ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2011 р. < Текст >Справа № 90300/09
Колегія суддів Ль вівського апеляційного адмі ністративного суду у складі:
головуючого судді Коваля Р .Й.
суддів Гуляка В .В., Пліша М.А.
розглянувши в порядку пись мового провадження в місті Л ьвові апеляційну скаргу ОС ОБА_1 на постанову Дрогобиц ького міськрайонного суду Ль вівської області від 08 жовтня 2009 року по справі за позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту насе лення Дрогобицької міської р ади Львівської області про с тягнення невиплаченої щоміс ячної грошової допомоги по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку та не доплаченої допомоги при наро дженні дитини,-
В С Т А Н О В И Л А :
ОСОБА_1 звернулася 27.05.2009 рок у в суд з позовом, в якому прос ила стягнути недоплачені су ми щомісячної допомоги по до гляджу за дитиною до досягне ння нею трирічного віку за пе ріод з 22.11.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року та недопла ченої допомоги при народженн і дитини та судові витрати.
В обґрунтування позовних в имог покликається на те, що по зивачка здійснює догляд за д итиною до досягнення нею три річного віку, в зв' язку із чи м має право на отримання щомі сячної грошової допомоги від повідно до ст. 15 Закону Україн и «Про державну допомогу сім ' ям з дитиною », яка у 2007-2008 рока х виплачувалась у значно ниж чому розмірі.
Постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівсь кої області від 08 жовтня 2009 рок у позовні вимоги задоволено частково. Зобов'язано відпов ідача провести перерахунок т а виплатити позивачці грошов у допомогу по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку за період з 22.11.2007 року по 31.12.2007 року з урахуванням сум , що отримані нею згідно ст. 56 За кону України «Про державний бюджет на 2007 рік». В решті позов у відмовлено.
Суд виходив з того, що дії ві дповідача щодо виплати допом оги позивачці не відповідают ь ст. 15 Закону України «Про дер жавну допомогу сім' ям з діт ьми», оскільки рішенням Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 щодо відповідн ості Конституції України (ко нституційності) положень Зак онів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», яким обмежувались виплати назван ої вище допомоги, визнано так ими, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними).
Не погодившись із зазначен им судовим рішенням ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу з якої із-за порушення норм мат еріального та процесуальног о права, невідповідності вис новків суду обставинам справ и, просить його скасувати та п остановити рішення, яким зад оволити позовні вимоги в пов ному обсязі.
В обґрунтування апеляційн ої скарги покликається на ви моги викладені подібним в ад міністративному позові.
За відсутності клопотань в ід усіх осіб, які беруть участ ь у справі, про розгляд справи за їх участю, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадж ення за наявними у справі мат еріалами, оскільки таку може бути вирішено на основі наяв них у ній доказів (ч. 1 ст. 197 КАС У країни із змінами і доповнен нями, внесеними згідно із Зак оном України від 07.07.2010 року N 2453-VI), щ о є достатнім для розгляду да ної справи.
Судова колегія заслухавши доповідь судді-доповідача, п еревіривши матеріали справи і обговоривши підстави апел яційної скарги, приходить до наступного.
Відповідно до ст. 200 КАС Украї ни суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу б ез задоволення, а постанову б ез змін, якщо визнає, що суд пе ршої інстанції правильно вст ановив обставини справи та у хвалив судове рішення з доде ржанням норм матеріального і процесуального права.
Розглядаючи спір, судова ко легія вважає, що суд повно і вс ебічно дослідив і оцінив обс тавини по справі, надані стор онами докази, правильно визн ачив юридичну природу спірни х правовідносин і закон, який їх регулює.
Відповідно до вимог ст. 12 Зак ону України «Про державну до помогу сім' ям з дітьми», у ре дакції, що була чинною на час в иникнення та існування спірн их правовідносин у 2007 році, мал а право позивачка на отриман ня допомоги при народженні д итини в сумі, кратній 22,6 розмір у прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встанов леного на день народження ди тини, обов' язок щодо призна чення і виплати якої, за прави лами ст. 5 цього ж Закону, покла дено на органи праці та соціа льного захисту населення.
Разом із тим, відповідно до ч.1 ст. 4 Закону України «Про дер жавну допомогу сім' ям з діт ьми» покриття витрат на випл ату державної допомоги сім' ям з дітьми здійснюється за р ахунок коштів Державного бюд жету України у вигляді субве нцій до місцевих бюджетів.
Статтею 56 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» було установлено, що у 2007 році допомога при народже нні дитини відповідно до Зак ону України «Про державну до помогу сім' ям з дітьми» зді йснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з Держ авного бюджету місцевим бюдж етам у розмірі 8500 гривень та пе редбачено, що її виплата здій снюється одноразово при наро дженні дитини в сумі 3400 гривен ь, а решта - протягом наступн их 12 місяців рівними частинам и у порядку, встановленому Ка бінетом Міністрів України.
Вищезазначені положення з акону на предмет конституцій ності не розглядалися, у вста новленому порядку неконстит уційними визнані не були та с воєї чинності не втратили.
З матеріалів справи вбачає ться, що управління праці та с оціального захисту населенн я Дрогобицької міської ради у Львівській області належни м чином та відповідно до вимо г Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік» в иконало свій обов' язок пере д позивачкою з виплати їй спі рної допомоги у 2007 році.
Згідно із положеннями ч.2 ст . 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють св ої повноваження у встановлен их цією Конституцією межах і відповідно до законів Украї ни.
Відповідно до ч. 2 ст. 95 Консти туції України виключно закон ом про Державний бюджет Укра їни визначаються будь-які ви датки держави на загальносус пільні потреби, розмір і ціль ове спрямування цих видатків .
З огляду на викладене колег ія суддів приходить до перек онання, що відповідач, здійсн ивши позивачці виплату допом оги при народженні дитини в р озмірі 8500 грн., що був установле ний Законом України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к», діяв на підставі, в межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені чинними законами Ук раїни, тобто правомірно, а том у підстав для задоволення ви мог ОСОБА_1 у частині покл адення на відповідача обов' язку з нарахування і виплати їй спірної недоплати немає.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивачка має право на отрим ання щомісячної грошової доп омоги відповідно до ст. 15 Зако ну України «Про державну доп омогу сім' ям з дітьми» у роз мірі встановленого законом п рожиткового мінімуму для діт ей віком до 6 років.
Статтею 3 Закону України «Пр о державну допомогу сім'ям з д ітьми» передбачено, що право на допомогу по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку за цим Законом має особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.
Статтею 15 Закону України «П ро державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 2811-XII пере дбачено, що допомога по догля ду за дитиною до досягнення н ею трирічного віку надається у розмірі встановленого зак оном прожиткового мінімуму д ля дітей віком до 6 років.
Закон України «Про державн у допомогу сім'ям з дітьми» є с пеціальним законом, що регул ює правовідносини, пов'язані з призначенням та виплатою д ержавної допомоги на неповно літніх дітей.
Статями 42, 43 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням» від 18 січня 2001 рок у № 2240-III передбачено, що право на допомогу по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку має застрахована ос оба (один із батьків дитини, ус иновитель, баба, дід, інший род ич або опікун), яка фактично зд ійснює догляд за дитиною, доп омога по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку надається: застраховані й особі у розмірі, що встановл юється правлінням Фонду, але не менше розміру прожитково го мінімуму, встановленого з аконом.
Умови призначення допомог и по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку передбачені статтею 14 Закону України «Про державну допом огу сім'ям з дітьми», при цьому зазначений закон не передба чає обмежень чи особливих ум ов або розподілу осіб, що мают ь право на отримання такої до помоги на застрахованих чи н е застрахованих осіб. Закон У країни «Про загальнообов'язк ове державне соціальне страх ування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та в итратами, зумовленими народж енням та похованням» є загал ьним, тому до спірних правові дносин слід застосовувати но рми спеціального закону, яки м є Закон України «Про держав ну допомогу сім'ям з дітьми».
Статтею 1 Закону України «Пр о державну допомогу сім'ям з д ітьми» встановлено, що Поряд ок призначення і виплати дер жавної допомоги сім'ям з діть ми та перелік документів, нео бхідних для призначення допо моги за цим Законом, встановл юється Кабінетом Міністрів У країни. За вказаною статтею ф ункції щодо встановлення роз міру допомоги по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку Кабінету Мініст рів України не делеговані.
Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з діт ьми» від 11 січня 2007 року № 13 (в ред акції постанови Кабінету Мін істрів України від 11 липня 2007 р оку № 900 «Про внесення змін до п орядків, затверджених постан овами Кабінету Міністрів Укр аїни від 27 грудня 2001 року № 1751 та в ід 11 січня 2007 року № 13) передбаче но, що на виконання статті 56 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» допо мога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку особам, не застрахованим у системі загальнообов'язко вого державного соціального страхування, призначається та виплачується з метою ство рення належних умов для повн оцінного утримання та вихова ння дитини з урахуванням так их особливостей: допомога пр изначається у розмірі, що дор івнює різниці між 50 відсоткам и прожиткового мінімуму, вст ановленого для працездатних осіб, та середньомісячним су купним доходом сім'ї з розрах унку на одну особу за поперед ні шість місяців, але не менше 90 гривень (мінімальний розмір ). Відповідно до статті 8 Конст итуції України в Україні виз нається і діє принцип верхов енства права. Конституція Ук раїни має найвищу юридичну с илу. Закони та інші нормативн о-правові акти приймаються н а основі Конституції України і повинні відповідати їй. Пун ктом 1 частини 1 статті 92 Консти туції України передбачено, щ о виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарант ії їх прав і свобод.
За частиною 2 статті 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Відповідно до статті 56 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» від 19 гр удня 2006 року № 489-V допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку відпо відно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з ді тьми» та Закону України «Про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування у зв 'язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та втратами, зу мовленими народженням та пох ованням» здійснюється за рах унок коштів відповідної субв енції з державного бюджету м ісцевим бюджетам - у розмірі, щ о дорівнює різниці між 50 відсо тками прожиткового мінімуму , встановленого для працезда тних осіб, та середньомісячн им сукупним доходом сім'ї з ро зрахунку на одну особу за поп ередні шість місяців, але не м енше 90 гривень для незастрахо ваних осіб та не менше 23 відсо тків прожиткового мінімуму, встановленого для працездат них осіб, для застрахованих о сіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України . Статтею 71 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» було зупинено на 2007 рік дію статті 43 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням», статті 15 Закону України «Про державну допомо гу сім'ям з дітьми».
Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 про соціа льні гарантії громадян були визнані такими, що не відпові дають Конституції України (є неконституційними), статті 56, 71 Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2007 рік» ві д 19 грудня 2006 року № 489-V. Рішення К онституційного Суду України є обов'язковим до виконання н а території України, остаточ ним та не може бути оскаржени м і має преюдиціальне значен ня для судів загальної юрисд икції при розгляді ними позо вів у зв'язку з правовідносин ами, які виникли внаслідок ді ї положень статей зазначеног о закону, що визнано неконсти туційними.
Таким чином, суд прийшов до вірного висновку, що позивач ка має право на отримання доп омоги по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку, оскільки з 9 липня 2007 року була відновлена дія статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», за якою допомога по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку надається у роз мірі встановленого законом п рожиткового мінімуму для діт ей віком до 6 років.
Рішенням Конституційного суду України від 22 травня 2008 ро ку N 10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державн ий бюджет України) визнано та кими, що не відповідають Конс титуції України (є неконстит уційними) положення пункту 25 р озділу II Закону України від 28.12 .2007 року N 107-VI стосовно внесення з мін до Закону України «Про за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування у зв'яз ку з тимчасовою втратою прац ездатності та витратами, зум овленими народженням та похо ванням».
Відповідно до пунктів 5 та 6 в казаного Рішення Конституці йного Суду України положення Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України» ви знані неконституційними, втр ачають чинність з дня ухвале ння Конституційним Судом Укр аїни цього Рішення.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиційне значення для суді в загальної юрисдикції при р озгляді ними позовів у зв'язк у правовідносинами, які вини кли внаслідок дії положень З акону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України», виз наних неконституційними.
Одночасно з цим, слід зазнач ити, що цим Рішенням Конститу ційного Суду України не визн ано неконституційними полож ення пункту 23 Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо внесення змін до Закону України «Про держа вну допомогу сім'ям з дітьми» , які діяли по 31 грудня 2008 року.
Отже, колегія суддів вважає , що суд першої інстанції прав ильно відмовив в призначенні допомоги в розмірі прожитко вого мінімуму для дітей віко м до 6 років за 2008 рік, оскільки З аконом України «Про державни й бюджет України на 2008 рік і про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» част ину 1 статті 15 Закону України « Про державну допомогу сім'ям з дітьми» викладено в такій р едакції: «Допомога по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниц і між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатн их осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розр ахунку на одну особу за попер едні шість місяців, але не мен ше 130 гривень».
З аналізу наведеного, вимог и позивачки щодо стягнення з відповідача недоплачену щом ісячну грошову допомогу по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку із зо бов' язанням провести перер ахунок такої за 2008 рік являють ся безпідставними та задовол енню не підлягають.
Судова колегія вважає, що до води апеляційних скарг в ціл ому суттєвими не являються і не дають підстав для висновк у про неправильне застосуван ня судом першої інстанції но рм матеріального чи процесуа льного права, які призвели до неправильного вирішення спр ави, а також відсутня невідпо відність висновків суду обст авинам справи.
Керуючись ст.ст. 195, 196 ч.4, 197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія судді в,-
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА _1 залишити без задоволення , постанову Дрогобицького мі ськрайонного суду Львівсько ї області від 08 жовтня 2009 року п о справі № 2а-5189/09/1306 залишити без змін.
Ухвала набирає законної си ли через п'ять днів після напр авлення копій особам, які бер уть участь у справі, та може бу ти оскаржена протягом двадця ти днів шляхом подання касац ійної скарги безпосередньо д о суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя Р.Й. Коваль
Судді В.В. Гуляк
М.А. Пліш
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2011 |
Оприлюднено | 02.12.2011 |
Номер документу | 19389681 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Коваль Р.Й.
Адміністративне
Ворошиловський районний суд м. Донецька
Мірута Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Куйбишевський районний суд м.Донецька
Якубенко Олександр Борисович
Адміністративне
Ленінський районний суд м. Луганськ
Кравченко Наталія Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні