ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.07.11 Справа № 1/314
За позовом Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м. Луганськ
до Приватного підприємства "Арт-Кор", м. Луганськ
про стягнення 142676 грн. 06 коп.
Суддя Зюбанова Н.М.
П р е д с т а в н и к и:
від позивача – ОСОБА_1 довіреність № И01/03-30/5455/0/2-10 від 24.11.10;
від відповідача –ОСОБА_2, довіреність від 17.12.10;
помічник прокурора Трофименко П.В.
На підставі ст. 77 ГПК України у судовому засіданні 21.07.11 було оголошено перерву до 25.07.11, 12-00.
Суть спору: про стягнення 140825 грн. 06 коп. заборгованості з орендної плати за землю за період та 1851 грн. 00 коп. пені /з урахуванням заяви прокурора та позивача про зменшення позовних вимог у частині пені/.
У ході розгляду справи провадження по ній зупинялось до розгляду справи № 26/2пн/2011, оскільки розрахунок орендної плати позивачем проведений на підставі довідок на 2009 та 2010 роки, які оспорювались орендарем по справі № 26/2пн/2011.
27.01.11 рішенням господарського суду по справі № 26/2пн/2011у задоволенні позовних вимог відмовлено, а постановою Донецького апеляційного господарського суду від 04.04.11 вищезазначене рішення залишено без змін, тому провадження у справі № 1/314 суд поновив.
Відповідач у відзиві на позовну заяву за листом від 08.06.11 проти задоволення позову заперечує з посиланням на те, що зазначена у договорі оренди землі від 16.06.04 орендна плата узгоджена з позивачем у розмірі земельного податку (річного), діючого на момент укладання договору, збільшеного на коефіцієнт 2,5, яка сплачувалась орендарем належним чином.
Розглянувши матеріали справи, додатково надані документи, вислухавши представників сторін та прокурора, суд дійшов до наступного.
Так, ст. 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про прокуратуру” прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду із заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру” визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Підставою звернення прокурора з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, наданою на правах оренди.
Як вбачається з матеріалів справи, 27.12.06 Луганською міською радою було прийняте рішення № 12/132 "Про передачу Приватному підприємству "Арт-Кор" в оренду земельної ділянки під розміщені нежитлову будівлю та споруду, благоустрій прилеглої території за адресою: вул. Гастелло, 37-д".
На підставі даного рішення 22.03.07 між Луганською міською радою /позивачем/ та Приватним підприємством "Арт-Кор" /відповідачем/ був укладений договір оренди землі, зареєстр. в книзі записів 24.04.07 за № 040740200092, за яким відповідач одержав в строкове платне користування земельну ділянку під розміщені нежитлову будівлю та споруду, благоустрій прилеглої території, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Гастелло, 37-д, площею 0,7445 га, строком на 49 років.
Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об’єкти незавершеного будівництва та законсервовані об’єкти, здійснюють відповідні селищні, міські ради, а за межами населених пунктів –відповідні органи виконавчої влади.
Згідно до ст. 24 розділу "Права та обов’язки орендодавців та орендарів, захист їх прав” Закону України „Про оренду землі” орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов’язані своєчасно сплачувати орендну плату.
Відповідно ст. 2 Закону України „Про плату за землю”, який діяв у спірний період 2009-2010 років, використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
За правилами статей 5, 15 Закону України „Про плату за землю”, об’єктом плати за землю законодавцем визначалась земельна ділянка, яка перебувала у власності або у користуванні, у тому числі на умовах оренди, а суб’єктом плати за землю (платником) був власник землі і землекористувач.
Статтею 14 Закону України „Про систему оподаткування” (також чинного до 01.01.11) передбачалось, що плата (податок) за землю належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкові платежі).
Але, як свідчать матеріали справи, зобов’язання за договором відповідачем не виконувались, внаслідок чого виникла заборгованість за період з 01.03.09 по 01.09.10 в сумі 140825 грн. 06 коп., тому прокурор звернувся до суду.
У відповідності до умов п. 8, п.11 договору оренди землі річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди землі, збільшеного на коефіцієнт 2,5 та має сплачуватись за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, згідно ст. 7 Закону України "Про плату за землю", встановлювались у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки. Тому розмір орендної плати, яку відповідач мав сплачувати за договором оренди, залежав від грошової оцінки земельної ділянки.
В матеріалах справи містяться дані для розрахунку орендної плати на 2009-2010 роки, згідно яких діяв розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки 5346027,65 грн./га та 5661443,28 грн./га відповідно.
Річна орендна плата складає: 5346027,65 х 1% х 0,7445 га х 2,5 = 99502,94 грн., а з березня по грудень 2009 року –82919,12 грн.;
- 5661443,28 х 1% х 0,7445 га х 2,5 = 105373,61 грн., а з січня по вересень 2010 року –79030,21 грн., а всього 161949,33 грн.
У зв‘язку з переплатою орендної плати за період, що передував спірному, та часткову сплату борг склав 140825 грн. 06 коп. Станом на час розгляду справи заборгованість не змінилася.
Відповідач заперечує факт застосування позивачем при розрахунку ціни позову нової нормативної грошової оцінки землі, тому продовжує сплачувати оренду плату за розрахунком, виходячи з умов п. 8 договору оренди землі, але суд не погоджується з такою правовою позицією відповідача з огляду на наступне.
Так, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки (стаття 13 Закону України „Про плату за землю”).
Статтею 14 цього закону встановлювалось, що платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) (стаття 19 Закону України „Про плату за землю”).
Сторони в пункті 10 договору передбачили, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, що проводиться у порядку, визначеному у п. 9 договору, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбувається протягом терміну дії договору оренди.
Рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10, яке було надруковано у газеті „Жизнь Луганска” від 27.02.08 № 9 та від 02.04.08 № 14, була затверджена нова нормативна грошова оцінка земель м. Луганська.
Статтею 5 Закону України "Про оцінку земель" встановлені види оцінки земель, які залежно від мети та методів проведення поділяються на: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.
Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з частиною 1 статті 7 Закону України "Про плату за землю", ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у частинах п’ятій - десятій цієї статті та частині другій статті 6 цього Закону.
Зазначена у договорі земельна ділянка до таких винятків не відноситься.
Таким чином, нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у Договорі.
Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
Оскільки сторони в договорі передбачили, що орендна плата обчислюється самостійно орендарем з урахуванням індексу інфляції, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбувається протягом терміну дії договору оренди, то він повинен був враховувати зміни складових земельного податку, що як наслідок спричиняє і зміну його розміру, для обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надана відповідачу на підставі договору.
Тому вимоги прокурора про стягнення боргу у сумі 140825 грн. 06 коп. є обґрунтованими.
Також згідно п. 15 договору оренди земельної ділянки орендар повинен сплатити за несвоєчасне внесення орендної плати у строки, визначені договором, пеню у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення.
За належно складеним позивачем розрахунком позивача у відповідності до умов договору пеня складає 1851 грн. 00 коп. за період з 01.05.09 по 31.10.09, яка підлягає до стягнення.
За таких обставин позов підлягає задоволенню повністю у зазначених вище сумах.
Судові витрати покладаються на відповідача у відповідності до ст. 49 ГПК України та підлягають до стягнення на користь державного бюджету України, оскільки прокурор звільнений від їх сплати у встановленому законом порядку.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства "Арт-Кор", м. Луганськ, кв. Димитрова, б. 28а, ідент. код 24844228 :
- на користь Луганської міської ради, м. Луганськ, вул. Коцюбинського, б.14, код 04052040 - 140825 грн. 06 коп. боргу з орендної плати за землю та 1851 грн. 00 коп. пені, видати наказ позивачу;
- в доход державного бюджету України на п/рахунок 31118095700006, МФО 804013, ОКПО 24046582, одержувач –УДК у м.Луганську ГУ ДКУ у Луганській області, банк –ГУДКУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22090200 - державне мито в сумі 1426 грн. 76 коп.; на п/рахунок 31217264700006, банк ГУДКУ в Луганській області, одержувач УДК у м. Луганську, МФО 804013, ОКПО 24046582, код бюджетної класифікації 22050003, символ звітності банку 264 витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 229 грн. 29 коп., видати наказ Ленінській міжрайонній державній податковій інспекції у м. Луганську.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання повного рішення –01.08.11.
Суддя Н.М.Зюбанова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2011 |
Оприлюднено | 08.08.2011 |
Номер документу | 17321866 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні