ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"21" лютого 2012 р. м. Київ К-17709/08
Колегія суддів Вищого адміністративного суду Укра їни у складі:
головуючого Гаманка О.І.
суддів Білуги С.В.
Загороднього А.Ф.
при секретарі Сперкач Т.В.,
за участю представника поз ивача ОСОБА_2,
розглянувши в судовому зас іданні касаційну скаргу ОС ОБА_3 на постанову Комунарс ького районного суду міста З апоріжжя від 03 червня 2008 року т а ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністратив ного суду від 28 серпня 2008 року у справі за позовом ОСОБА_3 до управління Міністерства внутрішніх справ України в З апорізькій області про визна ння наказу про звільнення не законним, поновлення на служ бі, стягнення середньомісячн ого заробітку за час вимушен ого прогулу та відшкодування моральної шкоди,
в с т а н о в и л а:
У листопаді 2007 року О СОБА_3 звернувся до суду з по зовом до управління Міністер ства внутрішніх справ Україн и в Запорізькій області про в изнання наказу про звільненн я незаконним, поновлення на с лужбі, стягнення середньоміс ячного заробітку за час виму шеного прогулу та відшкодува ння моральної шкоди.
Постановою Комунарського районного суду міста Запоріж жя від 03 червня 2008 року, яка зали шена без змін ухвалою Дніпро петровського апеляційного а дміністративного суду від 28 с ерпня 2008 року, в задоволенні по зовних вимог відмовлено.
У касаційній скарзі позив ач, посилаючись на неправиль не застосування судом першої та апеляційної інстанцій но рм матеріального та процесуа льного права, просить скасув ати зазначені судові рішення та ухвалити нове, яким задово льнити позов.
Заслухавши суддю-доповіда ча, розглянувши та обговорив ши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність за стосування судами норм матер іального та процесуального п рава, правової оцінки обстав ин у справі в межах, визначени х статтею 220 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, колегія суддів вважає, що ка саційна скарга не підлягає з адоволенню з наступних підст ав.
Судами першої та апеляційн ої інстанцій встановлено, що позивач з 07.07.1995 року проходив с лужбу в органах внутрішніх с прав.
Наказом управління Мініст ерства внутрішніх справ Укра їни в Запорізькій області «П ро покарання працівників УМВ С України в Запорізькій обла сті»від 02.10.2007 року №508 за грубе по рушення вимог ст. 7 Закону Укра їни «Про Дисциплінарний стат ут органів внутрішніх справ» , п.2.9.а правил дорожнього руху, наказів МВС України від 16.03.2007 ро ку №81 та від 15.05.2007 року №157, Кодексу честі та Етичного кодексу пр ацівників ОВС України, старш ого інспектора ДПС взводу ДП С ДАІ УМВС України в Запорізь кій області старшого лейтена нта міліції ОСОБА_3 звільн ено з органів внутрішніх спр ав України за ст. 64 «є»(за поруш ення дисципліни) Положення п ро проходження служби рядови м і начальницьким складом ор ганів внутрішніх справ.
На підставі цього наказу на казом управління Міністерст ва внутрішніх справ України в Запорізькій області від 15.10.20 07 року №525 о/с позивача звільнен о з органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України за ст. 64 «є»(за порушення дисц ипліни) Положення про проход ження служби рядовим і начал ьницьким складом органів вну трішніх справ, з 16 жовтня 2007 рок у.
Підставою для притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності стало пору шення ним службової дисциплі ни, що відображено у висновку за матеріалами службового р озслідування від 26.09.2007 року. Так , в ході проведеного службово го розслідування встановлен о, що старший інспектор ДПС в зводу ДПС ДАІ УМВС України в Запорізькій області старший лейтенант міліції ОСОБА_3 , перебуваючи в період з 10.09.2007 ро ку по 12.09.2007 року у службовому ві дрядженні, вжив спиртні напо ї, після чого у стані алкоголь ного сп' яніння, маючи при со бі табельну вогнепальну збро ю, керував службовим автомоб ілем, використовуючи його дл я власних потреб, чим порушив вимоги ст. 7 Закону України «П ро Дисциплінарний статут орг анів внутрішніх справ», п.2.9.а п равил дорожнього руху, наказ ів МВС України від 16.03.2007 року №81 т а від 15.05.2007 року №157, Кодексу чест і та Етичного кодексу праців ників ОВС України,
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої ін станції, з висновком якого по годився і суд апеляційної ін станції, виходив з того, що, зв ільняючи позивача з органів внутрішніх справ, відповідач діяв на підставі, у межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
З такими висновками судів п огоджується і колегія суддів Вищого адміністративного су ду України.
Відповідно до статті 1 Закон у України «Про міліцію»від 20.1 2.1990 року №565-XII міліція в Україн і - державний озброєний орган виконавчої влади, який захищ ає життя, здоров'я, права і сво боди громадян, власність, при родне середовище, інтереси с успільства і держави від про типравних посягань.
Статтею 4 Закону України «Пр о міліцію»передбачено, що пр авовою основою діяльності мі ліції є: Конституція України , цей Закон, інші законодавчі а кти України, постанови Верхо вної Ради України, укази През идента України, постанови Ка бінету Міністрів України, но рмативні акти Міністерства в нутрішніх справ України, Заг альна декларація прав людини , міжнародні правові норми, ра тифіковані у встановленому п орядку.
Згідно з частиною 1 статті 18 З акону України «Про міліцію»п орядок та умови проходження служби в міліції регламентую ться Положенням про проходже ння служби особовим складом органів внутрішніх справ, за тверджуваним Кабінетом Мін істрів України.
Відповідно до пункту 2 Полож ення про проходження служби рядовим і начальницьким скла дом органів внутрішніх справ Української РСР, затверджен им постановою Кабінету Мініс трів Української РСР від 29 лип ня 1991 року № 114, звання старший ле йтенант, в якому перебував по зивач, відноситься до осіб се реднього начальницького скл аду.
Відповідно до підпункту “ є” пункту 64 Положення про прох одження служби рядовим і нач альницьким складом органів в нутрішніх справ Української РСР особи середнього, старшо го і вищого начальницького с кладу звільняються зі служби в органах внутрішніх справ в запас (з постановкою на війсь ковий облік) за порушення дис ципліни.
Сутність службової дисци пліни, обов'язки осіб рядовог о і начальницького складу ор ганів внутрішніх справ Украї ни стосовно її дотримання, ви ди заохочень та дисциплінарн их стягнень, порядок і права н ачальників щодо їх застосува ння, а також порядок оскаржен ня дисциплінарних стягнень в изначає Дисциплінарний стат ут органів внутрішніх справ України, затверджений Законо м України від 22 лютого 2006 року № 3460-IV.
Відповідно до статті 1 Дисци плінарного статуту органів в нутрішніх справ України служ бова дисципліна - дотримання особами рядового і начальни цького складу Конституції і законів України, актів Прези дента України і Кабінету Мін істрів України, наказів та ін ших нормативно-правових акті в Міністерства внутрішніх сп рав України, підпорядкованих йому органів і підрозділів т а Присяги працівника органів внутрішніх справ України.
Службова дисципліна в орга нах внутрішніх справ досягає ться: створенням належних ум ов проходження служби особам и рядового і начальницького складу;набуттям високого рів ня професіоналізму; забезпеч енням гласності та об'єктивн ості під час проведення оцін ки результатів службової дія льності; дотриманням законно сті і статутного порядку;пов сякденною вимогливістю нача льників до підлеглих, постій ною турботою про них, виявлен ням поваги до їх особистої гі дності; вихованням в осіб ряд ового і начальницького склад у високих моральних і ділови х якостей; забезпеченням соц іальної справедливості та ви сокого рівня соціально-право вого захисту; умілим поєднан ням і правильним застосуванн ям заходів переконання, прим усу, дисциплінарного та гром адського впливу; належним ви конанням умов контракту про проходження служби (статті 1 Д исциплінарного статуту орга нів внутрішніх справ України ).
Відповідно до статті 7 Дисци плінарного статуту органів в нутрішніх справ України служ бова дисципліна базується на високій свідомості та зобов 'язує кожну особу рядового і н ачальницького складу: дотрим уватися законодавства, неухи льно виконувати вимоги Прися ги працівника органів внутрі шніх справ України, статутів і наказів начальників; захищ ати і охороняти від протипра вних посягань життя, здоров'я , права та свободи громадян, вл асність, довкілля, інтереси с успільства і держави; поважа ти людську гідність, виявлят и турботу про громадян і бути готовим у будь-який час надат и їм допомогу; дотримуватися норм професійної та службов ої етики; берегти державну та ємницю; у службовій діяльнос ті бути чесною, об'єктивною і н езалежною від будь-якого впл иву громадян, їх об'єднань та і нших юридичних осіб; стійко п ереносити всі труднощі та об меження, пов'язані зі службою ; постійно підвищувати свій п рофесійний та культурний рів ень; сприяти начальникам у зм іцненні службової дисциплін и, забезпеченні законності т а статутного порядку; виявля ти повагу до колег по службі т а інших громадян, бути ввічли вим, дотримуватися правил вн утрішнього розпорядку, носін ня встановленої форми одягу, вітання та етикету;з гідніст ю і честю поводитися в позасл ужбовий час, бути прикладом у дотриманні громадського пор ядку, припиняти протиправні дії осіб, які їх учиняють; бере гти та підтримувати в належн ому стані передані їй в корис тування вогнепальну зброю, с пеціальні засоби, майно і тех ніку.
Частиною 12 Дисциплінарног о статуту органів внутрішніх справ України передбачено, щ о на осіб рядового і начальни цького складу органів внутрі шніх справ за порушення служ бової дисципліни може бути н акладено такий вид дисциплін арного стягнення, як звільне ння з органів внутрішніх спр ав.
Відповідно до статті 14 Дисц иплінарного статуту органів внутрішніх справ України, як ою визначено порядок накладе ння дисциплінарних стягнень , з метою з'ясування всіх обста вин дисциплінарного проступ ку, учиненого особою рядовог о або начальницького складу, начальник призначає службов е розслідування. Службове ро зслідування має бути заверше не протягом одного місяця з д ня його призначення начальни ком. Перед накладенням дисци плінарного стягнення началь ник або особа, яка проводить с лужбове розслідування, повин ні зажадати від порушника на дання письмового пояснення. Зміст наказу доводиться до в ідома особи рядового або нач альницького складу, яку прит ягнуто до дисциплінарної від повідальності, під підпис. За кожне порушення службової д исципліни накладається лише одне дисциплінарне стягненн я. При визначенні виду дисцип лінарного стягнення мають вр аховуватися тяжкість просту пку, обставини, за яких його ск оєно, заподіяна шкода, попере дня поведінка особи та визна ння нею своєї вини, її ставлен ня до виконання службових об ов'язків, рівень кваліфікаці ї тощо.
Згідно частини 1 статті 15 Ди сциплінарного статуту орган ів внутрішніх справ України у разі порушення дисципліни особами рядового і начальниц ького складу в період перебу вання у відрядженні, відпуст ці, на відпочинку або в період тимчасової непрацездатност і начальник органу чи підроз ділу, у межах відповідної тер иторії, де вчинено дисциплін арний проступок, уживає захо дів щодо його припинення, зби рає первинні матеріали та на дсилає їх для розгляду за міс цем проходження служби поруш ника.
Як встановлено судами попе редніх інстанцій та вбачаєть ся з матеріалів справи, по фак ту порушення позивачем служб ової дисципліни відповідаче м, у встановлений законом стр ок, було проведено службове р озслідування. З приводу вказ аних вище обставин позивач н адавав свої пояснення. За мат еріалами службового розслід ування зроблений висновок ві д 26.09.2007 року, затверджений начал ьником УМВС України в Запорі зькій області.
Відповідно до положень ста тей 16, 18 Дисциплінарного стату ту органів внутрішніх справ України дисциплінарне стягн ення накладається у строк до одного місяця з дня, коли про проступок стало відомо начал ьнику. Дисциплінарне стягнен ня виконується негайно, але н е пізніше місяця з дня його на кладення, не враховуючи пері оду перебування особи рядово го або начальницького складу у відпустці, відрядженні або її тимчасової непрацездатно сті. Після закінчення цього с троку дисциплінарне стягнен ня не виконується. Такі дисци плінарні стягнення, як звіль нення з посади та звільнення з органів внутрішніх справ, н акладені на осіб рядового і н ачальницького складу, які ти мчасово непрацездатні або пе ребувають у відпустці, відря дженні, виконуються після їх прибуття до місця проходжен ня служби.
Дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з органі в внутрішніх справ за поруше ння службової дисципліни 11-12 в ересня 2007 року під час перебув ання у службовому відрядженн і на позивача накладено 02.10.2007 р оку наказом №508 та 15.10.2007 року нака зом № 525о/с, тобто в строк, встан овлений статтею 16 та з дотрима нням вимог статті 18 Дисциплін арного статуту органів внутр ішніх справ України.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про те , що порядок накладення дисци плінарного стягнення у вигля ді звільнення з органів внут рішніх справ відповідачем д отримано.
Крім цього, правильними є ви сновки судів про безпідставн ість доводів позивача щодо н евідповідності накладеного на нього виду дисциплінарно го стягнення вчиненому ним п роступку, оскільки наказами МВС України від 16.03.2007 року №81 та в ід 15.05.2007 року №157 встановлено при йняття рішень про звільнення з органів внутрішніх справ п рацівників, які керують тран спортними засобами в стані а лкогольного сп' яніння, неза лежно від наслідків. Про ці на кази позивачу було доведено під розписку.
Виходячи з обставин справ и, встановлених судами, та нав едених вимог законодавства, суди дійшли обґрунтованого і законного висновку про безп ідставність позовних вимог ОСОБА_3
Доводи касаційної скарги н е дають підстав для висновку про неправильне застосуванн я судом норм матеріального ч и процесуального права, що пр извело або могло призвести д о неправильного вирішення сп ору.
За таких обставин, оскаржув ані судові рішення є законни ми та обґрунтованими, підста в для їх скасування немає.
Керуючись статтями 220, 221, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегі я суддів
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу ОСО БА_3 залишити без задоволен ня, а постанову Комунарськог о районного суду міста Запор іжжя від 03 червня 2008 року та ухв алу Дніпропетровського апел яційного адміністративного суду від 28 серпня 2008 року у спра ві за позовом ОСОБА_3 до уп равління Міністерства внутр ішніх справ України в Запорі зькій області про визнання н аказу про звільнення незакон ним, поновлення на службі, стя гнення середньомісячного за робітку за час вимушеного пр огулу та відшкодування морал ьної шкоди - без змін.
Ухвала оскарженню не підля гає.
Головуючий О.І. Гаманко
Судді С.В. Білуга
А.Ф.Загородній
Суддя О.І. Гаманко
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2012 |
Оприлюднено | 12.03.2012 |
Номер документу | 21798485 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Гаманко О.І.
Адміністративне
Підволочиський районний суд Тернопільської області
Сташків Н.Б.
Адміністративне
Великоновосілківський районний суд Донецької області
Єфименко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні