номер провадження справи 8/1/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.03.12 Справа № 13/5009/6721/11-33/5009/6721/11
Суддя Попова І.А.
за позовом: Прокурора К омунарського району (69050, м. Зап оріжжя, вул. Космічна, 118-А) в інт ересах держави, в особі орган у, уповноваженого державою з дійснювати відповідні функц ії у спірних відносинах По зивач - Запорізька міська р ада (69015, м. Запоріжжя,пр. Леніна, 206)
до Товариства з обмежен ою відповідальністю “Славія -плюс” (69118, м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 8)
про зміну п. 9 договору о ренди землі від 12.10.2005 р.
Суддя Попова І.А.
Представники:
Позивача - ОСОБА_1, до в. № 01-17/2440 від 09.06.2011 р.
Відповідача - не з'явив ся
Прокурор - не з'явився
Заявлено позовні вимоги п ро внесення змін до п. 9 догово ру оренди землі від 12.10.2005 р.
Ухвалою господарського су ду Запорізької області від 28.1 0.2011 р. прийнято позовну заяву д о розгляду, порушено провадж ення по справі та призначено судове засідання на 23.11.2011 р.
В зв' язку з хворобою судді Серкіза В.Г. справу передано н а розгляд судді Мірошниченко М.В. Ухвалою від 23.11.2011 р. справу п рийнято до провадження та пр изначено до розгляду в судов ому засіданні 27.12.2011 р. Розгляд с прави відкладався до 17.01.2012 р., 23.01.2 012 р.
Відповідно до ст. 2-1 ГПК Украї ни в зв' язку хворобою судді Мірошниченка М.В. справу пере дано судді Поповій І.А. Ухвало ю від 24.01.2012 р. справу прийнято до провадження та призначено д о розгляду в судовому засіда нні 15.02.2012 р. Розгляд справи відк ладався до 01.03.2012 р. у зв'язку з нея вкою представників сторін.
Вступну та резолютивну час тини рішення оголошено в зас іданні 01.03.2012 р.
Позивач підтримує вимоги з підстав, викладених у позові та поясненнях на позовну зая ву, в обґрунтування вказує, що Запорізькою міською радою з ТОВ “Славія-плюс” 12.10.2005 р. уклад ено договір оренди земельної ділянки, за яким позивач пере дав в оренду земельну ділянк у площею 7,8405 га по вул. Оріхівсь ке шосе, 8 в м. Запоріжжя. Відпов ідно до п. 9 договору орендна п лата за один календарний рік вноситься орендарем у розмі рі 163262 грн. 73 коп. за календарний рік в цінах 2005 року. Запорізьк ою міською радою прийнято рі шення № 79 від 03.03.2008 р. “Про затвер дження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріж жя”, згідно якого, зокрема, впр оваджено оподаткування земе ль міста на підставі нової но рмативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. Крім того , 27.07.2011 р. на позаче рговій сесії Запорізької міс ької ради шостого скликання прийнято рішення № 16 “Про затв ердження розмірів орендної п лати за земельні ділянки пев ного функціонального призна чення у м. Запоріжжя”, яким зат верджено розміри орендної пл ати за земельні ділянки певн ого функціонального признач ення. У відповідності до ст. 188 Г К України Запорізька міська рада звернулася до ТОВ “Слав ія-плюс” з пропозицією внест и зміни у договір оренди земл і від 26.10.2005 р. шляхом викладення п. 9 договору в наступній реда кції: “Орендна плата вносить ся орендарем у грошовій форм і та в розмірі: 1174310 грн. 88 коп., що с кладає 3% від нормативної грош ової оцінки за календарний р ік в цінах на 2011 року”. Вказана земельна ділянка пройшла нор мативну оцінку та на час звер нення з позовом до суду склад ає відповідно до даних Держк омзему у м. Запоріжжя 48873385 грн. 17 к оп. Таким чином, орендна плата , що повинна сплачуватися за з емельну ділянку, передану ві дповідачу в оренду за догово ром від 12.10.2005 р., відповідно до ви мог Податкового кодексу Укра їни повинна складати трикрат ний розмір земельного податк у. Відповідачем додаткову уг оду не укладено. Прокурор та п озивач просять внести зміни до п. 9 договору оренди земельн ої ділянки від 12.10.2005 р., укладено го Запорізькою міською радою з ТОВ “Славія-плюс”, площею 7,804 5 га, що розташована за адресою вул. Оріхівське шосе, 8 в м. Запо ріжжя, зареєстрованого у Зап орізькій регіональній філії Державного підприємства “Це нтр державного земельного ка дастру при Державному коміте ті України по земельних ресу рсах”, про що в Державному реє стрі земель вчинено запис ві д 26.10.2005 за № 040526100683, виклавши його в т акій редакції: “п. 9 Орендна пл ата вноситься орендарем у гр ошовій формі та у розмірі 1466201 г рн. 55 коп., що складає 3 % від норма тивної оцінки землі за кален дарний рік в цінах 2011 року.”
Представник прокуратури в судові засідання не з'явився , про причини неявки суд не спо вістив.
В судові засідання 15.02.2012 р. та 0 1.03.2012 р. відповідач свого предст авника не направив. Відповід ач заявлені позовні вимоги н е визнав про, що зазначив у від зиві на позовну заяву. В обґру нтування зазначає, що відпов ідно до положень земельного законодавства України необх ідною умовою укладення, змін и та поновлення договору оре нди земельної ділянки, яка пе ребуває у державній або кому нальній власності, є винесен ня відповідного рішення орга ном державної влади чи орган ом місцевого самоврядування . Позивач в порушення ст. 33 ГПК У країни не надав суду рішення Запорізької міської ради, як им ухвалено внести зміни до у кладеного з відповідачем 12.10.200 5 р. договору оренди земельної ділянки. Відповідач звертає увагу, що позивач в позовній з аяві посилається на норми По даткового кодексу України, а ле відповідач вважає, що вони не можуть застосовуватись п ри вирішенні даного спору, ос кільки вони стосуються оренд них відносин, що виникають пі сля набрання чинності законо м. А згідно ст. 58 Конституції Ук раїни закон не має зворотної дії у часі. Крім того, Запоріз ькою міською радою на адресу відповідача не направлялась пропозиція про внесення змі н до договору від 12.10.2005 р., а лише надходив лист міської ради в ід 19.07.2011 р. № 01-32/2751 з пропозицією пр о внести зміни до якогось дог овору оренди від 25.10.2005 р. Оскіль ки 25.10.2005 р. ТОВ “Славія-плюс” з по зивачем договорів не укладал а дана пропозиція залишена б ез розгляду. Згідно ст. 181 ГК Укр аїни зверненню до господарсь кого суду повинно передувати звернення сторони, яка бажає внести зміни до договору, до і ншої сторони з проектом дода ткової угоди. Відповідач вва жає, що оскільки сторони не зв ерталися з відповідними прое ктами одна до одної, то немає п ідстав стверджувати про існу вання спору між сторонами до говору від 12.10.2005 р. Відповідач з азначає, що позивачем ані до п ропозиції ані до позовної за яви не додано копії Звіту з ек спертної грошової оцінки зем ельної ділянки та Витягу з те хнічної документації про нор мативну грошову оцінку окрем ої земельної ділянки, що свід чить про те, що нормативно-гро шова оцінка земельної ділянк и площею 7,8405 га наданої відпові дачу для розташування оптово ї бази за адресою м. Запоріжжя , Оріхівське шосе, 8 не проведе на.
Згідно до ст. 75 ГПК України сп раву розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав д остатніми для вирішення спор у по суті. В силу вимог ч. 1 ст. 6 Ко нвенції про захист прав люди ни і основоположних свобод к ожен при вирішенні судом пит ання щодо його цивільних пра в та обов'язків має право на су довий розгляд упродовж розум ного строку. Обов'язок швидко го здійснення правосуддя пок ладається, в першу чергу, на ві дповідні державні судові орг ани. Розумність тривалості с удового провадження оцінюєт ься в залежності від обстави н справи та з огляду на складн ість справи, поведінки сторі н, предмету спору. Нездатніст ь суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 - 69 р ішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі “Смірнова проти України”). Зг ідно з п. 3.6 роз' яснення Вищог о арбітражного суду України від 18.09.1997 р. №02-5/289 у випадку нез'явл ення в засідання господарськ ого суду представників обох сторін або однієї з них справ а може бути розглянута без їх участі.
Заслухавши представника п озивача, вивчивши матеріали справи, суд встановив, що Запо різькою міською радою (оренд одавець) та Товариством з обм еженою відповідальністю “Сл авія-плюс” (орендар) укладено договір оренди землі за умов ами якого позивач відповідно до рішення двадцять другої с есії четвертого скликання За порізької міської ради №37/190 ві д 01.08.2005 р. надав, а відповідач при йняв в строкове платне корис тування земельну ділянку пло щею 7,8405 га для розташування опт ової бази, яка знаходиться в м . Запоріжжя, Оріхівське шосе, 8 строком на 10 років. Вказаний д оговір зареєстровано у Запор ізькій регіональній філії ДП “Центр державного земельног о кадастру при Державному ко мітеті України по земельних ресурсах”, про що в державном у реєстрі земель вчинено зап ис від 26.10.2005 р. № 040526100683. Пунктом 5 дог овору встановлено, що нормат ивна грошова оцінка земельно ї ділянки становить 16326273 грн. 15 к оп. (в цінах 2005 року).
Відповідно до п. 9 договору о рендна плата вноситься оренд арем у грошовій формі в розмі рі 163262 грн. 73 коп. за календарний рік в цінах 2005 року.
Як встановлено, 03 березня 2008 р . Запорізькою міською радою п рийнято рішення № 79 “Про затве рдження нормативної грошово ї оцінки земель міста Запорі жжя”, яким затверджено техні чну документацію з нормативн ої грошової оцінки земель мі ста Запоріжжя, виконану Укра їнським ДНДІПМ “Дніпромісто ”, затверджено базову вартіс ть 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн . із врахуванням індексації н ормативної грошової оцінки с таном на 01.01.2008 р., впроваджено оп одаткування земель міста на підставі нової нормативної г рошової оцінки з 01.03.2008 р.
Рішенням № 16 від 27.07.2011 р. Запорі зької міської ради затвердже но розміри орендної плати за земельні ділянки певного фу нкціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатко м, відповідно до якого для виз начення розміру орендної пла ти земельних ділянок м. Запор іжжя (за виключенням певних п унктів) розповсюджується кое фіцієнт “3”.
Статтею 206 ЗК України встано влено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна діл янка. Законом України “Про пл ату за землю”(що був чинним на момент укладення договору о ренди) та Податковим кодексо м України, що набув чинності н а час вирішення даного спору , передбачено, що плата за земл ю справляється у вигляді зем ельного податку або орендної плати, що визначається залеж но від грошової оцінки земел ьної ділянки (ст. 288.5 Податковог о кодексу України). Відповідн о до ст. 201 Земельного кодексу У країни грошова оцінка земель них ділянок проводиться за м етодикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України .
Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі гр ошової, визначає Закон Украї ни “Про оцінку земель”. Закон ом встановлено, що нормативн а грошова оцінка використову ється для визначення розміру земельного податку, держав ного мита при міні, спадкува нні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунал ьної власності, втрат сільс ькогосподарського і лісогос подарського виробництва, а т акож при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони зем ель. Нормативна грошова оцін ка земельних ділянок проводи ться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а та кож інших нормативно-правови х актів на землях усіх катего рій та форм власності. Нормат ивна грошова оцінка земельни х ділянок проводиться: розта шованих у межах населених пу нктів незалежно від їх ціль ового призначення - не рідше н іж один раз на 5-7 років; розташо ваних за межами населених пу нктів земельних ділянок сіл ьськогосподарського призна чення - не рідше ніж один раз н а 5-7 років, а несільськогоспод арського призначення - не рід ше ніж один раз на 7-10 років. Нор мативна грошова оцінка земел ьних ділянок проводиться юр идичними особами, які отрима ли ліцензії на проведення ро біт із землеустрою.
Статтею 25 Закону України “П ро місцеве самоврядування в Україні” встановлено, що сіл ьські, селищні, міські ради пр авомочні розглядати і вирішу вати питання, віднесені Конс титуцією України, цим та інши ми законами до їх відання.
Відповідно до ст. 59 вказаног о Закону рада в межах повнова жень приймає нормативні та і нші акти у формі рішень, які зг ідно до ст. 144 Конституції Укра їни є обов' язковими до вико нання на відповідній територ ії та оприлюднюються у встан овленому законом порядку.
Таким чином, доводи відпов ідача щодо того, що зміна норм ативної грошової оцінки земл і, договір оренди якої є уклад еним, не має наслідком зміну о рендної плати, суд знаходить хибними, оскільки внаслідок зміни ставки оподаткування змінюється розрахунок оренд ної плати.
По-друге, безпідставними су д знаходить доводи відповіда ча щодо того, що відсутність в итягу про нормативну грошову оцінку землі унеможливлює в изначення, як такої, норматив ної грошової оцінки землі.
Згідно ст. 20 Закону України “Про оцінку земель” за резул ьтатами бонітування ґрунтів , економічної оцінки земель т а нормативної грошової оцінк и земельних ділянок складаєт ься технічна документація, я ка затверджується відповідн ою радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої зе мельної ділянки оформляю ться як витяг з технічної док ументації з нормативної грош ової оцінки земель. Позиваче м до матеріалів справи в обґр унтування нормативної грошо вої оцінки земельної ділянки (кадастровий № 2310100000:03:030:0024) додано саме технічну документацію щодо спірної земельної ділян ки. Що стосується витягу про н ормативну грошову оцінку, то він видається відпові дним органом виконавчої влад и з питань земельних ресурсі в на вимогу землекористувача . Таким чином, саме затверджен а у встановленому порядку те хнічна документація, складен а за результатами грошової о цінки є підставою для обраху вання земельного податку та орендної плати. Згідно наявн их матеріалів нормативна гро шова оцінка спірної ділянки станом на 2011 р. складає 48873385,17 грн.
Відповідно до частини дру гої статті 124 Конституції Укра їни юрисдикція судів поширює ться на всі правовідносини, щ о виникають у державі. Як зазн ачено в резолютивній частині рішення Конституційного Суд у України від 09.07.2002 р. у справі що до офіційного тлумачення ч. 2 с т. 124 Конституції України (спра ва про досудове врегулювання спорів), положення ч. 2 ст. 124 Конс титуції України щодо поширен ня юрисдикції судів на всі пр авовідносини, що виникають у державі в аспекті конституц ійного звернення необхідно р озуміти так, що право особи на звернення до суду за вирішен ням спору не може бути обмеже не законом, іншими нормативн о-правовими актами. За таких о бставин недотримання сторон ами вимог частити 2 ст. 188 ГК Укр аїни щодо обов'язку надсилан ня іншій стороні пропозицій про зміну чи розірвання дого вору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє п озивача права звернутися за захистом порушеного права шл яхом вчиненням прямого позов у до відповідача про внесенн я змін до договору. (Таку право ву позицію викладено в Інфор маційному листі ВГС України №01-8/471 від 06.08.2008 р.)
Позивач вважає, що з метою приведення договірних відно син з відповідачем у відпові дність до вимог діючого зако нодавства необхідно внести з міни до п. 9 договору в частині розрахунку розміру орендної плати, якою встановити, що оре ндна плата вноситься в розмі рі 1466201 грн. 55 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в ці нах на 2011 рік.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених Кодек сом. Відповідно до ст. 124 Земель ного кодексу України передач а в оренду земельних ділянок , що перебувають у державній а бо комунальній власності, зд ійснюється на підставі рішен ня відповідного органу викон авчої влади або органу місце вого самоврядування шляхом у кладення договору оренди зем ельної ділянки.
Статтею 651 ЦК України визнач ено, що договір може бути змін ено або розірвано за рішення м суду на вимогу однієї із сто рін у разі істотного порушен ня договору другою стороною та в інших випадках, встано влених договором або законом .
Пунктом 12 договору від 12.10.2005 р . передбачено, що розмір оренд ної плати переглядається оди н раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачени х договором оренди землі; змі ни розмірів земельного подат ку, підвищення цін, тарифів, в тому числі, внаслідок інфляц ії; погіршення стану орендов аної земельної ділянки не з в ини орендаря, що підтверджує ться документами; прийняття орендодавцем рішення про збі льшення або зменшення орендн ої плати; в інших випадках, пер едбачених законом.
Відповідно до ст. 274 Податков ого кодексу України ставка п одатку за земельні ділянки, н ормативну грошову оцінку яки х проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нор мативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 ц ього Кодексу. Згідно ст. 288 Пода ткового кодексу України розм ір орендної плати встановлює ться у договорі оренди, але рі чна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськог осподарського призначення - розміру земельного подат ку, що встановлюється цим роз ділом; для інших категорій з емель - трикратного розміру з емельного податку, що встано влюється цим розділом. Таким чином, зміна розміру грошово ї оцінки землі має наслідком зміну земельного податку що до відповідних земельних діл янок, що призводить до обов' язковості внесення змін до д оговору оренди землі.
У разі прийняття уповноваж еним органом рішення про вне сення змін до ставок орендно ї плати за землю та затвердже ння нових коефіцієнтів, що ви користовуються для розраху нку орендної плати за земель ні ділянки, такі обставини мо жуть не братися судом до уваг и лише у разі скасування ві дповідного рішення органу в иконавчої влади або органу місцевого самоврядування в у становленому законом порядк у.
Згідно зі статтею 632 ЦК Укра їни ціна в договорі встановл юється за домовленістю сто рін. У визначених законом вип адках застосовуються ціни (т арифи, ставки тощо), які встано влюються або регулюються упо вноваженими органами держав ної влади або органами місце вого самоврядування.
Відповідно до частини перш ої статті 188 ГК України зміна т а розірвання господарських д оговорів в односторонньому п орядку не допускається, внес ення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок о рендної плати за землю та з атвердження нових коефіціє нтів уповноваженим органом п овинно здійснюватися з дотри манням порядку, визначеного цією статтею ГК України. Оскі льки орендна плата за земель ні ділянки державної та кому нальної власності є регульов аною ціною, то законодавча зм іна граничного розміру цієї плати є підставою для перегл яду розміру орендної плати, встановленої умовами догово ру.
При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України я кщо договір змінюється або р озривається в судовому поряд ку, зобов'язання змінюється а бо припиняється з моменту на брання рішенням суду про змі ну або розірвання договору з аконної сили.
Відповідно до п. 32 договору о ренди землі від 12.10.2005 р. зміна йо го умов здійснюється у письм овій формі за взаємною згодо ю сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов догово ру спір розглядається у судо вому порядку.
Таким чином, оскільки судо м встановлено, що рішення № 16 в ід 27.07.2011 р. про затвердження кое фіцієнтів, що використовують ся для розрахунку орендної п лати за земельні ділянки, та р ішення № 79 від 03.03.2008 р. про затвер дження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріж жя прийняті уповноваженим ор ганом, договір оренди містит ь умови, при наявності яких ро змір орендної плати підлягає перегляду, вимоги про внесен ня змін в п. 9 договору оренди з емлі від 12.10.2005 р. підлягають зад оволенню з урахуванням, що рі чна орендна плата за договор ом оренди землі від 12.10.2005 р. скла дає 1466201 грн. 55 коп.
Позовні вимоги задовольня ються.
Судові витрати покладают ься на відповідача.
На підставі викладеного, ст . 188 ГК України, ст.ст. 651 ЦК Україн и, ст.ст. 274, 288 Податкового кодекс у України, Закону України “Пр о оренду землі”, керуючись ст .ст. 49, 75, 82-84 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги про внес ення змін до договору оренди землі від 12.10.2005 р., укладеного За порізькою міською радою та Т ОВ “Славія-плюс” задовольнит и.
Внести зміни в п. 9 договору оренди землі, укладеного Зап орізькою міською радою та То вариством з обмеженою відпов ідальністю “Славія-плюс” (за реєстрований 26.10.2005 р. за № 040526100683), ви клавши його в наступній реда кції:
“Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі т а у розмірі 1466201 грн. 55 коп. за кале ндарний рік, що складає 3 % від н ормативної оцінки землі, в ці нах 2011 року”.
Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю “Сл авія-плюс” (69050, м. Запоріжжя, вул . Оріхівське шосе, 8, ЄДРПОУ 32169238) в доход державного бюджету Ук раїни (отримувач: Державний б юджет Орджонікідзевського р айону, банк отримувача: Голов не управління Державного каз начейства України у Запорізь кій області, р/р 31119095700007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, код бюджетної клас ифікації 22090200, символ банку 095) 85 г рн. державного мита. Видати на каз.
Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю “Сл авія-плюс” (69050, м. Запоріжжя, вул . Оріхівське шосе, 8, ЄДРПОУ 32169238) в доход державного бюджету Ук раїни (отримувач Державний б юджет Орджонікідзевського р айону; банк отримувача УДК у З апорізькій області, МФО 813015, ЄД РПОУ 34677145, рахунок № 31218264700007, код бюд жетної класифікації 22050003; симв ол звітності банку - 264) 236 грн. в итрат на інформаційно-техніч не забезпечення судового про цесу. Видати наказ.
Суддя І.А. Попова
Рішення підписано 06 бер езня 2012 року.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2012 |
Оприлюднено | 22.03.2012 |
Номер документу | 21971113 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Попова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні