ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
21.11.11 р. Сп рава № 36/155
Господарський суд Донець кої області у складі судді: Гр иник М.М.
при секретарі судового зас ідання Захаровій В.Б.
розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу
за позовом Донецького міжр айонного природоохоронного прокурора в інтересах держа ви в особі Державної екологі чної інспекції в Донецькій о бласті, м.Донецьк, Селидівськ ої міської ради, м. Селидове.
до комунального підприємс тва «Компанія «Вода Донбасу» , м. Донецьк.
про відшкодування збитку, с причиненого внаслідок надно рмативного викиду забруднюю чих речовин в атмосферне пов ітря
Представники сторін:
Прокурор: Кравцов В.І. за пос відченням.
Від позивача: ОСОБА_1. за довіреністю №02-58 від 11.01.2011р.
Від відповідача: ОСОБА_2 - ОСОБА_3 за довіреністю №03-523 від 12.09.2011р.; ОСОБА_4 за дов іреністю №03-38 від 13.12.2010р.
Відповідно до ст. 77 Господар ського процесуального кодек су України,
в судовому засіданні оголо шувалась перерва
з 19.10.2011р. по 21.11.2011р.
Донецький міжрайонний при родоохоронний прокурор звер нувся до господарського суду Донецької області в інтерес ах держави в особі Державної екологічної інспекції в Дон ецькій області, м.Донецьк та С елидівської міської ради, м. С елидове з позовом до комунал ьного підприємства «Компані я «Вода Донбасу», м. Донецьк пр о відшкодування збитку, спри чиненого внаслідок наднорма тивного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітр я в розмірі 355389,34грн.
В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на проведення Донецькою міжрай онною природоохоронною прок уратурою із залученням фахів ців Державної екологічної ін спекції в Донецькій області перевірки щодо дотримання ви мог законодавства про охорон у атмосферного повітря на Се лидівському ВУВКГ КП „Компан ія „Вода Донбасу”, що є структ урним підрозділом КП „Компа нія „Вода Донбасу”, в ході яко ї встановлено, що підприємст во здійснює викиди забруднюю чих речовин в атмосферне пов ітря без дозволу спеціально уповноваженого органу викон авчої влади, що є порушенням с т. 11 Закону України «Про охоро ну атмосферного повітря».
Позивачем здійснено розра хунок розміру відшкодування збитків за період з 01.02.2009р. по 31.03. 2010р., який складає 355389,34грн.
Відповідач у відзиві на поз ов вимоги позивача не визнав , проте суттєвих заперечень с уду не представив, посилаючи сь лише на те, що позивач не до вів суду відсутність у відпо відача відповідного дозволу .
Відповідно до ст. 85 Господар ського процесуального кодек су України в судовому засіда нні, яке відбулось 21.11.2011р. оголо шено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані матері али справи, та заслухавши поя снення представників сторін , господарський суд Донецько ї області, -
ВСТАНОВИВ:
У період з 24.04.2010р. по 06.05.2010р. Донец ькою міжрайонною природоохо ронною прокуратурою із залуч енням фахівців Державної еко логічної інспекції в Донецьк ій області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охоро ни атмосферного повітря на С елидівському ВУВКГ КП „Компа нія „Вода Донбасу”, що є струк турним підрозділом КП „Комп анія „Вода Донбасу”,
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о, зокрема, що підприємство зд ійснювало викид забруднюючи х речовин в атмосферне повіт ря без дозволу спеціально уп овноваженого органу виконав чої влади, що є порушенням ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Осно вними організованими джерел ами забруднення атмосферног о повітря є 2 котельні: котельн ая виробничої бази (котел НІІ СТУ-5, ПГОУ не оснащена), та коте льная ООС (4 котли ПР-17 оснащена циклоном БЦ-2). Також джерелам и викидів є побутові пічки на дільницях, склади вугілля та золошлаків, електрозварювал ьний пост, склад ГСМ, автотран спорт.
З акту перевірки вбачаєтьс я, що термін дії попереднього дозволу закінчився у січні 200 8р. Вказаний акт перевірки міс тить перелік та кількість за бруднюючих речовин, які вики нуто структурним підрозділо м відповідача поза межами ді ї дозволу. Перелік шкідливих речовин та їх кількість підт верджена довідкою, наданою п ідприємством. Акт перевірки підписано керівником підпр иємства без зауважень, що сві дчать про фактичне визнання відповідачем обставин, викла дених в акті. На підставі акту перевірки складено припис п ро усунення встановлених пор ушень від 12.05.2010р. за №19, винесено постанову про накладення адм іністративного стягнення в ід 07.05.2010р. за № 32 та протокол про а дміністративне правопоруше ння за № 017477 від 30.04.2010р.
Державним інспектором з ох орони навколишнього природн ого середовища Донецької обл асті головним спеціалістом в ідділу ОМЕК по Торецькому ре гіону відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкод ування збитків, які заподіян і державі в результаті надно рмативних викидів забруднюю чих речовин в атмосферне пов ітря, затвердженої наказом М іністерства охорони навколи шнього природного середовищ а № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрова ний в Міністерстві юстиції У країни 21.01.2009 р. за № 48/16064, було розра ховано розмір відшкодування збитків, які заподіяні держа ві в результаті викидів забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря без дозволу Селиді вським ВУВКГ КП „Компанія „В ода Донбасу” за період з 01.02.2009 р оку по 31.03.2010 року, згідно якого с ума збитків становить 355389,34грн .
Господарський суд вважає в имоги позивача обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню з огляду на наступ не.
Відповідно до ст. 40 Закону Ук раїни “Про охорону навколишн ього природного середовища” використання природних ресу рсів громадянами, підприємст вами, установами та організа ціями здійснюється з додержа нням обов'язкових екологічни х вимог, зокрема, здійснення з аходів щодо запобігання псув анню, забрудненню, виснаженн ю природних ресурсів, негати вному впливу на стан навколи шнього природного середовищ а.
Статтею 51 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” обумовл ено, що підприємства, установ и й організації, діяльність я ких пов'язана з шкідливим впл ивом на навколишнє природне середовище, незалежно від ча су введення їх у дію повинні б ути обладнані спорудами, уст аткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів аб о їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забрудн юючих речовин та за характер истиками шкідливих факторів .
Згідно статті 10 Закону Укра їни “Про охорону атмосферног о повітря” підприємства, уст анови, організації та громад яни - суб'єкти підприємницько ї діяльності, що здійснюють в икиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяль ність яких пов'язана з впливо м фізичних та біологічних фа кторів на його стан, зобов'яза ні, зокрема, здійснювати орга нізаційно-господарські, техн ічні та інші заходи щодо забе зпечення виконання вимог, пе редбачених стандартами та но рмативами екологічної безпе ки у галузі охорони атмосфер ного повітря, дозволами на ви киди забруднюючих речовин то що; здійснювати контроль за о бсягом і складом забруднюючи х речовин, що викидаються в ат мосферне повітря, і рівнями ф ізичного впливу та вести їх п остійний облік.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосф ерного повітря” для забезпеч ення екологічної безпеки, ст ворення сприятливого середо вища життєдіяльності, запобі гання шкідливому впливу атмо сферного повітря на здоров' я людей та навколишнє природ не середовище здійснюється р егулювання найбільш поширен их і небезпечних забруднюючи х речовин, перелік яких встан овлених Кабінетом Міністрів України.
Викиди забруднюючих речов ин в атмосферне повітря стац іонарними джерелами можуть з дійснюватися після отриманн я дозволу, який видається тер иторіальним органом спеціа льно уповноваженого централ ьного органу виконавчої влад и з питань екології та природ них ресурсів за погодженням із територіальним органом сп еціально уповноваженого цен трального органу виконавчої влади з питань охорони здоро в'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітр я”).
Таким чином, відповідачем п орушені вимоги ст.ст. 10, 11 Закон у України “Про охорону атмос ферного повітря”, що підтвер джується матеріалами справи , зокрема, актом планової пере вірки дотримання вимог приро доохоронного законодавства , який підписано керівником п ідприємства без зауважень.
У відповідності до вимог ст . 33 Закону України “Про атмосф ерне повітря” особи, винні у п еревищенні обсягів викидів з абруднюючих речовин, встанов лених у дозволах на викиди за бруднюючих речовин в атмосфе рне повітря несуть відповіда льність згідно з законом.
Згідно ст. 34 Закону України “ Про атмосферне повітря” шкод а, завдана порушенням законо давства про охорону атмосфер ного повітря, підлягає відшк одуванню у порядку та розмір ах, встановлених законом.
Статтею 68 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” передба чена відповідальність за пор ушення законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища і в тому числі з обов' язання підприємств ві дшкодовувати шкоду, заподіян у ними внаслідок таких поруш ень.
Відповідно до статті 69 Зако ну України “Про охорону навк олишнього природного середо вища” шкода, заподіяна внасл ідок порушення природоохоро нного законодавства, підляга є компенсації, як правило, в по вному обсязі без застосуванн я норм зниження розміру стяг нення та незалежно від сплат и збору за забруднення навко лишнього природного середов ища та погіршення якості при родних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавст ва, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у в становленому порядку такс і методик обрахування розмірі в шкоди, що діють на час здійсн ення порушення або, у разі нем ожливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Як зазначалось, у зв' язку з порушенням норм природоохор онного законодавства та з ур ахуванням норм Методики розр ахунку розмірів відшкодуван ня збитків, які заподіяні дер жаві в результаті наднормати вних викидів забруднюючих ре човин в атмосферне повітря, з атвердженої наказом Міністе рства охорони навколишнього природного середовища №639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Мі ністерстві юстиції України 2 1.01.2009 р. за №48/16064, було розраховано розмір відшкодування збиткі в, які заподіяні державі внас лідок викиду забруднюючих ре човин в атмосферне повітря б ез дозволу Селидівським ВУВК Г КП „Компанія „Вода Донбасу ” за період з 01.02.2009 року по 31.03.2010 ро ку, згідно якого сума збитків становить 355389,34грн.
Відповідно до п. 2.1.2. Методики викиди забруднюючих речовин , на які відсутній дозвіл на ви киди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціона рними джерелами, вважаються наднормативними.
Відповідно до п. 3.6 Методики р озрахунок маси наднормативн ого викиду забруднюючої речо вини в атмосферне повітря ві д джерела викиду, який здійсн юється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмо сферне повітря стаціонарним и джерелами, здійснюється за параметрами джерела викиду (джерела утворення), зафіксов аними у відповідній документ ації суб'єкта господарювання (дані державних статистични х спостережень з охорони атм осферного повітря за формою N 2-ТП (повітря).
Факт викиду забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря підтверджується матеріалам и справи.
Сума збитків в розмірі 355389,34гр н. не сплачена відповідачем н а день подання позову і заявл ена позивачем до стягнення. В казану суму позивач просить стягнути на користь Селидівс ької міської ради в сумі 355389,34гр н. та перерахувати на рахунок спеціального фонду місцевог о бюджету Селидівської міськ ої ради.
В ст. 47 Закону України “Про ох орону навколишнього природн ого середовища” зазначаєтьс я про утворення місцевих фон дів охорони довкілля у склад і відповідного місцевого бюд жету за місцем заподіяння ек ологічної шкоди за рахунок з борів за забруднення, частин и грошових стягнень за поруш ення норм і правил охорони до вкілля та шкоду, заподіяну по рушенням законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища.
З урахуванням викладеного , позовні вимоги є такими, що п ідлягають задоволенню.
Прокурор у встановленому з аконом порядку звільнений ві д оплати судових витрат. Позо вна заява була подана ним до в ступу в законну силу Закону У країни «Про судовий збір», то му суд при вирішенні питання про розподіл судових витрат керується Господарським про цесуальним кодексом України в редакції, яка діяла до 01.11.2011 р.
Згідно ст. 49 ГПК України держ авне мито, від сплати якого по зивач у встановленому порядк у звільнений, стягується з ві дповідача в доход бюджету пр опорційно розміру задоволен их вимог, якщо відповідач не з вільнений від сплати державн ого мита. З матеріалів справи вбачається, що відповідач не звільнений від сплати держа вного мита, тому у зв”язку із з адоволенням позову в повному обсязі судові витрати покла даються на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 40, 51, 68, 69 Закону У країни “Про охорону навколиш нього природного середовища ”, ст.ст. 10, 11, 33, 34 Закону України “П ро охорону атмосферного пові тря”, ст.ст. 1, 2, 22, 26, 32, 33, 49, 82-85 Господар ського процесуального кодек су України суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Донецького міжрайон ного природоохоронного прок урора в інтересах держави в о собі Державної екологічної і нспекції в Донецькій області , м.Донецька та Селидівської м іської ради, м. Селидове до ком унального підприємства «Ком панія «Вода Донбасу», м.Донец ьк про відшкодування збитків , спричинених внаслідок надн ормативного викиду забрудню ючих речовин в атмосферне по вітря в розмірі 355389,34грн. - задо вольнити.
Стягнути з комунального пі дприємства «Компанія «Вода Д онбасу» (83001 м.Донецьк, вул. Арте ма, 85) на користь спеціального фонду місцевого бюджету Сел идівської міської ради (85400, Дон ецька область, м.Селидове, вул . К.Маркса, 8; п/р №33111331700070 в УДК в м.Се лидове, МФО 834016, ЄДРПОУ отримув ача 34686427, КБК 24062100) збитки, заподія ні державі, в сумі 355389,34грн.
Стягнути з комунального пі дприємства «Компанія «Вода Д онбасу» (83001 м.Донецьк, вул. Арте ма, 85) на користь Державного бю джету (ЄДРПОУ 34687001, отримувач УД К у Київському районі м. Донец ька, р/р 31111095700006 у ГУ ДКУ Донецької області, код банку 834016) державн е мито в сумі 3553,89 грн., витрати н а інформаційно-технічне забе зпечення судового процесу в сумі 236,00 грн.
Рішення господарського су ду може бути оскаржене до Дон ецького апеляційного господ арського суду протягом десят и днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лиш е вступну та резолютивну час тину рішення, зазначений стр ок обчислюється з дня підпис ання рішення, оформленого ві дповідно до статті 84 цього Код ексу.
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.
Видати накази після набран ня рішенням законної сили.
Суддя М.М.Гриник
Повний текст рішення склад ено та підписано 28.11.2011р.
Суддя Гриник М.М.
< Список > < Дов ідник >
< Список > < Довід ник >
< Текст >
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2011 |
Оприлюднено | 07.02.2012 |
Номер документу | 21202771 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Гриник М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні