Постанова
від 18.08.2011 по справі 4/137
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81



ПОСТ АНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.08.11 Справа № 4/137

Львівський апеляційний г осподарський суд в складі ко легії:

головуючого-судді Орищин Г .В.

суддів Галуш ко Н.А. Краєвської М.В.

розглянувши апеляційну ск аргу державної екологічн ої інспекції в Львівській об ласті від 18.03.2011 р. № 03-981

на рішення господарськ ого суду Львівської області

від 09.03.2011 р. у справі № 4/137

за позовом державної ек ологічної інспекції в Львівс ькій області, м.Львів

до державного підприєм ства «Львіввугілля», м.Сокал ь Львівської обл.

про відшкодування 205 966, 25 г рн. збитків, заподіяних внасл ідок порушень вимог природоо хоронного законодавства

за участю представникі в сторін:

від позивача ОСОБА_1 (головний спеціаліст сектор у правового забезпечення, до віреність від 18.07.2011 р. № 03-3614 у мате ріалах справи);

від відповідача ОСОБА _2 у матеріалах справи)

Представникам сторін ро з”яснено їх права та обов”яз ки, передбачені ст.22 ГПК Украї ни. Заяв про відвід суддів не п оступало.

Оскільки жодна із сторін не заявляла клопотання про зді йснення технічної фіксації с удового процесу, то протокол судового засідання ведеться з дотриманням вимог ст.81-1 ГПК У країни без забезпечення повн ого фіксування судового проц есу за допомогою звукозапису вального технічного засобу.

Розгляд апеляційної скарг и відкладався з підстав, викл адених в ухвалі Львівського апеляційного господарськог о суду від 30.06.2011 р.

Рішенням господарського с уду Львівської області від 09.0 3.2011р. у справі № 4/137 (суддя Гриців В.М.) у задоволенні позову держ авної екологічної інспекції в Львівській області до держ авного підприємства «Львівв угілля»про відшкодування 205 9 66,25грн. збитків, заподіяних вна слідок порушень вимог природ оохоронного законодавства - відмовлено повністю за безпі дставністю.

Позивач з даним рішенням не погодився, подав апеляційну скаргу, в якій просить рішенн я місцевого господарського с уду скасувати та прийняти но ве рішення, яким позов задово лити повністю, з підстав непр авильного застосування норм матеріального та процесуаль ного права.

Свої вимоги скаржник обгру нтовує тим, зокрема, що відпов ідно до п.1.4 Методики розрахун ку розмірів відшкодування зб итків, заподіяних державі вн аслідок порушення законодав ства про охорону та раціонал ьне використання водних ресу рсів, затвердженої наказом М іністерства охорони навколи шнього природного середовищ а України від 20.07.2009 р. N 389, зареєстр ованої в Міністерстві юстиці ї України 14.08.2009 р. за N 767/16783 (далі - М етодика № 389), при розрахунку ро змірів збитків, заподіяних д ержаві внаслідок порушення з аконодавства про охорону та раціональне використання во дних ресурсів, які виявлені з а результатами державного ко нтролю за додержанням вимог суб'єктами господарювання пр иродоохоронного законодавс тва, державні інспектори з да ти встановлення факту поруше ння вимог законодавства про охорону та раціональне викор истання водних ресурсів пров одять збір і аналіз необхідн их матеріалів і на підставі ц ієї Методики розраховують ро змір відшкодування збитків, а факт забруднення води підт верджено відповідними доказ ами, наявними в матеріалах сп рави.

У відзиві на апеляційну ска ргу відповідач просить рішен ня суду першої інстанції зал ишити без змін, а апеляційну с каргу - без задоволення з пі дстав, викладених у ньому.

Як вбачається з матеріалів справи, 31.05.2010 р. Державною еколо гічною інспекцією в Львівськ ій області (далі - інспекція ) проведено перевірку дотрим ання вимог природоохоронног о законодавства відокремлен ого підрозділу шахти «Лісова » Державного підприємства «Л ьвіввугілля», за результатам и якої складено акт № 43 (а.с.13-16), як им встановлено, що шахтна вод а відкачується в 2 ставки-нако пичувачі загальним об»ємом 8 , 08 тис. м. куб. В першому ставку в ода відстоюється, потім пере тікає в другий ставок, де вона ще додатково освітлюється і далі попадає в водопровідну канаву. Згідно зі звітністю з а формою 2 ТП-водгосп за 2009 рік в ідкачано 7, 2 тис. м куб., за перши й квартал 2010 року - 1, 9 тис. м куб . шахтних вод. Проте затвердже них норм гранично-допустимих скидів (ГДС), регламенту скиду , відповідного дозволу на ски ди в шахті немає, що є порушенн ям ст.ст.44, 110 Водного кодексу Ук раїни. Контроль за вмістом за бруднюючих речовин у шахтній воді щоквартально здійснює лабораторія ВП «Управління « Західвуглепромсанекологія »ДП «Львіввугілля». В присут ності представника шахти 31.05.201 0р. було відібрано проби безп осередньо шахтної води та во ди на витоку з другого ставка -накопичувача на дослідженн я, про що було складено акт від бору проб № 398, на підставі яког о 07.06.2010р. було складено протоко л № 398-А про проведення вим ірювання показників складу та властивостей зворотних во д ДП «Львіввугілля»ВП «Шахта Лісова». Інших документів в п еріод та за наслідками перев ірки не складалося.

Факт забруднення води інсп екція обґрунтовує наступним и документами: актом відбору проб води від 31.05.2010 р. (а.с.22-23), прот околом № 398-А від 07.06.2010 р. вимірюва нь показників складу та влас тивостей проб вод, що скидают ься відокремленим підрозділ ом «Шахта «Лісова»(а.с.19), прото колами дослідження технолог ічних вод: № 152 від 17.11.2009 р. (а.с.25), № 15 в ід 12.02.2009 р. (а.с.27), № 14 від 10.02.2009 р. (а.с.26), № 15 від 12.02.2009 р. (а.с.27), № 48 від 18.05.2009 р. (а.с.2 8) і звітом про використання во ди за ІУ квартал 2009 року (форма 2 ТП) (а.с.29). З посиланням на форм у 2 ТП-Водгосп що скид вод здій снювався протягом 2009 року, пер іод нарахування інспецією ви значено з 01.01.2009 р. по 31.05.2010 р.

Як вбачається з розрахунку позовних вимог (а.с.8-12), розмір з битків, заподіяних державі в наслідок самовільного водок ористування, розрахований зг ідно з Методикою розрахунку розмірів відшкодування збит ків, заподіяних державі внас лідок порушення законодавст ва про охорону та раціональн е використання водних ресурс ів, затвердженою наказом Мін істерства охорони навколишн ього природного середовища т а ядерної безпеки України ві д 18.05.1995 р. N 37, зареєстрованою в Мін істерстві юстиції України 01.06 .1995 р. за N 162/698, з наступними змінам и та доповненнями (далі - Мет одика № 37), та Методикою № 389.

Сума збитків у розмірі 13, 78 гр н. за період з 01.01.2009 р. по 23.08.2009 р. виз начена на підставі Методики № 37, а сума збитків у розмірі 205 9 52, 47 грн. за період з 25.08.2009 р. по 31.05.2010 р . - на підставі Методики № 389.

Розглянувши апеляційну ск аргу, вивчивши матеріали спр ави, оцінивши наявні в ній док ази, заслухавши пояснення пр едставників сторін, колегія Львівського апеляційного го сподарського суду вважає, що рішення господарського суду Львівської області від 09.03.2011 р. у справі № 4/137 слід залишити бе з змін, а апеляційну скаргу Де ржавної екологічної інспекц ії в Львівській області - без з адоволення.

При цьому колегія виходила з наступного:

Відповідно до ч.4 ст.68 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" (від 25.06.1991 р. № 1264-ХП з наступними змінами та доповненнями), пі дприємства, установи, органі зації та громадяни України, а також іноземні юридичні та ф ізичні особи та особи без гро мадянства зобов'язані відшко дувати шкоду, завдану внаслі док порушення вимог законода вства про охорону навколишнь ого природного середовища, в порядку та розмірах, встанов лених законодавством Україн и.

Згідно з ч.1 ст.111 Водного коде ксу України, підприємства, ус танови, організації і громад яни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та о соби без громадянства зобов' язані відшкодувати збитки, з авдані ними внаслідок поруше нь водного законодавства, в р озмірах і порядку, встановле них законодавством України.

Відповідно до п.1.3 Методики № 389, остання встановлює єдині в имоги до визначення збитків, заподіяних державі внаслідо к порушення законодавства пр о охорону та раціональне вик ористання водних ресурсів су б'єктами господарювання (фіз ичними і юридичними особами) .

Згідно з п.1.4 Методики № 389, ост ання застосовується державн ими інспекторами України з о хорони навколишнього природ ного середовища та державним и інспекторами з охорони нав колишнього природного серед овища відповідних територій (далі - державні інспектори) п ри розрахунку розмірів збитк ів, заподіяних державі внасл ідок порушення законодавств а про охорону та раціональне використання водних ресурсі в, які виявлені за результата ми державного контролю за до держанням вимог суб'єктами г осподарювання природоохоро нного законодавства. Державн і інспектори з дати встановл ення факту порушення вимог з аконодавства про охорону та раціональне використання во дних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріа лів і на підставі цієї Методи ки розраховують розмір відшк одування збитків.

Відповідно до п.п.2.2, 2.3 Методик и № 389, факт наднормативного ск иду забруднюючих речовин у в одний об'єкт зі зворотними во дами встановлюється державн ими інспекторами за результа тами інструментально-лабора торних методів контролю, док ументальної перевірки суб'єк тів господарювання та розрах унковим методом.

При визначенні наднормати вних скидів забруднюючих реч овин у водний об'єкт зі зворот ними водами використовуютьс я результати інструментальн о-лабораторних вимірювань ла бораторій, які атестовані на право проведення відповідни х інструментально-лаборатор них вимірювань, або розрахун кові методи.

Пунктом 2.4 Методики 389 передб ачено, що з моменту встановле ння факту скиду зворотних во д з перевищенням встановлени х нормативів ГДС до повного й ого припинення проби води ві дбираються не менше трьох ра зів. Посилання позивача в роз рахунку розміру збитків на с ередню фактичну концентраці ю забруднюючих речовин у зво ротних водах за період з 01.01.2009 р . до 31.05.2010р. відповідно до прото колів відокремленого підроз ділу «Управління Західвугле промсанекологія»»є безпідс тавними, оскільки п. 4.8. Методик и № 37 встановлено, що періодом порушення водоохоронного за конодавства, за який стягуют ься збитки, є період з моменту порушення, підтвердженого п ротоколом, актом або пояснен нями свідків початку скиду д о його припинення.

Крім цього, як вбачається з відповіді відокремленого пі дрозділу «Управління «Захід вуглепромсанекологія»Держ авного підприємства «Львівв угілля» №135 від 17.11.2010р. (а.с.35) на ли ст відокремленого підрозділ у «Шахта «Лісова»від 17.11.2010р. вих . №1/1524 (а.с.34), метою дослідження те хнологічної води, відібраної з водозбірника шахти «Лісов а», результати яких відображ ено в протоколах: № 14 від 10.02.2010 р., № 15 від 12.02.2009 р., № 48 від 18.05.2009 р., № 106 від 19.0 8.2009 р., № 152 від 17.11.2009 р., є агресивний вплив води на металеві, бетон ні та залізобетонні конструк ції, проте аж ніяк не дослідже ння фактичної концентрації з абруднюючих речовин у зворот них водах.

З огляду на викладене, роз рахунок розміру збитків, зап одіяних державі внаслідок ск иду забруднюючих речовин у ш ахтній воді, мав би проводити сь з моменту встановлення фа кту такого скиду, а саме - з мом енту складання акту № 43 від 31.05.20 10 р. Відбирання проб (вимірюва нь) води може здійснюватися н е менше трьох разів. В даному в ипадку, з акту відбору проб (а. с. 23) вбачається, що було відіб рано дві проби з ставка-відст ійника, однак, з якої з них зді йснювалось вимірювання пока зників, викладених в протоко лі № 398-А (а.с. 19), чи такий від бір проведено уповноваженим и особами і, чи відбиралися к онтрольні зразки і які резул ьтати їх дослідження, з даних документів не вбачається. Ре зультати вимірювань наведен і в протоколі № 398 А вимірюван ь показників складу та власт ивостей проб вод від 07.06.2010 р. від ділом інструментально-лабор аторного та радіаційного кон тролю, акредитованим Львівсь ким регіональним державним ц ентром. Однак, суду апеляційн ої інстанції, як і господарс ькому суду, не було подано від повідних доказів на підтверд ження вчинення дій відповідн о до нормативних документів.

Як встановлено в судовому засіданні та вбачається з ма теріалів справи, розрахунок збитків проведено за період з 01.01.2009 р. по 31.05.2010 р., тобто до дат и встановлення уповноваж еним органом державного конт ролю (нагляду) факту порушенн я відповідачем вимог законод авства про охорону та раціон альне використання водних ре сурсів. Обґрунтування правом ірності таких дій, позивачем суду не наведено.

Слід зазначити також, що гос подарським судом в оскаржув аному рішенні констатовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов »язані діяти лише на підстав і, в межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та законами України, а о сновними принципами державн ого нагляду (контролю) є, зокре ма, об»єктивність та неупере дженість здійснення державн ого нагляду (контролю) (ст. 3 Зак ону України «Про основні зас ади державного нагляду (конт ролю) у сфері господарської д іяльності»).

Таким чином, правові підста ви для нарахування та, відпов ідно, відшкодування збитків, заподіяних внаслідок поруше нь вимог природоохоронного з аконодавства, відсутні.

Отже, з огляду на вищевиклад ене, колегія Львівського апе ляційного господарського су ду вважає, що рішення господа рського суду Львівської обла сті відповідає матеріалам сп рави, грунтується на чинному законодавстві, доводи скарж ника документально необгрун товані, не базуються на закон одавстві, що регулює дані пра вовідносини, а тому не визнаю ться такими, що можуть бути пі дставою для скасування чи зм іни оскаржуваного рішення.

Керуючись ст.ст.99, 101, 103, 105 ГПК Ук раїни, Львівський апеляційни й господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Рішення господарсько го суду Львівської області в ід 09.03.2011 р. у справі № 4/137 залишити без змін, а апеляційну скаргу державної екологічної інспе кції в Львівській області - бе з задоволення.

Дана постанова набирає зак онної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касац ійному порядку.

Справу повернути в місцеви й господарський суд.

Головуючий-суддя Г.В.Ор ищин

суддя Н.А.Галу шко

суддя М .В.Краєвська

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.08.2011
Оприлюднено24.10.2011
Номер документу18684595
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/137

Судовий наказ від 08.02.2010

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Петро Романович

Рішення від 26.01.2010

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Петро Романович

Рішення від 14.01.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 14.12.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 28.04.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 23.12.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Ухвала від 24.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 17.10.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 14.09.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Постанова від 18.08.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Орищин Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні