ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
12 вересня 2011 року < Час проголошення > № 3/307-8/389
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
Головуючого - судді Де гтярьової О.В.,
при секретарі судового зас ідання Безсчасній Я.С.,
за участю представників:
прокуратури - Івашина О .Є. (посвідчення від 12.03.2011 № 28),
позивача - ОСОБА_2 (дов іреність від 21.06.2011р. № 9.1-22/334),
третьої особи 1- ОСОБА_3 (довіреність від 19.07.2011р. № 988),
третьої особи ОСОБА_4 (до віреність від 27.01.2011р. б/н),
третьої особи 3 - ОСОБА _5 (довіреність від 15.08.2011р. № б/н) , ОСОБА_6 (довіреність від 15 .08.2011р. № б/н),
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Першого заступника прокур ора Київської області в інте ресах держави в особі Кабіне ту Міністрів України
до Київської обласної держ авної адміністрації, -
треті особи, які не заявл яють самостійних вимог на пр едмет спору: Державне підп риємство «Науково-дослідний виробничий агрокомбінат «Пу ща-Водиця», Приватне підприє мство «Влад», Товариство з об меженою відповідальністю «Б ізнес - Техно Плаза», -
про визнання недійсним розпор ядження від 01 вересня 2004 року № 553, -
В С Т А Н О В И В:
Першим заступником пр окурора Київської області за явлені позовні вимог в інтер есах держави в особі КМ Украї ни до Київської обласної дер жавної адміністрації, треті особи, які не заявляють самос тійних вимог на предмету спо ру: Державне підприємство «Н ауково-дослідний виробничий агрокомбінат «Пуща - Водиця », Приватне підприємство «Вл ад», ТОВ «Бізнес - Техно Плаз а», - про визнання недійсним ро зпорядження від 01 вересня 2004 ро ку № 553.
Позовні вимоги мотивовані тим, що спірне розпорядження є протиправними та не ґрунту ється на вимогах чинного зак онодавства України, оскільки при прийнятті оскаржуваного розпорядження про вилучення ріллі та зміну її цільового п ризначення відповідач вийшо в за межі наданих йому чинним законодавством України повн оважень, оскільки вирішення даної категорії питань належ ить до повноважень КМ Україн и, а не обласних державних адм іністрацій.
Відповідач проти позову за перечував. В обґрунтування с воїх заперечень посилався на те, що спірне розпорядження прийнято в межах наданих пов новажень та з дотриманням ви мог законодавства.
Третя особа 1 посилалась на те, що спірне розпорядження б уло прийнято відповідачем з порушенням вимог законодавс тва.
Треті особи 2 та 3 посилались на те, що спірне розпорядженн я прийнято відповідачем в ме жах наданих повноважень та з дотриманням вимог законодав ства.
Представники позивача та п рокуратури у судових засідан нях підтримали позовні вимог и та просили їх задовольнити .
Представник відповідача у судові засідання не з'явля вся, належним чином повідомл явся судом про дату, час та міс це судових засідань, письмов их заперечень чи будь-яких за яв, клопотань від нього до суд у не надходило, а тому суд на п ідставі ст. 71, ст. 128 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни розглянув справу за в ідсутності представника від повідача та на підставі наяв них у справі доказів.
Представники третьої особ и 1 у судових засіданнях підтр имали позовні вимоги та прос или їх задовольнити.
Представники третіх осіб 2 т а 3 у судових засіданнях запер ечили проти задоволення позо вних вимог та просили відмов ити в задоволенні позовних в имог в повному обсязі.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, третіх осі б та прокуратури, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі факти чні обставини справи, об'єк тивно оцінивши докази, які ма ють юридичне значення для ро згляду справи і вирішення сп ору по суті, суд дійшов виснов ку, що позовні вимоги підляга ють задоволенню з огляду на т аке.
Розпорядженням Київської обласної державної адмініст рації від 01 вересня 2004 року № 553 « Про надання в оренду земельн ої ділянки»було:
- затверджено проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки в оренду ПП «Влад »для розміщення офісно-склад ських об'єктів в межах Софі ївсько-Борщагівської сільсь кої ради в межах Софіївсько-Б орщагіївської сільської рад и Києво-Святошинського район у Київської області, розробл ений державним підприємство м «Київський науково-дослідн ий та проектний інститут зем леустрою»за договором від 05.08 .2004р. № 7404;
- вилучено з постійного кори стування ДП «Пуща-Водиця»та надано в оренду на 49 років ПП « Влад»земельну ділянку площе ю 4,5 га (рілля - 4,0 га, полезахисн і лісосмуги - 0,3 га, польові шл яхи 0,2 га) на території Софіївс ько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського р айону для розміщення офісно- складських об'єктів;
- віднесено вищевказану зем ельну ділянку до земель пром исловості, транспорту, зв'я зку, енергетики, оборони та ін шого призначення;
- установлено річну орендну плату - 10 відсотків від норма тивної грошової оцінки земел ьної ділянки;
- доручено Києво-Святошинсь кій райдержадміністрації ук ласти та підписати від імені обласної держаної адміністр ації договір оренди вказаної земельної ділянки із ПП «Вла д»після затвердження в устан овленому порядку її норматив ної грошової оцінки та за умо ви попереднього відшкодуван ня ним витрат сільськогоспод арського виробництва у встан овленому порядку, передбачив ши обмеження щодо використан ня земельної ділянки, визнач енні чинним законодавством т а матеріалами погодження про екту відведення.
Частиною 3 ст. 2 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни встановлені критерії, якими керується адміністрат ивний суд при перевірці ріше нь, дій чи бездіяльності суб'є ктів владних повноважень. Ві дповідність рішень, дій чи бе здіяльності суб'єкта владних повноважень передбаченим ча стиною 3 статті 2 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни критеріям перевіряєть ся судом з урахуванням закрі пленого статтею 9 Кодексу адм іністративного судочинства України принципу законності , відповідно до якого органи д ержавної влади, органи місце вого самоврядування, їхні по садові і службові особи зобо в'язані діяти лише на підстав і, в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.
Відповідно до вимог ч . 2 ст. 19 Конституції України орг ани державної влади та орган и місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язан і діяти лише на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією та законами України.
«На підставі»означає, що су б'єкт владних повноважень: 1) повинен бути утвореним у пор ядку, визначеному Конституці єю та законами України; 2) зобо в'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, в изначених ним.
«У межах повноважень» озна чає, що суб'єкт владних повн оважень повинен приймати ріш ення, а дії вчиняти відповідн о до встановлених законом по вноважень, не перевищуючи їх .
«У спосіб»означає, що суб' єкт владних повноважень зобо в'язаний дотримуватися вст ановленої законом процедури і форми прийняття рішення аб о вчинення дії і повинен обир ати лише визначені законом з асоби.
Відповідно до ст. 14 Конститу ції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охо роною держави.
Згідно з приписами ст. 113, ст. 11 6 Конституції України Кабіне т Міністрів України є вищим о рганом у системі органів вик онавчої влади, який забезпеч ує здійснення внутрішньої по літики держави, здійснює упр авління об'єктами державно ї власності, забезпечує вико нання Конституції і законів України, актів Президента Ук раїни.
Повноваження Кабінету Мін істрів України в галузі земе льних відносин визначено ст. 13 Земельного кодексу України .
Так, до повноважень Кабінет у Міністрів України в галузі земельних відносин належить :
а) розпорядження землями де ржавної власності в межах, ви значених цим Кодексом;
б) реалізація державної пол ітики у галузі використання та охорони земель;
в) викуп земельних ділянок д ля суспільних потреб у поряд ку, визначеному цим Кодексом ;
г) координація проведення з емельної реформи;
ґ) розроблення і забезпечен ня виконання загальнодержав них програм використання та охорони земель;
д) організація ведення держ авного земельного кадастру, державного контролю за викор истанням і охороною земель т а здійснення землеустрою;
е) встановлення порядку про ведення моніторингу земель;
є) вирішення інших питань у галузі земельних відносин ві дповідно до закону.
Статтею 20 Закону України «П ро Кабінет Міністрів України »(в редакції, чинній на час вин икнення спірних правовіднос ин) до основних повноважень К абінету Міністрів України, с еред іншого, віднесено здійс нення державного управління у сфері охорони та раціональ ного використання землі, її н адр, водних ресурсів, рослинн ого і тваринного світу, інших природних ресурсів.
Повноваження місцевих дер жавних адміністрацій в галуз і використання та охорони зе мель, природних ресурсів і ох орони довкілля визначено ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»(в р едакції чинній станом на час прийняття оскаржуваного роз порядження).
Пунктом 2 ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адмін істрації»до повноважень міс цевих державних адміністрац ій в галузі використання та о хорони земель, природних рес урсів і охорони довкілля від несено розпорядження землям и державної власності відпов ідно до закону.
Крім того, повноваження міс цевих державних адміністрац ій в галузі земельних віднос ин визначено також ст. 17 Земел ьного кодексу України (в реда кції, чинній на час виникненн я спірних правовідносин) до п овноважень місцевих державн их адміністрацій також відне сено розпорядження землями д ержавної власності в межах, в изначених цим Кодексом.
Так, до повноважень місцеви х державних адміністрацій у галузі земельних відносин на лежить:
а) розпорядження землями де ржавної власності в межах, ви значених цим Кодексом;
б) участь у розробленні та з абезпеченні виконання загал ьнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охор они земель;
в) координація здійснення з емлеустрою та державного кон тролю за використанням та ох ороною земель;
г) підготовка висновків щод о надання або вилучення (вику пу) земельних ділянок;
ґ) викуп земельних ділянок д ля суспільних потреб у межах , визначених цим Кодексом;
д) підготовка висновків щод о встановлення та зміни меж с іл, селищ, районів, районів у м істах та міст;
е) здійснення контролю за ви користанням коштів, що надхо дять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарсько го і лісогосподарського виро бництва, пов'язаних із вилуче нням (викупом) земельних діля нок;
є) координація діяльності д ержавних органів земельних р есурсів;
ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин в ідповідно до закону.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земел ьного кодексу України обласн і державні адміністрації над ають земельні ділянки на їх т ериторії із земель державної власності у постійне корист ування юридичним особам у ме жах міст обласного значення та за межами населених пункт ів для всіх потреб, крім випад ків, визначених частинами тр етьою, сьомою цієї статті.
Згідно з ч. 7 ст. 122 Земельного к одексу України Кабінет Мініс трів України надає земельні ділянки із земель державної власності у постійне користу вання юридичним особам у вип адках, визначених ст. 149, ст. 150 ць ого Кодексу.
Частиною 1 ст. 116 Земельного к одексу України встановлено, що, зокрема, юридичні особи на бувають права користування з емельними ділянками із земел ь державної або комунальної власності за рішенням органі в виконавчої влади або орган ів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визна чених цим Кодексом.
Частиною 5 цієї статті перед бачено, що надання у користув ання земельної ділянки, що пе ребуває у власності або у кор истуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в п орядку, передбаченому цим Ко дексом.
Порядок вилучення земельн их ділянок закріплено ст. 149 Зе мельного кодексу України.
Так, згідно з ч. 1 ст. 149 Земельн ого кодексу України та з урах уванням пункту 12 Перехідних п оложень Земельного кодексу У країни земельні ділянки за м ежами населених пунктів, над ані у постійне користування із земель державної та комун альної власності, можуть вил учатися для суспільних та ін ших потреб за згодою землеко ристувача за рішенням органі в державної влади та органів місцевого самоврядування.
У відповідності до ч. 6 ст. 149 Зе мельного кодексу України обл асні державні адміністрації на їх території вилучають зе мельні ділянки державної вла сності, які перебувають у пос тійному користуванні, в межа х міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадкі в, визначених частинами п'я тою, дев'ятою цієї статті.
Частиною 9 статті 149 Земельно го кодексу України до повнов ажень Кабінету Міністрів Укр аїни віднесено вилучення зем ельних ділянок державної вла сності, які перебувають у пос тійному користуванні, - ріллю , багаторічні насадження для несільськогосподарських по треб, ліси першої групи площе ю понад 10 гектарів, а також зем ельних ділянок природоохоро нного, оздоровчого, рекреаці йного призначення, крім випа дків, визначених частинами п 'ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статт ею 150 цього Кодексу.
Частина 2 статті 20 Земельног о кодексу України передбачає , що зміна цільового призначе ння земель провадиться орган ами виконавчої влади або орг анами місцевого самоврядува ння, які приймають рішення пр о передачу цих земель у власн ість або надання у користува ння, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеу строю або приймають рішення про створення об'єктів прир одоохоронного та історико-ку льтурного призначення.
Таким чином, суд звертає ува гу на те, що Земельним кодексо м України, повноваження обла сних державних адміністраці й щодо вилучення земельних д ілянок державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст об ласного значення та за межам и населених пунктів для всіх потреб, обмежено законодавч им винятком - зокрема, відпо відними повноваженнями.
Отже, прийняття рішення про вилучення з постійного земл екористування ріллі, яка нал ежить до державної власності , та зміну її цільового призна чення належить до повноважен ь Кабінету Міністрів України , а не обласних державних адмі ністрацій.
При цьому, системно-логічни й аналіз законодавчого форму лювання правової норми, закр іпленої ч. 9 ст. 149 Земельного ко дексу України не дає підстав для іншого довільного його т лумачення, аніж тлумачення, в ідповідно до якого Кабінет М іністрів України вилучає зем ельні ділянки державної влас ності, які перебувають у пост ійному користуванні, - ріллю, б агаторічні насадження для не сільськогосподарських потр еб, ліси першої групи площею п онад 10 гектарів, а також земел ьні ділянки природоохоронно го, оздоровчого, рекреаційно го призначення, крім випадкі в, визначених частинами п'я тою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статте ю 150 цього Кодексу.
Іншими словами, словосполу чення «площею понад 10 гектарі в»в правовій нормі частини 9 с татті 149 Земельного кодексу Ук раїни стосуються виключно лі сів першої групи.
Вищевказане підтверджуєть ся також і наявним в матеріал ах справи Висновком № 1587/11-11 експ ертизи писемного мовлення за матеріалами адміністративн ої справи № 3/307-8/389, складеним екс пертом Київського науково - дослідного інституту судови х експертиз 07 квітня 2011 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Земель ного кодексу України визначе но, що зміна цільового призна чення земель провадиться орг анами виконавчої влади або о рганами місцевого самовряду вання, які приймають рішення про передачу цих земель у вла сність або надання у користу вання, вилучення (викуп) земел ь і затверджують проекти зем леустрою або приймають рішен ня про створення об'єктів п риродоохоронного та історик о-культурного призначення.
Таким чином, прийняття ріше ння про вилучення з постійно го землекористування ріллі, яка належить до державної вл асності, та зміну її цільовог о призначення належить до по вноважень Кабінету Міністрі в України, а не обласних держа вних адміністрацій.
Як вбачається зі статуту ДП «Науково-дослідний виробнич ий агрокомбінат «Пуща-Водиця », зазначене підприємство за сноване на державній власнос ті, а отже у відповідності до п риписів ст. 92 Земельного кодек су України набуло право пост ійного користування земельн ою ділянкою, на якій воно розм іщене.
Право постійного землекор истування ДП «Науково-дослід ний виробничий агрокомбінат «Пуща-Водиця»земельною діля нкою у розмірі 1 448, 5994 га для веде ння товарного сільськогоспо дарського виробництва також підтверджується державним а ктом на право користування з емлею від 11 листопада 2002 року І І-КВ № 003658.
З проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянк и в оренду ПП «Влад»для розмі щення офісно-складських прим іщень в межах Софіївсько-Бор щагівської сільської ради Ки єво-Святошинського району Ки ївської області, також вбача ється, що земельна ділянка, як а знаходиться в постійному з емлекористуванні ДП «Науков о-дослідний виробничий агрок омбінат «Пуща-Водиця»та відв одиться ПП «Влад»належить до земель державної власності та має сільськогосподарське призначення.
Беручи до уваги викладене, с уд прийшов до висновку, що при ймаючи оскаржуване розпоряд ження про вилучення у ДП «Нау ково-дослідний виробничий аг рокомбінат «Пуща-Водиця»з по стійного землекористування 4,0 га ріллі, яка є державною вла сністю, та про зміну її цільов ого призначення, Київська об ласна державна адміністраці я вийшла за межі наданих зако ном повноважень, оскільки пр ийняття такого рішення належ ить до повноважень Кабінету Міністрів України.
Вищевказане є безумовним с відченням порушення відпові дачем принципу законності рі шення суб'єкта владних повн оважень, а саме прийняття ріш ення поза межами наданих зак оном повноважень, та є підста вою для визнання протиправни м і скасування оскаржуваного розпорядження повністю на п ідставі ч. 2 ст. 11, п. 1 ч. 2 ст. 162 Кодек су адміністративного судочи нства України.
Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та зап еречення, крім випадків, вста новлених статтею 72 цього Коде ксу.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодекс у адміністративного судочин ства України в адміністратив них справах про протиправніс ть рішень, дій чи бездіяльнос ті суб'єкта владних повнова жень обов'язок щодо доказув ання правомірності свого ріш ення, дії чи бездіяльності по кладається на відповідача, я кщо він заперечує проти адмі ністративного позову.
За таких обставин, виходячи з системного аналізу положе нь законодавства України та наданих сторонами доказів, с уд дійшов висновку про непра вомірність оскаржуваного ро зпорядження і обґрунтованіс ть позовних вимог та вважає ї х такими, що підлягають задов оленню у повному обсязі, шлях ом визнання протиправним та скасування спірного розпоря дження.
Керуючись ст. 2, ст. 9, ст. ст. 69 - 71, с т. 94, ст. ст. 158-163, ст. 167, ст. 186, ст. 254 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний поз ов Першого заступника прокур ора Київської області в інте ресах держави в особі Кабіне ту Міністрів України задовол ьнити повністю.
2. Визнати протиправним та с касувати розпорядження Київ ської обласної державної адм іністрації від 01 вересня 2004 рок у № 553 «Про надання в оренду зем ельної ділянки».
Постанова набирає законно ї сили відповідно до ст. 254 Коде ксу адміністративного судоч инства України.
Постанова може бути оскарж ена за правилами, встановлен ими в ст. ст. 185 - 187 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни відповідно.
Суддя О.В. Дегтярьова
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19994120 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Дегтярьова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні