Рішення
від 16.06.2011 по справі 12/75пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

16.06.11 р. Сп рава № 12/75пн

Господарський суд Донець кої області у складі

Головуючого судді Сковоро діної О.М.

Суддів Татенко В.М.

Демідов ої П.В.

за участю прокурора - Смаг іної Г.В. за посвідченням

представників сторін

від позивача - ОСОБА_1 д овіреність від 25.11.2010р.

від відповідача - ОСОБА _2 довіреність від 10.03.2010р.

у справі за позовом: Проку рора м. Горлівка в інтересах д ержави в особі Горлівської м іської ради, м. Горлівка

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю „Лідія-К”, м. Горлівка

третя особа без самостійни х вимог на предмет спору на ст ороні позивача: Горлівська о б' єднана державна податков а інспекція, м. Горлівка

про зобов' язання поверну ти самовільно зайняту земель ну ділянку, знесення самовіл ьно збудованої споруди

Прокурор м. Горлівка в інт ересах держави в особі Горлі вської міської ради, м. Горлівка звернувся до го сподарського суду Донецької області з позовом до Товарис тва з обмеженою відповідальн істю „Лідія-К”, м. Горлівка про звільнення самовільно зайня тої земельної ділянки.

Рішенням господарського с уду Донецької області від 20.07.20 10р., залишеним без змін постан овою Донецького апеляційног о господарського суду від 21.09.20 10р., було відмовлено в задовол енні позову Прокурора м. Горл івка в інтересах держави в ос обі Горлівської міської ради , м. Горлівка до Товариства з обмеженою відповідальністю „Лідія-К”, м. Горлівка про зві льнення самовільно зайнятої земельної ділянки.

Постановою Вищого госп одарського суду України вказ ані судові акти були скасова ні, а справа направлена на нов ий розгляд до господарського суду Донецької області.

В обґрунтування позовних в имог прокурор посилався на т е, що внаслідок перевірки з пи тань додержання вимог земель ного законодавства України, проведеної прокуратурою м. Горлівка із залучення м фахівців сектору Державної інспекції з контролю за вико ристанням та охороною земель управління Держкомзему в м. Горлівка, був встановлений ф акт самовільно зайнятої земе льної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю „Лідія-К” (відповідачем), яка розташована в Центрально - Міському районі м. Горлівка п о вул. Інтернаціональній, 3 „а” , загальною площею 0,0050га, без пр авовстановлюючих документі в.

В подальшому від прокурор а надійшла заява про доповне ння позовних вимог, в яких він просив суд: а) зобов' язати ві дповідача - ТОВ “Лідія-К” по вернути територіальній гром аді міста Горлівка самовільн о зайняту під розміщення неж итлової споруди зі шлакоблок у розміром 5м х10м з дворівнево ю побудовою, ганком та дахом в критим шифером, що примикає д о будівлі кафе “Причал” ( роз ташоване по вул. Інтернаціон альній, 3 „а”) з південного бок у, земельну ділянку площею 0,0050 га по вул. Інтернаціональній в Центрально-Міському район і м.Горлівка; б) зобов' язати в ідповідача привести зазначе ну земельну ділянку в придат ний до використання стан та з нести самовільно збудовану н ежитлову споруду зі шлакобло ку розмірами 5м х10м з дворівне вою побудовою, ганком та дахо м, вкритим шифером, що примика є до будівлі кафе “Причал” ( ро зташоване по вул. Інтернаціо нальній, 3 „а”) з південного бо ку , що розташована на самовіл ьно зайнятій території, площ ею 0,0050га по вул. Інтернаціональ ній, відповідно до схеми згід но акту перевірки.

Форма зазначеної заяви не п ередбачена статтею 22 Господа рського процесуального коде ксу України, а тому суд розгл ядає спір з предметом визнач еним первісним позовом.

Позивач в письмових поясне ннях позовні вимоги прокуро ра підтримав в повному обсяз і. Також зазначав, що клопотан ня про відведення земельної ділянки від Товариства з обм еженою відповідальністю „Лі дія-К” не надходило, та як слід , міською радою не розглядало сь питання про можливість ві дведення земельної ділянки п ід самочинно збудовану будів лю.

Відповідач у відзиві на по зовну заяву проти позову зап еречував посилаючись на те, щ о ним підготовлено всі необх ідні документи на отримання земельної ділянки в оренду, а позивач мав наміри надати То вариству з обмеженою відпові дальністю “Лідія - К” спірну з емельну ділянку в оренду про , що свідчить відповідне ріше ння Горлівської міської ради .

Третя особа в письмових поя сненнях зазначала, що відпов ідачем, як платником податкі в, подавалась податкова декл арація орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності на 2010р. т а на 2011р. за земельну ділянку пл ощею 50,0 кв.м. по вул. Інтер національній, 3 „а”, відповід но до якої платник податків с амостійно обчислював суму по датку. Також, зазначала, що дію чого договору оренди на земе льну ділянку, розташовану за адресою: м. Горлівка, вул. Інте рнаціональна, 3 „а”, загальною площею 0,0050га відповідач не має .

Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив наступне.

Відповідно довідки Комуна льного підприємства “Горлів ського міського бюро технічн ої інвентаризації” будинок А -1 по вул. Інтернаціональній, б уд. 3 «а» у м. Горлівка зареєст ровано за ТОВ “Лідія-К” на під ставі свідоцтва про право вл асності від 20.10.1997 р., виданого Уп равлінням комунального госп одарства згідно до рішення в иконкому Ц-Міського райради № 186/13 від 08.10.1997 р.

Зазначена будівля знаходи ться на земельній ділянці, як а належить позивачу на праві постійного користування, що підтверджується державним актом на право постійного ко ристування землею ( І-ДН № 003569).

В подальшому протоколом № 3 5 засідання архітектурно - м істобудівної ради від 24.04.2008р., б ула погоджена можливість буд івництва прибудови до будівл і кафе по вул. Інтернаціональ ній, буд. 3 „а” у Центрально - М іському районі при умові дод атково узгодження з ДАІ та ЦЕ М ВАТ „Донецькобленерго”, та оформлення земельної ділянк и відповідно до чинного зако нодавства.

Рішенням № V/36-38 від 26.09.2008 року в ідповідачу позивачем було на дано дозвіл на складання про екту землеустрою щодо відвед ення земельної ділянки.

Прокуратурою м. Горлівка із залученням фахівців сектору Державної інспекції з контр олю за використанням та охор оною земель управління Держк омзему в м. Горлівка Донецькі й області проведено перевірк у додержання вимог земельног о законодавства Товариством з обмеженою відповідальніст ю “Лідія - К”. Під час переві рки встановлено, що відповід ач використовує земельну ді лянку площею 0,0583 га під обслуго вування будинку кафе та розш ирення території підприємст ва по вул. Інтернаціональна, 3 „а” у Центрально-Міському ра йоні м.Горлівка на підставі д ержавного акту на право пост ійного користування землею в ід 10.06.1999 р. , що зареєстрований в р еєстрі за № 00239 ( І-ДН № 003569).

Крім того, перевіркою встан овлений факт самовільного за йняття та використання, Това риством з обмеженою відповід альністю “Лідія - К”, земель ної ділянки загальною площею 0, 0050 га із земель житлової та гр омадської забудови по вул. Ін тернаціональна під нежитлов ою спорудою, про що був складе ний відповідний акт та видан о припис за № 000311 від 22.02.2010 р. з вимогою усунути зазна чене порушення, з урахування м приписів ст.ст. 125, 126 Земельног о кодексу України.

Постановою головного держ авного інспектора сектору Де ржавної інспекції з контролю за використанням та охороно ю земель управління Держкомз ему у м. Горлівка від 22.02.2010 р. за № 4 директора ТОВ “Лідія-К” прит ягнуто до адміністративної в ідповідальності за статтею 5 3-1 КпАП України у вигляді штра фу у розмірі 340,00 грн., 09.03.2010 р. штра ф було сплачено в повному обс язі.

До матеріалів справи відп овідачем наданий проект земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки Товариству з о бмеженою відповідальністю “ Лідія-К”, для обслуговування будівлі кафе по вул. Інтерна ціональна, 3 „а”.

Оцінюючи доводи сторін, мат еріали справи суд виходить з наступного.

Відповідно до частини перш ої статті 13 Конституції Украї ни земля є об'єктом права влас ності українського народу, в ід імені якого це право здійс нюють органи державної влади і органи місцевого самовряд ування в межах, визначених ці єю Конституцією, іншими зако нодавчими актами України.

Завданням земельного зако нодавства є регулювання земе льних відносин з метою забез печення права на землю грома дян, юридичних осіб, територі альних громад та держави, рац іонального використання та о хорони земель.

Статтею 12 Земельного кодек су України передбачено, що до повноважень місцевих рад у г алузі земельних відносин на території міст належить, зок рема, надання земельних діля нок у користування з земель к омунальної власності, а тако ж передача земельних ділянок у власність громадянам та юр идичним особам.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 116 З емельного кодексу України гр омадяни та юридичні особи на бувають права власності та п рава користування земельним и ділянками із земель держав ної або комунальної власност і за рішенням органів викона вчої влади або органів місце вого самоврядування та держа вних органів приватизації що до земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підл ягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених ц им Кодексом.

Набуття права на землю гром адянами та юридичними особам и здійснюється шляхом переда чі земельних ділянок у власн ість або надання їх у користу вання.

Отже, повноваження щодо роз порядження земельними ділян ками, які є комунальною власн істю належать виключно Горлі вської міський раді.

Відповідно до ст. 125 Земельно го Кодексу України право вла сності на земельну ділянку, а також право постійного кори стування та право оренди зем ельної ділянки виникають з м оменту державної реєстрації цих прав.

Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладан ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.

Статтею 17 Закону України „П ро оренду землі” встановлено , що передача об'єкта оренди ор ендарю здійснюється орендод авцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-пер едачі.

Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж в натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється.

У відповідності зі ст. 126 Зем ельного Кодексу України пере дбачено, що право власності а бо право постійного користув ання земельною ділянкою затв ерджується державними актам и, право оренди земельної діл янки посвідчується договоро м оренди, зареєстрованим у ві дповідності до закону.

Посилання представника ві дповідача на те, що Товариств о з обмеженою відповідальніс тю “Лідія - К” правомірно ви користовує спірну земельну д ілянку по вул. Інтер національній, оскільки, відп овідачем декларується та сп лачується орендна плата за в казану земельну ділянку, а по зивачем приймаються такі пла тежі, судом оцінюється крити чно, з огляду на таке.

По-перше, за змістом частини 1, 2 статті 21 Закону України „Пр о оренду землі” вбачається, щ о орендна плата за землю - це п латіж, який орендар вносить о рендодавцеві за користуванн я земельною ділянкою. Розмір , форма і строки внесення орен дної плати за землю встановл юються за згодою сторін у дог оворі оренди.

Отже, навіть самий розмір ор ендної плати визначається до мовленістю сторін.

Статтею 13 Закону України „П ро плату за землю” підставою для нарахування орендної пл ати за земельну ділянку, яка п еребуває у державній або ком унальній власності, є догові р оренди такої земельної діл янки.

В даному випадку, підрахува ння відповідачем, в одностор онньому порядку, розміру оре ндної плати не є доказом дося гнення домовленості між стор онами.

При цьому, позивач, у своїх п исьмових поясненнях, категор ично заперечував щодо згоди на сприйняття таких платежів , як домовленості між сторона ми.

Крім того, помилковими є тв ердження відповідача, що пла тежі на користь позивача, як о рендної плати та отримання ї х позивачем, є свідченням укл адання договору оренди, вихо дячи з наступного.

Так, частиною 1 статті 638 Циві льного кодексу України встан овлено, що договір є укладени м, якщо сторони в належній фор мі досягли згоди з усіх істот них умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що ви значені законом як істотні а бо є необхідними для договор ів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоч а б однієї із сторін має бути д осягнуто згоди.

Істотні умови договору оре нди земельної ділянки визнач ені статтею 15 Закону України „ Про оренду землі”.

Проте, жодна з істотних умов , як - то об'єкт оренди (місце роз ташування та розмір земельно ї ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазн аченням її розміру, індексац ії, форм платежу, строків, поря дку її внесення і перегляду т а відповідальності за її нес плату; умови використання та цільове призначення земельн ої ділянки, яка передається в оренду; умови збереження ста ну об'єкта оренди; умови і стро ки передачі земельної ділянк и орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодав цеві; існуючі обмеження (обтя ження) щодо використання зем ельної ділянки; визначення с торони, яка несе ризик випадк ового пошкодження або знищен ня об'єкта оренди чи його част ини; відповідальність сторін , між сторонами не врегульова но.

Таким чином, відсутність зг оди сторін з істотних умов до говору, є свідченням того, що д оговір оренди між сторонами неукладений.

Суд зауважує, що рішення на розроблення самої документа ції проекту землеустрою, не м ожуть вважатись фактом встан овлення договірних відноси н, оскільки статтею 33 Закону У країни „Про місцеве самовряд ування в Україні”, до відання виконавчих органів, сільськ их, селищних міських рад нале жать повноваження щодо реєст рації суб'єктів права власно сті на землю; реєстрації прав а користування землею і дого ворів на оренду землі; видачі документів, що посвідчують п раво власності і право корис тування землею.

Пунктами 34, 35 статті 26 Закону України „Про місцеве самовр ядування в Україні” встанов лено, що виключно на пленарни х засіданнях сільської, сели щної, міської ради вирішують ся такі питання: вирішення ві дповідно до закону питань ре гулювання земельних відноси н; затвердження відповідно д о закону ставок земельного п одатку, розмірів плати за кор истування природними ресурс ами, що є у власності відповід них територіальних громад.

Отже, положення вказаних но рм законів визначають, що пер едумовою пропозицій орендар ю щодо укладання договору ор енди земельної ділянки має б ути ухвалення рішення місько ї ради про регулювання вказа ного читання у земельних від носинах за договорами оренди .

Доказів, які б підтверджува ли наявність такого рішення - суду не надане.

Тобто, волевиявлення орган у місцевого самоврядування н а укладання договору оренди на певних умовах - не має.

Визначення терміну „само вільне зайняття земельних ді лянок” наведене в ст. 1 Закону України „Про державний контр оль за використанням та охор оною земель” від 19.06.2003р № 963-ІV.

За приписами цієї норми зак ону, самовільне зайняття зем ельних ділянок - це будь-які дії, які свідчать про фактичн е використання земельної діл янки за відсутності відповід ного рішення органу виконавч ої влади чи органу місцевого самоврядування про її перед ачу у власність або надання у користування (оренду).

Виходячи з матеріалів спра ви, відповідач не оформив пра во власності або право корис тування на спірну земельну д ілянку загальною площею 0,0050га та не зареєстрував його у вст ановленому законом порядку, чим порушив приписи Земельно го кодексу України.

Статтею 212 Земельного кодек су України встановлено, що са мовільно зайняті земельні ді лянки підлягають поверненню власникам землі або землеко ристувачам без відшкодуванн я затрат, понесених за час нез аконного користування ними. Підприємства, установи, орга нізації та громадяни, винні у самовільному зайнятті земел ь, зобов'язані самостійно (за в ласний рахунок) привести діл янку до стану, придатного для використання, відновити пор ушені межові знаки, знести са мовільно зведені будівлі.

Відповідно до ч. 3 ст.212 цього К одексу повернення самовільн о зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суд у.

Враховуючи вищевикладене , суд вважає позовні вимоги об ґрунтованими та такими, що пі длягають задоволенню.

На підставі ст. 125, 126 Земельно го Кодексу України, керуючис ь ст. ст. 22, 33, 43, 49, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Задовольнити позовні вимо ги Прокурора м. Горлівка в інт ересах держави в особі Горлі вської міської ради, м. Горлі вка до Товариства з обмежено ю відповідальністю „Лідія-К” , м. Горлівка про звільнення са мовільно зайнятої земельної ділянки.

Зобов' язати Товариство з обмеженою відповідальністю „Лідія-К” (84634, м. Горлівка, вул. І нтернаціональна, 3, код ЄДРПОУ 24812286) повернути територіальні й громаді міста Горлівка сам овільно зайняту під розміщен ня нежитлової споруди земель ну ділянку площею 0,0050 га по вул . Інтернаціональній в Центра льно-Міському районі м.Горлі вка.

Зобов' язати Товариство з обмеженою відповідальністю „Лідія-К” (84634, м. Горлівка, вул. І нтернаціональна, 3, код ЄДРПОУ 24812286) знести самовільно збудов ану, що розташована на самові льно зайнятій території, від повідно до схеми згідно акту перевірки.

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю „Лі дія-К” (84634, м. Горлівка, вул. Інте рнаціональна, 3, код ЄДРПОУ 24812286) на користь Державного бюдже ту України (ЄДРПОУ 34687001, отримув ач УДК у Київському районі м. Д онецька, р/р 31111095700006 у ГУ ДКУ Донец ької області, код банку 834016) дер жавне мито в розмірі 85,00 грн.

Стягнути з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю „Лідія-К” (84634, м. Горлівка, вул . Інтернаціональна, 3, код ЄДРП ОУ 24812286) на користь Державного б юджету України (ЄДРПОУ 34687001, отр имувач УДК у Київському райо ні м. Донецька, р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ Донецької області, код банку 834016) витрати на інформаційно-т ехнічне забезпечення судово го процесу в сумі 236,00грн.

Повний текст рішення підп исаний 21.06.2011р.

Рішення набирає законної с или 04.07.2011р.

Видати наказ після набранн я рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржен о в Донецький апеляційний го сподарський суд згідно розд ілу XII ГПК України.

Головуючий суддя Ск овородіна О.М.

Суддя Татенк о В.М.

Суддя Демідов а П.В.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення16.06.2011
Оприлюднено30.06.2011
Номер документу16470172
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/75пн

Ухвала від 16.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 27.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 25.05.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Постанова від 01.09.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Постанова від 03.11.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Рішення від 16.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 26.05.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 27.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 29.03.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 03.03.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні