Постанова
від 30.01.2012 по справі 23/144
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний го сподарський суд

30.01.2012

Постанова

Іменем України

25.01.2012 р. справа №23/14 4

Донецький апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:

Головуючого: Бойченка К.І.

Суддів: Черноти Л.Ф., Шевково ї Т.А.

Розглянувши апеляційну ск аргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Моспінськ е вуглепереробне підприємст во" м.Моспіно

на рішення господарського суду Донецької області від 13. 12.2011р. по справі № 23/144

( суддя - Забарющий М.І.)

за позовом Державного підп риємства "Придніпровська зал ізниця" м.Дніпропетровськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Моспінське вуглепереробне підприємство" м.Моспіно

про стягнення 42920грн.

За участю представників ст орін:

від позивача - ОСОБА_1.-д овіреність №57 від 01.01.2012р.

від відповідача - ОСОБА _2-довіреність №3 від 04.01.2012р.

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство " Придніпровська залізниця" м. Дніпропетровськ звернулось до господарського суду Доне цької області з позовом про с тягнення з Товариства з обме женою відповідальністю "Мосп інське вуглепереробне підпр иємство" м.Моспіно 42920грн.

Рішенням господарського с уду Донецької області від 13.12.20 11р. по справі № 23/144 стягнуто з то вариства з обмеженою відпові дальністю "Моспінське вуглеп ереробне підприємство" м.Мос піно на користь державного п ідприємства "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровсь к 42920грн. штрафу, 429,20грн. витрат на сплату держмита та 236грн. витр ат на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су.

Дане рішення мотивовано н аступним:

- накладною №50480284 від 05.04.2011р., ком ерційним актами АА №038671/143/6, АА №03 8672/144/7 від 07.04.2011р.;

-положеннями п.6, п.7 Правил ск ладання актів, ст.24, ст.118, ст.122, ст .129 Статуту залізниць України, ч.2 ст.19 Конституції України.

-обгрунтованістю позовн их вимог.

Не погоджуючись з рішенн ям господарського суду Донец ької області від 13.12.2011р. у справ і № 23/144 відповідач подав до Дон ецького апеляційного господ арського суду апеляційну ска ргу, в якій просить скасувати згадане рішення.

В обґрунтування апеляційн ої скарги відповідач вказує на наступне:

- рішення прийнято з порушен ням норм матеріального та пр оцесуального права;

- штраф, вказаний позивачем, надто перевищує розмір реал ьних витрат позивача на відв антаження надмірної маси ван тажу в окремий вагон №66749755 та ві дправлення такого вагону на адресу одержувача вантажу.

Частиною 2 ст.101 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни передбачено, що апеляц ійний господарський суд не з вґязаний доводами апеляційн ої скарги і перевіряє законн ість і обґрунтованість рішен ня місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали сп рави, перевіривши юридичну о цінку обставин справи та пов ноту їх встановлення, дослід ивши правильність застосува ння судом норм матеріального та процесуального права, суд ова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підл ягає задоволенню з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалі в справи 05.04.2011р. зі станції Мосп ине Донецької залізниці на с танцію призначення Айвазовс ька Придніпровської залізни ці Товариство з обмеженою ві дповідальністю "Моспінське в углепереробне підприємство " відправило вантаж-шлам вугі льний, по груповій накладній (на 2 вагони) №50480284.

07.04.2011р. на попутній станції Ча плине Придніпровської заліз ниці на підставі ст.24 Статуту залізниць України здійснена перевірка маси вантажу у ваг онах шляхом контрольного зва жування на 150-ти тонних вагах с танції.

При контрольному переважу ванні групи вагонів за вказа ною накладною були виявлені факти невідповідності маси в антажу даним, внесеним у накл адну:

- у вагоні № 67706002 вага брутто - 96 400 кг, нетто - 72800 кг, тара - 23600 кг, що н а 3 800 кг більше, ніж зазначено у накладній. За даним фактом за лізницею складені акт загаль ної форми №1575 від 07.04.2011р. та комер ційний акт АА №038671/143/6 від 07.04.2011р.;

- у вагоні №67349506 вага брутто - 94 200 кг, нетто - 72 900 кг, тара - 21 300 кг, що на 3 900 кг більше, ніж зазначено у накладній. За даним фактом з алізницею складені акт загал ьної форми №1576 від 07.04.2011р. та коме рційний акт АА №038672/144/7 від 07.04.2011р.

- у 2-х вагонах витікання (прос ипання) вантажу не було, двері і люки закриті.

Справність ваг підтверджу ється витягом з технічного п аспорту ваг (а.с.45-46).

У комерційному акті АА №038671/143 /6 від 07.04.2011р., у розділі Д зазначе но: вагон поданий на контроль не перевантаження. При перев антаженні на справних 150-ти то нних вагонних вагах станції Чаплине (повірка 03.12.2010р.) виявил ось: брутто 96400 кг, тара з докуме нта 23600 кг, нетто 72800 кг, що більше документа 3800кг. Навантаження у вагоні рівномірне, нижче бо ртів 40-50см, без скосів та поглиб лень. Вантаж не маркірований . Двері люка закриті, течі вант ажу не має. Перевантаження пр оводили уповноважені особи.

У комерційному акті АА №038672/144 /7 від 07.04.2011р., у розділі Д зазначе но: вагон поданий на контроль не перевантаження. При перев антаженні на справних 150-ти то нних вагонних вагах станції Чаплине (повірка 03.12.2010р.) виявил ось: брутто 94200 кг, тара з докуме нта 21300 кг, нетто 72900 кг, що більше документа 3900кг. Навантаження у вагоні рівномірне, нижче бо ртів 20-30см, без скосів та поглиб лень. Вантаж не маркірований . Двері люка закриті, течі вант ажу не має. Перевантаження пр оводили уповноважені особи.

Після відвантаження надли шків вантажу, вагони №67706002, №67349506, №63643795 були відправлено за приз наченням, у них попередньо бу ло проведено розрівняння ван тажу та нанесення маркування вапном. Надлишки вантажу, зав антажені у вагон №66749755, також бу ли відправлені за призначенн ям по окремій накладній №47282116.

12.04.2011р. на станції призначенн я- Айвазовська, здійснена ком ісійна перевірка маси вантаж у. За результатами перевірки станцією Айвазовська вантаж виданий одержувачеві у кіль кості:

-вагон №67706002: вага нетто - 69000 кг , (брутто-92600кг, тара вагону -23600кг) ;

-вагон №67349506: вага нетто- 69000 кг, (б рутто-90300 кг, тара вагону-21300кг), пр о що зроблені відмітки у відп овідних графах комерційних а ктів АА №038671/143/6 від 07.04.2011р., АА №038672/144/7 в ід 07.04.2011р.

12.04.2011р. на станцію Айвазовськ а прибув вагон №66749755 за накладн ою №47282116 з надлишком вантажу, в ивантаженого станцією Чапли не з вагонів №67706002, №67349506, при пере вірці встановлено: вага нетт о-7700кг, (брутто-30200кг, тара вагону 22500кг).

Відповідно до ст.908 Цивільно го кодексу України, перевезе ння вантажу здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови визначають ся цим Кодексом, іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них.

Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність ст орін щодо цих перевезень вст ановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Коде ксом, іншими законами, трансп ортними кодексами (статутами ), іншими нормативно-правовим и актами та правилами, що вида ються відповідно до них.

Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного к одексу України, укладення до говору перевезення вантажу п ідтверджується складанням т ранспортної накладної.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Ста туту залізниць України (далі -Статут залізниць) накладна-ц е основний перевізний докуме нт встановленої форми, оформ лений відповідно до цього Ст атуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниц і відправником разом з ванта жем. Накладна є обовґязковою двосторонньою письмовою фор мою угоди на перевезення ван тажу, яка укладається між від правником та залізницею на к ористь третьої особи-одержув ача і супроводжує вантаж до м ісця призначення.

Згідно зі ст.24 Статуту заліз ниць вантажовідправник несе відповідальність за всі нас лідки невірності, неточності або неповноту відомостей, за значених ним у накладній.

Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних докум ентів", затверджених Наказом Міністерства транспорту Укр аїни 21.11.2000р. за № 644 та зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під ч ас перевезення вантажу або н а станції його призначення б уде виявлено неправильне заз начення у накладній відомос тей про адресу одержувача, йо го код, назву вантажу, його кіл ькість, то з відправника стяг ується штраф згідно зі ст.122 Ст атуту залізниць. Факт неправ ильного зазначення відправн иком указаних відомостей зас відчується актом загальної ф орми, якщо за цим фактом не скл адався комерційний акт.

Згідно п.10 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни № 334 від 28.05.2002р., зареєстрова них у Міністерстві юстиції У країни 08.07.2002р. за № 567/6855, комерційн ий акт підписує начальник ст анції (його заступник), началь ник вантажного району (завід увач вантажного двору, склад у, контейнерного відділу, кон тейнерного майданчику, сорту вальної платформи, старший п рийомоздавальник) і прийомоз давальник станції, а також од ержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки в антажу і підписання акта мож уть бути залучені також інші працівники залізниці.

Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць України за неправил ьно зазначену в накладній ма су вантажу з відправника стя гується штраф в розмірі згід но із ст.118 Статуту залізниць (5- кратна провізна плата за всю відстань перевезення).У дано му випадку провізна плата - 8584,00 грн., сума штрафних санкцій - 8584 х 5= 42920 грн.

Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здава ння вантажів для перевезення відправник повинен зазначит и їх масу у накладній - основ ному перевізному документі, який підтверджує укладення д оговору перевезення вантажу .

Відповідно до ст.24 Статуту з алізниць, залізниця має прав о перевірити правильність ві домостей про вантаж, зазначе ний відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станці ї призначення.

Згідно п. 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зар еєстрованих в Міністерстві ю стиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, ва нтажі, завантажені відправни ком у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо ), а у даному випадку вагон є на піввагоном та приймається з алізницею до перевезення шля хом візуального огляду вагон ів, вантажу, їх маркування (у т .ч. захисного) та кріплення у в агонах без перевірки маси та кількості вантажу.

Частиною першою ст. 26 Закону "Про залізничний транспорт" п ередбачено, що обставини, які можуть служити підставою дл я майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, бага жу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.

За змістом ст. 129 Статуту залі зниць обставини, що можуть бу ти підставою для матеріально ї відповідальності залізниц і, вантажовідправника, ванта жоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезенн я, засвідчуються комерційним и актами або актами загально ї форми, які складають станці ї залізниць.

Комерційний акт складаєть ся, зокрема, для засвідчення о бставин невідповідності най менування, маси і кількості м ісць вантажу, багажу чи ванта жобагажу натурою з даними, за значеними у транспортних док ументах.

Залізниця зобовґязана скл асти комерційний акт, якщо во на сама виявила зазначені ви ще обставини або якщо про існ ування хоча б однієї з них зая вив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажоба гажу.

В усіх інших випадках обста вини, що виникли в процесі пер евезення вантажу, багажу і ва нтажобагажу і які можуть бут и підставою для матеріальної відповідальності, оформляют ься актами загальної форми.

Статтею 129 Статуту залізниц ь передбачено, що порядок скл адання комерційних актів та актів загальної форми встано влюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства трансп орту України за № 334 від 28.05.2002р.

За пунктом 4 Правил складанн я актів комерційні акти на мі сцях загального користуванн я складаються у день виванта ження або в день видачі ванта жу одержувачу.

Наведені норми свідчать пр о те, що залізниця не зобовґяз ана перевіряти відповідніст ь вказаних відправником вант ажу даних, зазначених у накла дних, фактичним даним при при йнятті вантажу до перевезенн я.

Матеріалами справи підтве рджено, що відповідачем неві рно вказані відомості у накл адній, у звґязку з чим, відпові дно до вимог ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць, позовні вимоги є об ґрунтованими.

Доводи відповідача про те, щ о згідно норм п.6, п.7 Правил скла дання актів залізниця повинн а була скласти лише 1 комерцій ний акт, а не 2, повинно тягнути за собою нікчемність комерц ійних актів, і як наслідок, згі дно ст.129 Статуту це є підставо ю для відмови у задоволенні в имог позивача, суд обґрунтов ано не прийняв до уваги, оскіл ьки вказані Правила не містя ть вимог щодо кількості скла дання комерційних актів за д екількома виявленими фактам и невідповідності даних, вне сених у накладну на маршрут а бо групу вагонів, тобто, одног о чи за кожним фактом окремо.

Господарський суд обґрунт овано відхилив клопотання ві дповідача про зменшення розм іру штрафу до розміру двох пр овізних плат на підставі ч.2 ст .233 ГК України та п.3 ч.1 ст.83 ГПК Укр аїни, оскільки залізницею зд ійснені певні витрати з пере вантаження надлишку шламу ву гільного з кожного з 2-х вагоні в в окремий вагон. Також відпо відач не надав суду доказів с крутного фінансового станов ища свого підприємства.

Крім того, судова колегія ві дзначає, що згадане клопотан ня відповідача не підлягає з адоволенню з тих підстав, що з авантаження вантажу понад ва нтажопідйомності залізничн ого вагону впливає на безпек у руху.

Таким чином, рішення госп одарського суду про задоволе ння позову відповідає матері алам справи, вимогам діючого законодавства та не підляга є скасуванню.

Судові витрати за апеляці йною скаргою покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Го сподарського процесуальног о кодексу України, Донецький апеляційний господарський с уд у складі колегії суддів,-

П О С Т А Н О В И В:

1) Апеляційну скарг у Товариства з обмеженою від повідальністю "Моспінське ву глепереробне підприємство" м .Моспіно Донецька область на рішення господарського суду Донецької області від 13.12.2011р. п о справі № 23/144 залишити без зад оволення.

2) Рішення господарського суду Донецької області від 13.1 2.2011р. по справі №23/144 залишити без змін.

Дана постанова наб ирає законної сили з дня її п рийняття.

Постанову може бути оск аржено до Вищого господарськ ого суду України у касаційно му порядку через Донецький а пеляційний господарський су д протягом двадцяти днів.

Головуючий К.І.Бойченко

Судді Л.Ф .Чернота

Т.А.Шевкова

Надіслано 5 примірн иків:

1-пози вачу

1-відп овідачу

1-до сп рави

1-ДАГС

1-госп.суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.01.2012
Оприлюднено06.02.2012
Номер документу21207258
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/144

Ухвала від 05.02.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 27.12.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 02.07.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Постанова від 30.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 13.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 17.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Рішення від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 12.10.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 26.10.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні