Справа № 2а-1433/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2009 року місто Одеса
Малиновський районний суд міста Одеси в складі:
головуючого судді - Плавича І.В.,
при секретарі - Бабаєвій З.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Малиновському районі в м. Одесі про зобов’язання нарахувати та виплатити щомісячну державну соціальну допомогу «Дітям війни», -
ВСТАНОВИВ:
До Малиновського районного суду м. Одеси звернулась ОСОБА_1 з адміністративним позовом про зобов’язання Управління Пенсійного фонду в Малиновському районі м. Одеси нарахувати та виплатити щомісячну державну соціальну допомогу «Дітям війни», починаючи з 2007 року по грудень 2008 року включно. Позивач обґрунтував свої вимоги тим, що відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» йому з 2006 року повинна була виплачуватись щомісячна соціальна допомога у розмірі 30 відсотків від мінімальної пенсії за віком. Проте, відповідними законами «Про державний бюджет» на 2006 рік, 2007 рік та 2008 рік дія цієї норми була призупинена, але рішеннями Конституційного суду № 6 - рп від 09.07.2007 року та № 10 - рп від 22.05.2008 року такі призупинення визнавались неконституційними. На підставі цього позивач звернулась до суду з позовом про виплату йому недоплаченої щомісячної соціальної допомоги за період з 2007 року по грудень 2008 року в розмірі 2601 гривні 30 копійок. Також позивач просив поновити їй строк позовної давності, враховуючи те, що вона не знав про належні їй виплати.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог в повному обсязі, обґрунтовуючи свої заперечення тим, що Законом України «Про соціальний захист дітей війни» передбачено, що фінансування виплат по даному закону провадиться із Державного бюджету України, який затверджує Верховна Рада України, а не із бюджету Пенсійного фонду України, який затверджує Кабінет Міністрів України, тому в діях відповідача порушень законодавства не має.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників процесу, суд вважає, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про соціальний статус дітей війни» діти війни - це ті, яким на 02 вересня 1945 року не виповнилось 18 років. Як встановлено в судовому засіданні позивач є особою, яка відноситься до категорії «Діти війни», так як вона народилась в 1941 році, отже на неї розповсюджується дія вказаного Закону. Згідно зі ст.6 вищевказаного закону, позивач з 01 січня 2006 року має право на щомісячну соціальну допомогу в розмірі 30 % від мінімальної пенсії за віком.
Статтею 77 Закону України «Про державний бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 року, а також відповідно до ст. 71 Закону України «Про державний бюджет на 2007 рік», а також у 2008 році було призупинено дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни».
Позивач, вважаючи наявними рішення Конституційного суду № 6-рп від 09.07.2007 року, а також № 10-рп від 22.05.2008 року про неконституційність зупинення дії ст. 6 вищевказаного закону про соціальні виплати, просить стягнути за 2007 та 2008 рік невиплачені їй кошти.
Судом не можуть бути прийняті доводи позивача про стягнення невиплаченої соціальної допомоги за 2007 рік в повному обсязі виходячи з наступного. Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України положень ст.ст. 29, 36, ч.2 ст.56, ч.2 ст.62, ч.1 ст.66, п.7, 9, 12-14, 23, 29, 30, 41, 43-46 ст.71, ст.ст.98, 101, 103, 111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) в тому числі положення п.3, 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік». Так, хоча й зупинення виплат по ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» на підставі Закону України «Про державний бюджет України на 2007 р.» було визнано неконституційним, проте рішення про це було винесено Конституційним судом України лише 07 липня 2007 року
Відповідно до ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Таким чином, доплати по соціальній допомозі дітям війни поновлені з 07.07.2007 року.
При цьому в частині посилань представника відповідача на пропуск строку на звернення до суду з адміністративними позовом суд виходе з наступного.
Відповідно до ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ст. 87 Закону України «Про пенсійне забезпечення» нараховані сумі пенсії, не затребувані пенсіонером своєчасно, виплачуються за минулий час не більш як за 23 роки перед зверненням за одержанням пенсії. Суми пенсії, не одержані своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмежень будь-яких строком.
Таким чином, спеціальним матеріальним законом встановлена особливість обчислення строків для вимог щодо сплати пенсійних виплат. Оскільки відповідач не здійснював нарахування, то відповідно, суд вважає, що донарахована сума надбавки до пенсії, яка по суті є частиною пенсії, не одержана своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, тобто може бути виплачена за минулий час без обмежень будь-яких строком.
28.12.2007 року Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» с 01.01.2008 року зупинені виплати, на які згідно із законами України мають право діти війни (п.41 розділу II Закону). Разом з тим, суд вважає можливим стягнути на користь позивача невиплачену соціальну допомогу за цей рік, враховуючи наступне. Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп від 22.05.2008 року у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України окремих положень ст.65 розділу І, п.61, 62, 63, 66 розділу II, п.3 розділу III Закону України «Про Державний Бюджет України на 2008 рік...» і 101 народного депутата України щодо відповідності Конституції України положень ст..67 розділу І, п.п.1-4, 6-22, 24-100 розділу II цього ж Закону визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) в тому числі положення п.41 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів».
З врахуванням вищенаведеного соціальні доплати дітям війни поновлені з 22.05.2008 року. Відповідно до ч.3 ст.150 Конституції України рішення Конституційного Суду України є обов’язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені. Отже, з 22.05.2008 року позивач має право на перерахунок пенсії.
При цьому суд враховує виплати, які були фактично здійснені відповідачем позивачу за відповідний період 2008 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», що підтверджується наданою до матеріалів справи довідкою.
Згідно статті 2, Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 року (із змінами та доповненнями) визначено об’єкти індексації грошових доходів населення, до яких не віднесено щомісячну державну соціальну допомогу.
Тобто, позивачу необхідно нарахувати щомісячну державну соціальну допомогу, як «дитині війни» за період з 07 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, без застосування індексів інфляції.
Суд не приймає до уваги заперечення відповідача відносно того, що в їх діях немає порушень закону, тому що після визнання неконституційними деяких положень Закону України «Про державний бюджет на 2008 рік», на підставі чого необхідно проводити виплати, порядок здійснення цих виплат законом не передбачений та вони не враховані бюджетом України, а тому виплати проводились на підставі п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян». Суд вважає такі дії не відповідаючи ми закону, оскільки Закон має вище силу, ніж постанова, а тому, в разі передбачення здійснення та розрахунку виплат Законом, то в першу чергу необхідно керуватись саме Законом, а не підзаконним нормативним актом. Суд не приймає до уваги доводи відповідача, в яких він відмовляється здійснити перерахунок платежів в зв’язку з відсутність відповідного законодавчого забезпечення, оскільки таке твердження є безпідставним та суперечить вищенаведеному.
З огляду на наведені обставини, суд вважає необхідним захистити права та інтереси позивача шляхом зобов’язання відповідача здійснити перерахунок доплат соціальної допомоги та стягнення відповідних грошових коштів.
Керуючись ст.ст.8, 150, 152 Конституції України, рішенням Конституційного Суду України № 6-рп від 09.07.2007 року, ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», ст.ст. 11, 12, 71, 86, 99, 100, 128, 159-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Малиновському районі в м. Одесі про зобов’язання нарахувати та виплатити щомісячну державну соціальну допомогу «Дітям війни» - задовольнити частково.
Зобов’язати управління Пенсійного фонду України в Малиновському районі м. Одеси нарахувати та здійснити виплату щомісячної державної соціальної допомоги, згідно Закону України «Про соціальний захист дітей війни» на користь ОСОБА_1 за період з 07 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року.
В задоволені іншої частини позовних вимог - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського адміністративного апеляційного суду через суд першої інстанції шляхом подачі заяви в 10-денний строк з дня проголошення. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження або в порядку ст. 186 КАС України.
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2009 |
Оприлюднено | 21.07.2011 |
Номер документу | 17071522 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Малиновський районний суд м.Одеси
Плавич І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні