ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2011 р. Справа № 3109/10/9104
Колегія суддів Льві вського апеляційного адміні стративного суду в складі:
головуючого судді - Носа С. П.,
суддів - Каралюса В.М., Шав еля Р.М.,
розглянувши в порядку пись мового провадження в м. Львов і апеляційну скаргу управлін ня праці та соціального захи сту населення Галицької райо нної державної адміністраці ї Івано-Франківської області на постанову Галицького рай онного суду Івано-Франківськ ої області від 09 червня 2009 року в справі за позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціа льного захисту населення Гал ицької районної державної ад міністрації Івано-Франківсь кої області про стягнення до помоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічног о віку, -
В С Т А Н О В И Л А:
27 травня 2009 року, Галицьким ра йонним судом Івано-Франківсь кої області зареєстровано по зовну заяву ОСОБА_1 до упр авління праці та соціального захисту населення Галицької районної державної адмініст рації Івано-Франківської обл асті про визнання рішення не правомірним та зобов'язанн я провести перерахунок та ви платити недоплачений розмір допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку в сумі 9226,37 грн. та випла чувати таку допомогу в майбу тньому відповідно до чинного законодавства.
Позовні вимоги ОСОБА_1 о бґрунтовано тим, що згідно ст . 43 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне соціа льне страхування в зв'язку з т имчасовою втратою працездат ності та витратами, зумовлен ими народженням та поховання м» їй, як матері малолітньої д итини, що здійснює догляд за д итиною, повинна надаватися д опомога, однак виплату такої відповідачем здійснено в ме ншому обсязі.
Постановою Галицького рай онного суду Івано-Франківськ ої області від 09 червня 2009 року позов задоволено частково. П остановлено визнати неправо мірними дії управління праці та соціального захисту насе лення Галицької районної дер жавної адміністрації Івано-Ф ранківської області щодо нев иплати ОСОБА_1 щомісячної допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку. Зобов'язано управ ління праці та соціального з ахисту населення Галицької р айонної державної адміністр ації Івано-Франківської обла сті нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 недопла чену допомогу по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку, відповідно до с т. 15 Закону України «Про держа вну допомогу сім'ям з дітьм и». В решті позовних вимог від мовлено.
В обґрунтування зазначено ї постанови вказано, що Закон ом України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» зупине но дію положень ст. 15 Закону Ук раїни «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» на 2007 рік, як ою передбачено, що допомога п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку на дається у розмірі встановлен ого законом прожиткового мін імуму для дітей віком до 6 рокі в, однак рішенням Конституці йного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 визнано неконст итуційними положення п. 14 ст. 71 Закону України «Про Державни й бюджет України на 2007 рік», яки ми зупинено дію ч. 1 ст. 15 Закону України «Про державну допом огу сім'ям з дітьми» щодо вс тановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку.
Не погоджуючись з прийнято ю постановою, відповідачем - управлінням праці та соціал ьного захисту населення Гали цької районної державної адм іністрації Івано-Франківськ ої області, подано апеляційн у скаргу до Львівського апел яційного адміністративного суду, в якій висловлено проха ння скасувати оскаржувану по станову та прийняти нову, яко ю в задоволенні позовних вим ог відмовити повністю.
В обґрунтування вимог апел яційної скарги вказано, що ч. 2 ст. 95 Конституції України пер едбачено, що виключно законо м про Державний бюджет Украї ни визначаються видатки на з агальносуспільні потреби, ро змір і цільове спрямування ц их видатків. Відповідно до ч. 5 ст. 51 Бюджетного кодексу Укра їни розпорядники бюджетних к оштів беруть на себе зобов' язання та проводять видатки тільки в межах бюджетних аси гнувань.
Особи, які беруть участь у с праві, в судове засідання не з 'явились, про дату, час і місц е апеляційного розгляду були повідомлені належним чином, а тому, колегія суддів, відпо відно до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України , вважає можливим проведення розгляду справи за їхньої ві дсутності в порядку письмово го провадження за наявними у справі матеріалами та на осн ові наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповіда ча, проаналізувавши матеріал и справи та доводи апеляційн ої скарги, колегія суддів вва жає, що апеляційна скарга під лягає частковому задоволенн ю, а постанова суду першої інс танції скасуванню, з наступн их підстав.
Встановлено, що позивач - ОСОБА_1, є матір'ю малоліт нього ОСОБА_2, дата народж ення якого ІНФОРМАЦІЯ_1 ро ку (А. с.09).
З довідки управління праці та соціального захисту насе лення Галицької районної дер жавної адміністрації Івано-Ф ранківської області № 1543/01-1.11 ві д 27 березня 2009 року вбачається, що позивачу призначено допо могу по догляду за дитиною до 3-х річного віку з січня 2007 року як застрахованій особі (А. с. 07) .
Згідно Конституції Україн и та Закону України «Про держ авні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії » позивачів наділено державо ю певним правовим статусом, я кий включає в себе й право на д одаткові елементи соціально го захисту, зокрема право на о тримання допомоги по догляду за дитиною. Наділивши осіб за значеною соціальною гаранті єю, держава, таким чином, взяла на себе публічне зобов'язанн я забезпечити належний матер іальний рівень осіб, які мают ь дітей віком до трьох років. Т обто, між позивачами і держав ою встановлено певний правов ий зв'язок у визначеній сфері життєдіяльності, який харак теризується наявністю зобов 'язання держави забезпечити соціальний захист громадян У країни, в сім'ях яких виховуют ься та проживають неповноліт ні діти.
З 01.01.2007 року, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2007 р. № 32 «Питання виплати застрахованим особам допомо ги при народженні дитини та п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку» т а наказу Міністерства праці та соціальної політики від 06.1 2.2006 року № 453 «Про передачу функц ій призначення та виплати до помоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до до сягнення нею трирічного віку застрахованим особам від ст рахувальників та робочих орг анів виконавчої дирекції Фон ду соціального страхування з тимчасової втрати працездат ності та його відділень орга нам праці та соціального зах исту населення» повноваженн я робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втр ати працездатності та його в ідділень з призначення та ви плати допомоги при народженн і дитини та по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку, які передбачені За коном України «Про загальноо бов'язкове державне соціальн е страхування в зв'язку з тимч асовою втратою працездатнос ті та витратами, зумовленими похованням» передані органа м праці та соціального захис ту населення.
Статтею 44 Закону України «П ро загальнообов'язкове держа вне соціальне страхування в зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням» (в редакції, яка д іяла до 01.01.2008 року) встановлено, що така допомога надається щ омісяця з дня надання відпус тки для догляду за дитиною по день її закінчення, але не біл ьше як по день досягнення дит иною трирічного віку включно .
Колегія суддів зазначає, що згідно з вимогами ст. 43 Закону України «Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування у зв'язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими н ародженням та похованням» до помога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічног о віку надається застрахован ій особі у розмірі, що встанов люється правлінням Фонду, ал е не менше розміру прожитков ого мінімуму, встановленого законом.
Однак, Законом України «Про загальнообов'язкове держа вне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втрато ю працездатності та витратам и, зумовленими народженням т а похованням» при визначенні розміру допомоги не визначе но відповідно до якого прожи ткового мінімуму визначаєть ся розмір допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку. Зважаючи н а обумовлене, виходячи з поло жень ч. 7 ст. 9 КАС України, на дум ку колегії суддів, слід засто совувати закон, що регулює по дібні правовідносини, а саме ч.1 ст. 15 Закону України «Про де ржавну допомогу сім'ям з ді тьми» (в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року), відповідно до якої, д опомога по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку надається у розмірі, в становленого законом прожит кового мінімуму для дітей ві ком до шести років. Допомога п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку на дається на кожну дитину, неза лежно від кількості народжен их (усиновлених, взятих під оп іку) дітей у сім'ї, по догляду за якими надається допомога .
Судом першої інстанції вір но встановлено, що позивач, пр отягом 2007-2008 років, отримував що місячну грошову допомогу по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку в ро змірі, передбаченому Законом України «Про державний бюдж ет на 2007 рік» та Законом Україн и «Про державний бюджет на 2008 р ік».
Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 рок у № 6-рп/2007 визнано неконституці йними положення п. 7 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», якими зуп инено дію ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я у зв'язку з тимчасовою втрат ою працездатності та витрата ми, зумовленими народженням та похованням» щодо встановл ення розміру допомоги по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трирічного віку.
Згідно ст. 152 Конституції Укр аїни закони, інші правові акт и або їх окремі положення, що в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни рішення про їх неконст итуційність.
Зважаючи на те, що зупинення дії законів є способом тимча сового припинення їх дії в ча сі та/або за колом осіб, то втр ата чинності нормативно-прав овим актом, яким відбулося зу пинення дії певного закону, з а правовими наслідками є пон овленням дії цього закону, а в ідповідно і поновленням прав та обов'язків осіб, які є учас никами правовідносин, що є пр едметом регулювання такого з акону.
Згідно вимог ст. 62 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2007 рік», розмір прожи ткового мінімуму для дітей в іком до 6 років становить: з 01 сі чня 2007 року - 434 грн., з 01 квітня 2007 року - 463 грн., з 01 жовтня 2007 року - 470 грн. Отже, відповідачу сл ід провести перерахунок та в иплатити на користь позивача допомогу в розмірі, визначен ому ст. 15 Закону України «Про д ержавну допомогу сім'ям з д ітьми».
Частиною 3 статті 8 КАС Украї ни, фізичним та юридичним осо бам для захисту порушених пр ав гарантується звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції Укр аїни.
За таких обставин, колегія с уддів вважає, що вірним спосо бом відновлення порушеного п рава позивача є покладення о бов'язку на відповідача про вести належне нарахування та виплату державної соціально ї допомоги по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку відповідно до ст. 43 З акону України «Про загальноо бов'язкове державне соціал ьне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працезда тності та витратами, зумовле ними народженням та похованн ям» у розмірі визначеному ст . 15 Закону України «Про держав ну допомогу сім'ям з дітьми » за період з 09 липня 2007 року по 3 1 грудня 2007 року включно з ураху ванням встановленого законо м прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років відпові дно до ст. 62 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» та проведених виплат , що, на думку колегії суддів, в ідповідає нормам матеріальн ого права та фактичним обста винам справи.
Щодо позовних вимог про стя гнення допомоги по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку за 2008 - 2009 роки, то колегія суддів вважає за нео бхідне зазначити, що ст. 58 Зако ну України «Про державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» затвер джено на 2008 рік прожитковий мі німум на дітей віком до 6 років в наступних розмірах: з 01 січн я - 526 грн., з 01 квітня - 538 грн., з 0 1 липня - 540 грн., а згідно пункт у 23 цього Закону, підпункт 8 пу нкту 8 з розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону України « Про державну допомогу сім'я м з дітьми» викладено у такій редакції: «Допомога по догля ду за дитиною до досягнення н ею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниц і між: з 01 січня 2008 року - 50%, з 01 сі чня 2009 року - 75%, з 01 січня 2010 року - 100% прожиткового мінімуму, в становленого для працездатн их осіб та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в ро зрахунку на одну особу за поп ередні шість місяців».
Саме тому, у 2008 - 2009 роках, нарах ування та виплата вказаної д опомоги здійснювались відпо відно до ст. 15 Закону України « Про державну допомогу сім'я м з дітьми» та положень Закон у України «Про загальнообов' язкове соціальне страхуванн я від нещасного випадку на ви робництві та професійного за хворювання які спричинили вт рату працездатності», якими визначено, що допомога по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трирічного віку надаєт ься у розмірі, що дорівнює різ ниці між прожитковим мінімум ом, встановленим для працезд атних осіб, та середньомісяч ним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 грн., і дане положен ня рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку № 10-рп/2008 року не було визнано неконституційним.
Також слід зазначити, що, ві дповідно до положень постано ви Кабінету Міністрів Україн и «Про затвердження типових положень про Головне управлі ння праці та соціального зах исту населення обласної, Киї вської міської, управління п раці та соціального захисту населення Севастопольської міської і про управління пра ці та соціального захисту на селення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держ авної адміністрації» № 790 від 30 травня 2007 року, призначення т а виплата соціальної допомог и, компенсацій та інших соціа льних виплат, встановлених з аконодавством належить до ко мпетенції управлінь праці та соціального захисту населен ня районних, районної у мм. Киє ві та Севастополі державних адміністрацій, тому суд не ма є повноважень самостійно виз начати розмір соціальної доп омоги, яку належить нарахува ти та виплатити позивачу, а мо же лише зобов'язати відпові дача нарахувати та виплатити допомогу відповідно до вимо г законодавства.
Водночас, колегія суддів вв ажає за необхідне наголосити , що відповідно до вимог ст. 8 КА С України адміністративний с уд при вирішенні справи керу ється принципом верховенств а права, відповідно до якого з окрема людина, її права та сво боди визнаються найвищими ці нностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, та застосовує принц ип верховенства права з урах уванням судової практики Євр опейського Суду з прав людин и.
Згідно із ст. 17 Закону Україн и «Про виконання рішень і зас тосування практики Європейс ького Суду з прав людини» суд и застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику С уду як джерело права. У своєму рішенні в справі «Кечко прот и України» від 08 листопада 2005 р оку, Європейський Суд з прав л юдини звертає увагу на те, що у межах свободи дій держави ви значати, які надбавки виплач увати своїм працівникам з бю джету. Держава може вводити, п рипиняти або закінчувати вип лату цих надбавок. Проте, якщо правове положення, що діє, пер едбачає виплату певних надба вок, і дотримані всі вимоги, не обхідні для цього, органи дер жавної влади не можуть свідо мо відмовляти в цих виплатах , поки відповідне положення є таким, що діє (п. 23). Одночасно Єв ропейський Суд з прав людини не прийняв аргумент уряду Ук раїни щодо бюджетних асигнув ань, оскільки органи державн ої влади не можуть посилатис я на відсутність засобів як н а причину невиконання своїх зобов'язань (п. 26).
Відтак, на думку колегії суд дів, неправильне застосуванн я норм матеріального та проц есуального права, привело су д першої інстанції до хибног о висновку про наявність під став для задоволення позову, який не відповідає обставин ам справи.
Узагальнюючи викладене, ко легія суддів вважає, що поста нова суду першої інстанції ґ рунтується на неповно, необ'є ктивно і всебічно не з'ясован их обставинах, прийнята з пор ушенням норм матеріального т а процесуального права, дово ди апеляційної скарги її спр остовують.
Керуючись ст. ст. 158-163, 195, 197, п. 3 ч. 1 с т. 198, ст. 202, ч. 2 ст. 205, ст. 207, ст. 254 КАС Укр аїни, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу управлі ння праці та соціального зах исту населення Галицької рай онної державної адміністрац ії Івано-Франківської област і задовольнити частково.
Постанову Галицького райо нного суду Івано-Франківсько ї області від 09 червня 2009 року в справі № 2а-5189/09/0904 - скасувати.
Прийняти нову постанову, як ою в адміністративний позов ОСОБА_1 до управління прац і та соціального захисту нас елення Галицької районної де ржавної адміністрації Івано -Франківської області про ст ягнення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - задоволь нити частково.
Визнати дії управління пра ці та соціального захисту на селення Галицької районної д ержавної адміністрації Іван о-Франківської області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 державної соціаль ної допомоги по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку відповідно до ст . 43 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне соц іальне страхування у зв'язк у з тимчасовою втратою праце здатності та витратами, зумо вленими народженням та похов анням» у розмірі визначеному ст. 15 Закону України «Про держ авну допомогу сім'ям з діть ми», за період з 09 липня 2007 року п о 31 грудня 2007 року включно, з ура хуванням встановленого зако ном прожиткового мінімуму дл я дітей віком до 6 років відпов ідно до ст. 62 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» та проведених випла т - неправомірними.
Зобов'язати управління п раці та соціального захисту населення Галицької районно ї державної адміністрації Ів ано-Франківської області зді йснити нарахування та виплат у ОСОБА_1 державної соціал ьної допомоги по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку відповідно до с т. 43 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне со ціальне страхування у зв'яз ку з тимчасовою втратою прац ездатності та витратами, зум овленими народженням та похо ванням» у розмірі визначеном у ст. 15 Закону України «Про дер жавну допомогу сім'ям з діт ьми», за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року включно, з ур ахуванням встановленого зак оном прожиткового мінімуму д ля дітей віком до 6 років відпо відно до ст. 62 Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік» та проведених випла т.
В задоволенні решти позовн их вимог - відмовити.
Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення її копій особам, я кі беруть участь у справі.
Постанова може бути оскарж ена у касаційному порядку, шл яхом подання касаційної скар ги безпосередньо до Вищого а дміністративного суду Украї ни, протягом двадцяти днів з д ня набрання постановою закон ної сили.
Головуючий суддя: С.П. Нос
Судді: Р.М. Шавель
В.М. Ка ралюс
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2011 |
Оприлюднено | 17.10.2011 |
Номер документу | 18569776 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Нос С.П.
Адміністративне
Ворошиловський районний суд м. Донецька
Мірута Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Куйбишевський районний суд м.Донецька
Якубенко Олександр Борисович
Адміністративне
Ленінський районний суд м. Луганськ
Кравченко Наталія Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні