1
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-1670/6721/11
Полтавський окружний а дміністративний суд у складі :
головуючого судді - Шевя кова І.С.,
при секретарі - Ємець Я.М.,
за участю:
представників позивача - Градобик А.Г., Ільїнська Т .В.,
представника відповідача - Василевська Ю.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом До чірнього підприємства Укооп спілки "Кременчуцький експер ементально-механічний завод " до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспек ції в Полтавській області пр о скасування податкового пов ідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
09 серпня 2011 року позивач, Д очірнє підприємство Укоопсп ілки "Кременчуцький експерем ентально-механічний завод", з вернувся до Полтавського окр ужного адміністративного су ду з адміністративним позово м до Кременчуцької об'єднано ї державної податкової інспе кції в Полтавській області п ро скасування податкового по відомлення-рішення № 000547/0/1503/0/1929 в ід 18.06.2010 року.
В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначав, що за резу льтатами документальної не виїзної перевірки, оформлено ї актом від 09.06.2010 року № 2797/15-227/01733006, Кр еменчуцькою ОДПІ зроблено ви сновок про порушення ДП Укоо пспілки "Кременчуцький експе риментально-механічний заво д" ст. 21 Закону України "Про орен ду землі", у зв' язку з чим зан ижено суму орендної плати за землю за період з січня по гру день 2008 року в розмірі 35542,01 грн. Н а підставі вказаного акту Кр еменчуцькою ОДПІ 18.06.2010 року при йнято податкове повідомленн я-рішення № 000547/0/1503/0/1929, яким ДП Укоо пспілки "Кременчуцький експе риментально-механічний заво д" визначено суму податковог о зобов'язання в розмірі 53313,06 гр н., з яких 35542,01 грн. - за основним п латежем, 17771,05 грн. - штрафні санк ції.
ДП Укоопспілки "Кременчуць кий експериментально-механі чний завод" із викладеними в а кті № 2797/15-227/01733006 від 09.06.2010 року висно вками не погоджується і вваж ає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 000547/0/1503/0/ 1929 від 18.06.2010 року, було прийняте з порушенням діючого законода вства без наявності правових підстав для винесення, а тому є протиправним та підлягає с касуванню, оскільки ним було сплачено орендну плату за зе млю у відповідності до умов д оговору, який він не мав права та можливості змінити в одно сторонньому порядку.
Представники позивача в су довому засіданні позовні вим оги підтримали та просили їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову заперечував, просили ві дмовити у його задоволенні.
У своїх запереченнях посил ався на те, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності від повідно до ст. 14 Закону Україн и "Про систему оподаткування ", віднесена до загальнодержа вних податків та зборів. Розм ір орендної плати визначений ст. 7 Закону України "Про плату за землю" і з 01 січня 2008 року, з у рахуванням змін, внесених зг ідно Закону України "Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ", Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року № 309-VІ, повинен був складати не ме нше трикратного розміру земе льного податку (3 % від грошово ї оцінки землі). Документальн ою невиїзною перевіркою ДП У коопспілки "Кременчуцький ек спериментально-механічний з авод" було встановлено, що поз ивачем по договору оренди зе мельної ділянки комунальної власності орендна плата зсі чня по грудень 2008 року нарахов увалася та сплачувалася в ро змірі 1,5 % від грошової оцінки з емлі, у зв'язку з чим встановл ено заниження податкового зо бов'язання зі сплати орендно ї плати за землю. За таких обст авин Кременчуцькою ОДПІ було правомірно прийнято оскаржу ване податкове повідомлення - рішення, яким позивачу донар аховано суму податкового зоб ов'язання з орендної плати за землю в загальному розмірі 533 13,06 грн., з яких 35542,01 грн. - за основн им платежем, 17771,05 грн. - штрафні с анкції.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, заслухавш и представників сторін, з'ясу вавши всі фактичні обставини , на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які м ають значення для розгляду с прави і вирішення спору по су ті, встановив наступне
Дочірнє підприємство Укоо пспілки "Кременчуцький експе риментально-механічний заво д" зареєстроване 31.05.1998 року, як ю ридична особа виконавчим ком ітетом Кременчуцької місько ї ради Полтавської області.
Відповідно до договору оре нди землі від 24.10.2005 року ДП Укоо пспілки "Кременчуцький експе риментально-механічний заво д" є орендарем земельної діля нки несільськогосподарсько го призначення (кадастровий № 5310436100:07:003:0222) площею 3,0557 га за адресо ю: м. Кременчук, вул. Леонова, 96.
Позивачем до Кременчуцько ї ОДПІ було подано податкову декларацію орендної плати з а земельні ділянки державної і комунальної власності на 200 8 рік, у якій декларантом самос тійно визначено суму орендно ї плати згідно з договором ор енди земельних ділянок за 2008 р ік в розмірі 35542,01 грн.
Працівниками Кременчуцько ї ОДПІ в період з 03.06.2010 року по 08.06. 2010 року проведено документал ьну невиїзну перевірку подат кової декларації з орендної плати за земельні ділянки де ржавної та комунальної власн ості ДП Укоопспілки "Кременч уцький експериментально-мех анічний завод" за 2008 рік.
Перевіркою встановлено по рушення позивачем ст. 21 Закону України "Про оренду землі", у з в' язку з чим занижено суму о рендної плати за землю за січ ень - грудень 2008 року в розмірі 35542,03 грн. Порушення зафіксован о в акті № 2797/15-227/01733006 від 09.06.2010 року, як ий складений за результатами перевірки.
На підставі акту перевірки відповідачем 18.06.2010 року прийня то податкове повідомлення - р ішення № 000547/0/1503/0/1929, яким позивачу донараховано суму податково го зобов'язання з орендної пл ати за землю в загальному роз мірі 53313,06 грн., з яких 35542,01 грн. - за о сновним платежем, 17771,05 грн. - штр афні санкції.
Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинс тва України встановлено, що у справах щодо оскарження ріш ень, дій чи бездіяльності суб 'єктів владних повноважень а дміністративні суди перевір яють, чи прийняті (вчинені) вон и: 1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України; 2) з використанням по вноваження з метою, з якою це п овноваження надано; 3) обґрунт овано, тобто з урахуванням ус іх обставин, що мають значенн я для прийняття рішення (вчин ення дії); 4) безсторонньо (неуп ереджено); 5) добросовісно; 6) роз судливо; 7) з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації; 8) пропорційно, з окрема з дотриманням необхід ного балансу між будь-якими н есприятливими наслідками дл я прав, свобод та інтересів ос оби і цілями, на досягнення як их спрямоване це рішення (дія ); 9) з урахуванням права особи н а участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку ос порюваному податковому пові домленню-рішенню Кременчуць кої ОДПІ, суд виходить з насту пного.
Перевіркою позивача встан овлено та підтверджено в ход і розгляду справи, що між Крем енчуцькою міською радою Полт авської області (орендодавец ь) та ДП Укоопспілки "Кременчу цький експериментально-меха нічний завод" (орендар) 24.10.2005 рок у було укладено договір орен ди землі, відповідно до якого орендодавець надає, а оренда р приймає в строкове платне к ористування земельну ділянк у несільськогосподарського призначення кадастровий № 5310 436100:007:003:0222) площею 3,0557 га для експлуа тації та обслуговування буді вель і споруд підприємства, з а адресою: м. Кременчук, вул. Ле онова, 96.
Відповідно до п. 9 вказаного договору орендна плата внос иться орендарем у грошовій ф ормі в розмірі 1,5% від грошової оцінки землі щорічно.
Статтею 2 Закону України "Пр о плату за землю" від 03.07.1992 року № 2535-XII встановлено, що використа ння землі в Україні є платним . Плата за землю справляється у вигляді земельного податк у або орендної плати, що визна чається залежно від грошової оцінки земель.
Відповідно до п. 8 частини 1 ст атті 14 Закону України "Про сис тему оподаткування" від 25.06.1991 ро ку № 1251-ХІІ (в редакції, яка діє з 31.03.2005 року, після внесення змін Законом України від 25.03.2005 року № 2505-IV) плата за землю (земельний податок, а також орендна плат а за земельні ділянки держав ної і комунальної власності) належить до загальнодержавн их податків і зборів (обов' я зкових платежів).
Згідно ч. 1 ст. 17 вказаного Зак ону сплата податків і зборів (обов'язкових платежів) прова диться у порядку, встановлен ому цим Законом та іншими зак онами України.
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державн ої і комунальної власності в ідноситься до загальнодержа вних податків і зборів, поряд ок нарахування та сплати яко ї регламентований положення ми Закону України "Про плату з а землю", Закону України "Про о ренду землі".
Статтею 13 Закону Україн и "Про плату за землю" визначен о, що підставою для нарахуван ня земельного податку є дані державного земельного кадас тру, а орендної плати за земел ьну ділянку, яка перебуває у д ержавній або комунальній вла сності, - договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 року № 161-XIV (надалі - Закон № 161- XIV) договір оренди землі - це дог овір, за яким орендодавець зо бов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування н а певний строк, а орендар зобо в'язаний використовувати зем ельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 21 Закону № 161-XIV оре ндна плата за землю - це платіж , який орендар вносить орендо давцеві за користування земе льною ділянкою.
Частиною 4 ст. 21 Закону № 161-XIV в р едакції, яка діяла до 01.01.2008 року , було передбачено, що річна ор ендна плата за земельні діля нки, які перебувають у держав ній або комунальній власност і, не може бути меншою за розмі р земельного податку, що вста новлюється Законом України "Про плату за землю" та перевищ увати 10 відсотків їх норматив ної грошової оцінки.
Разом з тим, п.п. 4 п. 8 розділу І І Закону України "Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України" ві д 28.12.2007 року № 107-VІ було внесено зм іни до ч. 4 ст. 21 Закону України "П ро оренду землі" (набрали чинн ості з 01.01.2008 року), у зв'язку з чим встановлено, що річна орендн а плата за земельні ділянки, я кі перебувають у державній а бо комунальній власності, на дходить до відповідних бюдже тів, розподіляється і викори стовується відповідно до зак ону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарськ ого призначення - розміру зем ельного податку, що встановл юється Законом України "Про п лату за землю"; для інших катег орій земель - трикратного роз міру земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни "Про плату за землю".
Зміни, внесені п.п. 4 п. 8 розділ у II Закону України від 28.12.2007 р. № 107 -VI, були визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними), згі дно з рішенням Конституційно го Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008.
Проте, Законом України "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів" від 03.06.2008 року № 309- VI ч. 4 ст. 21 Закону № 161-XIV знову бул а викладена у редакції, яка пе редбачала аналогічний мінім альний розмір орендної плати - трикратний розмір земельно го податку. Відповідно до п. 1 П рикінцевих положень вказано го Закону, він набрав чинност і з дня його опублікування - 04.06 .2008 року та застосовується з дн я втрати чинності відповідни ми положеннями розділу II Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України". Положен ня вказаного Закону неконсти туційними не визнавалися та є чинними на даний час.
Враховуючи викладене, норм и податкового законодавства щодо визначення мінімальног о розміру орендної плати за з емельні ділянки державної та комунальної форми власності - не менше трикратного розмір у земельного податку, діяли з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року (до дня виз нання їх неконституційними р ішенням Конституційного Суд у України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008), а також з 22.05.2008 року, тобто протяг ом всього 2008 року та підлягали виконанню платниками вказан ого податку.
З огляду на те, що згідно ст. 7 Закону України "Про плату за з емлю" ставки земельного пода тку із земель населених пунк тів, грошову оцінку яких вста новлено, встановлюються у ро змірі 1 відсотка від їх грошов ої оцінки, розмір орендної пл ати за земельні ділянки держ авної та комунальної власнос ті в межах населених пунктів у 2008 році повинен був складати не менше 3 відсотків від грошо вої оцінки земель.
У разі якщо договором оре нди передбачений розмір орен дної плати за землю є меншим з а відповідний розмір земельн ого податку встановленого За коном, то цей договір є нікчем ним в частині визначення роз міру земельного податку.
Так, відповідно до частин и 1 статті 215 ЦК України, підстав ою недійсності правочину є н едодержання в момент вчиненн я правочину стороною (сторон ами) вимог, які встановлені ча стинами першою - третьою, п'ято ю та шостою статті 203 цього Код ексу.
Згідно вимог частини 1 ста тті 203 ЦК України, зміст правоч ину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільн ого законодавства, а також мо ральним засадам суспільства .
Частиною 1 статті 216 ЦК Україн и встановлено, що недійсний п равочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'яз ані з його недійсністю.
Відповідно до частини 2 с татті 216 ЦК України, якщо у зв'яз ку із вчиненням недійсного п равочину другій стороні або третій особі завдано збитків та моральної шкоди, вони підл ягають відшкодуванню винною стороною.
Окрім того, згідно до част ини 1 статті 217 ЦК України, недій сність окремої частини право чину не має наслідком недійс ності інших його частин і пра вочину в цілому, якщо можна пр ипустити, що правочин був би в чинений і без включення до нь ого недійсної частини.
Відтак, суд дійшов виснов ку про те, що вищевказаний дог овір оренди землі на підстав і ст. ст. 216-217 ЦК України є недійс ним в частині визначення роз міру орендної плати за землю .
Отже, в зв'язку із законо давчою зміною річного розмір у орендної плати за землю (крі м земель сільськогосподарсь кого призначення) усі догово ри оренди землі мали б бути пр иведеними у відповідність до вимог чинного законодавства , і річний розмір орендної пла ти за землю (крім земель сільс ькогосподарського призначе ння) не повинен бути меншим тр икратного розміру земельног о податку, встановленого Зак оном № 2535-ХІІ.
Статтею 14 Закону України "Пр о плату за землю" встановлено , що платники земельного пода тку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (к рім громадян) самостійно обч ислюють суму земельного пода тку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютог о поточного року подають від повідному органу державної п одаткової служби за місцезна ходженням земельної ділянки податкову декларацію на пот очний рік за формою, встановл еною центральним податковим органом, з розбивкою річної с уми рівними частками за міся цями. Подання такої декларац ії звільняє від обов'язку под ання щомісячних декларацій.
Відповідно до ст. 27 Закону Ук раїни "Про плату за землю" конт роль за правильністю обчисле ння і справляння земельного податку, а також орендної пла ти за земельні ділянки держа вної та комунальної власност і здійснюється органами держ авної податкової служби.
Статтею 11 Закону Украї ни "Про державну податкову сл ужбу в Україні" органам держа вної податкової служби у вип адках, в межах компетенції та у порядку, встановлених зако нами України, надано право зд ійснювати документальні нев иїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларац ій, звітів та інших документі в, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (о бов'язкових платежів) незале жно від способу їх подачі), а т акож планові та позапланові виїзні перевірки своєчаснос ті, достовірності, повноти на рахування і сплати податків та зборів (обов'язкових плате жів), додержання валютного за конодавства платниками пода тків.
З огляду на те, що у податк овій декларації орендної пла ти за земельні ділянки держа вної і комунальної власності на 2008 рік, поданої позивачем до Кременчуцької ОДПІ, позивач ем самостійно нараховано оре ндну плату згідно з договоро м оренди землі, виходячи із ро зміру орендної плати в сумі 1,5 % від грошової оцінки землі в сумі за 2008 рік - 35542,01., замість вст ановленого мінімального роз міру - 3 % від грошової оцінки з емлі, перевіркою констатован о факт заниження розміру оре ндної плати за 2008 рік в загальн ому розмірі 35542,01 грн.
Таким чином, суд дійшов висн овку, що позивач у 2008 році в пор ушення вимог ст. 21 Закону Укра їни "Про оренду землі" здійсню вав нарахування і сплату оре ндної плати за землі комунал ьної власності по договорам оренди землі в розмірі 1,5 % від г рошової оцінки землі, заміст ь встановлених Законом 3 % від грошової оцінки, а тому висно вок перевірки про заниження позивачем у зазначеному пері оді суми орендної плати за зе млю в розмірі 35542,01 грн. є законн им та обґрунтованим.
В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної вла ди та органи місцевого самов рядування, їх посадові особи зобов' язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни.
У відповідності до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного с удочинства України, в адміні стративних справах про проти правність рішень, дій чи безд іяльності суб'єкта владних п овноважень обов'язок щодо до казування правомірності сво го рішення, дії чи бездіяльно сті покладається на відповід ача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку відповіда ч довів, що він діяв на підстав і, у межах повноважень та у спо сіб, що передбачені чинним за конодавством України, та при йняті ним рішення є правомір ними.
З огляду на вищевикладене, с уд перевіривши матеріали спр ави, оцінивши надані докази, д ійшов висновку, що позовні ви моги задоволенню не підлягаю ть.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позовних в имог відмовити в повному обс язі.
Постанова набирає законн ої сили після закінчення стр оку подання апеляційної скар ги. У разі подання апеляційно ї скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає за конної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного пр овадження або набрання закон ної сили рішенням за наслідк ами апеляційного провадженн я.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 13 вересня 2011 року.
Суддя І.С . Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2011 |
Оприлюднено | 05.10.2011 |
Номер документу | 18392945 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Шевяков І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні