ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2010 р. Справа № 5549/10
Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Онишкевича Т.В., Сапіги В.П.
розглянувши у порядку пис ьмового провадження у м. Льво ві апеляційну скаргу управлі ння Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Фр анківської області на постан ову Галицького районного суд у Івано-Франківської області від 15 квітня 2009 року у справі за позовом ОСОБА_1 до управл іння Пенсійного фонду Україн и в Галицькому районі Івано-Ф ранківської області про стяг нення допомоги дітям війни,-
В С Т А Н О В И Л А:
У березні 2009 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенс ійного фонду України в Галиц ькому районі Івано-Франківсь кої області, в якому просить в изнати неправомірними дії ві дповідача щодо відмови у під вищенні розміру пенсії як ди тині війни, стягнути з відпов ідача на його користь 3902,91 грн. н едоплаченої щомісячної соці альної державної допомоги до пенсії відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» за періо д з 1 січня 2006 року по 1 січня 2009 ро ку та зобов' язати відповіда ча в подальшому щомісяця зді йснювати нарахування та випл ату їй підвищення пенсії роз мірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги позивач посилався н а те, що маючи статус дитини ві йни, згідно ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», має право на отрима ння державної щомісячної гро шової соціальної допомоги в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Однак відповідач, не дивлячись на рішення Констит уційного суду України від 09.07.20 07 року № 6-рп/2007, не виплачує їй со ціальну допомогу, заборгував ши позивачу в такий спосіб 3902,91 грн.
Постановою Галицького рай онного суду Івано-Франківськ ої області від 15 квітня 2009 року позов задоволено частково. В изнано дії управління Пенсій ного фонду України в Галицьк ому районі Івано-Франківсько ї області щодо не підвищення розміру пенсії ОСОБА_1, як дитині війни, протиправними . Зобов' язано управління Пе нсійного фонду України в Гал ицькому районі Івано-Франків ської області здійснити пере рахунок пенсії ОСОБА_1 за 2007-2008 роки з врахуванням щоміся чного підвищення на 30% мінімал ьної пенсії за віком відпові дно ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » у редакції, що діяла до внесе ння вказаного Закону України змін підпунктом 2 пункту 41 роз д. ІІ «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Головуючий у 1-й інст. суддя Мула О.Б. ряд. ст. зв. № 2.19.6 суддя-доповідач Попк о Я.С. справа № 2-а-3433/0 9/0904 спра ва № 5549/10/9104.doc
Постанова суду перш ої інстанції мотивована тим, що підвищення до пенсії пози вачу як дитині війни в розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом у 2007-2008 роках повинно виплачу ватися відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», оскільки окремі положення статтей За конів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік», які зменшували розм ір оспорюваної допомоги, виз нано неконституційними (ріше ння Конституційного Суду Укр аїни №6-рп/2007 від 09.07.2007 року та №10-рп /2008 від 22.05.2008 року). Рішення Консти туційного Суду України мають преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ' язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей законів, що визн ані неконституційними. Таким чином, позивач має право на пе рерахунок пенсії за 2007-2008 роки з врахуванням щомісячного під вищення на 30% мінімальної пенс ії за віком з врахуванням щом ісячного підвищення на 30% міні мальної пенсії за віком відп овідно ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» у редакції, що діяла до вн есення вказаного Закону Укра їни змін підпунктом 2 пункту 41 розд. ІІ «Внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ».
Що стосується позовних вим ог позивача в частині зобов'я зання відповідача нарахуват и підвищення до пенсії за пер іод 2006 року, то такі не підлягаю ть до задоволення, оскільки п оложення Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік», як ими обмежувалася дія ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війн» на предмет конституційності не розгляд алися, у встановленому поряд ку неконституційними визнан і не були та своєї чинності не втратили.
Не погодившись із постанов ою суду першої інстанції, від повідач оскаржив її в апеляц ійному порядку. У апеляційні й скарзі просить скасувати п останову Галицького районно го суду Івано-Франківської о бласті від 15 квітня 2009 року та у хвалити нове рішення.
Обґрунтовуючи доводи апел яційної скарги, апелянт зазн ачає, що Законом України «Про соціальний захист дітей вій ни» передбачено, що фінансув ання виплат за цим Законом пр оводиться із державного бюдж ету, а не із бюджету Пенсійног о фонду України, тому будь-яки х порушень законодавства з б оку Пенсійного фонду не вбач ається. Із зміст уст. 6 вказано го Закону не вбачається яким саме органом, за яких коштів і джерел та в якому процедурно му порядку здійснюється приз начення і виплата пенсій.
Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами. Справ у може бути вирішено на основ і наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:
Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що право вий порядок в Україні ґрунту ється на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути при мушений робити те, що не перед бачено законодавством. Орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Розглядаючи спір, колегія суддів вважає, що висновки су ду першої інстанції лише час тково відповідають нормам ма теріального та процесуально го права та фактичним обстав инам справи.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивач ОСОБА_1, ІНФОРМА ЦІЯ_1, є дитиною війни, що ств ерджується паспортом позива ча та пенсійним посвідченням . У Законі України «Про соціал ьний захист дітей війни» виз начено, що державні соціальн і гарантії дітям війни, встан овлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» передбачено, що дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищується на 30% мінімал ьної пенсії за віком.
Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» дію ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » було зупинено на 2007 рік з урах уванням ст.111 Зазначеного Зако ну, яка передбачала, що у 2007 роц і підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії, відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 були визнані неконституці йними положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з врахуванням ст.111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ». Отже з 09.07.2007 року дію ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» було відно влено в повному обсязі і пози вач з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року мав п раво на отримання щомісячног о підвищення до пенсії як дит ина війни відповідно до ст.6 за значеного Закону.
Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін (в редакції, яка діяла на м омент виникнення спірних пра вовідносин).
Із матеріалів справи не вб ачається, що одна зі сторін на полягала на застосуванні стр оків звернення до суду під ча с судового розгляду справи в суді першої інстанції.
Що стосується дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у 2008 році то п оложення п.41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 року , вони визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) згі дно Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008. А відтак, позивач саме з 22.05.2 008 року по 31.12.2008 року, згідно позо вних вимог, мав право на отрим ання щомісячного підвищення до пенсії як дитина війни в ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком, відповідно до ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни».
Вказані Рішення Конституц ійного Суду України мають пр еюдиціальне значення для суд ів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів, які ви никли внаслідок дії положень статтей зазначених законів, що визнані неконституційним и.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального за хисту окремих категорій гром адян» було встановлено підви щення до пенсії дітям війни в таких розмірах: з 22 травня - 48 ,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн., з 1 жовтн я - 49,8 грн. Однак вказана поста нова є підзаконним нормативн о-правовим актом, в зв'язку з ч им підлягають застосуванню в имоги положень закону. Крім т ого, відповідно до ст.3 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.
Доводи відповідача про те, що мінімальний розмір пенсі ї за віком, встановлений абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування» застос овується виключно для визнач ення розмірів пенсій, призна чених згідно з цим Законом, то му цей розмір не може застосо вуватись для інших розрахунк ів (доплат, підвищень, дотацій , надбавок), є безпідставними, оскільки наявність такої нор ми за відсутності іншого мін імального розміру пенсії за віком не є підставою для відм ови в реалізації позивачем к онституційної гарантії та пр ава на отримання підвищення розміру пенсії, виходячи з ро зміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлено ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни».
Відповідно до ст. 17 Закону У країни «Про виконання рішень та застосування практики Єв ропейського суду з прав люди ни» суди застосовують при ро згляді справ Конвенцію та пр актику суду як джерело права .
Як зазначив Європейський с уд з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява № 63134/00, в межах св ободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати св оїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводит и, призупиняти чи закінчити в иплату таких надбавок, внося чи відповідні зміни в законо давство. Однак, якщо чинне пра вове положення передбачає ви плату певних надбавок, і дотр имано всі вимоги, необхідні д ля цього, органи державної вл ади не можуть свідомо відмов ляти у цих виплатах доки відп овідні положення є чинними (п . 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що приймаючи З акони України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» держава в особі Верх овної Ради України в межах по вноважень, передбачених ст. 95 Конституції України, визначи ла видатки на загальносуспіл ьні потреби, розмір та їх ціль ове спрямування. Зокрема, п. 12 с т. 71, з врахуванням ст. 11 Закону, з упинено дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Однак, як зазначено вище, Рішеннями Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року ви знано неконституційними окр емі положення Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік», отж е з дня прийняття Рішень Конс титуційним Судом України поз ивачу повинно нараховуватис ь та виплачуватись щомісячне підвищення до пенсії як дити ні війни згідно ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни».
З врахуванням зазначеної в ище позиції Європейського су ду з прав людини, посилання ві дповідача на відсутність від повідних асигнувань з держав ного бюджету України на дані виплати колегія суддів не пр иймає.
На думку колегії суддів, су д першої інстанції прийшов д о вірного висновку про те, що п озовні вимоги позивача в час тині зобов'язання відповідач а нарахувати та виплатити пі двищення до пенсії за 2006 рік не підлягають до задоволення, о скільки положення Закону Укр аїни «Про Державний бюджет н а 2006 рік», якими обмежувалася д ія ст.6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» на предмет конституційності не розглядалися, у встановле ному порядку неконституційн ими визнані не були та своєї ч инності не втратили.
Колегія суддів також зазна чає, що не підлягає до задовол ення позовна вимога щодо зоб ов' язання відповідача в под альшому здійснювати нарахув ання та виплату щомісячного державної підвищення до пенс ії як дитині війни відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », оскільки не можливо передб ачити порушення відповідаче м прав позивача в майбутньом у.
З огляду на положення ст.ст . 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.
Оскільки функцію з признач ення, нарахування та виплати підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги здійснює Пе нсійний фонд України в особі управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Франківської області, відповідний обов' язок слід покласти на відповідача у сп раві.
Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.
Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст . 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС Укра їни, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу управл іння Пенсійного фонду Україн и в Галицькому районі Івано-Ф ранківської області задовол ьнити частково.
Постанову Галицького райо нного суду Івано-Франківсько ї області від 15 квітня 2009 року у справі № 2а-3433/09 скасувати та при йняти нову постанову, якою ад міністративний позов ОСОБ А_1 задовольнити частково.
Визнати неправомірними ді ї управління Пенсійного фонд у України в Галицькому район і Івано-Франківської області щодо не нарахування та невип лати ОСОБА_1 щомісячного п ідвищення до пенсії як дитин і війни в розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та за період з 22 т равня 2008 року по 31 грудня 2008 року з врахуванням ст. 28 Закону Укр аїни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння».
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Га лицькому районі Івано-Франкі вської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісяч не підвищення до пенсії як ди тині війни в розмірі 30% мініма льної пенсії за віком відпов ідно до ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» за період з 9 липня 2007 рок у по 31 грудня 2007 року та за періо д з 22 травня 2008 року по 31 грудня 200 8 року з врахуванням ст. 28 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» та виплачених сум.
В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Постанова набирає законн ої сили через п'ять днів після направлення її копій особам , які беруть участь у справі та може бути оскаржена у касаці йному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосере дньо до суду касаційної інст анції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної с или.
Головуючий суддя Я.С. Попко
Судді Т.В. Онишкевич
В.П. Сапіга
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2010 |
Оприлюднено | 11.11.2011 |
Номер документу | 19004131 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Я.С.
Адміністративне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Лемак О.В.
Адміністративне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Лемак О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні