Постанова
від 27.07.2011 по справі 42/344-10
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" липня 2011 р. Справа № 42/344-10

Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:

головуючого Кравчука Г.А.,

суддів: Уліцького А.М.,

Ходаківської І.П.

розглянувши касаційну ска ргу Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Околиця"

на постанову від 29.03.11 Харківського апеля ційного господарського суду

у справі №42/344-10

господарського суду Харківської області

за позовом Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Околиця"

до Харківської міської ради

треті особи 1. Управління комунального майна та приватизації Депар таменту економіки та комунал ьного майна Харківської місь кої ради

2. Комунального підприємств а "Харківське міське бюро тех нічної інвентаризації"

за участю прокуратури м. Харкова

про про визнання недійсним рі шення

за участю представників ст орін

від позивача: у засідання не прибули

від відповідача: ОСОБА_1, дов.

від третіх осіб: у засідання не прибули

від ГПУ: Гаврилова Ю.Ю., посв.

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою в ідповідальністю "Околиця" зв ернулось до господарського с уду Харківської області з по зовом до Харківської міської ради про визнання недійсним рішення №06/10 від 24.02.10 "Про розгля д протестів прокурора міста Харкова" в частині скасуванн я п. 139 додатку до рішення ради " Про внесення змін та доповне нь до "Програми приватизації об'єктів комунальної власно сті територіальної громади м . Харкова"" від 27.12.2000.

До участі в справі в якості третіх осіб залучено Управлі ння комунального майна та пр иватизації департаменту еко номіки та комунального майна Харківської міської ради (да лі - Управління) та Комуналь не підприємство "Харківське міське бюро технічної інвент аризації". У справу в інтереса х держави в особі відповідач а вступив Заступник прокурор а м. Харкова.

Справа розглядалась суда ми неодноразово. Постановою від 30.11.10 Вищий господарський с уд України скасував судові р ішення в справі, направивши ї ї на новий розгляд до суду пер шої інстанції для з'ясування підстав прийняття радою осп орюваного рішення та їх відп овідності фактичним обстави нам з урахуванням висновків Конституційного Суду Україн и, викладених у рішенні від 16.04. 09 №7-рп/2009.

Рішенням від 27.01.11 господарсь кого суду Харківської област і (суддя Яризько В.О.) позов зад оволено, зокрема, з огляду на в становлення обставин виникн ення на підставі скасованого радою рішення відповідних п равовідносин.

Постановою від 29.03.11 Харківсь кий апеляційний господарськ ий суд (колегія суддів у склад і: Фоміна В.О. - головуючий, Кр авець Т.В., Крестьянінов О.О.) рі шення суду першої інстанції скасував, а в позові відмовив , дійшовши висновку про закон ність оскаржуваного рішення ради.

Ухвалою від 06.07.11 Вищий господ арський суд України порушив касаційне провадження за кас аційною скаргою позивача, в я кій заявлено вимоги про скас ування постанови суду апеляц ійної інстанції та залишення в силі рішення суду першої ін станції.

Касатор доводить хибність висновків суду апеляційної інстанції та їх невідповідні сть фактичним обставинам спр ави та вимогам матеріального права.

Заслухавши суддю-доповіда ча, пояснення представників сторін, перевіривши матеріал и справи, судова колегія вваж ає, що касаційна скарга підля гає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами перш ої та апеляційної інстанцій, з 1974 року (з часу введення в екс плуатацію) будинок по АДРЕС А_1 у м. Харкові загальною пло щею 3059,4 м2 використовувався Міс ьким трестом ресторанів шлях ом розміщення ресторану "Око лиця", на базі якого було створ ено акціонерне товариство, а згодом ТОВ "Околиця".

На підставі розпорядження Фонду міського майна Харків ської міської ради №325 від 01.04.93 к олективом викуплено майно де ржавного підприємства оренд ного підприємства - рестора ну "Околиця" за договором купі влі-продажу державного майна від 14.04.93 та укладено договір ор енди всього приміщення ресто рану від 01.04.93 терміном на 25 рокі в.

У 1999 році за ініціативою Упра вління комунального майна та приватизації на підставі на казу №229 від 09.02.99 вказаний догов ір оренди переукладено на но вий договір №594 від 24.03.99 з термін ом оренди до 24.03.04 та проведена е кспертна оцінка всього будин ку, згідно з якою вартість буд инку загальною площею 3059,4 м2 ск ладає 386700 грн.

Відповідно до п. 139 Переліку н ежитлових приміщень, які під лягають приватизації (відчуж енню) шляхом викупу орендаря ми, який є додатком №1 до рішен ня Харківської міської ради від 27.12.2000 "Про внесення доповнен ь до програми приватизації о б'єктів комунальної власност і м. Харкова", позивачу надано дозвіл приватизувати шляхом викупу нежитлове приміщення загальною площею 3059,4 м2 по АД РЕСА_1.

На виконання вказаного пун кту 139 додатку між територіаль ною громадою м. Харкова в особ і відповідача, від імені яког о діяло Управління, та позива чем 25.04.03 укладено договір №2528-В-С купівлі-продажу нежитлових приміщень першого поверху №1 -15, 17-23, І, ІІ загальною площею 383,1 м2 в будівлі літ. "А-2" по АДРЕСА_1 . Також на підставі вказаног о пункту додатку за договоро м №1936-В-С від 20.04.01 відповідачем ви куплені нежитлові приміщенн я №№НОМЕР_1-НОМЕР_2, НО МЕР_3-НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6-НОМЕР_7, НОМЕР_8 загальною площею 415,1 м2, що розт ашовані на першому поверсі в казаної будівлі.

Тобто позивачем викуплено частину нежитлових приміщен ь площею 798,2 м2, а решта приміщен ь площею 2261,2 м2 залишилась в оре нді на підставі договору №594 в ід 24.03.99 та додаткових угод до нь ого.

Але в зв'язку з розірванням на підставі рішення господар ського суду Харківської обла сті від 30.01.09 вказаного договор у оренди №594 ТОВ "Околиця" висел ено з орендованих ним приміщ ень площею 2261,2 м2, а приміщення п ередано Управлінню комуналь ного майна та приватизації Д епартаменту економіки та ком унального майна Харківської міської ради шляхом складан ня відповідного акту прийман ня-передачі.

Начальник Управління кому нального майна та приватизац ії Департаменту економіки та комунального майна Харківсь кої міської ради листом №10852 ві д 23.10.09 звернувся до прокурора м . Харкова з приводу незаконни х дій ПП ОСОБА_2 щодо зайня ття та використання приміщен ь по АДРЕСА_1, які раніше бу ли повернуті ТОВ "Околиця", чим спричиняються збитки місько му бюджету.

За результатами розгляду в казаного листа прокуратурою м. Харкова встановлено поруш ення ТОВ "Околиця" ч. 1 ст. 11 Закон у України "Про приватизацію н евеликих державних підприєм ств (малу приватизацію)" під ча с приватизації державного ма йна ресторану "Околиця" та укл адення договору купівлі-прод ажу №2528-А-С від 25.04.03, оскільки пун ктом 139 вищевказаного Перелік у передбачено викуп приміщен ня загальною площею 3059,4 м2, а ТОВ "Околиця" викупило лише 383,1 м2, а також порушення вимог Закону України "Про оцінку майна, май нових прав та професійну оці ночну діяльність в Україні" т а Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майн а і майнових прав", затверджен ого постановою КМУ №1440 від 10.09.03.

У зв'язку з викладеними обст авинами прокурором м. Харков а 22.02.10 внесено протест на п. 139 дод атку до рішення ради від 27.12.2000, я кий задоволено відповідачем шляхом прийняття спірного в справі рішення №06/10 від 24.02.10.

У силу ст.ст. 19, 144 Конституції України органи державної вла ди та органи місцевого самов рядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на під ставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конс титуцією та законами України . Органи місцевого самовряду вання в межах повноважень, ви значених законом, приймають рішення, які є обов'язковими д о виконання на відповідній т ериторії. Рішення органів мі сцевого самоврядування з мот ивів їх невідповідності Конс титуції чи законам України з упиняються у встановленому з аконом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до ст. 59 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні" рада в межах с воїх повноважень приймає нор мативні та інші акти у формі р ішень. Акти органів та посадо вих осіб місцевого самовряду вання з мотивів їхньої невід повідності Конституції або з аконам України визнаються не законними в судовому порядку .

Згідно з ч. 4 ст. 11 ЦК України у випадках, встановлених актам и цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки в иникають безпосередньо з акт ів органів державної влади, о рганів влади Автономної Респ убліки Крим або органів місц евого самоврядування.

Направляючи дану справу на новий розгляд, Вищий господа рський суд України в постано ві від 30.11.10 зауважив про необхі дність врахування при виріше нні спору роз'яснень, наданих Конституційним Судом Україн и в рішенні від 16.04.09 №7-рп/2009, згідн о з яким зі змісту частини дру гої статті 144 Конституції Укра їни та частини десятої статт і 59 Закону вбачається, що ріше ння органів місцевого самовр ядування та їх посадових осі б з мотивів невідповідності Конституції або законам Укра їни визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисди кції, тобто в судовому порядк у. Однак це не позбавляє орган місцевого самоврядування пр ава за власною ініціативою а бо ініціативою інших заінтер есованих осіб змінити чи ска сувати прийнятий ним правови й акт.

Одночасно Конституційний Суд України зазначає, що в Кон ституції України закріплено принцип, за яким права і свобо ди людини та їх гарантії визн ачають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відп овідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи м ісцевого самоврядування є ві дповідальними за свою діяльн ість перед юридичними і фізи чними особами (стаття 74 Закону ). Таким чином, органи місцевог о самоврядування не можуть с касовувати свої попередні рі шення, вносити до них зміни, як що відповідно до приписів ци х рішень виникли правовіднос ини, пов'язані з реалізацією п евних суб'єктивних прав та ох оронюваних законом інтересі в, і суб'єкти цих правовідноси н заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти органу місцево го самоврядування є актами о дноразового застосування, ви черпують свою дію фактом їхн ього виконання, тому вони не м ожуть бути скасовані чи змін ені органом місцевого самовр ядування після їх виконання.

Крім того, Конституційний С уд України зауважив, що на про куратуру України покладено н агляд за додержанням прав і с вобод людини і громадянина, д одержанням законів з цих пит ань органами місцевого самов рядування. Закон України "Про прокуратуру", прийнятий до на буття чинності Конституцією України, є чинним у частині, щ о не суперечить Основному За кону України, і передбачає по рядок зупинення рішень орган ів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідност і Конституції чи законам Укр аїни. Цим законом установлен о, що при виявленні порушень з акону прокурор у межах своєї компетенції має право опрот естовувати акти виконавчих о рганів місцевих рад та вноси ти подання або протести на рі шення місцевих рад залежно в ід характеру порушень. Проте ст прокурора приноситься до органу, який видав цей акт і зу пиняє його дію, прокурору над ається право звернутися із з аявою до суду про визнання ак та незаконним, і подача такої заяви зупиняє дію правового акта (частини перша, третя, че тверта статті 21 Закону Україн и "Про прокуратуру"). Рішення о рганів місцевого самоврядув ання з мотивів їх невідповід ності Конституції чи законам України зупиняються прокуро ром у встановленому Законом України "Про прокуратуру" пор ядку з одночасним зверненням до суду.

З огляду на таке суд касацій ної інстанції визнав за необ хідне для правильного виріше ння даного спору з'ясування о бставин щодо виникнення на п ідставі скасованого пункту д одатку до рішення певних пра вовідносин.

При новому розгляді справи суд першої інстанції встано вив, що договори №1936-В-С від 20.04.01 і №2528-В-С від 25.04.03 укладені між сто ронами в справі саме на підст аві п. 139 додатку до рішення рад и від 27.12.2000, а відтак відхилив до води прокурора та відповідач а про відсутність виконання цього рішення та виникнення на його підставі відповідних правовідносин.

Крім того, суд першої інстан ції дійшов висновку про безп ідставність викладених у від повідному протесті прокурор а доводів про порушення ч. 1 ст . 11 Закону України "Про привати зацію невеликих державних пі дприємств (малу приватизацію )", яка лише встановлює перелік об'єктів приватизації, а не по рядок викупу, а також Націона льного Стандарту №1, затвердж еного вже після прийняття ск асованого радою рішення від 27.12.2000 і укладення на його підста ві договорів від 20.04.01 і від 25.04.03. Т акож суд зауважив, що здійсне ною прокуратурою міста Харко ва перевіркою законності про ведення приватизації рестор ану "Околиця" не встановлено п орушень чинного законодавст ва в діях посадових осіб орга нів приватизації.

Натомість, суд апеляційної інстанції з такими висновка ми не погодився, пославшись н а те, що ТОВ "Околиця" не викона ний пункт 139 додатку до рішенн я від 27.12.2000, а здійснений викуп л ише окремих нежитлових примі щень першого поверху відпові дної будівлі без підвалу, тех нічного поверху, споруд, інже нерних мереж та замощень.

Однак згідно з вищевказани ми положеннями рішення Конст итуційного Суду України немо жливість органів місцевого с амоврядування скасовувати с вої попередні рішення пов'яз ана саме з обставинами виник нення на їх підставі певних п равовідносин, пов'язаних з ре алізацією певних суб'єктивни х прав та охоронюваних закон ом інтересів.

Як в рішенні суду першої інс танції, так і в постанові суду апеляційної інстанції (а.с. 105 т . 5) зазначено, що на виконання п . 139 Переліку нежитлових примі щень, які підлягають привати зації (відчуженню) шляхом вик упу, Харківської міської рад и позивачем здійснений викуп нежитлових приміщень частка ми шляхом укладення договорі в №1936-В-С від 20.04.01 і №2528-В-С від 25.04.03.

Тобто вказані договори укл адені саме на підставі п. 139 вка заного переліку та не були в у становленому законом порядк у визнані недійсними, зокрем а з підстав їх повної чи частк ової невідповідності цьому п ереліку, відповідному рішенн ю ради чи вимогам закону. Поси лання ж суду апеляційної інс танції на положення ст.ст. 203, 215 Ц К України, що визначають неді йсність правочинів, є безпід ставними без застосування по ложень п. 1 ст. 83 ГПК України.

З огляду на таке судова коле гія погоджується з висновком суду першої інстанції про не законність скасування радою пункту додатку до власного р ішення від 27.12.2000, зважаючи на ук ладення на його підставі дог оворів купівлі-продажу, які в судовому порядку не визнані недійсними та певним чином в иконані сторонами, тобто між сторонами виникли відповідн і правовідносини на підставі цього пункту додатку.

Оскільки ж саме рішення від 27.12.2000 у судовому порядку з підс тав його невідповідності вим огам закону також не оскаржу валось, викладені в судових р ішеннях попередніх інстанці ї висновки щодо його законно сті чи незаконності є передч асними та не підлягають врах уванню.

Виходячи з викладеного, пос танова суду апеляційної інст анції підлягає скасуванню із залишенням в силі рішення су ду першої інстанції, касацій ну скаргу слід задовольнити.

Керуючись ст.ст. 108, 1115, 1117, 1119-11 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу за довольнити частково.

2. Постанову Харківс ького апеляційного господар ського суду від 29.03.11 у справі №42 /344-10 скасувати.

3. Рішення господарськ ого суду Харківської області від 27.01.11 у справі №42/344-10 залишити в силі.

Головуючий Г.Кравчук

Судді А.Уліцький

І.Ходаківська

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення27.07.2011
Оприлюднено03.08.2011
Номер документу17300560
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —42/344-10

Ухвала від 16.03.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 09.12.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Яризько В.О.

Постанова від 27.07.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Ухвала від 20.07.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Ухвала від 19.05.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Постанова від 31.03.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Рішення від 27.01.2011

Господарське

Господарський суд Харківської області

Яризько В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні