Ухвала
від 30.11.2011 по справі 6/240
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 6/240

Головуючий у 1-й інстанції : Паскарь А.Д.

Суддя-доповідач: Сміляне ць Е. С.

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2011 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний ад міністративний суд у складі колегії:

головуючого-судді: Смілянц я Е. С.

суддів: Сторчака В. Ю. , Сапал ьової Т.В.

розглянувши у порядку пи сьмового провадження апеляц ійну скаргу управління Пенсі йного фонду України у Кельме нецькому районі Чернівецько ї області на постанову Госпо дарського суду Чернівецької області від 28.09.2011 року у справі за адміністративним позовом управління Пенсійного фонду України у Кельменецькому ра йоні Чернівецької області до відділення виконавчої дирек ції Фонду соціального страху вання від нещасних випадків на виробництві та професійни х захворювань України у Кель менецькому районі про зобов' язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

У вересні 2008 року управ ління пенсійного фонду Украї ни у Кельменецькому районі Ч ернівецької області (далі - УПФ у Кельменецькому районі Чернівецької області) зверну лось до Господарського суду Чернівецької області з позов ом до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального с трахування від нещасних випа дків на виробництві та профе сійних захворювань України у Кельменецькому районі Черні вецької області (далі - Відд ілення), в якому просило зобов ' язати відповідача включит и в акти щомісячної звірки ви трат за особовими справами п отерпілих, яким виплачено пе нсії по інвалідності внаслід ок нещасного випадку на виро бництві або професійного зах ворювання та пенсії у зв' яз ку з втратою годувальника, як ий помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або п рофесійного захворювання за період з квітня по серпень 2008 р оку в сумі 73852,09 грн.

Позовні вимоги заявник мот ивував тим, що в порушення пол ожень Законів України “Про п енсійне забезпечення”, “Про загальнообов' язкове держа вне соціальне страхування ві д нещасного випадку на вироб ництві та професійного захво рювання, які спричинили втра ту працездатності”, “Про стр ахові тарифи на загальнообов ' язкове державне соціальне страхування від нещасного в ипадку на виробництві та про фесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності”, “Про загальнообов' я зкове пенсійне страхування” відповідачем в акти щомісяч ної звірки за період з квітня по серпень 2008 року року не взят о до заліку та не відшкодован о доплати по постанові Кабін ету Міністрів України № 198 від 11.03.2009 р. в сумі 73852,09 грн.

Господарський суд Черніве цької області постановою від 28.09.2011 року у задоволенні вказан ого позову відмовив повністю .

Не погоджуючись із вказано ю постановою суду першої інс танції, позивачем подано апе ляційну скаргу з підстав нев ідповідності висновків суду обставинам справи, порушенн я судом першої інстанції нор м матеріального та процесуал ьного права, що призвело до не правильного вирішення справ и, у зв' язку з чим, апелянт пр осить скасувати постанову су ду першої інстанції та прийн яти нову постанову, якою задо вольнити позовні вимоги у по вному обсязі.

У зв' язку з неприбуттям жо дної з осіб, які беруть участь у справі в судове засідання, х оча вони були належним чином повідомлені про дату, час і мі сце судового засідання, коле гія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, від повідно до пункту 2 частини 1 с татті 197 КАС України.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши матеріали сп рави та доводи апеляційної с карги, колегія суддів вважає , що апеляційну скаргу необхі дно залишити без задоволення , а рішення суду першої інстан ції без змін, виходячи з насту пного.

Відповідно до статті 198 Коде ксу адміністративного судоч инства (далі-КАС) України, за н аслідками розгляду апеляцій ної скарги на постанову суду першої інстанції, суд апеляц ійної інстанції має право за лишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суд у - без змін.

Так, спірні правовідносини у даній справі виникли з прив оду наявності чи відсутності підстав для включення Відді ленням в акти щомісячної зві рки витрат за особовими спра вами потерпілих, яким виплач ено пенсії по інвалідності в наслідок нещасного випадку н а виробництві або професійно го захворювання та пенсії у з в' язку з втратою годувальни ка, який помер внаслідок неща сного випадку на виробництві або професійного захворюван ня.

В свою чергу, як досліджено з матеріалів справи та встан овлено судом першої інстанці ї, Відділенням при підписанн і актів щомісячної звірки з п озивачем за вказаний період не взято до заліку та не відшк одовано коштів на загальну с уму 73852,09 грн.

Суд першої інстанції, при ух валенні оскаржуваної постан ови виходив з того, що обраний УПФ у Кельменецькому районі Чернівецької області спосіб захисту (відновлення) поруше ного права є таким, що не відпо відає змісту прав управління Пенсійного фонду щодо відшк одування понесених ним витра т, а отже відсутні підстави дл я задоволення позову.

З такими висновками суду пе ршої інстанції колегія судді в апеляційної інстанції пого джується, виходячи з наступн ого.

Пенсійне забезпечення гро мадян України відповідно до ст. 10 Закону України “Про пенс ійне забезпечення” від 05.11.1991 р. № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) здійснює ться органами Пенсійного Фон ду України.

Стаття 81 вказаного Закону № 1788-XII передбачає, що призначенн я та виплата пенсій, в тому чис лі пенсій по інвалідності вн аслідок трудового каліцтва а бо професійного захворюванн я здійснюється органами Пенс ійного Фонду.

З набранням чинності Закон у України “Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування від нещасного випа дку на виробництві та профес ійного захворювання, які спр ичинили втрату працездатнос ті” від 23.09.1999 р. № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV) обов'язок відшкодування ш коди, заподіяної працівников і внаслідок ушкодження його здоров'я або в разі його смерт і при настанні страхового ви падку, зокрема, виплати йому а бо особам, які перебувають на його утриманні пенсій по інв алідності в зв'язку із втрато ю годувальника покладено на Фонд соціального страхуванн я від нещасних випадків на ви робництві та професійних зах ворювань.

Положення п. 5 ч. 2 ст. 24 вказано го Закону встановлює, якщо пі сля призначення застрахован ій особі матеріальної допомо ги чи надання соціальних пос луг між Фондом соціального с трахування від нещасних випа дків і страховиками з інших в идів соціального страхуванн я виникають спори щодо понес ених витрат, виплата здійсню ється страховиком, до якого з вернувся застрахований. При цьому страховик, до якого зве рнувся застрахований має пра во звернутись до відповідног о страховика з інших видів со ціального страхування щодо в ідшкодування понесених ним в итрат.

Зазначене також підтвердж ується ст. 26 Основ законодавст ва України про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування від. 14.01.1998 р. № 16/98-ВР (дал і Закон № 16/98-ВР) (“Якщо після при значення застрахованій особ і матеріальної допомоги чи н адання соціальних послуг між страховиками виник спір щод о понесених витрат, виплата з дійснюється страховиком, до якого звернулася застрахова на особа. При цьому неналежни й страховик має право зверну тися до належного страховика щодо відшкодування понесени х ним витрат”) та ч. 2 ст. 7 Закону України “Про страхові тариф и на загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування від нещасних випадків на вир обництві та професійних захв орювань, які спричинили втра ту працездатності” від 22.022001 р. № 2272-III (далі - Закон № 2272-III), відповідн о до якої органи виконавчої д ирекції Фонду соціального ст рахування від нещасних випад ків на виробництві, починаюч и з 01.04.2001 р. відшкодовують орган ам Пенсійного фонду України пенсії, сплачені особам, яким призначено пенсії внаслідок нещасного випадку на виробн ицтві та професійного захвор ювання та пенсій у зв'язку з вт ратою годувальника, який пом ер внаслідок нещасного випад ку на виробництві або профес ійного захворювання.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 24 Зако ну № 1105-XIV Фонд соціального стра хування від нещасних випадкі в зобов'язаний співпрацювати з фондами з інших видів соціа льного страхування у фінансу ванні заходів, пов'язаних з ма теріальним забезпеченням та наданням соціальних послуг застрахованим, у кожному кон кретному випадку спільно при ймаючи рішення щодо того, хто з них братиме участь у фінанс уванні цих заходів.

Так, на виконання вимог вказ аної статті Закону правління ми Пенсійного фонду України та Фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України розробл ено Порядок відшкодування Фо ндом соціального страхуванн я від нещасних випадків на ви робництві та професійних зах ворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'яза них з виплатою пенсій по інва лідності внаслідок нещасног о випадку на виробництві або професійного захворювання ( далі - Порядок), що визначає ме ханізм відшкодування на цент ралізованому рівні Фондом со ціального страхування від не щасних випадків на виробницт ві та професійних захворюван ь України Пенсійному фонду У країни витрат, пов'язаних з ви платою пенсій по інвалідност і внаслідок нещасного випадк у на виробництві або професі йного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годуваль ника, який помер внаслідок не щасного випадку на виробницт ві або професійного захворюв ання, які призначені особам, щ о застраховані згідно із Зак оном України “Про загальнооб ов'язкове державне соціальне страхування від нещасного в ипадку на виробництві та про фесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності” (крім осіб, зазначених у пункті 2 статті 8 цього Закон у), у тому числі добровільно за страховані, та потерпілим ос обам, право яких на отримання відшкодування шкоди раніше було встановлено згідно із з аконодавством СРСР або закон одавством України про відшко дування шкоди, заподіяної пр ацівникам внаслідок травмув ання на виробництві або проф есійного захворювання, пов'я заних з виконанням ними труд ових обов'язків.

Відповідно до п. 3 Порядку, ві дшкодуванню підлягають пенс ії, призначені відповідно до пунктів “а”, “в”, “г” статті 26, статей 37, 38, та пенсії, виплачен і відповідно до статей 91, 92 Зако ну України “Про пенсійне заб езпечення” в разі настання с трахових наслідків:

стаття 26 - інвалідність внас лідок трудового каліцтва або професійного захворювання:

інвалідність вважається т акою, що настала внаслідок тр удового каліцтва, якщо нещас ний випадок, який спричинив і нвалідність, стався:

а) при виконанні трудових об ов'язків (у тому числі під час відрядження), а також при здій сненні будь-яких дій в інтере сах підприємства або організ ації, хоча б і без спеціальног о доручення;

б) по дорозі на роботу або з р оботи;

в) на території підприємств а, організації або в іншому мі сці роботи протягом робочого часу (включаючи і встановлен і перерви), протягом часу, необ хідного для приведення в пор ядок знарядь виробництва, од ягу тощо перед початком або п ісля закінчення роботи;

г) поблизу підприємства, орг анізації або іншого місця ро боти протягом робочого часу (включаючи і встановлені пер ерви), якщо перебування там не суперечило правилам внутріш нього трудового розпорядку;

д) при виконанні державних а бо громадських обов'язків;

е) при виконанні дій по ряту ванню людського життя, по охо роні державної, колективної та індивідуальної власності , а також по охороні правопоря дку;

стаття 37 - члени сім'ї, які маю ть право на пенсію в разі втр ати годувальника;

стаття 38 - члени сім'ї, які вва жаються утриманцями;

стаття 91 - виплата недоодерж аної пенсії у зв'язку із смерт ю пенсіонера і виплата допом оги на поховання;

стаття 92 - виплата пенсій гро мадянам, які виїхали за кордо н.

Пунктом 4 Порядку, зокрема, в становлено, що відшкодуванню підлягають суми, що виплачую ться відповідно до Законів У країни “Про пенсійне забезпе чення”, “Про загальнообов'яз кове державне соціальне стра хування від нещасного випадк у на виробництві та професій ного захворювання, які сприч инили втрату працездатності ” та інших нормативно-правов их актів, а саме:

- сума основного розміру пе нсії по інвалідності внаслід ок нещасного випадку на виро бництві або професійного зах ворювання та пенсії у зв'язку із втратою годувальника, яки й помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або п рофесійного захворювання;

- щомісячна цільова грошов а допомога на прожиття, якщо т ака надавалася пенсіонеру, я кий одержував вищезазначену пенсію;

- допомога на поховання сім' ї померлого або особі, яка зді йснила поховання особи, яка о тримувала вищезазначену пен сію;

- сума витрат Пенсійного фон ду з виплати і доставки вищез азначених пенсій.

Аналізуючи наведене, суд ап еляційної інстанції зауважу є, що зазначений перелік сум, я кі підлягають відшкодуванню є вичерпним.

При цьому, норми Закону Укра їни “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинил и втрату працездатності”, на які посилається апелянт - УПФ у Кельменецькому районі Чер нівецької області, як на обґр унтування своїх апеляційних вимог, не передбачають обов' язку відповідача проводити в ідшкодування щомісячної дер жавної адресної допомоги та сум доплат.

Як вже зазначалося, Порядок відшкодування шкоди визнача є механізм відшкодування на централізованому рівні Фонд ом соціального страхування в ід нещасних випадків на виро бництві та професійних захво рювань України Пенсійному фо нду України витрат.

У вказаному Порядку передб ачені наступні етапи, які пер едують фактичному відшкодув анню витрат:

- органи Пенсійного фонду щомісяця, до 10 числа місяця, на ступного за звітним, проводя ть з відділеннями виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних вип адків на виробництві та проф есійних захворювань України в районах та містах обласног о значення проводять звірку витрат за особовими справами потерпілих, складають акт щ омісячної звірки у якому виз начають загальну суму витрат , що підлягає відшкодуванню, т а до 15 числа місяця, наступног о за звітним, подають його від повідно головним управління м Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Сев астополі і управлінням викон авчої дирекції Фонду соціаль ного страхування від нещасни х випадків на виробництві та професійних захворювань Укр аїни в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві т а Севастополі (п. 5 Порядку);

- Головні управління Пенсій ного фонду та управління вик онавчої дирекції Фонду соціа льного страхування від нещас них випадків на підставі акт а щомісячної звірки узагальн юють і узгоджують довідку пр о відшкодування Фондом соціа льного страхування від нещас них випадків на виробництві та професійних захворювань У країни Пенсійному фонду Укра їни витрат та до 20 числа місяц я, наступного за звітним, пода ють її відповідно до Пенсійн ого фонду та Фонду соціально го страхування від нещасних випадків (п. 6 Порядку);

- Фонд соціального страхува ння від нещасних випадків на підставі довідки про відшко дування на централізованому рівні до 25 числа місяця, насту пного за звітним, перерахову є відповідні кошти Пенсійном у фонду (п. 7 Порядку).

Отже, всупереч твердженням апелянта зазначений Порядок передбачає здійснення відпо відних розрахунків на центра лізованому рівні, тобто між Ф ондом соціального страхуван ня від нещасних випадків та П енсійним фондом України.

Суд апеляційної інстанції наголошує, що сторони у даній справі позбавлені права на п роведення розрахунків на сво єму рівні, в т.ч. шляхом пред' явлення позову про вчинення певних дій чи стягнення кошт ів.

Відповідно до п. 4 ст. 17 КАС Укр аїни юрисдикція адміністрат ивних судів поширюється на с пори за зверненням суб'єкта в ладних повноважень у випадка х, встановлених законом.

Стаття 12 Закону України “Ос нови законодавства України п ро загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування” передбачає, що спори, які вини кають із правовідносин за за гальнообов'язковим державни м соціальним страхуванням, в ирішуються в судовому порядк у, якщо законом не встановлен о досудовий порядок їх розгл яду.

Стаття 24 Закону України “Пр о загальнообов'язкове держав не соціальне страхування від нещасного випадку на виробн ицтві та професійного захвор ювання, які спричинили втрат у працездатності”, встановлю є право звернення до відпові дного страховика з інших вид ів соціального страхування щ одо відшкодування понесених ним витрат.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 р. № 15-рп/2002 (с права про досудове врегулюва ння спорів) визначено, що ч. 2 ст . 124 Конституції України перед бачає право юридичної особи на захист судом своїх прав, вс тановлює юридичні гарантії ї х реалізації, надаючи можлив ість кожному захищати свої п рава будь-якими не заборонен ими законом засобами. Кожна о соба має право вільно обират и не заборонений законом зас іб захисту прав, у тому числі с удовий захист. Суб' єкти пра вовідносин, в тому числі юрид ичні особи, у разі виникнення спору можуть звертатись до с уду за його вирішенням. Юриди чні особи мають право на звер нення до суду для захисту сво їх прав безпосередньо на під ставі Конституції України. Д ержава має забезпечити захис т прав усіх суб' єктів право відносин, в тому числі у судов ому порядку. Право юридичної особи на звернення до суду за вирішенням спору не може бут и обмежене законом, іншими но рмативно-правовими актами.

Положення ч. 4 ст. 8 КАС Україн и забороняють відмову в розг ляді та вирішенні адміністра тивної справи з мотивів непо вноти, неясності, суперечлив ості чи відсутності законода вства, яке регулює спірні від носини.

Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 105 КАС У країни адміністративний поз ов може містити вимоги про зо бов'язання відповідача - суб'є кта владних повноважень прий няти рішення або вчинити пев ні дії.

Пунктом 2 ч. 2 ст. 162 КАС України передбачено, у разі задоволе ння адміністративного позов у суд може прийняти постанов у про зобов'язання відповіда ча вчинити певні дії.

Таким чином, скаржник (у дан ому випадку орган пенсійного фонду) може звертатись до суд у першої інстанції з вимогою про зобов' язання вчинити п евні дії.

Водночас суд апеляційної і нстанції наголошує, що згаду ваний Порядок не врегульовує спірних відносин між сторон ами, що виникли в даному випад ку, оскільки встановлене ним правило підписання актів що місячної звірки розрахунків має застосовуватися за відс утності спору.

Колегія суддів зауважує, що у випадку відсутності згоди на підписання актів з боку Фо нду соціального страхування від нещасних випадків на вир обництві та професійних захв орювань України та прийняття до заліку витрат на виплату п енсій, вимоги про відшкодува ння таких сум вирішується в с удовому порядку в судах адмі ністративної юстиції, шляхом пред' явлення позову про ст ягнення цих сум, а не шляхом пр ед' явлення вимог про зобов' язання включення в акти помі сячної звірки понесених витр ат.

Підсумовуючи наведене, кол егія суддів погоджується з в исновками суду першої інстан ції, що обраний апелянтом - УПФ у Кельменецькому районі Чер нівецької області у даній сп раві спосіб захисту (відновл ення) порушеного права є таки м, що не відповідає змісту пра в управління Пенсійного фонд у щодо відшкодування понесен их ним витрат.

Отже, наведені в апеляційні й скарзі доводи не викликают ь сумнівів щодо правильності висновків суду першої інста нції та застосування норм ма теріального і процесуальног о права.

Відповідно до ч.1 ст.200 КАС Укр аїни, суд апеляційної інстан ції залишає апеляційну скарг у без задоволення, а постанов у або ухвалу суду - без змін, я кщо визнає, що суд першої інст анції правильно встановив об ставини справи та ухвалив су дове рішення з додержанням н орм матеріального та процесу ального права.

Зважаючи на те, що суд першо ї інстанції правильно встано вив обставини справи та ухва лив судове рішення з додержа нням норм матеріального та п роцесуального права, апеляці йну скаргу належить залишити без задоволення, а постанову суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206 , 212, 254 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу упр авління Пенсійного фонду Укр аїни у Кельменецькому районі Чернівецької області залиши ти без задоволення, а постано ву Господарського суду Черні вецької області від 28.09.2011 року б ез змін.

Ухвала суду набирає законн ої сили з моменту проголошен ня та може бути оскаржена в к асаційному порядку згідно ст 212 КАС України.

Головуючий < Спи сок > Смілянець Е. С.

Судді < Спис ок > Сторчак В. Ю.

< Список > Сапальова Т.В.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2011
Оприлюднено20.01.2012
Номер документу20882626
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —6/240

Постанова від 05.05.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мурська Х.В.

Ухвала від 14.04.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мурська Х.В.

Ухвала від 29.07.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 04.11.2011

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 04.11.2011

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Постанова від 22.02.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 06.02.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 17.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 30.11.2011

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 26.12.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні