КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01601, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.11.2011 № 5/354-08/20-09-45/12
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Лобаня О.І.
суддів:
розглядаючи апеляційні скарги міжрайонної природоо хоронної прокуратури Київсь кої області та Київського об ласного управління лісового та мисливського господарств а на рішення господарського суду міста Києва від 03.08.2011 року
у справі № 5/354-08/20-09-45/12 (судд я Балац С.В.)
за позовом міжрайонн ого природоохоронного проку рора Київської області в інт ересах держави в особі Київс ького обласного управління л ісового та мисливського госп одарства
до 1) товариства з обмеж еною відповідальністю «Кози нське»
2) Обухівської районно ї державної адміністрації
3) Київської обласної д ержавної адміністрації
третя особа державне підприємство «Київське лісо ве господарство»
про визнання недійсни м договору оренди земельної ділянки та повернення земель ної ділянки
в с т а н о в и в:
Рішенням господарського с уду міста Києва від 03.08.2011 у спра ві № 5/354-08/20-09-45/12 за позовом міжрайо нного природоохоронного пр окурора до товариства з обме женою відповідальністю «Коз инське», Обухівської районно ї державної адміністрації, К иївської обласної державної адміністрації про визнання не дійсним договору оренди з емельної ділянки та повернен ня земельної ділянки - прип инене провадження у справі в частині вимог про зобов' яз ання ТОВ «Козинське» передат и земельну ділянку до земель державної власності. В решті заявлених позовних вимог ві дмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції міжра йонний природоохоронний про курор Київської області та К иївське обласне управління л ісового та мисливського госп одарства звернулися до апеля ційного господарського суду з апеляційними скаргами, в як их просять скасувати рішення господарського суду міста К иєва від 03.08.2011 року по справі № 5/3 54-08/20-09-45/12 повністю та прийняти но ве рішення, яким позов задово льнити в повному обсязі. Крім того, скаржники просили поно вити строк на апеляційне оск арження рішення господарсь кого суду міста Києва від 03.08.2011 року.
Ухвалою апеляційного госп одарського суду від 16.09.2011 року в ідновлено скаржникам строк н а апеляційне оскарження, апе ляційні скарги прийняті до п ровадження та спільного розг ляду.
У відзиві на апеляційну ска ргу, ТОВ «Козинське» вважає а пеляційні скарги безпідстав ними та необґрунтованими, та кими, що суперечать нормам ма теріального та процесуально го права, а рішення суду першо ї інстанції законним та обґр унтованим.
У судових засіданнях 12.10.2011 ро ку, 07.11.2011 року, 21.11.2011 року та 23.11.2011 року прокурор надав суду свої поя снення в яких підтримав дово ди, які викладені в апеляційн их скарах та просив суд апеля ційні скарги задовольнити, а рішення господарського суду міста Києва від 03.08.2011 року скас увати та прийняти нове рішен ня, яким позов задовольнити п овністю.
У судових засіданнях 12.10.2011 ро ку, 21.11.2011 року та 23.11.2011 року предста вник Київського обласного уп равління лісового та мисливс ького господарства та держав ного підприємства «Київське лісове господарство» також надав суду свої пояснення по справі в яких доводи викладе ні в апеляційних скаргах про курора та позивача підтримав у повному обсязі та просив су д апеляційної інстанції скар ги задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанц ії, позов прокурора задоволь нити.
Представники товариства з обмеженою відповідальністю «Козинське» у судових засід аннях 12.10.2011 року, 07.11.2011 року, 21.11.2011 рок у та 23.11.2011 року також надали суд у свої пояснення по справі в я ких заперечили проти задовол ення апеляційних скарг, вваж ають її безпідставними та не обґрунтованими, а рішення су ду першої інстанції законним та таким, що відповідає норма м матеріального та процесуал ьного права. Також, просили ап еляційний господарський суд залишити без змін оскаржува не рішення місцевого господа рського суду від 03.08.2011 року, а ап еляційні скарги прокурора та позивача без задоволення.
Представники Обухівської районної державної адмініст рації та Київської обласної державної адміністрації в су дові засідання суду апеляцій ної інстанції не з' явились про час та місце розгляду спр ави були повідомлені належни м чином про що свідчать повід омлення про вручення поштово го відправлення. При цьому, ві д Обухівської районної держа вної адміністрації до суду н адійшла заява в якій, предста вник відповідача повідомляє апеляційний господарський с уд про те, що представник Обух івської РДА не може взяти уча сть у розгляді даної справи, о скільки останній зайнятий по іншій справі у іншому суді. Кр ім того, представник Обухівс ької РДА зазначив, що запереч ує проти поданих апеляційних скарг у повному обсязі та про сить суд залишити скарги без задоволення а рішення суду п ершої інстанції без змін. Так ож, відповідач просив розгля дати дану справу за відсутно сті представника Обухівсько ї РДА.
Крім того, від Київської обл асної державної адміністрац ії до апеляційного господарс ького суду також надійшов ві дзив на апеляційні скарги в я кому відповідач 3 просить ріш ення суду першої інстанції с касувати та прийняти нове рі шення суду, яким позов задово льнити. Також, просив розгляд ати справу без участі предст авника облдержадміністраці ї.
Враховуючи викладене, засл ухавши думку прокурора та пр едставників сторін, що з' яв ились в судове засідання суд у апеляційної інстанції, кол егія суддів апеляційного гос подарського суду з урахуванн ям ст. 75 ГПК України вважає за м ожливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами, о скільки Обухівська районна д ержавна адміністрації та Киї вська обласна державна адмін істрація про дату та місце ро згляду справи були повідомле ні належним чином. Участь їх п редставників у судовому засі данні 23.11.2011 року, судом обов' яз ковою не визнавалась, клопот ань про відкладення розгляду справи не надходило. До того ж , Обухівська районна державн а адміністрації та Київська обласна державна адміністра ція просили апеляційний госп одарський суд розглядати спр аву за відсутності їх предст авників. Крім того, колегія су ддів апеляційного господарс ького суду вважає за необхід не зазначити, що по даній спра ві за заявою прокурора та пре дставників сторін у відповід ності до ч. 3 ст. 69 ГПК України пр одовжувався строк розгляду а пеляційної скарг на п' ятнад цять днів.
Також, колегія суддів апеля ційного господарського суду вважає за необхідне зазначи ти, що під час розгляду даної с прави у суді апеляційної інс танції для повного, об' єкти вного та всебічного розгляду справи, ухвалою суду від 07.11.2011 р оку було доручено міжрайонно му природоохоронному прокур ору Київської області надати Київському апеляційному гос подарському суду від виробни чого об' єднання «Укрдержлі спроєкт» належним чином засв ідчену копію планово-картогр афічних матеріалів лісовпор ядкування спірної земельно ї ділянки та інформацію (дов ідку) про те, за ким була закр іплена станом на момент оска ржуваних розпоряджень, спірн а земельна ділянка площею 1га та закріплена на сьогоднішн ій день та до якої категорії земель відносилась та віднос иться земельна ділянка.
Так, на виконання вказаної в ище ухвали суду, прокурором н адано завірені копії планшет ів № 2 і таксаційний опис кв. 8 Ко зинського лісництва ДП «Київ ський лісгосп» станом на 01.01.2004 р оку та станом на 01.01.2011 року.
У відповідності до ст. 101 ГПК України апеляційний господа рський суд не зв' язаний дов одами апеляційної скарги і п еревіряє законність та обґру нтованість рішення місцевог о господарського суду у повн ому обсязі.
Дослідивши наявні в справі матеріали, розглянувши апел яційні скарги, заслухавши по яснення прокурора та предста вників сторін, що з' явились у судове засідання, Київськи м апеляційним господарським судом встановлено наступне.
Листом від 08.12.1999 року № 01/575 Київ ське державне лісогосподарс ьке об' єднання «Київліс» по відомило Голову Козинського споживчого товариства про т е, що не заперечує проти пере дачі у постійне користування земельної ділянки держлісфо нду Козинського лісництва в кварталі №8 виділ 15, 17, 21, 22 загальн ою площею 1,0 га, яку просить над ати Козинське споживче товар иство під розміщення об' єкт ів роздрібної торгівлі та ко мерційних послуг.
Листом від 17.12.1999 року № 356 самос тійна державна пожежна части на № 33 розглянувши матеріали на виділення земельної ділян ки площею 1,0 га надала поперед нє погодження. Листом від 18.01.2000 року № 9 відділ містобудуванн я і архітектури Обухівської районної державної адмініст рації погодив місце розташув ання території наміченої для відведення в постійне корис тування Козинському споживч ому товариству під розміщенн я об' єкта роздрібної торгів лі та комерційних послуг. Лис том від 18.01.2000 року № 4 Обухівськи й районний відділ земельних ресурсів погодив місце розт ашування території намічено ї для відведення в постійне к ористування Козинському спо живчому товариству під розмі щення об' єкта роздрібної то ргівлі та комерційних послуг .
Листом від 20.02.2000 року № 12 відді л містобудування і архітекту ри Обухівської районної держ авної адміністрації погодив вилучення земельної ділянки площею 1,0 га із ДЛО «Київліс», а також погодив відведення зе мельної ділянки в постійне к ористування під розміщення о б' єкту роздрібної торгівлі та комерційних послуг в межа х Козинської селищної ради О бухівського району Київсько ї області. Листом від 20.02.2000 року № 190 Головний державний саніт арний лікар Обухівського рай ону погодив вилучення земель ної ділянки площею 1,0 га Козин ському СТ під розміщення об' єкту роздрібної торгівлі та комерційних послуг із земель Київського держлісгоспу Обу хівського району Київської о бласті.
В травні 2000 року Державне упр авління екологічної безпеки в Київській області листом № 06-13/1132 погодило матеріали попер еднього погодження вибору зе мельної ділянки (площею 1,0 га) п ід розміщення об' єкту роздр ібної торгівлі та комерційни х послуг.
15.06.2000 року Київською обласною радою прийнято рішення № 209-12-Х ХІІІ «Про вилучення і наданн я земельних ділянок для несі льськогосподарських потреб та попереднє погодження міс ць розташування об' єктів». Згідно п.3 вказаного рішення п опередньо погодженого місця розташування об' єктів несі льськогосподарського призн ачення на землях, що вилучают ься і надаються за рішенням В ерховної Ради України, згідн о з додатком 3. Вказаним додатк ом передбачено надання земел ьної ділянки Козинському спо живчому товариству під будів ництво комплексу (готель, каф е, магазин) земельної ділянки за рахунок земель Козинсько ї селищної ради площею 1,0 га.
Листом від 13.09.2000 року № 117 Обухі вської районною радою Київсь кої області погоджено відвед ення земельної ділянки в пос тійне користування під розмі щення об' єкту роздрібної то ргівлі та комерційних послуг .
Крім того, з матеріалів спра ви вбачається, що 28.09.2000 року пре дставниками складено акт те хнічного обслідування лісов их площ, передбачених до відв едення зі складу земель Київ ського держлісгоспу Козинсь кого лісництва Обухівського району Київської області, с. К озин. Вказаний акт складено п ро те, що згідно з поданою Київ ського державного лісогоспо дарського об' єднання «Київ ліс» заявкою Козинського спо живчого товариства про надан ня із земель Козинського ліс ництва Київського лісгоспу об' єднання «Київліс» ділян ки площею 1,0 га під розміщення об' єкту роздрібної торгівл і та комерційних послуг пров едено обслідування в натурі і встановлено, що площа ділян ки становить 1,0 га в тому числі ліси та інші лісовкривкі пло щі 0,6 га, не вкриті лісовою росл инністю 0,4 га. Також в акті зазн ачено про можливість її вилу чення та надано висновок про те, що Київське державне ліс огосподарське об' єднання «Київліс» не заперечує проти передачі земельної ділянки з Козинського лісництва (кв. 8, діл. 15, 17, 21, 22) площею 1,0 га в постійн е користування Козинському споживчому товариству.
Так, 02.10.2000 року заступником го лови облдержадміністрації з атверджено розрахунок розмі ру втрат лісогосподарського виробництва, спричинених ви лученням лісогосподарських угідь з земель Київського де ржлісгоспу, Козинського лісн ицтва Обухівського району Ки ївської області для розміщен ня об' єкту роздрібної торгі влі та комерційних послуг Ко зинському споживчому товари ству, згідно якого розмір втр ат складає 39928 грн. У зв' язку з чим Київське обласне управл іння земельних ресурсів вист авило рахунок-фактуру від 28.08.20 02 року про оплату вказаної сум и. В свою чергу, Козинське спо живче товариство згідно плат іжного доручення від 29.08.2002 року сплатило зазначену суму кош тів.
21.12.2000 Верховною Радою України прийнято постанову № 2179-ІІІ « Про вилучення і надання земе льних ділянок для несільсько господарських потреб та попе реднє погодження місць розта шування об' єктів», якою поп ередньо погоджено місце розт ашування об' єкта торгівлі т а комерційних послуг Козинсь кому споживчому товариству н а землях Київського держлісг оспу (1,0 га) Обухівського район у Київської області.
Листом від 29.01.2001 № 02-16-19 виконавч ий комітет Козинської селищн ої ради Обухівського району повідомлено Козинське спожи вче товариство про погодженн я проекту відведення земельн ої ділянки Козинському спожи вчому товариству площею 1,0 га на землях Київського держліс госпу у кварталі 8.
Листом від 05.02.2001 року № 84 Обухі вська районна рада Київської області погодила вилучення земельної ділянки площею 1,0 га із користування ДЛО «Київлі с», та погодила відведення зе мельної ділянки в постійне к ористування під розміщення о б' єкту роздрібної торгівлі та комерційних послуг. Листо м від 05.02.2001 року № 01-59/2 Київське де ржавне лісогосподарське об' єднання «Київліс» повідомил о Козинську селищну раду про те, що Київське державне лісо господарське об' єднання «К иївліс» не заперечує проти в илучення із складу держлісфо нду Козинського лісництва в кварталі 8 виділ 15, 17, 21, 22, земельн у ділянку площею 1,0 га, яку прос ить передати до земель запас у Козинська селищна Рада під розширення об' єкту роздріб ної торгівлі та комерційних послуг.
Листом від 22.02.2001 року № 778 Обухі вський районний відділ земел ьних ресурсів погодив проект відведення земельної ділянк и та надав дозвіл Козинськом у споживчого товариству офор мити Державний акт на право п остійного користування земе льною ділянкою площею 1,0 га пі д розміщення об' єкту роздрі бної торгівлі та комерційних послуг.
05.04.2001 року Київською обласною радою прийнято рішення № 275-16-Х ХІІІ «Про регулювання земель них відносин на території об ласті», згідно якого вирішен о вилучити і надати в користу вання підприємствам і органі заціям земельні ділянки для будівництва об' єктів несіл ьськогосподарського призна чення, на землях, що вилучають ся і надаються за рішенням Ве рховної Ради України, згідно з додатком 4. Вказаним додатко м передбачено надання Козинс ькому споживчому товариству під будівництво комплексу (г отель, кафе, магазин) земельно ї ділянки за рахунок земель К озинської селищної ради площ ею 1,0 га.
Листом від 05.05.2001 року № 09-3-601 Київ ське обласне управління земе льних ресурсів направило в К иївську міську раду проект в ідведення земельної ділянки в постійне користування Коз инському споживчому товарис тву під будівництво об' єкту роздрібної торгівлі та коме рційних послуг для подання ї х відповідно до вимог ст. 34 Зем ельного кодексу України на р озгляд Кабінету Міністрів Ук раїни.
Київська обласна рада лист ом від 11.07.2001 року № 1-198/3 відповідно до ст. 34 Земельного кодексу Ук раїни направила до Кабінету Міністрів України проект від ведення земельної ділянки в постійне користування Козин ському споживчому товариств у Обухівського району під бу дівництво об' єкту роздрібн ої торгівлі та комерційних п ослуг площею 1,0 га для подання на розгляд Верховної Ради Ук раїни.
Листом від 27.08.2001 року № 7/21 облас ний центр з охорони пам' ято к історії, археології та мист ецтва погодив надання земель ної ділянки Козинському спож ивчому товариству.
Так, листом від 26.12.2001 року № 06-13/11- 444 Верховна Рада України у зв' язку з набранням чинності з 1 с ічня 2002 року нової редакції Зе мельного кодексу України пов ернула Київській обласній ра ді проект відведення земельн ої ділянки Козинському спожи вчому товариству для прийнят тя рішення у відповідності д о вимог цього Кодексу.
12.09.2002 року Київською обласною державною адміністрацією пр ийнято розпорядження № 546 «Про передачу в оренду земельних ділянок для несільськогоспо дарсих потреб». Згідно п. 1.2 вка заного розпорядження виріш ено вилучити та передати в ор енду земельні ділянки із зем ель Київського державного лі согосподарського об' єднан ня «Київліс» у межах Козинсь кої селищної ради (Обухівськ ий район) (1,0 га лісів І групи) в оренду на 50 років Козинському споживчому товариству під р озміщення об' єкта роздрібн ої торгівлі та комерційних п ослуг.
23.09.2003 року Обухівською районн ою державною адміністрацією Київської області видано ро зпорядження № 416 «Про укладенн я договору оренди земельної ділянки з Козинським споживч им товариством» згідно яког о вирішено укласти договір о ренди земельної ділянки розм іром 1,0 гектар лісу першої гру пи, на 50 років з Козинським спо живчим товариством для розмі щення об'єкту роздрібної тор гівлі та організації інших к омерційних послуг.
Так, 15.11.2003 року між Обухівсько ю районною державною адмініс трацією (орендодавцем) та Коз инським споживчим товариств ом (орендарем) укладено догов ір оренди, який посвідчений п риватним нотаріусом Обухівс ького районного нотаріально го округу ОСОБА_1 та зареє стрований в реєстрі під № 3905. Зг ідно п. 1 вказаного договору ор ендодавець передає, а оренда р приймає у оренду земельну д ілянку, загальною площею 10000 кв .м. (1,0 га) землі, у тому числі, ліс ів та інших лісо вкритих площ - 1,0 га, із земель державної вл асності в межах Козинської с елищної ради, строком на 50 рок ів.
Крім того, з матеріалів спра ви вбачається, що 26.10.2004 року між Обухівською районною держав ною адміністрацією та товари ством з обмеженою відповідал ьністю «Козинське» укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, зг ідно якого товариство з обме женою відповідальністю «Коз инське» є повним правонаступ ником всіх прав і обов' язкі в, передбачених договором ві д 05.11.2003 року.
Державний комітет лісовог о господарства України наказ ом від 20.10.2004 року № 178 «Про реорга нізацію державних лісогоспо дарських об' єднань та створ ення державних підприємств» вирішив реорганізувати дер жавні лісогосподарські об' єднання, зокрема «Київліс» ш ляхом виділення з їх складу г оловних підприємств та створ ити на базі його майна самост ійне державне підприємство К иївське державне лісогоспод арське підприємство.
Державний комітет лісовог о господарства України наказ ом від 12.01.2005 року № 5 «Про перейме нування Київського державно го лісогосподарського підпр иємства і затвердження в нов ій редакції статуту» перейме новано Київське державне ліс огосподарське підприємство в Державне підприємство «Ки ївське лісове господарство» .
Управління земельних ресу рсів у Обухівському районі л истом від 27.11.2008 року № 15/3794 повідом ило заступника Міжрайонного природоохоронного прокурор а Київської області про те, що земельна ділянка площею 1,0 га , яка розташована на територі ї Козинської селищної ради, рахується згідно Державної с татистичної звітності (форма 6-зем) як землі закладів торгі влі (номер рядка 52), землі вкри ті лісовою (деревною та чагар никовою) рослинністю (номер с товпця 23).
Управління земельних ресу рсів у Обухівському районі л истом від 26.05.2009 року № 05-02/1494 повідо мило директора відповідача 1 про те, що земельна ділянка пл ощею 1,0 га, яка розташована на т ериторії Козинської селищно ї ради, Обухівського району, Київської області, перебуває у користування (на умовах ор енди) ТОВ «Козинське», рахуєт ься згідно Державної статист ичної звітності (форма 6-зем) я к землі закладів торгівлі (но мер рядка 52), землі, що використ овуються в комерційних цілях (номер стовпця 42).
Крім того, управління земел ьних ресурсів у Обухівському районі листом від 10.06.2009 року № 3-1 5/1684 повідомило міжрайонному п риродоохоронному прокурору Київської області про те, що з емельна ділянка площею 1,0 га, я ка перебувала у користуванні ДЛО «Козинське» на територі ї Козинської селищної ради О бухівського району до момен ту передання її в оренду ТОВ « Козинське» (Козинському спож ивчому товариству) обліковув алась згідно 6-зем як землі ліс огосподарських підприємств (номер рядка 88), землі вкриті лі совою (деревною та чагарнико вою) рослинністю (номер стовп ця 23).
У серпні 2008 року прокурор зве рнувся до господарського суд у Київської області з позово м, з урахуванням зави про збіл ьшення позовних вимог про ви знання недійсним розпорядже ння Київської обласної держа вної адміністрації № 546 від 12.09.20 02 року та визнання недійсним р озпорядження Обухівської ра йдержадміністрації № 416 від 23.09 .2002 року. Крім того, прокурор пр осив визнати недійсним догов ір оренди земельної ділянки від 05.11.2003 року, укладений між ві дповідачем 1 та відповідачем 2 про надання в оренду земельн ої ділянки площею 10000 кв.м. та зо бов' язати відповідача 1 пер едати земельну ділянку площе ю 10000 кв.м. до земель державної в ласності.
Позовні вимоги про визнанн я недійсними розпоряджень мо тивовані тим, що на час прийня ття розпорядження Київської обласної державної адмініст рації № 546 від 12.09.2002 року та розпо рядження Обухівської райдер жадміністрації № 416 від 23.09.2002 рок у місцеві державні адміністр ації не мали права розпорядж атися спірною земельною діля нкою лісового фонду, а зазнач ені розпорядження прийняті з а межами компетенції місцев их державних адміністрацій. Крім того, за твердженням про курора, спірними розпоряджен нями здійснено розпорядженн я земельною ділянкою лісово го фонду не для цілей передба чених зазначеними нормами за конодавства та без розроблен ня і затвердження у встановл еному порядку уповноваженим органом проекту землеустрою щодо зміни цільового призна чення земельної ділянки лісо вого фонду. Крім того, на думку прокурора спірний договір п ідлягає визнанню недійсним н а підставі ст. 48 Цивільного ко дексу Української РСР із зас тосуванням наслідків його не дійсності.
Ухвалою господарського су ду Київської області від 16.11.2009 р оку передано справу № 5/354-08/20-09 за встановленою підсудністю го сподарському суду міста Києв а.
Як зазначалося вище, рішенн ям господарського суду міста Києва від 03.08.2011 у справі № 5/354-08/20-09-45/1 2 за позовом міжрайонного при родоохоронного прокурора до товариства з обмеженою відп овідальністю «Козинське», Об ухівської районної державно ї адміністрації, Київської о бласної державної адміністр ації - припинене провадженн я у справі в частині вимог про зобов' язання ТОВ «Козинськ е» передати земельну ділянку до земель державної власнос ті. В решті заявлених позовни х вимог відмовлено.
Колегія суддів апеляційно го господарського суду погод жується з висновком суду пер шої інстанції про відмову у з адоволенні позову та припине ння провадження у справі в ча стині вимог про зобов' язанн я ТОВ «Козинське» передати з емельну ділянку до земель де ржавної власності, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Згідно із ст. 57 Земельного ко дексу України (в редакції яка діяла на час видання спірних розпоряджень) земельні діля нки лісового фонду за рішенн ям органів виконавчої влади або органів місцевого самовр ядування надаються у постійн е користування спеціалізова ним державним або комунальни м лісогосподарським підприє мствам, а на умовах оренди - і ншим підприємствам, установа м та організаціям, у яких ство рено спеціалізовані лісогос подарські підрозділи, для ве дення лісового господарства , спеціального використання лісових ресурсів і для потре б мисливського господарства , культурно-оздоровчих, рекре аційних, спортивних, туристи чних цілей, проведення науко во-дослідних робіт тощо.
Частиною 1 ст. 20 Земельного ко дексу України (в редакції яка діяла на час видання спірних розпоряджень) віднесення зе мель до тієї чи іншої категор ії здійснюється на підставі рішень органів державної вла ди та органів місцевого само врядування відповідно до їх повноважень.
Згідно ст. 5 Лісового кодекс у України (в редакції яка діял а на час видання спірних розп оряджень) віднесення земельн их ділянок до складу земель л ісового фонду, визначення їх меж провадиться в порядку, вс тановленому земельним закон одавством. Статтями 11- 16 Лісово го кодексу України (в редакці ї що діяла на час видання спір них розпоряджень) визначено компетенцію органів влади у галузі регулювання земельни х відносин.
Таким чином, як вірно вказав суд першої інстанції, Земель ним кодексом України та Лісо вим кодексом України визначе но порядок надання земельних ділянок лісового фонду на ум овах оренди.
Судова колегія апеляційно го господарського суду погод жується з висновком суду пер шої інстанції та вважає необ ґрунтованим посилання проку рора на те, що оскільки на част ині спірної земельної ділянк и присутня лісова рослинніст ь, то вказана земельна ділянк а належить до земельних діля нок лісового фонду. Суд першо ї інстанції дійшов вірного в исновку та вказав, що наявніс ть лісової рослинності на зе мельній ділянці не означає о бов' язкової належності так ої земельної ділянки до земе льних ділянок лісового фонду .
Крім того, місцевий господа рський суду правомірно відхи лив доводи прокурора про те, о скільки землекористувачем т акої земельної ділянки раніш е було лісове господарство, т о вказана земельна ділянка н алежить до земельних ділянок лісового фонду, оскільки зак онодавством не встановлено о бмежень для лісових господар ств виступати землекористув ачами земельних ділянок, які належать до інших категорій . Тому, факт використання зазн аченої земельної ділянки ліс овим господарством не означа є обов' язкової належності т акої земельної ділянки до зе мельних ділянок лісового фон ду.
Посилання скаржників на вк азівку в окремих документах на те, що частина земельної ді лянки зайнята лісами І групи , в якості обґрунтування нале жності земельної ділянки до земельних ділянок лісового ф онду судовою колегією також відхиляється, оскільки, як ві рно вказав суд першої інстан ції, група лісу не є визначаль ною ознакою для встановлення категорії земельної ділянки .
Колегія суддів апеляційно го господарського суду зверт ає увагу на те, що ні прокуроро м ні позивачем, як в суді першо ї інстанції так і в суді апеля ційної інстанції не було над ану суду документів, які б від повідно до ст. 5 Лісового кодек су України (в редакції яка дія ла на час видання спірних роз поряджень), ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України (в редакції я ка діяла на час видання спірн их розпоряджень) підтверджу вали те, що земельна ділянка, я ка передана ТОВ «Козинське» належала саме до земельних д ілянок лісового фонду.
Доводи апеляційних скарг, п ро те, що планово-картографіч ні матеріали лісовпорядкува ння є правовстановлюючими до кументами спірної земельної ділянки у відповідності до п . 5 розділу 8 Прикінцевих полож ень Лісового кодексу України , судова колегія вважає безпі дставними та необґрунтовани ми виходячи з наступного.
Пункт 5 розділу 8 Прикінцеви х положень Лісового кодексу України, який встановлює, що д о одержання в установленому порядку державними лісогосп одарськими підприємствами д ержавних актів на право пост ійного користування земельн ими лісовими ділянками, доку ментами, що підтверджують, це право на раніше надані землі , є планово-картографічні мат еріали лісовпорядкування, бу ла введена до тексту Лісовог о кодексу України внаслідок прийняття закону № 3404-ІV від 08.02.200 6 року, яким Лісовий кодекс пов ністю було викладено у новій редакції. Станом на час прийн яття оскаржуваного розпоряд ження Київоблдержадміністр ації № 546 від 12.09.2002 року відповідн а норма, як і сам розділ 8 Прикі нцеві положення, у Лісовому к одексі України, були відсутн і.
Таким чином, оскільки відпо відні норми законодавства, н а які посилаються скаржники, не були чинними на час прийня ття розпорядження Київоблде ржадміністрації № 546 від 12.09.2002 ро ку про надання земельної діл янки в користування ТОВ «Коз инське», до даних правовідно син вони (норми) не можуть бути застосовані.
Згідно ст. 94 Лісового Кодекс у України (в редакції, що діяла на час прийняття оскаржуван ого розпорядження Київоблде ржадміністрації № 546 від 12.09.2002 ро ку) у матеріалах лісовпорядк ування дається комплексна оц інка ведення лісового господ арства, використання лісових ресурсів, користування земе льними ділянками лісового фо нду, розробляються основні п оложення організації та розв итку лісового господарства. Матеріали лісовпорядкуванн я затверджуються державними органами лісового господарс тва за погодженням з місцеви ми Радами народних депутатів та органами охорони навколи шнього природного середовищ а. Вони є основою для організа ції ведення лісового господа рства та використання лісови х ресурсів постійними лісоко ристувачами.
Тобто, судова колегія апеля ційного господарського суду вважає, що матеріали лісовпо рядкування не є документами, які встановлюють чи посвідч ують право на земельну ділян ку, а лише обліковують наявні лісові ресурси та визначают ь стан лісів, які знаходяться в користуванні чи власності певних лісокористувачів.
У відповідності до ст.126 Земе льного Кодексу України 2001 рок у право власності або право п остійного користування земл ею посвідчується державними актами. Стаття 125 Земельного К одексу України 2001 року встано влювала, що право власності н а землю та право постійного к ористування на земельну діля нку виникає після одержання її власником або користуваче м документа, що посвідчує пра во власності чи право постій ного користування земельною ділянкою, та його державної р еєстрації. Приступати до вик ористання земельної ділянки до встановлення її меж у нату рі (на місцевості), одержання д окумента, що посвідчує право на неї, та державної реєстрац ії забороняється.
Судова колегія апеляційно го господарського суду зверт ає увагу на те, що ні під час ро згляду справи у суді першої і нстанції ні під час розгляду справи у суді апеляційної ін станції, прокурором та позив ачем не було надано суду нале жних і допустимих доказів пе ребування спірної земельної ділянки у постійному корист уванні позивача на час прийн яття оскаржуваного рішення К иївоблдержадміністрації № 54 6 від 12.09.2002 року про надання ТОВ « Козинське» у користування зе мельної ділянки.
За таких обставин судова ко легія апеляційного господар ського суду апеляційного гос подарського суду погоджуєть ся з висновком суду першої ін станції та вважає, що спірні р озпорядження видані у відпов ідності з вимогами ст. 19 Конст итуції України без порушення норм Земельного кодексу Укр аїни та Лісового кодексу Укр аїни.
Отже, як вірно вказав суд пе ршої інстанції, вимоги проку рора та позивача про визнанн я недійсним розпорядження Ки ївської обласної державної а дміністрації № 546 від 12.09.2002 року та про визнання недійсним ро зпорядження Обухівської рай держадміністрації № 416 від 23.09.200 2 року є необґрунтованими, мат еріалами справи не підтвердж уються та задоволенню не під лягають.
Що стосується вимог прокур ора про визнання недійсним д оговору оренди земельної діл янки від 05.11.2003 року укладеного м іж ТОВ «Козинське» та Обухів ською районною державною адм іністрацією про надання в ор енду земельної ділянки площе ю 10000 кв.м., судова колегія апеля ційного господарського суду також вважає необґрунтовани ми та такими, що не підлягают ь задоволенню, виходячи з нас тупного.
Відповідно до ст. 48 Цивільно го кодексу Української РСР н едійсною є та угода, що не відп овідає вимогам закону.
Доводи апеляційної скарги про те, що передача земельної ділянки відбулась з порушен ням ст. 46 Лісового кодексу Укр аїни в частині переведення л ісових земель до нелісових т а ст. 20 Земельного Кодексу Укр аїни в частині прийняття ріш ення про зміну цільового при значення земельної ділянки, а тому останню незаконно над ано у користування TOB «Козинсь ке», судова колегія вважає не обґрунтованими виходячи з на ступного.
Відповідно до ч.2 ст.5 Лісовог о кодексу України віднесення земельних ділянок до складу земель лісогосподарського п ризначення (лісового фонду) з дійснюється відповідно до зе мельного законодавства. Відп овідно до ч.2 ст.20 ЗК України змі на цільового призначення зем ель провадиться органами вик онавчої влади або органами м ісцевого самоврядування, які мають право розпоряджатися такими земельними ділянками .
Судова колегія апеляційно го господарського суду погод жується з висновком місцевог о господарського суду та вва жає безпідставними доводи по зивача про те, що за спірним до говором відбулася передача в оренду земельної ділянки лі сового фонду без зміни її ціл ьового призначення у встанов леному порядку. Як зазначало ся раніше та встановлено суд ом апеляційної інстанції, ні прокурором ні позивачем не н адано суду документів, які б в ідповідно до ст. 5 Лісового код ексу України (в редакції яка д іяла на час видання спірних р озпоряджень), ч. 1 ст. 20 Земельно го кодексу України (в редакці ї яка діяла на час видання спі рних розпоряджень) підтверд жували те, що земельна ділянк а, яка передана ТОВ «Козинськ е» належала саме до земельни х ділянок лісового фонду.
Отже, при передачі земельно ї ділянки ТОВ «Козинське» не було необхідності змінювати цільове призначення земельн ої ділянки, яка не належала до земельних ділянок лісового фонду.
Доводи апеляційних скарг п ро те, що відповідно до п. 9 Пор ядку розроблення проекту зем леустрою щодо відведення зем ельних ділянок, виконавець п овинен погоджувати проект ві дведення земельної ділянки і з власником або землекористу вачем, органом земельних рес урсів, природоохоронним орга ном, санітарно-епідеміологіч ною службою, органом містобу дування та архітектури та ох орони культурної спадщини є необґрунтованими та безпідс тавними виходячи з наступног о.
Так, зазначений Порядок роз роблення проекту землеустро ю щодо відведення земельних ділянок було затвердженого П остановою KM України від 26.05.2004 ро ку за № 677, в той час як оскаржув ані розпорядження Київської обласної державної адмініст рації № 546 було прийнято 12.09.2002 рок у та розпорядження Обухівськ ої райдержадміністрації - 2 3.09.2002 року відповідно. Тобто, на час прийняття спірних розпор яджень вказаного порядку роз роблення проекту землеустро ю щодо відведення земельних ділянок не було затвердженог о Кабінетом Міністрів Україн и.
Що стосується позовних вим оги прокурора про зобовязан ня ТОВ «Козинське» передати земельну ділянку площею 10000 кв .м. до земель державної власно сті, судова колегія апеляцій ного господарського суду вва жає їх необґрунтованими та б езпідставними, виходячи з на ступного.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, відп овідно до спірного договору ТОВ «Козинське» передано в о ренду земельну ділянку із зе мель державної власності. От же, земельна ділянка передан а відповідачеві 1 належить до державної власності та з неї не вибувала.
Таким чином, як вірно вказав суд першої інстанції, в цій ча стині позовних вимог, предме т спору між сторонами відсут ній, а тому провадження у спра ві в частині вимоги про зобов ' язання ТОВ «Козинське» пер едати земельну ділянку площе ю 10000 кв.м. до земель державної в ласності підлягає припиненн ю на підставі п. 1-1 ст. 80 ГПК Украї ни.
Крім того, судова колегія ап еляційного господарського с уду вважає, що місцевим госпо дарським судом при прийнятті рішення у справі, правомірно було взято до уваги що відпов ідно до ст. 9 Конституції Украї ни, ст. 14 Закону України «Про мі жнародні договори України», Закону України «Про ратифіка цію Конвенції про захист пра в людини і основоположних св обод 1950 року, Першого протокол у та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Кон венції», Закону України «Про ратифікацію Протоколу № 6 до К онвенції про захист прав люд ини і основоположних свобод, який стосується скасування смертної кари», Закону Украї ни «Про ратифікацію Протокол у № 13 до Конвенції про захист п рав людини і основоположних свобод, який стосується скас ування смертної кари за будь -яких обставин», Закону Украї ни «Про ратифікацію Протокол ів № 12 та № 14 до Конвенції про за хист прав людини і основопол ожних свобод" - Конвенція пр о захист прав людини і осново положних свобод (далі - Конвен ція), підписана 04.11.1950, ратифіков ана 17.07.1997 та яка набула чинності для України 11.09.1997 року є частин ою національного законодавс тва України.
Так, у зв' язку з обов' язк ами України, що випливають з К онвенції, Верховною Радою Ук раїни 23.02.2006 року прийнято Закон України «Про виконання ріше нь та застосування практики Європейського суду з прав лю дини». Отже, норми Конвенції є частиною національного зако нодавства України, а рішення Європейського суду з прав лю дини є обов' язковим для вик онання Україною.
Згідно ст. 17 Закон України «П ро виконання рішень та засто сування практики Європейськ ого суду з прав людини» суди з астосовують при розгляді спр ав Конвенцію та практику Суд у як джерело права.
Як вірно вказав суд першої і нстанції, із змісту пунктів 32- 35 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Стреч проти Об' єднаного Королівс тва» (Stretch - United Kingdom) № 44277/98 від 24.07.2003 року, майном в розумінні статті 1 Пр отоколу 1 до Конвенції вважає ться законнє і обґрунтоване очікування набуття майна або майнового права за договоро м, укладеному з органом публі чної влади.
Суд першої інстанції дійшо в правомірного висновку про те, що ТОВ «Козинське» уклада ючи спірний договір та зазна ючи витрат на його укладення , отримуючи погодження від ор ганів публічної влади (Верхо вної Ради України, Обухівськ ої районної ради Київської о бласті, виконавчого комітету Козинської селищної ради Об ухівського району, Головног о державного санітарного лік аря Обухівського району та і нших) на передачу ТОВ «Козинс ьке» земельної ділянки в оре нду, мав право очікувати набу ття права оренди на земельну ділянку за договором в розум інні статті 1 Протоколу 1 до Ко нвенції.
Що стосується доводів апел яційних скарг щодо розповсюд ження дії Конвенції про захи ст прав і основних свобод люд ини 1950 року на правовідносини із захисту прав юридичних ос іб, судова колегія апеляційн ого господарського суду вваж ає за необхідне зазначити на ступне.
У відповідності до інформа ційного листа Вищого господа рського суду України № 01-8/1427 від 18.11.2003 року зі змінами та доповн еннями «Про Конвенцію про за хист прав людини і основопол ожних свобод 1950 року та юрисди кцію Європейського суду з пр ав людини» у зв' язку з ратиф ікацією Конвенції, протоколі в до неї та прийняттям Верхов ною Радою України Закону Укр аїни «Про виконання рішень т а застосування практики Євро пейського суду з прав людини » господарським судам у здій сненні судочинства зі справ, віднесених до їх підвідомчо сті, слід застосовувати судо ві рішення та ухвали Суду з бу дь-якої справи, що перебувала в його провадженні.
Крім того, згідно із статтею 1 Першого протоколу Конвенці ї кожна фізична або юридична особа має право мирно володі ти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї влас ності інакше як в інтересах с успільства і на умовах, перед бачених законом і загальними принципами міжнародного пра ва.
Таким чином, судова колегія апеляційного господарськог о суду вважає, що місцевим гос подарським судом правомірно відмовлено у задоволенні по зову міжрайонного природоо хоронного прокурора до ТОВ « Козинське», Обухівської райо нної державної адміністраці ї, Київської обласної держав ної адміністрації про визнан ня недійсним розпоряджень Об ухівської РДА та Київоблдерж адміністрації. Крім того, суд першої інстанції вірно відм овив у визнанні недійсним до говору оренди земельної діля нки та припинив провадження у справі в частині поверненн я земельної ділянки.
Відповідно до ст. 22 ГПК Украї ни сторони користуються рівн ими процесуальними правами. Сторони мають право подавати докази, брати участь у дослід женні доказів.
Відповідно до ст. 32 ГПК Украї ни доказами у справі є будь-як і фактичні дані, на підставі я ких господарський суд у визн аченому законом порядку вста новлює наявність чи відсутні сть обставин, на яких грунтую ться вимоги і заперечення ст орін, а також інші обставини, я кі мають значення для правил ьного вирішення господарськ ого спору.
Отже, виходячи з вищевиклад еного, як в суді першої інстан ції так і в суді апеляційної і нстанції міжрайонним приро доохоронним прокурором Київ ської області та Київським о бласним управлінням лісовог о та мисливського господарст ва не було подано належних та переконливих доказів в обґр унтування заявленого позову . Судова колегія звертає уваг у, що доводи та заперечення ви кладені у апеляційних скарга х прокурора та позивача на рі шення суду першої інстанції не знайшли свого підтверджен ня під час розгляду справи су дом апеляційної інстанції.
Колегія суддів апеляційно го господарського суду вважа є, що рішення господарського суду міста Києва від 03.08.2011 року , прийняте після повного з' я сування обставин, що мають зн ачення для справи, які місцев ий господарський суд визнав встановленими, а також у зв' язку з правильним застосуван ням норм матеріального та пр оцесуального права, є таким щ о відповідає нормам закону.
Відповідно до ст. 103 ГПК Украї ни апеляційна інстанція за р езультатами розгляду апеляц ійної скарги має право: 1) зали шити рішення місцевого госпо дарського суду без змін, а ска ргу без задоволення; 2) скасува ти рішення повністю або част ково і прийняти нове рішення ; 3) скасувати рішення повністю або частково і припинити про вадження у справі або залиши ти позов без розгляду повніс тю або частково; 4) змінити ріш ення.
Таким чином, в задоволенні а пеляційних скарг міжрайонно го природоохоронного прокур ора Київської області та Киї вського обласного управлінн я лісового та мисливського г осподарства слід відмовити, а оскаржуване рішення господ арського суду міста Києва ві д 03.08.2011 року залишити без змін.
Судові витрати розподіляю ться відповідно до вимог ст. 49 ГПК України.
Враховуючи наведене вище т а керуючись статтями 99, 101-105 ГПК України, господарський апеля ційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу мі жрайонного природоохоронно го прокурора Київської облас ті на рішення господарського суду міста Києва від 03.08.2011 року у справі № 5/354-08/20-09-45/12 залишити без задоволення.
2. Апеляційну скаргу Ки ївського обласного управлін ня лісового та мисливського господарства на рішення госп одарського суду міста Києва від 03.08.2011 року у справі № 5/354-08/20-09-45/12 з алишити без задоволення.
3. Рішення господарськ ого суду міста Києва від 03.08.2011 р оку у справі № 5/354-08/20-09-45/12 залишити без змін.
4. Матеріали справи № 5/354 -08/20-09-45/12 повернути до господарсь кого суду міста Києва.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19985366 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Лобань О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні