ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
30.01.12 р. Сп рава № 23/147
Позивач: Публічне акціоне рне товариство “Маріупольсь кий металургійний комбінат і м. Ілліча”, м. Маріуполь
до відповідача: Державного підприємства “Донецька залі зниця”, м. Донецьк
3-я особа, що не заявляє самос тійних вимог на предмет спор у, на стороні позивача: Відкри те акціонерне товариство „Ов руцький гірничо-збагачуваль ний комбінат “Кварцит”, смт. П ершотравневе
про стягнення 15 654,00грн.
Суддя Матюхін В.І.
Представники:
позивача: Шевелев В.Г. - юр., ОСОБА_1 - прийомоздаваль ник за дов.
відповідача: Ляшко Д.В. - юр .
3-ї особи: не з' яв.
Публічним акціонерним то вариством “Маріупольський м еталургійний комбінат імені Ілліча” до Державного підпр иємства “Донецька залізниця ” пред' явлено позов про стя гнення збитків, які виникли у зв' язку з несхоронним пере везенням вантажу (кварцит СК М-97), відправленого позивачу В ідкритим акціонерним товари ством „Овруцький гірничо-зба гачувальний комбінат “Кварц ит” 27.05.11р. за залізничною накла дною на групу вагонів № 33189234 у на піввагонах №№65291940, 67900837, 65768517, 66663949, 65303489 у сумі 15 654,00грн.
В обґрунтування позову по зивач посилається на те, що п ісля прибуття вагонів на ста нцію призначення перевіркою маси вантажу була встановле на нестача, яка підтверджена комерційними актами від 02.06.11 р. БН 699476/119, БН 699477/120, БН 699478/121, БН 699479/122, БН 6 99480/123. На думку позивача вина пер евізника полягає у тому, що ві н не забезпечив схоронність вантажу під час його перевез ення.
Залізниця, не заперечуючи ф акту нестачі, позов не визнал а з посилання на те, що:
- вантаж у спірні вагони зав антажено засобами вантажові дправника без участі залізни ці;
- відповідно до ст.31 Статуту з алізниць України придатніст ь рухомого складу для переве зення вантажу в комерційному відношенні визначається від правником, якщо завантаження здійснюється його засобами;
- на порушення ст.31 Статуту за лізниць України і п.п.5, 6 Правил перевезення вантажів у ваго нах відкритого типу вантажов ідправником перед завантаже нням спірних вагонів не було вжито заходів щодо ущільнен ня конструктивних зазорів до 10 мм, що призвело до втрати ван тажу.
ВАТ “Овруцький ГЗК “Кварц ит” вважає, що відповідальні сть за втрату вантажу має бут и покладена на перевізника з огльяду на таке:
- залізницею вантаж у вказан их вагонах був прийнятий до п еревезення без будь яких зау важень;
- при подальшому слідуванні вагонів на вузловій станції Коростень, залізницею ванта ж був перевірений шляхом огл яду вагонів та переважування м вантажу, зауважень по кільк ості маси вантажу на час пере вірки не виявлено.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін і 3-ї особи у відкритому судовому засідан ні, господарський суд встано вив:
27.05.11р. Відкритим акціонерним товариством “Овруцький гірн ичо-збагачувальний комбінат “Кварцит” (вантажовідправн ик) на адресу Публічного акці онерного товариства “Маріуп ольський металургійний комб інат ім. Ілліча” (вантажоодер жувач) у напіввагонах №№65291940, 679008 37, 65768517, 66663949, 65303489 за залізничною накл адною на групу вагонів № 33189234 зі станції Товкачівський Півде нно-західної залізниці на ст анцію Маріуполь-Сортувальни й Донецької залізниці відва нтажило кварцит СКМ-97. За накл адною вага нетто у вагонах:
- № 65291940 - 68 000 кг (брутто - не зазначено, тара - 23 800 кг);
- № 67900837 - 70 000 кг (брутто - не зазначено, тара - 22 400 кг);
- № 65768517 - 68 000 кг (брутто - не зазначено, тара - 22 700 кг);
- № 66663949 - 68 000 кг (брутто - не зазначено, тара - 22 200 кг);
- № 65303489 - 68 000 кг (брутто - не зазначено, тара - 24 000 кг).
Позивач є покупцем кварцит у за договором №1361, укладеним 29 .03.10р. з Відкритим акціонерним т овариством “Овруцький гірни чо-збагачувальний комбінат “ Кварцит”. Згідно рахунку- фа ктури № РН-0000574 від 30.05.2011р. ціна 1т су міші кварцитової мало зернис тої СКМ-97 - 125,00грн. без ПДВ.
На станцію Маріуполь-Сорту вальний (станція призначення ) вагони прибули 02.06.11р., у тому чи слі №№65291940, 67900837, 66663949, 65303489 разом з коме рційним актом № 059461/16 від 31.05.2011р. ст . Основа Південної залізниці (суду наданий не був), де були с кладені акти загальної форми від 02.06.11р. №№ 1-088, 1-089, 1-090, 1-091, 1-092 та акти п ро технічний стан вагонів №№ 29, 30, 31, 32, 33 від 02.06.2011р. Підстава склад ання актів загальної форми: п ід час огляду виявлені ворон коподібні заглиблення.
На цій же станції було здійс нене переважування вагонів, за результатами якого були с кладені комерційні акти від 02.06.2011р. БН 699476/119, БН 699477/120, БН 699478/121, БН 699479/122, БН 699480/123, згідно з якими:
БН 699476/119 від 02.06.2011р. (вагон № 65291940):
· вагон в технічному в ідношенні справний;
· навантаження в ваго ні нижче рівня бортів на 600мм;
· по середині над 2-3 люк ами є воронкоподібне заглибл ення розміром: 200см х 200см до під логи вагону;
· з лівої сторони над 4- 5 люками воронкоподібне загл иблення розміром: 150см х 150см до підлоги вагону;
· над 6-7 люками воронко подібне заглиблення розміро м: 200см х 250см до підлоги вагону;
· є витікання вантажу , яке усунули за допомогою ган чір'я;
· є конструктивні заз ори до 10мм, які не усунуті вант ажовідправником;
· люки і двері справні і зачинені;
· зважування вагону п роводилося на 150 тонних електр онних терезах ст. Сартана 2 ком бінату ім. Ілліча з повною зуп инкою вагону;
· вага нетто зважуван ня вантажу 26 200 кг (брутто 50 000 кг, т ари з брусу 23 800 кг), нестача вант ажу складає 41 800 кг проти даних залізничної накладної;
БН 699477/120 від 02.06.2011р. (вагон № 67900837):
· вагон в технічному в ідношенні справний;
· навантаження в ваго ні нижче рівня бортів на 600мм;
· по середині над 5-6 люк ами є воронкоподібне заглибл ення розміром: 100см х 50см до під логи вагону;
· між 6-7 люками воронко подібне заглиблення розміро м: 300см х 150см до підлоги вагону;
· над 1 люком воронкопо дібне заглиблення розміром: 150см х 200см до підлоги вагону;
· над 7 люком воронкопо дібне заглиблення розміром: 200см х 200см до підлоги вагону;
· є витікання вантажу , яке усунули за допомогою ган чір'я;
· є конструктивні заз ори над 1, 5, 6, 7 люками до 10мм, які н е усунуті вантажовідправник ом;
· люки і двері справні і зачинені;
· зважування вагону п роводилося на 150 тонних електр онних терезах ст. Сартана 2 ком бінату ім.. Ілліча з повною зуп инкою вагону;
· вага нетто зважуван ня вантажу 55 800 кг (брутто 78 200 кг, т ари з брусу 22 400 кг), нестача вант ажу складає 14 200 кг проти даних залізничної накладної;
БН 699478/121 від 02.06.2011р. (вагон № 65768517):
· вагон в технічному в ідношенні справний;
· навантаження в ваго ні нижче рівня бортів на 500мм;
· поверхня вантажу не маркована;
· над 1-2 люками є воронк оподібне заглиблення розмір ом: 100см х 200см до підлоги вагону , над 6-7 люками воронкоподібне заглиблення розміром: 150см х 150 см х до підлоги вагону;
· є витікання вантажу , яке усунули за допомогою ган чір'я;
· є конструктивні заз ори до 10мм, які не усунуті вант ажовідправником;
· люки і двері справні і зачинені;
· зважування вагону п роводилося на 150 тонних електр онних терезах ст. Сартана 2 ком бінату ім. Ілліча з повною зуп инкою вагону;
· вага нетто зважуван ня вантажу 60 700 кг (брутто 88 400 кг, т ари з брусу 22 700 кг), нестача вант ажу складає 7 300 кг проти даних з алізничної накладної;
БН 699479/122 від 02.06.2011р. (вагон № 66663949):
· вагон в технічному в ідношенні справний;
· навантаження в ваго ні нижче рівня бортів на 500мм;
· є воронкоподібні за глиблення - по середині вагон у над 2-3 люками розміром: 250см х 20 0см до підлоги вагону, над 3-4 люк ами розміром: 100см х 150см х до під логи вагону, над 4-5 люками розм іром: 250см х 250см до підлоги ваго ну, над 6-7 люками: 300см х 100см до під логи вагону, з правої сторони над 6-7 люками: 200см х 100см до підло ги вагону;
· є витікання вантажу , яке усунули за допомогою ган чір'я;
· є конструктивні заз ори над 2-7 люками до 10мм, які не у сунуті вантажовідправником ;
· люки і двері справні і зачинені;
· зважування вагону п роводилося на 150 тонних електр онних терезах ст. Сартана 2 ком бінату ім.. Ілліча з повною зуп инкою вагону;
· вага нетто зважуван ня вантажу 41 600 кг (брутто 63 800 кг, т ари з брусу 22 200 кг), нестача вант ажу складає 26 400 кг проти даних залізничної накладної;
БН 699480/123 від 02.06.2011р. (вагон № 65303489):
· вагон в технічному в ідношенні справний;
· навантаження в ваго ні нижче рівня бортів на 500мм;
· є воронкоподібні за глиблення - над 1-2 люками розмі ром: 250см х 200см до підлоги вагон у, над 5-6 люками розміром: 200см х 2 30см х до підлоги вагону, над 6-7 л юками розміром: 300см х 250см х до п ідлоги вагону, з правої сторо ни над 2-3 люками розміром: 200см х 100см до підлоги вагону, з лівої сторони розміром: 100см х 50см до підлоги вагону;
· є витікання вантажу , яке усунули за допомогою ган чір'я;
· є конструктивні заз ори над 1, 2, 5, 6, 7 люками до 10мм, які н е усунуті вантажовідправник ом;
· люки і двері справні і зачинені;
· зважування вагону п роводилося на 150 тонних електр онних терезах ст. Сартана 2 ком бінату ім.. Ілліча з повною зуп инкою вагону;
· вага нетто зважуван ня вантажу 46 500 кг (брутто 70 500 кг, т ари з брусу 24 000 кг), нестача вант ажу складає 21 500 кг проти даних залізничної накладної.
Комерційні акти підписані належними особами, зокрема з аступником начальника станц ії, двома прийомоздавальника ми, один з яких старший, з боку одержувача - прийомоздавал ьником комбінату ім. Ілліча.
За таких обставин і зважаюч и на те, що:
Відповідно до ст.909 Цивільно го Кодексу України (ЦК) за дого вором перевезення перевізни к зобов' язаний доставити до вірений йому відправником ва нтаж в пункт призначення і ви дати його управомоченій на о тримання вантажу особі.
Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестач у, псування або пошкодження п рийнятого до перевезення ван тажу у розмірі фактично запо діяної шкоди, якщо не доведе, щ о це сталося не з його вини.
Статтею 920 ЦК обумовлено: у ра зі порушення зобов' язань, щ о випливають із договору пер евезення, сторони несуть від повідальність, встановлену з а домовленістю сторін, якщо і нше не встановлено цим Кодек сом, іншими законами, транспо ртними кодексами (статутами) .
Відповідно до ст. 12 Закону Ук раїни “Про залізничний транс порт” залізниці повинні забе зпечувати збереження вантаж ів на шляху слідування та на з алізничних станціях.
Ст.23 Закону “Про залізнични й транспорт” передбачено, що перевізники несуть відпові дальність за зберігання ва нтажу з моменту його прийнят тя і до видачі одержувачу в м ежах, визначених Статутом за лізниць України. Частиною 2 ці єї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, неста чу, псування, пошкодження) пр ийнятого до перевезень ванта жу перевізники несуть відпов ідальність у розмірі фактичн о заподіяної шкоди, якщо не до ведуть, що втрата, нестача, псу вання, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що заліз ниця несе відповідальність з а збереження вантажу з часу й ого прийняття до перевезення і до моменту видачі одержува чу.
Згідно з ст.113 Статуту заліз ниць України за незбереженн я прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть від повідальність у розмірі факт ично заподіяної шкоди, якщо н е доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не з алежних від перевізника при чин.
Згідно ст.26 Закону України “ Про залізничний транспорт” о бставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізни ків вантажу засвідчуються ак тами; порядок і терміни склад ення актів визначаються Стат утом залізниць України.
Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці п ретензій та позовів у разі н едостачі, псування або пошко дження вантажу має одержувач - за умови пред'явлення накл адної, комерційного акта і до кумента, що засвідчує кількі сть і вартість відправленого вантажу.
Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обст авини, що можуть бути підстав ою для матеріальної відпові дальності залізниці під час залізничного перевезення, за свідчуються комерційними ак тами або актами загальної фо рми, які складають станції за лізниць; для засвідчення мас и і кількості вантажу з даним и, зазначеними у транспортни х документах, складається ко мерційний акт.
Факт нестачі за спірним пер евезенням матеріалами справ и підтверджений, зокрема ком ерційними актами.
Залізниця не довела, що нест ача виникла з незалежних від перевізника причин.
Відповідно до ч.2 ст.114 Статут у залізниць України недоста ча маси вантажу, за яку відшко довуються збитки, в усіх випа дках обчислюється з урахуван ням граничного розходження в изначення маси вантажу і п риродної втрати вантажу пі д час перевезення.
Сума недостачi з урахування м норми недостачi (сума норми п риродної втрати маси вантажу i граничного розходження виз начення маси нетто) складає 15 910,50 грн. із розрахунку: 106,07 т (нест ача вантажу з урахуванням но рми недостачі 1,5 %) х 150,00грн. (варті сть 1т суміші кварцитової мал о зернистої , зданої до переве зення з ПДВ).
Позивачем заявлена менша с ума, а саме - 15 654,00грн.
Господарський суд вважає, щ о позов обґрунтований і підл ягає задоволенню у повному о бсязі.
При прийнятті рішення судо м врахована та обставина, що н а залізниці лежить обов'язок подавати під завантаження с правні, у технічному відноше нні, вагони (ст.31 Статуту заліз ниць України) і тому якщо вон а подала під завантаження не справні вагони, повинна відп овідати за нестачу, яка виник ла внаслідок цього. Якщо прип устити, що відправник здійсн ив завантаження у несправні вагони, то постає правомірне питання: чому несправність в агонів і витікання вантажу н е було виявлено на станції ві дправлення? На ці запитання з алізниця суду пояснень не да ла.
Згідно пп. 2.1 Правил комерцій ного огляду поїздів та вагон ів усі вагони, які прибувають і відправляються із станції , де розташований пункт комер ційного огляду (ПКО) оглядают ься з метою виявлення та усун ення несправностей, що загро жують збереженню вантажів. У зв' язку з цим є правомірним припущення, що якщо б відправ ник завантажив несправні ваг они, то на станції відправлен ня це було б виявлено.
Судові витрати покладають ся на сторони пропорційно ро зміру задоволених вимог.
На підставі викладеного, ст .ст.909, 920, 924 п.2 Цивільного Кодексу України, ст.ст.307, 314 Господарсь кого кодексу України, ст.ст.23, 26 Закону України “Про залізни чний транспорт”, ст.113, ч.2 ст.114, ст .ст.115, 129 Статуту залізниць Укра їни, п.27 Правил видачі вантажі в і керуючись ст.ст. 49, 82-84, 85 Госпо дарського процесуального Ко дексу України, господарськи й суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити.
Стягнути з Державного підп риємства “Донецька залізниц я” (83062, м. Донецьк, вул. Артема, 68, п /р 2600101511508 в Укрексімбанку м. Доне цька, МФО 334817, код ЄДРПОУ 01074957) на к ористь Публічного акціонерн ого товариства “Маріупольсь кий металургійний комбінат і м. Ілліча (87504, м. Маріуполь, вул.. Ш евченко, 1, п/р №26002962487612 в ПАТ “ПУМБ ” м. Донецьк, МФО 334851, код ЄДРПОУ банку 14282829, код ЄДРПОУ позивача 00191129) 15 654,00грн. основного боргу (ва ртість нестачі), 156,54 грн. - відшко дування витрат по оплаті де ржавного мита, 236,00 грн. - відшкод ування витрат на інформаційн о-технічне забезпечення судо вого процесу.
Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його прий няття, а у разі подання апеля ційної скарги - після розгляд у справи апеляційною інстанц ією, якщо його не скасовано.
Апеляційна скарга подаєть ся через місцевий господарсь кий суд, який розглянув справ у, протягом 10 днів з дня прийня ття рішення місцевим господа рським судом.
Суддя Матюхін В.І.
< Список > < Дов ідник >
< Список > < Довід ник >
Повний текст рішення скла дено 30.01.2012р.
Надруковано примірників:
1 - до справи;
1 - позивачу;
1 - відповідачу,
1 - 3-й особі.
Вик
Тел.381-91-18
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2012 |
Оприлюднено | 07.02.2012 |
Номер документу | 21205969 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Матюхін В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні