до уваги посилання представника відповідача на п.3 «Перехідних положень Закону України «Про державну допомогу сім»ям з дітьми», відповідно до яких розмір державної допомоги сім»ям з дітьми, передбаченої статтею 15 цього Закону, визначається Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік у відсотковому відношенні до прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку з поступовим наближенням до прожиткового мінімуму, але при цьому не може бути нижчим за величину, що дорівнює 25 відсотків зазначеного прожиткового мінімуму, а з 1 січня 2006 року - 50 % цього прожиткового мінімуму.

Законом України про державний бюджет України на 2007 рік та 2008 рік взагалі не визначався розмір державної допомоги сім»ям з дітьми, а ті зміни які вносились до статті 15 зазначеного Закону, з 09 липня 2007 року визнані неконституційними.

Проаналізувавши встановлені обставини по справі, оцінивши надані сторонами в силу положень частини першої статті 71 КАС України, докази у їх сукупності, суд дійшов до висновку про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області за рахунок коштів Державного бюджету України на користь позивачки недоплаченої суми держави грошової допомоги на дитину до досягнення нею трирічного віку за період з 03 грудня 2007 року по 31 грудня 2007 року в розмірі 304, 88 грн.

Доводи представника Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області про здійснення виплат у межах фінансування, передбаченого державним бюджетом та відсутність у бюджеті спеціального фінансування виплату за 2007 рік державної допомоги на дитину у розмірах, визначених ст. 43 Закону № 2240-111, суд визнає безпідставними з огляду на те, що судові рішення ухвалюються в межах норм чинного законодавства в незалежності від причин ненадходження коштів з Державного бюджету України на виплату соціальної допомоги, оскільки згідно приписів частини другої статті 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, держава відповідає перед людиною своєю діяльністю, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави, тому органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як причину невиконання своїх публічних зобов’язань (рішення Європейського Суду з прав людини - справа „Кечко проти України"). Наведені представником відповідача аргументи не є підставою для звуження існуючого у позивачки права на отримання соціальної - пільги - державної грошової допомоги на дитину і для звільнення відповідача від виплати такої допомоги у передбаченому Законом розмірі.

Оскільки Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області є державною бюджетною установою, суд вважає можливим відповідності до ст. 88 КАС України звільнити його від сплати судових витрат на користь держави.

Враховуючи те, що відповідачі не наполягали на відмові у задоволення позову ОСОБА_1 в зв"язку з тим, що вона пропустила строк звернення до суду з адміністративним позовом, підстав для відмові у задоволенні адміністративного позову за цими причинами у суду немає.

На підставі вищевказаного, керуючись статтями 3, 8, 19, 22, 75, 83, 92 Конституції України, статтями 9, 11, 71, 88, 158, 159, 160, 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, Законом України „Про державну допомогу сім’ям з дітьми", Рішенням Конституційного Суду від 09.07.2007 року, Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік", суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області, Головного управління Державного казначейства України у Донецькій області про визнання неправомірною відмову у виплаті сум щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення трирічного віку, стягнення недоотриманої допомоги - задовольнити частково.

Визнати дії Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради з виплати ОСОБА_1 щомісячно допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 03 грудня 2007 року до 31 грудня 2007 року протиправними.

Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради за рахунок коштів Державного бюджету України (код тимчасової функціональної класифікації видатків 090303; реєстраційний рахунок № 35413020001515, МФО 834016, ОКПО 25987421 ГУДК у Донецькій області, Головне управління держказначейства, КЕКВ 1341) на користь ОСОБА_1 недоплачену за період з 03 грудня 2007 року по 31 грудня 2007 року допомогу по догляду за дитиною в сумі 304, 88 грн. (триста чотири грн., 88 коп.)

В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано.

Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Гірницький районний суд м. Макіївки Донецької області протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження або в порядку ч. 5 ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

СудГірницький районний суд м.Макіївки
Дата ухвалення рішення26.06.2009
Оприлюднено30.06.2011
Номер документу16272844
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1205/2009

Ухвала від 19.04.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Трюхан Г. М.

Ухвала від 03.05.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Трюхан Г. М.

Постанова від 26.06.2009

Адміністративне

Гірницький районний суд м.Макіївки

Супрун М. Ю.

Постанова від 07.04.2009

Адміністративне

Конотопський міськрайонний суд Сумської області

Разумова І.Є.

Постанова від 01.09.2009

Цивільне

Київський районний суд м. Сімферополя

Козленко Віктор Васильович

Постанова від 16.10.2009

Адміністративне

Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області

Флоряк Дарія

Постанова від 27.07.2009

Адміністративне

Якимівський районний суд Запорізької області

Куценко Олег Олександрович

Постанова від 21.12.2009

Адміністративне

Маловисківський районний суд Кіровоградської області

Кавун Тетяна Володимирівна

Постанова від 23.11.2009

Адміністративне

Маловисківський районний суд Кіровоградської області

Кавун Тетяна Володимирівна

Ухвала від 12.11.2009

Адміністративне

Козельщинський районний суд Полтавської області

Науменко Ніна Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні