1/314
донецький апеляційний господарський суд
27.10.2011
Постанова
Іменем України
24.10.2011 р. справа №1/314
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:Калантай М.В.
суддів:
Богатиря К.В.Дучал Н.М.
за участю представників сторін:
прокурорне з'явився
від позивача:не з'явився
від відповідача:не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Приватного підприємства "Арт-Кор" м. Луганськ
на рішення господарського суду
Луганської області
від25.07.2011 року
у справі№1/314
за позовом:Прокурора м. Луганська, заявленого в інтересах держави в особі Луганської міської ради м. Луганськ
до відповідача:Приватного підприємства "Арт-Кор" м. Луганськ
простягнення заборгованості з орендної плати за землю та пені
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Луганської області від 25.07.2011 року у справі №1/314 (суддя Зюбанова Н.М.) задоволено позов прокурора м. Луганська, заявленого в інтересах держави в особі Луганської міської ради м. Луганськ до Приватного підприємства "Арт-Кор" м. Луганськ про стягнення заборгованості з орендної плати за землю в сумі 140825,06грн. та пені в сумі 1851грн.
Стягнуто з Приватного підприємства "Арт-Кор" м. Луганськ на користь Луганської міської ради м. Луганськ борг з орендної плати за землю в сумі 140825,06грн. та пеню в сумі 1851грн.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду, відповідач, Приватне підприємство "Арт-Кор" м. Луганськ, звернувся з апеляційною скаргою про скасування рішення господарського суду, оскільки вважає, що воно прийняте з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з недоведеністю обставин, які господарський суд визнав встановленими, з невідповідністю висновків обставинам справи, з неправильним застосуванням норм матеріального права. Скаржник наполягає на тому, що розрахунок орендної плати за землю, яку повинен був сплатити відповідач за період з 01.03.2009 року по 30.09.2010 року, є невірним, оскільки позивачем невірно застосований коефіцієнт функціонального використання орендованої відповідачем земельної ділянки. З огляду на це позивачем було безпідставно завищено розмір орендної плати за землю. Таким чином відповідач не має заборгованості з орендної плати за землю.
Заявник апеляційної скарги просить скасувати рішення господарського суду та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Прокурор наданим йому правом не скористався відзиву на апеляційну скаргу не надав, в судові засідання не з'явився.
Позивач, Луганська міська рада м. Луганськ, проти апеляційної скарги заперечує, вважає рішення господарського суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до вимог чинного законодавства, наполягає на необґрунтованості та безпідставності мотивів, з яких подана апеляційна скарга, стверджує про правомірність заявлених позовних вимог, просить залишити рішення господарського суду –без змін, апеляційну скаргу –без задоволення.
Сторони жодного разу не направили своїх представників до засідання суду.
Зважаючи на нез'явлення в судове засідання прокурора та представників сторін, достатність наданих сторонами доказів, та керуючись статтею 75 Господарського процесуального кодексу України –справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У відповідності до статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв‘язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Вивчивши матеріали справи, доводи заявника апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та їх юридичну оцінку, судова колегія встановила.
Рішенням Луганської міської ради від 27.12.2006 року №12/132 Приватному підприємству "Арт-Кор" була передана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка, яка за своїм цільовим призначенням (категорією) відноситься до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони, площею 0,7445га під розміщені нежитлову будівлю та споруду, благоустрій прилеглої території, за адресою: вул. Гастелло,37-д, в межах, визначених проектом відведення земельної ділянки.
Луганською міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством "Арт-Кор" (орендар) 22.03.2007 року було укладено договір оренди землі, реєстрація від 24.04.2007 року №040740200092 (далі - договір) на земельну ділянку загальною площею 0,7445га під розміщені нежитлову будівлю та споруду, благоустрій прилеглої території, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Гастелло,37-д.
Відповідно до п.4 договору на момент його укладання нормативна грошова оцінка земельної ділянки (без застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки) становить 588825,05грн. Після набрання чинності договором оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 21.12.2000 року за №22/4 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну(і) довідку(и) орендарю у тижневий термін після звернення і орендаря до вказаного органу.
Пунктом 8 договору сторони передбачили, що річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях, збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною часткою), тобто 250 відсотків земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди землі, у гривнях.
Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться (п.9 договору).
Згідно з п. 10 договору оренди обчислення розміру річної орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який і враховується при здійсненні індексації, що проводиться у порядку визначеному у п.9 даного договору, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбуваються протягом терміну дії Договору оренди. Обчислення розмірів земельного податку визначається відповідно до фактичного функціонального використання і місця розташування земельної ділянки.
Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.11 договору оренди).
Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (п.13 договору оренди).
У відповідності до п.14 договору у разі зміни розміру земельного податку протягом терміну дії договору, пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення відповідних змін в договір. Про зміну земельного податку орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить про це оголошення в місцевому засобі масової інформації.
У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення (п.15 договору).
Згідно з пунктом 16 договору оренди на момент його укладання розмір орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, визначеної рішенням Луганської міської ради від 27 грудня 2006 року за №12/132 складає –36800,45 грн. У подальшому розмір річної орендної плати розраховується орендарем самостійно з урахуванням форми розрахунку розміру орендної плати, положень договору оренди землі та на підставі відповідної довідки, наданої органом, уповноваженим орендодавцем. Розрахунок розміру орендної плати за землю надається на підпис в орган, уповноважений орендодавцем.
У відповідності до п.18 договору цільове призначення земельної ділянки –землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення
Пунктом 29.4. договору оренди встановлено, що орендодавець має право вимагати від орендаря, своєчасного внесення орендної плати.
Орендар зобов'язаний для обчислення розміру орендної плати звернутись в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди землі, а у подальшому звертатись до органу, уповноваженого орендодавцем, для отримання довідки; щороку не пізніше місячного терміну після проведення у встановленому законодавством порядку індексації грошової оцінки землі; у разі зміни функціонального використання земельної ділянки (або її частини) в межах мети використання, визначеної договором оренди землі, не пізніше місячного терміну з моменту настання вказаної події; самостійно на підставі вищевказаної довідки обчислювати розмір орендної плати (п.32 договору оренди).
На виконання умов договору позивач надав відповідачу вказану земельну ділянку за обумовлену договором орендну плату, що підтверджено актом приймання-передачі земельної ділянки від 25.04.2007 року.
Рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 року №28/10 підвищена грошова оцінка земельної ділянки, у зв'язку з чим збільшився розмір орендної плати за договором.
Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що в порушення умов договору відповідач належним чином орендну плату за користування земельною ділянкою не сплачував, у зв'язку з чим за ним виникла заборгованість в сумі 140825,06грн. за період з 01.03.2009 року по 30.09.2010 року. Крім того, за несвоєчасне виконання обов'язків за договором, стягнуто з відповідача пеню в сумі 1851грн.
Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду у справі не відповідає вимогам матеріального права та підлягає скасуванню з наступних підстав.
У відповідності до приписів Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" використання землі в Україні є платним, за земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
У відповідності до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату.
Стаття 13 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин) визначає договір оренди землі як договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст.21 цього ж Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно зі ст.24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Договором встановлено право позивача змінювати орендну плату при зміні грошової оцінки земель і ставки земельного податку, визначати розмір орендної плати на слідуючий період у встановленому порядку.
Частиною першою ст.7 Закону України "Про плату за землю" (чинний на момент спірних правовідносин) встановлено, що ставки земельного податку з земель грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі 1 відсотка від їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у частинах 5-10 цієї статті та частині 2 ст.6 цього закону.
Розмір орендної плати, яку має сплачувати ПП "Арт-Кор" за спірним договором оренди земельної ділянки безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки, яка є об'єктом вказаного договору.
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентований Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006р. за №388/12262.
Згідно з п. 1.3 вищезазначеного Порядку нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Пунктом 3.3 цього ж Порядку передбачено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів, вбачається, що вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Відповідно до абзацу першого п. 3.5 Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Як свідчать матеріали справи, земельна ділянка, яка є об'єктом договору оренди землі від 22.03.2007 року, надавалась відповідачу під розміщені нежитлову будівлю та споруду, благоустрій прилеглої території.
Судова колегія вважає, що факт використання відповідачем земельної ділянки для комерційної діяльності у спірний період прокурором та позивачем не доведений, тому згідно з Таблицею 1.1 "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки" Додатку 1 до п. п. 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку, для земель, в разі їх використання в промисловості, встановлено коефіцієнт у розмірі 1,2.
З огляду на викладене, судова колегія вважає, що коефіцієнт функціонального використання в розмірі 2,5 позивачем при визначенні грошової оцінки землі застосований безпідставно, і суд першої інстанції, таким чином, дійшов помилкового висновку про існування заборгованості у відповідача з орендної плати за договором оренди земельної ділянки від 22.03.2007р. у сумі 140825,06грн. та стягнення пені в сумі 1851грн.
Беручи до уваги зазначене, судова колегія не може погодитись із висновком суду першої інстанції про задоволення позову, тому приймає нове рішення про відмову в його задоволенні.
Посилання заявника апеляційної скарги на помилкове звернення прокурора в інтересах держави в особі міської ради до господарського суду з вимогами про стягнення орендної плати за землю, дорахування та стягнення якої здійснюється спеціально уповноваженим контролюючим органом, приймаються судовою колегією до уваги з врахуванням тієї обставини, що позивач у справі, Луганська міська рада, є стороною за договором оренди землі, тому не позбавлений права на звернення до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що норми чинного законодавства місцевим господарським судом застосовані невірно, рішення не відповідає приписам матеріального права, а також фактичним обставинам справи, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, є підставою для її задоволення та скасування рішення.
Керуючись ст. ст. 49, 93, 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Арт-Кор" м. Луганськ на рішення господарського суду Луганської області від 25.07.2011 року у справі №1/314 - задовольнити.
Рішення господарського суду Луганської області від 25.07.2011 року у справі №1/314 - скасувати.
Відмовити у задоволенні позову прокурора м. Луганська, заявленого в інтересах держави в особі Луганської міської ради м. Луганськ, до Приватного підприємства "Арт-Кор" м. Луганськ про стягнення заборгованості з орендної плати за землю в сумі 140825,06грн. та пені в сумі 1851грн.
Стягнути з Луганської міської ради (91000, м. Луганськ, вул. Коцюбинського,14, код 26070794) на користь Приватного підприємства "Арт-Кор" (91000, м. Луганськ, кв. Димитрова,28-а, код ЄДРПОУ24844228) витрати по сплаті державного мита в сумі 713,38грн.
Господарському суду Луганської області видати наказ.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у встановленому законодавством порядку.
Повний текст постанови підписаний 27.10.11.
Головуючий М.В.Калантай
Суддя К.В.Богатир
Суддя Н.М.Дучал
Надруковано 8 прим.
1 прим. – у справу;
2 прим. –прокурору;
2 прим. - сторонам;
1 прим. –ГСЛО;
2 прим. –ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2011 |
Оприлюднено | 03.11.2011 |
Номер документу | 18831706 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні