ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВС ЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 т ел. 235-24-26
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" вересня 2011 р. Справа № 19/044-11
Розглянувши матеріали спр ави за позовом Бориспільс ького міжрайонного прокурор а Київської області, м. Борисп іль, Київська область
в інтересах держави в особі
Державної інспекції з конт ролю за використанням та охо роною земель, м. Київ
та Київської обласної держ авної адміністрації, м. Київ
до Бориспільської райо нної державної адміністраці ї, м. Бориспіль, Київська облас ть
Садівницького товариства «Вишеньки-3», с. Вишеньки , Бориспільський район, Київс ька область
про визнання недійсним и розпоряджень Бориспільськ ої районної державної адміні страції та укладеного на їх п ідставах договору оренди зем ельної ділянки
суддя Т.П. Карпечкін
За участю представників ст орін:
від позивача 1 - не з' яви вся;
від Державного агентства земельних ресурсів України - ОСОБА_1 (довіреність ві д 16.06.2011 року);
від позивача 2 - ОСОБА_2 (довіреність № 21 від 31.12.2010 року );
від відповідача 1- не з' явився;
від відповідача 2 - ОСОБА _3 (довіреність № 76 від 02.05.11 ро ку);
ОСОБА_4 (довіреність № 76 ві д 02.05.11 року);
від прокуратури - Іваш ин О.Є. (посвідчення № 28 від 12.03.2011 р оку).
обставини справи :
До господарського суду Київської області звер нувся з позовом Бориспільськ ий міжрайонний прокурор Київ ської області в інтересах де ржави в особі Державної інсп екції з контролю за використ анням та охороною земель та К иївської обласної державної адміністрації до Бориспільс ької районної державної адмі ністрації, Садівницько го товариства «Вишеньки-3»пр о визнання недійсними розпор яджень Бориспільської район ної державної адміністрації та укладеного на їх підстава х договору оренди земельної ділянки.
Провадження у справі бу ло порушене відповідно до ух вали господарського суду Киї вської області від 30 травня 2011 року та призначено справу до розгляду на 21 червня 2011 р оку.
Під час судового ро згляду відповідно до статті 77 Господарського процесуаль ного кодексу України, розгля д справи неодноразово відкл адався та в судовому засідан ні оголошувалась перерва.
Ухвалою господарськог о суду Київської області від 25 липня 2011 року було замінено н айменування відповідача 2 з Г ромадської організації «Сад івницьке товариство «Вишень ки-3»на Садівницьке товарист во «Вишеньки-3».
В обґрунтування позов них вимог Бориспільський мі жрайонний прокурор Київсько ї області посилається на те, щ о за результатами перевірки проведеної у січня 2011 року Бор испільською міжрайонною про куратурою щодо законності пе редачі в оренду Садівницьком у товариству «Вишеньки-3»зем ельної ділянки, загальною пл ощею 3,202 га, яка знаходиться в а дміністративних межах Вишен ьківської сільської ради, Бо риспільського району, Київсь кої області за межами с. Вишен ьки, встановлено порушення н орм законодавства України. А саме Бориспільською районно ю державною адміністрацією з перевищенням власної компет енції в порушення вимог стат ей 17, 18, 19, 20, 122 Земельного кодексу У країни, Закону України «Про м ісцеві державні адміністрац ії»26 грудня 2002 року було прийня то розпорядження № 828 «Про пог одження місця розташування з емельної ділянки для організ ованої зони відпочинку в адм іністративних межах Вишеньк івської сільської ради», яки м погоджено місце розташуван ня земельної ділянки, загаль ною площею 3,202 га на умовах довг острокової оренди (строком н а 49 років) Садівницькому товар иству «Вишеньки-3», надано доз віл на складання проекту від ведення земельної ділянки дл я організації зони відпочинк у територіальної громади без права будівництва та 17 грудня 2003 року видано розпоря дження № 858 «Про затвердження проекту відведення земельно ї ділянки на умовах довгостр окової оренди (строком на 49 ро ків) Садівницькому товариств у «Вишеньки-3»для організаці ї зони відпочинку територіал ьної громади в адміністратив них межах Вишеньківської сіл ьської ради», яким було затве рджено проект відведення зем ельної ділянки загальною пло щею 3,202 га на умовах довгостро кової оренди (строком на 49 рок ів) Садівницькому товариству «Вишеньки-3»для організації зони відпочинку територіаль ної громади. Бориспільський міжрайонний прокурор Київсь кої області зазначає, що пере дача в оренду земельних діля нок для рекреаційних цілей в ідноситься до компетенції об ласних державних адміністра цій відповідно до норм Земел ьного кодексу України та Зак ону України «Про місцеві дер жавні адміністрації»в зв' я зку з чим вищезазначені розп орядження є недійсними з мом енту їх прийняття, а укладени й на їх підставі договір орен ди землі недійсний з моменту державної реєстрації. Борис пільський міжрайонний проку рор Київської області просит ь суд визнати недійсним розп орядження Бориспільської ра йонної державної адміністра ції № 828 від 26 грудня 2002 року «Про погодження місця розташуван ня земельної ділянки для орг анізованої зони відпочинку в адмінмежах Вишеньківської с ільської ради», визнати неді йсним розпорядження № 858 від 17 г рудня 2003 року «Про затверджен ня проекту відведення земель ної ділянки на умовах довгос трокової оренди (строком на 49 років) Садівницькому товарис тву «Вишеньки-3»для організа ції зони відпочинку територі альної громади в адміністрат ивних межах Вишеньківської с ільської ради»та визнати нед ійсним договір оренди від 20 ли пня 2004 року, зареєстрований 10 с ерпня 2004 року у Бориспільсько му районному відділі Київськ ої регіональної філії Держав ного підприємства «Центр Дер жавного земельного кадастру »за № 51, укладений між Бориспі льською районною державною а дміністрацією та Садівницьк им товариством «Вишеньки-3».
Представник від по зивача 1 в судове засідання не з' явився про день і час розг ляду справи був повідомлений належним чином, причини неяв ки суду не повідомив.
В судове засідання яке відбулось 1 вересня 2011 року з' явився представник Державно го агентства земельних ресур сів України та усно пояснив, щ о Державна інспекція з контр олю за використанням та охор оною земель знаходиться в ст адії ліквідації, Державне аг ентство земельних ресурсів У країни не є правонаступником Державної інспекції з контр олю за використанням та охор оною земель. Також представн ик Державного агентства земе льних ресурсів України зазна чив, що у Державного агентств а земельних ресурсів України відсутні повноваження щодо контролю за охороною та вико ристанням земель. Представни к Державного агентства земел ьних ресурсів України надав до суду Постанову Кабінету М іністрів України від 22 лист опада 2010 року № 1068 «Про ліквідац ію Державної інспекції з кон тролю за використанням та ох ороною земель» та Указ Прези дента України «Про Державне агентство земельних ресурсі в».
Юридична особа є ліквід ованою з дня внесення до єдин ого державного реєстру запис у про її припинення (частина п ' ята статті 111 Цивільного код ексу України).
Відповідно до електрон ної бази даних Єдиного держа вного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємці в станом на час винесення ріш ення у даній справі запис про припинення Державної інспе кції з контролю за використа нням та охороною земель не вн есено.
Представником позивач а 2 було подано до суду через з агальний відділ суду клопота ння про припинення проваджен ня у справі в частині позовни х вимог № 11-26-14518 від 20 чер вня 2011 року. В зазначеному клоп отанні позивач 2 просить суд п рипинити провадження у справ і в частині позовних вимог що до визнання недійсними розпо рядження Бориспільської рай онної державної адміністрац ії № 828 від 26 грудня 2002 року «Про п огодження місця розташуванн я земельної ділянки для орга нізованої зони відпочинку в адмінмежах Вишеньківської с ільської ради»та розпорядже ння № 858 від 17 грудня 2003 року «Про затвердження проекту відвед ення земельної ділянки на ум овах довгострокової оренди ( строком на 49 років) Садівницьк ому товариству «Вишеньки-3»д ля організації зони відпочин ку територіальної громади в адміністративних межах Више ньківської сільської ради». Клопотання мотивовано тим, щ о відповідно до пункту треть ого частини другої статті 17 Ко дексу адміністративного суд очинства позовні вимоги в ча стині визнання недійсними ро зпоряджень Бориспільської р айонної державної адміністр ації повинні розглядатися в порядку адміністративного с удочинства. Розгляд зазначен их позовних вимог в межах гос подарського судочинства суп еречить частині третій статт і 58 Господарського процесуал ьного кодексу України та є пі дставою для припинення прова дження у справі відповідно д о статті 80 Господарського про цесуального кодексу України . Також в обґрунтування зазна ченого клопотання позивач 2 п осилається на правові позиці ї Пленуму Верховного Суду Ук раїни викладені в пункті дру гому Постанови Пленуму «Про практику застосування судам и земельного законодавства п ри розгляді цивільних справ» № 7 від 16 квітня 2004 року.
Судом відмовлено в зад оволенні зазначеного клопот ання зважаючи на наступне.
Приписами частини третьо ї статті 22 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", в становлено, що місцеві госпо дарські суди розглядають спр ави у спорах, що виникають з го сподарських правовідносин, а також інші справи, віднесені процесуальним законом до їх підсудності, та вимог статей 1, 41, 12 Господарського процесуа льного кодексу України, госп одарські суди розглядають сп рави в порядку позовного про вадження, коли склад учасник ів спору відповідає приписам статті 1 Господарського проц есуального кодексу України, а правовідносини, з яких вини к спір, мають господарський х арактер.
Нормами статей 13, 14 Констит уції України, статей 177, 181, 324, глав и 30 Цивільного кодексу Україн и, статті 148 Господарського ко дексу України, встановлено, щ о земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а де ржава та територіальні грома ди через свої органи беруть у часть у земельних відносинах з метою реалізації цивільни х та інших прав у приватнопра вових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок .
З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Кон ституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 Цивільного кодексу Украї ни, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 Господар ського кодексу України, стат ей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодекс у України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпор ядження земельними ділянкам и державної та комунальної в ласності (наданні земельних ділянок громадянам та юридич ним особам у власність або в к ористування, відчуженні земе льних ділянок державної або комунальної власності, уклад енні, зміні, розірванні догов орів купівлі-продажу, ренти, о ренди земельної ділянки та і нших договорів щодо земельни х ділянок, встановленні серв ітуту, суперфіцію, емфітевзи су, в тому числі прийнятті дер жавними органами та органами місцевого самоврядування ві дповідних рішень) діють як ор гани, через які держава або те риторіальна громада реалізу ють повноваження власника зе мельних ділянок.
Реалізуючи відповідні пов новаження, державні органи а бо органи місцевого самовряд ування вступають з юридичним и та фізичними особами у циві льні та господарські правові дносини. Отже, у таких відноси нах держава або територіальн і громади є рівними учасника ми земельних відносин з інши ми юридичними та фізичними о собами, у тому числі з суб'єкта ми підприємницької діяльнос ті.
За змістом статей 13, 14 Консти туції України, статті 11 Цивіль ного кодексу України, статей 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу Укр аїни, рішенням органу місцев ого самоврядування або держа вної адміністрації про надан ня земельної ділянки господа рюючому суб'єкту у власність або в користування здійснює ться волевиявлення власника землі і реалізуються відпов ідні права у цивільних право відносинах з урахуванням вим ог Земельного кодексу Україн и, спрямованих на раціональн е використання землі як об'єк та нерухомості (власності).
Індивідуальні акти органі в держави або місцевого само врядування, якими реалізовую ться волевиявлення держави а бо територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, з мінюються, припиняються циві льні права і обов'язки, не нале жать до правових актів управ ління, а спори щодо їх оскарже ння мають приватноправовий х арактер, тобто справи у них пі двідомчі господарським суда м.
Спір, що виник внаслідок пор ушення права суб'єкта господ арської діяльності на земель ну ділянку, в тому числі орган ами державної влади та місце вого самоврядування, є споро м про право цивільне і підляг ає розгляду за правилами Гос подарського процесуального кодексу України.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самовр ядування, що виникають з прав овідносин, у яких державні ор гани та органи місцевого сам оврядування реалізують повн оваження власника землі, а та кож в інших спорах, які виника ють із земельних відносин пр иватноправового характеру, з а відповідності складу сторі н спору статті 1 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни підвідомчі господарсь ким судам.
Аналогічну позицію виклад ено у Постанові Пленуму Вищо го господарського суду Украї ни № 6 від 17 травня 2011 року «Про д еякі питання практики розгля ду справ у спорах, що виникают ь із земельних відносин».
У вищевказаній Постанові т акож зазначено, що у порядку г осподарського судочинства в ирішенню підлягають такі кат егорії спорів, засновані на п оложеннях статті 319 Цивільног о кодексу України, глав 27, 29, 33, 34 Ц ивільного кодексу України та глави 15 Господарського кодек су України, розділів III - V Земел ьного кодексу України: пр о визнання незаконними рішен ь, дій чи бездіяльності орган ів державної влади та органі в місцевого самоврядування з питань передачі земельних д ілянок у власність чи наданн я їх у користування, припинен ня права власності на земель ні ділянки, вилучення цих діл янок з користування і про зоб ов'язання названих органів з алежно від характеру спору в иконати певні дії, як цього ви магають приписи чинного зако нодавства.
Представником позив ача 2 було подано до суду заяву № 11-26-15616 від 22 липня 2011 ро ку в якій позивач 2 зазначає, щ о позов підтримує повністю.
Відповідач 1 в усних та письмових поясненнях виклад ених в заяві про визнання поз ову № 7-46-2206 від 22 червня 2011 року, по зов визнає повністю.
Відповідач 2 в усних та письмових поясненнях виклад ених в запереченнях проти по зову від 21 червня 2011 року та від 25 липня 2011 року проти позову за перечує. Заперечення мотивов ані тим, що Бориспільським мі жрайонним прокурором Київсь кої області в порушення норм статті 2 Господарського проц есуального кодексу України н е вказано в позовній заяві в ч ому полягає порушення інтере сів держави та не обґрунтова но необхідність їх захисту, щ о в свою чергу унеможливлює з вернення Бориспільським між районним прокурором Київськ ої області з даним позовом до суду. Також відповідач 2 зазна чає, що на сьогоднішній день з емельна ділянка, загальною п лощею 3,202 га, що перебуває у кор истуванні відповідача 2 на пі дставі договору оренди від 20 л ипня 2004 року належить на праві власності фізичним особам ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБ А_7 на підставі договорів ку півлі-продажу та Державних а ктів на право власності на зе млю. Як вважає відповідач 2 зазначене також спростов ує порушення інтересів держа ви та необхідність їх захист у. Відповідач 2 у своїх запереч еннях не погоджується з твер дження Бориспільського міжр айонного прокурора Київсько ї області щодо цільового при значення земельної ділянки ( землі рекреаційного признач ення), загальною площею 3,202 га, щ о перебуває у користуванні в ідповідача 2 на підставі дого вору оренди від 20 липня 2004 року та вказує, що згідно проекту в ідведення земельної ділянки , зокрема п. 1.2.1 Вихідної земель но-кадастрової інформації, в изначено цільове використан ня землі та його код згідно із Українським класифікатором форм власності на землю 4,1 - з емлі природоохоронного приз начення. Отже згідно норм Зем ельного кодексу України зокр ема статті 122 в редакції, що дія ла на момент видання спірних розпоряджень Бориспільська районна державна адміністра ція мала право надати в оренд у земельну ділянку Садівниць кому товариству «Вишеньки-3» для організації зони відпочи нку територіальної громади в адміністративних межах Више ньківської сільської ради.
Представником відпов ідача 2 було подано до суду чер ез загальний відділ суду зая ву від 21 червня 2011 року про заст осування строків позовної да вності.
Представником позива ча 2 було подано до суду 1 серпн я 2011 року через загальний відд іл суду клопотання про засто сування строків позовної дав ності № 11-26-15615 від 22 липня 2011 року в якому позивач 2 проси ть суд застосувати строк поз овної давності до даного поз ову.
Судом відмовлено в за доволенні зазначеного клопо тання виходячи з наступного.
Спірні правовідноси ни виникли у грудні 2002 року під час дії Цивільного кодексу У країнської РСР.
Статтею 71 Цивільного кодексу Української РСР бул о встановлено, що загальний с трок для захисту права за поз овом особи, право якої поруше но (позовна давність), встанов люється в три роки.
Згідно зі статтею 83 Ц ивільного кодексу України Ук раїнської РСР позовна давніс ть не поширюється: на вимоги, щ о випливають з порушення осо бистих немайнових прав, крім випадків, передбачених зако ном; на вимоги державних орга нізацій про повернення держа вного майна з незаконного во лодіння колгоспів та інших к ооперативних та інших громад ських організацій або громад ян; на вимоги вкладників про в идачу вкладів, внесених у дер жавні трудові ощадні каси і в Державний банк СРСР; у випадк ах, встановлених законодавст вом Союзу РСР, і на інші вимоги .
16 січня 2003 року було при йнято Цивільний кодекс Украї ни, який набрав чинності 31 січ ня 2004 року.
Відповідно до пункту 6 Прикінцевих та перехідних п оложень Цивільного кодексу У країни його правила про позо вну давність застосовуються до позовів, строк пред' явле ння яких, встановлений закон одавством, що діяло раніше, не сплив до набрання чинності ц им Кодексом.
Враховуючи те, що спі рні правовідносини виникли у грудні 2002 року строк позовної давності до набрання чиннос ті Цивільним кодексом Україн и не сплив.
Нормами статті 257 Циві льного кодексу України встан овлено, що строк позовної дав ності встановлюється тривал істю у три роки.
У відповідності до пу нкту четвертого частини перш ої статті 268 Цивільного кодекс у України, позовна давність н е поширюється на вимогу влас ника або іншої особи про визн ання незаконним правового ак та органу державної влади, ор гану влади Автономної Респуб ліки Крим або органу місцево го самоврядування, яким пору шено його право власності аб о інше речове право.
Таким чином до спірни х правовідносин не може бути застосовано строк позовної давності.
Судом оглянуті о ригінали документів залучен их до матеріалів справи.
1 вересня 2011 року відпо відно до частини другої стат ті 85 Господарського процесуа льного кодексу України, в суд овому засіданні оголошено вс тупну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши матері али справи, заслухавши поясн ення представників сторін, с удом встановлено наступне.
Розпорядженням Бор испільської районної держав ної адміністрації № 828 ві д 26 грудня 2002 року «Про погодже ння місця розташування земел ьної ділянки для організован ої зони відпочинку в адмінме жах Вишеньківської сільсько ї ради», було погоджено місце розташування земельної діля нки, загальною площею 3,202 га на умовах довгострокової оренд и (строком на 49 років) Садівниц ькому товариству «Вишеньки-3 »для організації зони відпоч инку територіальної громади в адміністративних межах Ви шеньківської сільської ради , надано дозвіл на складання п роекту відведення земельної ділянки для організації зон и відпочинку територіальної громади без права будівницт ва.
Розпорядженням Борисп ільської районної державної адміністрації № 858 від 17 грудня 2003 року «Про затвердже ння проекту відведення земел ьної ділянки на умовах довго строкової оренди (строком на 49 років) Садівницькому товари ству «Вишеньки-3»для організ ації зони відпочинку територ іальної громади в адміністра тивних межах Вишеньківської сільської ради», було затвер джено проект відведення земе льної ділянки на умовах довг острокової оренди (строком н а 49 років) Садівницькому товар иству «Вишеньки-3»для органі зації зони відпочинку терито ріальної громади в адміністр ативних межах Вишеньківсько ї сільської ради. Вирішено на дати Садівницькому товарист ву «Вишеньки-3»земельну діля нку загальною площею 3,202 га чаг арників на умовах довгострок ової оренди (строком на 49 рокі в) для організації зони відпо чинку територіальної громад и. Зобов' язано Садівницьке товариство «Вишеньки-3»надан у в довгострокову оренду (стр оком на 49 років) земельну діля нку використовувати тільки з а цільовим призначенням.
Розпорядженням Бор испільської районної держав ної адміністрації № 461 в ід 7 червня 2004 року «Про внесенн я змін до розпорядження голо ви адміністрації від 17.12.2003 ро ку № 858 «Про затвердження прое кту відведення земельної діл янки на умовах довгостроково ї оренди (строком на 49 років) Са дівницькому товариству «Виш еньки-3»для організації зони відпочинку територіальної г ромади в адміністративних ме жах Вишеньківської сільсько ї ради»було внесено зміни до пунктів 4, 7 розпорядження № 858 в ід 17 грудня 2003 року та викладен о зазначені пункти в такій ре дакції «4. Заступнику голови а дміністрації Пензаю М.Я. укла сти від імені адміністраці ї договір оренди земельної д ілянки, а також оформити інші необхідні для вчинення цієї угоди документи. 7. Контроль з а виконанням цього розпорядж ення покласти на заступника голови адміністрації Пензая М.Я.».
Між Бориспільською рай онною державною адміністрац ією (за договором - орендода вець) та Садівницьким товари ством «Вишеньки-3»(за договор ом - орендар) 20 липня 2004 року бу ло укладено договір (далі - д оговір). За умов договору орен додавець надає, а орендар при ймає в строкове, платне волод іння і користування земельну ділянку, яка знаходиться в ад міністративних межах Вишень ківської сільської Ради, Бор испільського району, Київськ ої області за межами села Виш еньки. В оренду передається з емельна ділянка загальною пл ощею 3,202 га в тому числі чагарни ків - 3,202 га. На земельній ділян ці відсутні об' єкти нерухом ості. Номінальна грошова оці нка земельної ділянки станов ить 175208,65 грн. Договір оренди укл адено на 49 років. Земельна діл янка передається в оренду дл я організації зони відпочинк у територіальної громади. Зе мельна ділянка. Яка передаєт ься в оренду за цільовим приз наченням - є землею рекреаці йного призначення. Передача земельної ділянки орендарю з дійснюється у 3-денний строк п ісля державної реєстрації ць ого договору за актом її прий мання-передачі. Дія договору припиняється у разі: закінче ння строку, на який його було у кладено; придбання орендарем земельної ділянки у власніс ть; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або пр имусового відчуження земель ної ділянки з мотивів суспіл ьної необхідності в порядку, встановленому законом; лікв ідації юридичної особи-оренд аря. Договір припиняється та кож в інших випадках передба чених законом. Договір набув ає чинності після підписання сторонами, нотаріального по свідчення та його державної реєстрації.
Додатками до дого вору є кадастровий план земе льної ділянки, що передаєтьс я в довгострокову оренду (стр оком на 49 років) та схема земел ьної ділянки, що передається в довгострокову оренду (стро ком на 49 років) з описом меж зем ельної ділянки та експлікаці єю угідь.
Також між Бориспільсь кою районною державною адмін істрацією та Садівницьким то вариством «Вишеньки-3»23 верес ня 2010 року було підписано Угод у про внесення змін до догово ру оренди земельної ділянки в якій було змінено розмір ор ендної плати.
Закони та інші норм ативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім вип адків, коли вони пом'якшують а бо скасовують відповідальні сть особи (стаття 58 Конституці ї України).
Оскільки господарськ і правовідносини виникли між сторонами у 2002 році вирішення питання щодо правомірності або неправомірності дій стор ін повинно вирішуватися на п ідставі норм законів чинних на момент виникнення таких п равовідносин.
До земель рекреаційно го призначення належать земл і, які використовуються для о рганізації відпочинку насел ення, туризму та проведення с портивних заходів (стаття 50 Зе мельного кодексу України в р едакції чинній на час винесе ння спірних рішень).
Матеріалами справи під тверджено, що земельна ділян ка надана в користування (оре нду) Садівницькому товариств у «Вишеньки-3»за договором ві д 20 липня 2004 року на підста ві спірних розпоряджень, з ці льовим призначенням, землі - рекреаційного призначення.
Тобто відповідно до Укр аїнського класифікатора ціл ьового використання землі за твердженого листом Державно го комітету України по земел ьним ресурсам № 14-1/1205 ві д 24 квітня 1998 року цільове вико ристання землі - пункт 4.3 землі рекреаційного призначення.
Заперечення відпов ідача 2 з посиланнями на Проек т відведення земельної ділян ки копія якого наявна в матер іалах справи, зокрема на пунк т 1.2.1 Вихідної земельно-кадаст рової інформації в якому заз начено, що цільове використа ння землі та його код згідно УКФВЗ 4.1, що відповідає землям природоохоронного призначе ння, судом не приймаються зва жаючи на наступне. В матеріал ах справи міститься ксерокоп ія вихідної земельно-кадастр ової інформації з Проекту ві дведення земельної ділянки в довгострокову оренду (строк ом на 49) років для організації зони відпочинку територіаль ної громади Садівницьке това риство «Вишеньки-3»Вишневськ ої сільської ради Бориспільс ького району Київської облас ті в якій зазначено, що цільов е використання землі та його код згідно Українського кла сифікатора цільового викори стання землі - 4.1, що відповід ає землям природоохоронного призначення. Але оригінал Пр оекту відведення земельної д ілянки в довгострокову оренд у (строком на 49) років для орган ізації зони відпочинку терит оріальної громади Садівниць ке товариство «Вишеньки-3»Ви шневської сільської ради Бор испільського району Київськ ої області до суду надано не б уло, натомість в матеріалах с прави наявний лист Управлінн я державного комітету Україн и із земельних ресурсів у Бор испільському районі Київськ ої області № 3262 від 22 серпня 2011 ро ку з якого вбачається, що в ар хіві Управління державного к омітету України із земельних ресурсів у Бориспільському районі Київської області від сутній Проект відведення зем ельної ділянки в довгостроко ву оренду (строком на 49) років д ля організації зони відпочин ку територіальної громади Са дівницьке товариство «Вишен ьки-3»Вишневської сільської ради Бориспільського району Київської області. Також у вк азаному листі зазначено, що і нвентаризація земель не пров одилась, отже визначити скла д угідь не можливо, земельні д ілянки у користуванні Садівн ицького товариства «Вишеньк и-3»не обліковуються.
Таким чином на підста ві статті 34 та статті 36 Господа рського процесуального коде ксу України, ксерокопія вихі дної земельно-кадастрової ін формації з Проекту відведенн я земельної ділянки в довгос трокову оренду (строком на 49) р оків для організації зони ві дпочинку територіальної гро мади Садівницьке товариство «Вишеньки-3»Вишневської сіл ьської ради Бориспільського району Київської області не приймається судом як належн ий доказ у справі.
Також до суду не надано доказів на підтвердження то го, що земельна ділянка загал ьною площею 3,202 га, яка знаходит ься в адміністративних межах Вишеньківської сільської Ра ди, Бориспільського району, К иївської області за межами с ела Вишеньки на даний час пер ебуває у приватній власності фізичних осіб.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які в она посилається як на підста ву своїх вимог і заперечень. Д окази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу (стаття 33 Господарськ ого процесуального кодексу У країни).
Земля, її надра, атмосфе рне повітря, водні та інші при родні ресурси, які знаходять ся в межах території України , природні ресурси її контине нтального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Ук раїнського народу. Від імені Українського народу права в ласника здійснюють органи де ржавної влади та органи місц евого самоврядування в межах , визначених цією Конституці єю (частина перша статті 13 Кон ституції України чинній в ре дакції від 28.06.1996 року).
Органи державної вл ади та органи місцевого само врядування, їх посадові особ и зобов'язані діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и (частина друга статті 19 13 Конс титуції України чинній в ред акції від 28.06.1996 року).
Відповідно до статті 18 та статті 19 Земельного кодек су України (чинних на момент в инесення спірних розпорядже нь) категорії земель України мають особливий правовий ре жим. Землі України за основни м цільовим призначенням поді ляються на такі категорії: а) з емлі сільськогосподарськог о призначення; б) землі житлов ої та громадської забудови; в ) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоров чого призначення; ґ) землі рек реаційного призначення; д) зе млі історико-культурного при значення; е) землі лісового фо нду; є) землі водного фонду; ж) з емлі промисловості, транспор ту, зв'язку, енергетики, оборон и та іншого призначення. Земе льні ділянки кожної категорі ї земель, які не надані у власн ість або користування громад ян чи юридичних осіб, можуть п еребувати у запасі.
До повноважень місцев их державних адміністрацій у галузі земельних відносин н алежить: а) розпорядження зем лями державної власності в м ежах, визначених цим Кодексо м; б) участь у розробленні та з абезпеченні виконання загал ьнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охор они земель; в) координація зді йснення землеустрою та держа вного контролю за використан ням та охороною земель; г) підг отовка висновків щодо наданн я або вилучення (викупу) земел ьних ділянок; ґ) викуп земельн их ділянок для суспільних по треб у межах, визначених цим К одексом; д) підготовка виснов ків щодо встановлення та змі ни меж сіл, селищ, районів, рай онів у містах та міст; е) здійс нення контролю за використан ням коштів, що надходять у пор ядку відшкодування втрат сіл ьськогосподарського і лісог осподарського виробництва, п ов'язаних із вилученням (вику пом) земельних ділянок; є) коор динація діяльності державни х органів земельних ресурсів ; ж) вирішення інших питань у г алузі земельних відносин від повідно до закону (стаття 17 Зе мельного кодексу України (чи нна на момент винесення спір них розпоряджень).
Сільські, селищні, місь кі ради надають земельні діл янки у постійне користування юридичним особам із земель к омунальної власності відпов ідних територіальних громад для всіх потреб. Районні, обла сні ради надають земельні ді лянки у постійне користуванн я юридичним особам із відпов ідних земель спільної власно сті територіальних громад дл я всіх потреб. Районні держав ні адміністрації на їх терит орії надають земельні ділянк и із земель державної власно сті у постійне користування юридичним особам у межах сіл , селищ, міст районного значен ня для всіх потреб та за межам и населених пунктів для: а) сіл ьськогосподарського викори стання; б) ведення лісового і в одного господарства, крім ви падків, передбачених частино ю сьомою цієї статті; в) будівн ицтва об'єктів, пов'язаних з об слуговуванням жителів терит оріальної громади району (шк іл, закладів культури, лікаре нь, підприємств торгівлі тощ о). Обласні державні адмініст рації надають земельні ділян ки на їх території із земель д ержавної власності у постійн е користування юридичним осо бам у межах міст обласного зн ачення та за межами населени х пунктів для всіх потреб, крі м випадків, визначених части нами третьою, сьомою цієї ста тті. Київська та Севастополь ська міські державні адмініс трації надають земельні діля нки із земель державної влас ності у постійне користуванн я юридичним особам у межах їх територій для всіх потреб, кр ім випадків, визначених част иною сьомою цієї статті. Рада міністрів Автономної Респуб ліки Крим надає земельні діл янки із земель державної вла сності у постійне користуван ня юридичним особам у межах м іст республіканського (Автон омної Республіки Крим) значе ння та за їх межами для всіх по треб, крім випадків, визначен их частинами третьою, сьомою цієї статті. Кабінет Міністр ів України надає земельні ді лянки із земель державної вл асності у постійне користува ння юридичним особам у випад ках, визначених статтями 149, 150 ц ього Кодексу (стаття 122 Земель ного кодексу України (чинна н а момент винесення спірних р озпоряджень).
Відповідно до вищевка заних норм законодавства, як е діяло на час прийняття спір них розпоряджень, передача у користування (оренду) земель них ділянок для рекреаційних цілей не відносилась до комп етенції Районної державної а дміністрації.
Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції Укра їни, законам України, рішення м Конституційного Суду Украї ни, іншим актам законодавств а або є недоцільними, нееконо мними, неефективними за очік уваними чи фактичними резуль татами, скасовуються Президе нтом України, головою місцев ої державної адміністрації в ищого рівня або в судовому по рядку (частина третя статті 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»).
Таким чином позовні ви моги щодо визнання недійсним розпорядження Бориспільськ ої районної державної адміні страції № 828 від 26 грудня 2002 року «Про погодження місця розт ашування земельної ділянки д ля організованої зони відпоч инку в адміністративних межа х Вишеньківської сільської р ади», визнання недійсним роз порядження № 858 від 17 грудня 2003 р оку «Про затвердження проект у відведення земельної ділян ки на умовах довгострокової оренди (строком на 49 років) Сад івницькому товариству «Више ньки-3»для організації зони в ідпочинку територіальної гр омади в адміністративних меж ах Вишеньківської сільської ради»є правомірними та обґр унтованими, тому підлягають задоволенню судом.
Укладення договору ор енди земельної ділянки із зе мель державної або комунальн ої власності здійснюється на підставі рішення відповідно го органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування - орендодавця, прийнят ого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціон у (Стаття 16 Закону України «Пр о оренду землі»).
Тобто з врахуванням но рми вищезазначеної статті на даний час відсутні підстави для дії Договору оренди від 20 липня 2004 року укладеного на пі дставі розпоряджень, які виз нані судом недійсними, оскіл ьки за відсутності рішення о ргану виконавчої влади або м ісцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користуванн я юридична особа не має права використовувати земельну ді лянку державної або комуналь ної власності.
Угоди з приводу земель них ділянок, укладені з поруш енням встановленого законом порядку, визнаються недійсн ими за рішенням суду (стаття 21 0 Земельного кодексу України ).
Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт інд ивідуальної дії, виданий орг аном державної влади, органо м влади Автономної Республік и Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суп еречить актам цивільного зак онодавства і порушує цивільн і права або інтереси. Суд визн ає незаконним та скасовує но рмативно-правовий акт органу державної влади, органу влад и Автономної Республіки Крим або органу місцевого самовр ядування, якщо він суперечит ь актам цивільного законодав ства і порушує цивільні прав а або інтереси (стаття 21 Цивіл ьного кодексу України).
Поняття скасування та визнання недійсним акта є то тожними.
Зміст правочину не мож е суперечити цьому Кодексу, і ншим актам цивільного законо давства, а також інтересам де ржави і суспільства, його мор альним засадам (частина перш а статті 203 Цивільного кодексу України).
Підставою недійсност і правочину є недодержання в момент вчинення правочину с тороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першо ю - третьою, п'ятою та шостою ст атті 203 цього Кодексу. Недійсн им є правочин, якщо його недій сність встановлена законом ( нікчемний правочин). У цьому р азі визнання такого правочин у недійсним судом не вимагає ться. У випадках, встановлени х цим Кодексом, нікчемний пра вочин може бути визнаний суд ом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановл ена законом, але одна із сторі н або інша заінтересована ос оба заперечує його дійсність на підставах, встановлених з аконом, такий правочин може б ути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (статт я 215 Цивільного кодексу Україн и).
На даний час договір ві д 20 липня 2004 року суперечить но рмам вищезазначеного законо давства, оскільки відсутні п ідстави встановлені нормами чинного законодавства Украї ни для його укладання або дії .
Також потрібно зазнач ити, що судом не приймаються з аперечення відповідача 2 з пр иводу неправомірності подан ня даного позову прокурором виходячі з наступного.
Господарський суд пор ушує справи за позовними зая вами прокурорів та їх заступ ників, які звертаються до гос подарського суду в інтересах держави. Частиною третьою зг аданої статті передбачено, щ о у позовній заяві прокурор с амостійно визначає, в чому по лягає порушення інтересів де ржави та обґрунтовує необхід ність їх захисту, а також вказ ує орган, уповноважений держ авою здійснювати відповідні функції у спірних відносина х (стаття 2 Господарського про цесуального кодексу України ).
Прокурор бере участь у розгляді справ за його позов ами, а також може вступати за с воєю ініціативою у справу, по рушену за позовом інших осіб , на будь-якій стадії її розгля ду для представництва інтере сів громадянина або держави. З метою вступу у справу проку рор може подати апеляційну, к асаційну скаргу, заяву про пе регляд рішення за нововиявле ними обставинами або повідом ити суд і взяти участь у розгл яді справи, порушеної за позо вом інших осіб, на будь-якій ст адії її розгляду (стаття 29 Гос подарського процесуального кодексу України).
Систему органів проку ратури, крім Генеральної про куратури України, прокуратур и Автономної Республіки Крим , областей, міст Києва та Севас тополя, міських, районних, між районних прокуратур, становл ять і інші прирівняні до них п рокуратури, а також військов і прокуратури. Тому прокурор и та заступники прокурорів с пеціалізованих прокуратур м ають право звертатись до гос подарського суду з позовами в інтересах держави на загал ьних підставах. Прокурори ус іх рівнів та їх заступники бе руть участь у судовому засід анні на підставі службових п освідчень (стаття 13 Закону Укр аїни "Про прокуратуру").
Пунктом четвертим Ріш ення Конституційного Суду Ук раїни від 8 квітня 1999 року № 3-рп/99 встановлено, що інтереси держави можуть збігатися по вністю, частково або не збіга тися зовсім з інтересами дер жавних органів, державних пі дприємств та організацій чи з інтересами господарських т овариств з частковою державн ою власністю у статутному фо нді. Проте держава може вбача ти свої інтереси не тільки в ї ї діяльності, але й в діяльнос ті приватних підприємств, то вариств.
Однією із функцій держ авних органів закріплених в Конституції України є контро ль за додержанням чинного за конодавства України в тому ч ислі і господарюючими суб' є ктами.
Відповідно до пункту 2 рез олютивної частини Рішення Ко нституційного Суду України в ід 08.04.99 № 3-рп/99 зі справи за конст итуційним поданням Вищого ар бітражного суду України та Г енеральної прокуратури Укра їни щодо офіційного тлумачен ня положень статті 2 Арбітраж ного процесуального кодексу України (далі - Рішення Консти туційного Суду України) під п оняттям "орган, уповноважени й державою здійснювати відпо відні функції у спірних відн осинах", зазначеним у частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу Укра їни, потрібно розуміти орган державної влади чи орган міс цевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Бориспільським міжр айонним прокурором Київсько ї області подано позов в інте ресах держави в особі Держав ної інспекції з контролю за в икористанням та охороною зем ель та Київської обласної де ржавної адміністрації.
Державний контроль з а використанням та охороною земель у системі центральног о органу виконавчої влади з п итань земельних ресурсів зді йснює Державна інспекція з к онтролю за використанням та охороною земель і її територ іальні органи (стаття 9 Закону України «Про державний конт роль за використанням та охо роною земель»).
Виконавчу владу в обл астях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють м ісцеві державні адміністрац ії. Місцева державна адмініс трація є місцевим органом ви конавчої влади і входить до с истеми органів виконавчої вл ади. Місцева державна адміні страція в межах своїх повнов ажень здійснює виконавчу вла ду на території відповідної адміністративно-територіал ьної одиниці. А також реалізу є повноваження, делеговані ї й відповідною радою (стаття 1 З акону України «Про місцеві д ержавні адміністрації»).
Таким чином Бориспіль ський міжрайонний прокурор К иївської області правомірно звернувся до суду з даним поз овом.
Враховуючи вищевикладен е позов підлягає задоволенню повністю.
Судові витрати відповідно до статті 44 та статті 49 Господа рського процесуального коде ксу України, покладаються на відповідача 2.
Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Гос подарського процесуального кодексу України, господарсь кий суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовол ьнити повністю.
2. Визнати недійсним розпорядження Бориспільськ ої районної державної адміні страції (08300, Київська область, м. Бориспіль, вул. Київський шл ях, 74, код 24209740) № 828 від 26 грудня 2002 року «Про погодження місця розташування земельної діля нки для організованої зони в ідпочинку в адміністративни х межах Вишеньківської сільс ької ради».
3. Визнати недійсним ро зпорядження Бориспільської районної державної адмініст рації (08300, Київська область, м. Б ориспіль, вул. Київський шлях , 74, код 24209740) № 858 від 17 грудня 2003 р оку «Про затвердження проект у відведення земельної ділян ки на умовах довгострокової оренди (строком на 49 років) Сад івницькому товариству «Више ньки-3»для організації зони в ідпочинку територіальної гр омади в адміністративних меж ах Вишеньківської сільської ради».
4. Визнати недійсним до говір оренди від 20 липня 2004 рок у укладений між Бориспільськ ою районною державною адміні страцією (08300, Київська область , м. Бориспіль, вул. Київськ ий шлях, 74, код 24209740) та Садівницьк им товариством «Вишеньки-3»(083 41, Київська область, Бориспіль ський район, с. Вишеньки, к од 26312949), зареєстрований 10 серпн я 2004 року у Бориспільському ра йонному відділі Київської ре гіональної філії Державного підприємства «Центр Державн ого земельного кадастру»за № 51.
5. Стягнути з Садівниць кого товариства «Вишеньки-3» (08341, Київська область, Бориспіл ьський район, с. Вишеньки, код 26312949) в доход державного бюджет у України судові витрати: 85 (ві сімдесят п' ять) грн. 00 коп. дер жавного мита та 236 (двісті трид цять шість) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забез печення судового процесу.
6. Видати наказ післ я набрання рішенням законної сили.
Рішення господарсь кого суду набирає законної с или після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не бу ло подано. У разі подання апел яційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає за конної сили після розгляду с прави апеляційним господарс ьким судом.
Суддя Т.П. Карпечкін
Повне рішення складен о 07.09.2011 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 01.09.2011 |
Оприлюднено | 12.10.2011 |
Номер документу | 18507235 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Карпечкін Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні