Рішення
від 03.10.2011 по справі 8/114пн/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНС ЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ , 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.10.11 Справа № 8/114пн/2011.

За позовом Фізично ї особи - підприємця ОСОБА _1, м. Луганськ,

до Краснодонської міськ ої ради Луганської області, м. Краснодон Луганської області,

за участю Третьої особи, яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору, на стор оні позивача - Регіональног о відділення Фонду державног о майна України по Луганські й області, м. Луганськ;

та Третьої особи, яка не з аявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні від повідача - Публічного акціо нерного товариства "Краснодо нвугілля", місто Краснодон Лу ганської області, -

про визнання права на дов гострокову оренду.

Суддя господарськог о суду Луганської області Се реда А.П.,

при секретарі судового зас ідання Качановській О.А.,

в присутності представник ів сторін:

від позивача - ОСОБА _2 - представник, - довіреніс ть №392 від 07.02.11 року;

від відповідача - ОС ОБА_3 - заступник начальник а юридичного відділу, - довіре ність №5/5 від 10.01.11 року;

від третьої особи на сторо ні позивача - ОСОБА_4 - головний спеціаліст-юрискон сульт, - довіреність № 01-01 від 06.01.1 1 року;

від третьої особи на сторо ні відповідача - предста вник не з' явився, -

розглянувши матеріали спр ави, -

в с т а н о в и в:

суть спору : позивачем з аявлено вимогу про визнання за ним права на довгостроков у оренду земельної ділянки п лощею 2,0 га, що розташована по в ул. Піонерській міста Красно дону та відведена на підстав і рішень виконавчого комітет у Краснодонської міської рад и Луганської області: №332 від 2 8.06.1985 року - площею 1,5 га - для зді йснення будівництва Лугансь ким обласним комітетом КПРС будівлі міського комітету ко мпартії та міськвиконкому; т а №359 від 17.07.1991 року - площею 0,5 га д ля здійснення будівництва пр и Виробничому об' єднанні "К раснодонвугілля" лікувально -діагностичного центру для у часників ліквідації аварії на Чорнобильській атомній е лектростанції.

На підставі ст. 77 ГПК Україн и розгляд справи було відкла дено: з 01.08.11 року до 18.08.11 року - у зв' язку з необхідністю витребув ання від сторін додаткових д окументальних доказів; з 18.08.11 р оку до 05.09.11 року - у зв' язку з з алученням до участі у справі третьої особи та наданням уч асникам розгляду спору можли вості подати додаткові доказ и; з05.09.11 року до 19.09.11 року та з 19.09.11 ро ку до 03.10.11 року - у зв' язку з ви требуванням судом додатков их доказів та необхідністю н адання учасникам розгляду сп ору можливості подати додатк ові докази.

Ухвалою суду від 05.09.11 року від повідно до норми частини 3 ст. 69 ГПК України задоволено заяв у позивача про продовження т ерміну розгляду справи на 15 дн ів, - до 03.10.11 року.

До початку судового засіда ння 03.10.11 року учасниками розгл яду спору подано клопотання про відмову від здійснення ф іксації судового процесу тех нічними засобами, яке судом з адоволено.

У судовому засіданні по зивач позов підтримав у по вному обсязі, мотивуючи його тим, що 07.11.08 року за вих. №1/1108 він з вернувся до голови виконавч ого комітету Краснодонської міської ради Луганської обл асті з листом "Про відведення у користування земельної ді лянки для забудови", але питан ня по суті не вирішено до цьог о часу.

Відповідач позов не виз нав, пославшись на те, що даний спір є підвідомчим суду адмі ністративної, а не господарс ької юрисдикції (відзив на по зовну заяву без дати та без но мера, - до суду подано 03.10.11 року).

Крім того, він заявив у судо вому засіданні про те, що:

позивач припустився поруш ення чинного законодавства, а саме: вимог Земельного коде ксу України (далі - ЗКУ), - стос овно форми та змісту заяви пр о надання в оренду земельної ділянки під придбаний ним об ' єкт нерухомого майна, - про щ о на його звернення від 07.11.08 рок у за вих. №1/1108 міськвиконком по відомив своїм листом від 21.11.08 р оку за вих. №24/8955-5/20;

Краснодонська міська рада не заперечує надати позивач у в оренду земельну ділянку з а вказаною у позові адресою з а умови дотримання ним вимог чинного законодавства, у том у числі щодо форми заяви про н адання земельної ділянки в о ренду та передбачених ЗК Укр аїни додатків до неї.

Третя особа на стороні поз ивача вважає позов законн им та обґрунтованим (відзив н а позов від 01.08.11 року за вих. №10-01- 03723).

Третя особа на сторо ні відповідача до судовог о засідання не з' явилася бе з пояснення причин, хоча нале жним чином була поставлена д о відома про дату, час та місце судового слухання, що підтве рджується матеріалами справ и (а.с.103-104); відзив (пояснення) на п озов та витребувані судом до кументи не надала, пославшис ь на те, що Публічне акціонерн е товариство "Краснодонвугіл ля" (далі - ПАТ "Краснодонвугі лля"), яке є правонаступником В ідкритого акціонерного това риства "Краснодонвугілля" (да лі - ВАТ "Краснодонвугілля"), - не є правонаступником Держа вної холдингової компанії "К раснодонвугілля" (далі - ДХК "Краснодонвугілля") та не має в своєму розпорядженні докум ентальних доказів щодо відве дення вищезгаданої спірної з емельної ділянки загальною площею 2,0 га.

Учасники розгляду спору не заперечили проти розгляду с прави у цьому судовому засід анні за відсутності третьої особи на стороні відповідача (ПАТ "Краснодонвугілля").

З урахуванням викладеного , приймаючи до уваги обставин и справи, наявні у ній докази , а також те, що термін її розгл яду добігає кінця сьогодні, т обто 03.10.11 року, що унеможливлює її подальше відкладення, кер уючись ст.ст.4-3,22,27,32-34,43 та 75 ГПК Укр аїни, суд вважає за можливе зд ійснити розгляд спору по сут і у цьому судовому засіданні за відсутності третьої особ и на стороні відповідача, - на підставі наявних у справі до казів.

І.Заслухавши учасників роз гляду спору, дослідивши наяв ні докази, суд встановив наст упні фактичні обставини спра ви.

28.06.1985 року виконавчий комітет Краснодонської міської ради Луганської області (далі - м іськвиконком) прийняв рішенн я №322 "Про відвід земельних діл янок для проектування промис лових об' єктів та житлових будинків", згідно якому облас ному комітету Компартії Укра їни була відведена земельні ділянка площею 1,5 га по вул. Піо нерській міста Краснодону - для здійснення будівництва к ооперованої будівлі міськог о комітету компартії та місь квиконкому (а.с.27).

17.07.1991 року міськвиконком прий няв рішення №359 "Про відведенн я додаткової земельної ділян ки Краснодонському лікуваль но-діагностичному центру дл я учасників ліквідації авар ії на Чорнобильській АЕС при в/о "Краснодонвугілля", відпов ідно до якого вищеназваному виробничому об' єднанню дод атково було надано земельну ділянку площею 0,5 га, розташов ану по АДРЕСА_1, - для здійсн ення будівництва при Виробни чому об' єднанні "Краснодонв угілля" лікувально-діагности чного центру для учасників л іквідації аварії на Чорнобил ьській атомній електростанц ії (а.с.27).

Як вбачається з наявних у сп раві доказів, будівництво ви щезгаданого об' єкту було ро зпочато, але не завершено.

29.06.06 року між Регіональним в ідділенням Фонду державного майна України по Луганській області (продавець; далі - РВ ФДМУ, - третя особа на стороні позивача) та Приватним підпр иємцем ОСОБА_1 (покупець, - позивач) у нотаріальній форм і укладено договір купівлі-п родажу об' єкта незавершено го будівництва, згідно якому продавець зобов' язується передати у власність покупц еві об' єкт незавершеного бу дівництва - лікувально-діаг ностичний центр (далі - ЛДЦ) н а 600 відвідувачів за зміну, яки й перебуває на балансі ВАТ "Кр аснодонвугілля" та розташова ний за адресою: АДРЕСА_1, на земельній ділянці площею 2,0 г а, - а покупець зобов' язуєтьс я прийняти його та сплатити ц іну відповідно до умов догов ору (п.1.1); продаж вчинено за 289509,40 г рн. (1.5).

Право власності на предмет договору виникає у покупця з моменту підписання акту при ймання-передачі (п.1.2).

Передача об' єкту повинна бути здійснена у 5-тиденний те рмін після сплати покупцем 50% його вартості (п.3.1) на підставі акту приймання-передачі (п.3.2).

Сторони домовилися, що пита ння відведення, купівлі або о ренди земельної ділянки, на я кій розташований цей об' єкт , вирішує новий власник самос тійно з органом місцевого са моврядування згідно з чинним законодавством України, піс ля укладення цього договору (п.5.9) (а.с.10-12).

Предмет договору покупцев і передано 10.07.06 року, що підтвер джується двостороннім актом приймання-передачі (а.с.52).

Покупець зареєстрував на с воє ім' я право власності на придбаний об' єкт незаверше ного будівництва, що підтвер джується доданим до справи в итягом №19348832, виданим Комуналь ним підприємством "Краснодон ське міжрайонне бюро технічн ої інвентаризації" 27.06.08 року (а .с.13).

Рішенням міськвиконкому в ід 17.06.08 року №471 даному об' єкту нерухомості присвоєно пошто ву адресу: АДРЕСА_1 (а.с.83).

07.11.08 року за вих. №1/1108 позивач по справі подав до міськвиконк ому письмове звернення "Про в ідведення у користування зем ельної ділянки під забудову" , яким повідомив його про вчин ення договору купівлі-продаж у вищезгаданого об' єкту нер ухомого майна та реєстрацію права власності на нього у по рядку, встановленому чинним законодавством.

Звернення містить наступн е клопотання: "У зв' язку з при ватизацією зазначеного об' єкту незавершеного будівниц тва, вирішення питань поновл ення і завершення його будів ництва, прошу відповідно до в имог чинного законодавства в инести рішення про відведенн я мені як забудовнику у корис тування земельної ділянки пл ощею 2,0 га на умовах оренди, на я кій розміщений об' єкт місто будування. Додаток: витяг (коп ія) про реєстрацію права влас ності на нерухоме майно на ім ' я власника ОСОБА_1" (а.с.15).

Відповідач, розглянувши це звернення, 21.11.08 року за вих. №24/8955- 5/20 повідомив позивача про те, що воно за формою та доданими додатками не відповідає при писам чинного законодавства , а саме: ст.124 Земельного кодекс у України, статтям 25,35 та 56 Закон у України "Про землеустрій", з огляду на що рекомендував пр авовстановлюючі документи н а земельну ділянку оформити не пізніше 20.12.08 року (а.с.38).

Факт спрямування відповід і на адресу позивача докумен тально підтверджено (а.с.54).

Позивач заперечує факт отр имання відповіді, що стало пі дставою для його звернення д о суду з цим позовом.

Відповідач його не визнав з підстав, про які йдеться вище у цьому рішенні.

При вирішенні питання про п ідвідомчість та підсудність цього спору суд не погоджуєт ься з доводами відповідача з наступних підстав.

Як зазначено у пункті 1.2.5 пос танови пленуму Вищого господ арського суду України від 17.05.11 року №6 "Про деякі питання пра ктики розгляду справ у спора х, що виникають із земельних відносин", спір, що виник вна слідок порушення права суб' єкта

господарської діяльності на земельну ділянку, в том у числі органами державної влади та місцевого самовряду вання, є спором про право циві льне і підлягає розгляду за п равилами ГПК. Зокрема, відпов ідно до статті 20 ГК України , статей 16, 393 ЦК України визнанн я судом незаконним і скасува ння акта органів державно ї влади, влади Автономної Ре спубліки Крим або місцевого самоврядування, який не від повідає законові і порушує права власника, належить до с пособів захисту права власно сті. Предметом спору є захист права власності особи, а не п ублічно-правових інтересів держави, Автономної Респуб ліки Крим, територіальної гр омади.

У п.1.3 цієї постанови зазнач ено, що у порядку господарс ького судочинства виріше нню підлягають, між іншим, так і категорії спорів, засно вані на положеннях статті 31 9 ЦК України, глав 27, 29, 33, 34 ЦК Укра їни та глави 15 ГК України, роз ділів III-V ЗК України:

- щодо набуття, здійснення т а припинення прав юридичних осіб, фізичних осіб - підприєм ців, територіальних громад т а держави на земельні ділянк и (крім спорів, передбачени х частиною першою статті 16 За кону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об' єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебуваю ть у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотив ів суспільної необхідності") ;

- про визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльнос ті органів державної влади та органів місцевого самов рядування з питань передачі земельних ділянок у власніс ть чи надання їх у користув ання, припинення права влас ності на земельні ділянки, в илучення цих ділянок з корис тування і про зобов'язання н азваних органів залежно від характеру спору виконати пе вні дії, як цього вимагають п риписи чинного законодавств а.

З обставин справи вбачаєть ся, що предметом позову не є ос карження протиправності ріш ення, дій або бездіяльності о ргану місцевого самоврядува ння або його посадових осіб я к суб' єктів владних повнова жень, а тому цей спір не має оз нак публічно-правового.

Таким чином, він є підвідомч им та підсудним господарсько му суду Луганської області.

ІІ.Заслухавши учасників ро згляду спору, оцінивши наявн і докази, суд дійшов висновку , що позов задоволенню не підл ягає з наступних підстав.

Згідно ст.14 Конституції Укр аїни та ст.1 Земельного кодекс у України земля є основним на ціональним багатством, яке п еребуває під особливою охоро ною держави.

Предметом спору є земельна ділянка комунальної форми в ласності.

Розпорядження землями тер иторіальних громад належить до повноважень сільських, се лищних, міських рад ( п. "а" части ни 1 ст.12 ЗКУ).

Землі, які належать на праві власності територіальним гр омадам сіл, селищ та міст, є ко мунальною власністю (ч. 1 ст.83 ЗК У), - тобто в даному випадку спі рна земельна ділянка належит ь на праві власності територ іальній громаді міста Красн одону Луганської області, а о рганом, на який законом покла дено повноваження по здійсне нню відповідних функцій з ро зпорядження земельними діля нками, є Краснодонська міськ а рада.

Позивач на підставі догово ру купівлі-продажу придбав у власність об' єкт незаверше ного будівництва державної ф орми власності, який розташо ваний на земельній ділянці п лощею 2,0 га, при цьому судом вст ановлено, що балансоутримува ч цього об' єкту - ВО "Красно донвугілля" не був її власник ом.

Право власності на згадува ний у цьому рішенні об' єкт н ерухомого майна згідно умов договору купівлі-продажу (п.1.2 ) перейшло до позивача з 10.07.06 рок у (акт приймання-передачі від 10.07.06 року) (а.с.52), а зареєстроване у державному реєстрі прав на нерухоме майно 27.06.08 року (а.с.13).

Згідно частині 1 ст. 120 Земе льного кодексу України (у ред акції, чинній станом на 10.07.06 рок у) при переході права власнос ті на будівлю і споруду прав о власності на земельну діл янку або її частину може пере ходити на підставі цивільно -правових угод, а право кори стування - на підставі догов ору оренди.

Відповідно до частин 1-2 с т. 120 ЗК України (у редакції, чин ній станом на 07.11.08 року - дату п одання позивачем на адресу в ласника землі вищезгаданого звернення) до особи, яка при дбала житловий будинок, буд івлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщ ені, без зміни її цільового п ризначення, у розмірах, вста новлених договором.

Якщо житловий будинок, бу дівля або споруда розміщені на земельній ділянці, надані й у користування, то в разі їх відчуження до набувача перех одить право користування тіє ю частиною земельної ділянки , на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необ хідна для їх обслуговування.

Отже, позивач відповідно д о приписів чинного законодав ства України був зобов' язан ий вирішити питання про нада ння йому у користування (орен ду) земельної ділянки, на якій розташований об' єкт нерухо мого майна, що належить йому н а праві власності.

Право тимчасового користу вання (оренди) земельної діля нки врегульовано земельним к одексом України, а порядок ук ладення та виконання договор у оренди земельної ділянки - спеціальним Законом Україн и від 06.10.98 року №161-ХІУ "Про оренду землі".

За загальним правилом, викл аденим у ст. 93 ЗК України (у реда кції, чинній станом на 10.07.06 року та 07.11.08 року) право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платн е володіння і користування земельною ділянкою, необхі дної орендареві для провадж ення підприємницької та ін шої діяльності.

Земельні ділянки можуть п ередаватися в оренду громадя нам та юридичним особам Укра їни, іноземним громадянам і особам без громадянства, ін оземним юридичним особам, мі жнародним об'єднанням і орга нізаціям, а також іноземним д ержавам.

Оренда земельної ділянки м оже бути короткостроковою - не більше 5 років та довгостро ковою - не більше 50 років.

Згідно частинам 1-3 ст. 124 Кодек су (в редакцій, чинній на вищев казані дати) передача в оренд у земельних ділянок, що пер ебувають у державній або ко мунальній власності, здійсн юється на підставі рішення в ідповідного органу виконавч ої влади або органу місцевог о самоврядування чи договор у купівлі-продажу права орен ди земельної ділянки (у разі п родажу права оренди) шляхом укладення договору оренди з емельної ділянки.

Передача в оренду земельн их ділянок, що перебувають у державній або комунальній в ласності, здійснюється за ре зультатами проведення земел ьних торгів, крім випадків, вс тановлених частинами другою , третьою статті 134 цього Кодек су.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, громадянам, юридични м особам, визначеним частина ми другою, третьою статті 134 ц ього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому стат тею 123 цього Кодексу.

Відповідно до приписів с т. 123 Земельного кодексу нада ння земельних ділянок держ авної або комунальної влас ності у користування здійсн юється на підставі рішень ор ганів виконавчої влади або о рганів місцевого самоврядув ання.

Рішення зазначених органі в приймається на підставі п роектів землеустрою щодо від ведення земельних ділянок у разі:

зміни цільового призначен ня земельних ділянок;

надання в користування зе мельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на мі сцевості).

Надання у користування з емельної ділянки, межі як ої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її ці льового призначення, здійсн юється на підставі технічної документації із землеустро ю щодо складання документ а, що посвідчує право корис тування земельною ділянкою.

Особа, зацікавлена в одерж анні у користування земельн ої ділянки із земель державн ої або комунальної власності за проектом її відведення, з вертається з клопотанням п ро вибір місця розташування земельної ділянки до відпов ідної сільської, селищної, мі ської, районної, обласної рад и, Кабінету Міністрів Україн и, Ради міністрів Автономно ї Республіки Крим, місцев ої державної адміністрації .

До клопотання додаються м атеріали, передбачені части ною п'ятою статті 151 цього Коде ксу.

Вибір місця розташування земельної ділянки та надан ня дозволу і вимог на розробл ення проекту її відведення з дійснюються у порядку, встан овленому статтею 151 цього Коде ксу.

Як сказано у ст. 151 ЗК Ук раїни, особи, зацікавлені у вилученні (викупі), виборі зем ельних ділянок, зобов'язані погодити з власниками з емлі і землекористувачами та органами державної вла ди або органами місцевого с амоврядування, згідно з їх повноваженнями, розміри зем ельних ділянок, передбачені для вилучення (викупу), умови їх вилучення (викупу), а також розміри земельної ділянки, п ередбачені для її передачі (надання), умови її передачі (надання) з урахуванням комп лексного розвитку території , який би забезпечував нормал ьне функціонування на цій ділянці і прилеглих територі ях усіх об'єктів та умови прож ивання населення і охорону д овкілля.

Вибір місця розташування земельних ділянок здійсню ють відповідні сільські, се лищні, міські, районні, обла сні ради, Верховна Рада Авто номної Республіки Крим, мі сцеві державні адміністрац ії, Рада міністрів Автономно ї Республіки Крим, Кабінет Мі ністрів України відповідно д о їх повноважень щодо вилуче ння та передачі (надання) цих ділянок.

До заяви (клопотання) додают ься:

а) обґрунтування необхідно сті вилучення (викупу) та/а бо відведення земельної діля нки;

б) позначене на відповідно му графічному матеріалі ба жане місце розташування земе льної ділянки з її орієнтовн ими розмірами;

г) копія установчих докуме нтів для юридичних осіб, а д ля громадянина - копія докуме нта, що посвідчує особу.

Даною статтею врегульован о також подальший порядок ви рішення питання про отриманн я земельної ділянки в оренду , який не впливає на результат и розгляду цього спору, а тому тут не наводиться.

Таким чином, з обст авин справи та наявних у ній д оказів видно, що документи, по дані позивачем на адресу від повідача 07.11.08 року за вих. №1/1108, не відповідають приписам вищец итованого чинного законодав ства, тобто позивач не дотрим ався вимог останнього; він та кож у порядку та у спосіб, вста новлені ГПК України, не довів законність та обґрунтованіс ть своїх вимог, - а тому позов з адоволенню не підлягає.

Відповідно до ст.ст.44,47-1 т а 49 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.

На підставі викладен ого, ст.ст.1,12,83,93,123,124,151 Земельного к одексу України, керуючись ст .ст.4-3,32-34,43,44,47-1,49,69,75,82,84 та 85 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, суд

в и р і ш и в :

1.У задоволенні позо ву відмовити.

2.Судові витрати покласти н а позивача.

Відповідно до ст.85 ГПК У країни у судовому засіданні 03.10.11 року оголошено лише вступ ну та резолютивну частини рі шення.

Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його підп исання, оформленого відповід но до ст. 84 ГПК України.

Рішення складено у повному обсязі та підписано - 06 жовтня 2011 року.

Суддя А.П.Середа

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення03.10.2011
Оприлюднено25.10.2011
Номер документу18721142
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/114пн/2011

Постанова від 18.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Ухвала від 04.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Ухвала від 01.02.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Уліцький А.М.

Рішення від 03.10.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 19.09.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 05.09.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 18.08.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 01.08.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні