Постанова
від 06.04.2012 по справі 23/208
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний го сподарський суд

Постанова

Іменем України

04.04.2012 р. справа №23/20 8

Донецький апеляційни й господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого: Бойченка К.І.

Суддів: Діброви Г.І., Шевково ї Т.А.

Розглянувши апеляційну ск аргу Публічного акціонерног о товариства "Стахановський завод феросплавів" м. Стахано в

на рішення господарського суду Донецької області від 06. 02.2012 р. по справі № 23/208 (суддя - Заб арющий М.І.)

за позовом Публічного акці онерного товариства "Стахано вський завод феросплавів" м. С таханов

до відповідача Державного підприємства "Донецька залі зниця" м.Донецьк

про стягнення 4 439,86 грн.

За участю представників ст орін:

від позивача - ОСОБА_1 - за довіреністю № 01/241 від 13.01.12 р .

від відповідача - ОСОБА_ 2 - за довіреністю № Н-01/952 від 05.04.2011 р.

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне това риство "Стахановський завод феросплавів" м. Стаханов звер нулось до господарського суд у Донецької області з позово м про стягнення з Державного підприємства "Донецька залі зниця" м.Донецьк вартості нес тачі в сумі 4 439,86 грн.

Рішенням господарського с уду Донецької області від 06.02.20 12 р. по справі № 23/208 відмовлено П ублічному акціонерному това риству "Стахановський завод феросплавів" м. Стаханов в зад оволенні позову до Державног о підприємства "Донецька зал ізниця" про стягнення вартос ті нестачі в сумі 4 439,86 грн.

Дане рішення мотивовано наступним:

-положеннями ст.909, п.2 ст.924, ст.9 20 Цивільного кодексу України , ст.12, ст.23, ст.26 Закону України "Пр о залізничний транспорт", ст.11 0, ст.113, ст.129, ст.115 Статуту залізни ць України;

-необгрунтованістю позовн их вимог.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду Донецьк ої області від 06.02.2012 р. у справі № 23/208 позивач подав до Донецьког о апеляційного господарсько го суду апеляційну скаргу, в я кій просить скасувати згадан е рішення.

В обґрунтування апеляційн ої скарги позивач вказує на т е, що судом першої інстанції н е повністю з»ясовано обстави ни, які мають значення по спра ві та неправильно застосован і норми процесуального та ма теріального права.

Також, скаржник вказує на те , що суд першої інстанції при в инесенні рішення не прийняв до уваги посилання позивача на рахунок-фактуру №СФ-0000132 від 14.06.2011р. на загальгу суму 502 117, 44 грн ., як доказ вартості відвантаж еного горішка коксового тому , що: ТОВ «Торговий дім Лугансь кий літейно-механічний завод »не є відправником. Але у залі зничній накладній № 52518461 ТОВ «Т орговий дім Луганський ливар но-механічний завод»зазначе не як власник вантажу, крім ць ого у рахунку-фактурі №СФ-0000132 в ід 14.06.2011 року зазначено щодо яко ї саме залізничної накладної виписано даний рахунок, тако ж вказані відомості стосовно яких вагонів із зазначенням ваги вантажу у кожному з ваго нів окремо.

Відповідач проти апеляці йної скарги заперечує за дов одами, викладеними у відзиві на апеляційну скаргу.

Частиною 2 ст.101 Господарськ ого процесуального кодексу У країни передбачено, що апеля ційний господарський суд не звґязаний доводами апеляцій ної скарги і перевіряє закон ність і обґрунтованість ріше ння місцевого господарськог о суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали сп рави, перевіривши юридичну о цінку обставин справи та пов ноту їх встановлення, дослід ивши правильність застосува ння судом норм матеріального та процесуального права, суд ова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга підляг ає задоволенню з огляду на на ступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 14.06.2011р. ПАТ ”Луганський ливарно-механічний завод” (в антажовідправник) зі станції Торез Донецької залізниці н а станцію Стаханов Донецької залізниці відвантажив на ад ресу відкритого акціонерног о товариства ”Стахановський завод феросплавів”, в подаль шому перейменованого у публі чне акціонерне товариство ”С тахановський завод фероспла вів”, за залізничною накладн ою № 52518461 у 5-ти вагонах, в т.ч. і у ва гоні № 67148346 вантаж (горішок кокс овий у твердому стані) у кільк ості 40 200кг.

При прийнятті потягу № 3534 у с кладі якого був вагон № 67148346, на станції призначення Стахано в Донецької залізниці на під ставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залі зниць України (прибуття вант ажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритом у рухомому складі) залізниця при видачі вантажу здійснил а контрольну перевірку його маси і встановила недостачу вантажу у вищевказаному ваго ні в кількості 1 900кг. Дана обст авина була засвідчена комерц ійним актом БИ 566191 від 16.06.2011р., в як ому зазначено наступне: за до кументом значиться - тара 22 400к г, нетто 40 200кг, фактично виявил ось - брутто 60 700кг, тара з докуме нту 22 400кг, нетто 38 300кг, що менше д окументу на 1 900кг; навантаженн я в вагоні нерівномірне, нижч е рівня бортів на 200мм правору ч по ходу потягу над 4-5 люками в оронкоподібне поглиблення 1 500мм х 2 000мм х 1 500мм, між 4-5 люками щі лина 40мм на всю довжину кришок люків; просипання вантажу; ва нтаж маркований; в місці погл иблення маркування порушене .

Також, на станції Ст аханов Донецької залізниці б ув складений акт про технічн ий стан вагону № 24 від 15.06.2011р., згі дно якого вагон № 67148346 технічно справний.

25.07.2011 р. позивач пред»явив до відповідача претензію №02/4327, п ро відшкодування вартості не стачі вантажу на суму 4 439,86 грн. На що відповідач листом №ПД 110 від 03.10.2011 р. вищезазначену прет ензію не задовольнив, мотиву ючи тим, що згідно ст.31 Статуту залізці України придатність вагонів під навантаження ва нтажу що перевозиться визнач ається відправником, тому у в траті винен відправник.

Позивач просить стягнути з залізниці вартість нестачі в розмірі 4 439, 86 грн.

З матеріалів справи слідує , що Публічне акціонерне това риство "Стахановський завод феросплавів" є покупцем горі шку коксового за договором п оставки №1102921, укладеним 01.04.2011 р. з ПАТ «Нікопольський завод фе росплавів», яке в свою чергу є покупцем горішку коксового за договором поставки №1004839, ук ладеним з ТОВ «Торговий дім Л уганський літейно-механічни й завод»30.08.2010р.

Згідно договору поставки № 1102921 від 01.04.2011 р. ПАТ «Нікопольськи й завод феросплавів»вистави в позивачу рахунок №1106044С від 14.0 6.2011 р. на загальну суму 1264620,38 грн., у тому числі і за спірною відп равкою, який був оплачений по зивачем за платіжним доручен ням №78232 від 14.07.2011 р.

Позивач оплатив горішок ко ксовий у даному випадку за ці ною за одну тону - 2639,00 грн. (без ПДВ), з ПДВ за 1т.- 3166,80 грн.

Позивачем сума нестачі роз рахована з купівельної ціни продукції, а не вартості вант ажу, зданого до перевезеня, як то передбачено ст. 115 Статуту з алізниць України.

З урахуванням норми природ ної втрати вартість спірного горішку коксового складає 4439 ,86 грн.

Відповідно до ст. 12 Закону У країни "Про залізничний тран спорт" залізниці повинні заб езпечувати збереження ванта жів на шляху слідування та на залізничних станціях.

Ст.23 Закону "Про залізничний транспорт" передбачено, що пе ревізники несуть відповіда льність за зберігання вант ажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в меж ах, визначених Статутом залі зниць України.

Частиною 2 цієї ж статті вст ановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до п еревезень вантажу перевізни ки несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що вт рата, нестача, псування, пошко дження виникли з незалежних від них причин.

Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що заліз ниця несе відповідальність з а збереження вантажу з часу й ого прийняття до перевезення і до моменту видачі одержува чу.

Згідно з ст.113 Статуту заліз ниць України за незбереженн я прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть від повідальність у розмірі факт ично заподіяної шкоди, якщо н е доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не з алежних від перевізника при чин.

Згідно ст.26 Закону України "П ро залізничний транспорт" об ставини, які можуть служити п ідставою для матеріальної в ідповідальності перевізник ів вантажу засвідчуються акт ами; порядок і терміни складе ння актів визначаються Стату том залізниць України.

Статтею 129 Статуту залізниц ь України передбачено, що обс тавини, що можуть бути підста вою для матеріальної відпов ідальності залізниці під час залізничного перевезення, з асвідчуються комерційними а ктами або актами загальної ф орми, які складають станції з алізниць; для засвідчення ма си і кількості вантажу з дани ми, зазначеними у транспортн их документах, складається к омерційний акт.

Комерційний акт БИ 566191 від 16.06.2 011р. складений у відповідності до Правил складання актів і є належним доказом, підтвердж уючим факт нестачі за спірни м перевезенням.

Факт нестачі за спірним пе ревезенням підтверджено ком ерційним актом.

Виявлені на станції призна чення несправність вагону, р озбіжності між накладною та фактичними даними при переві рці свідчить про те, що нестач а виникла під час перевезенн я вантажу. Залізниця не довел а, що нестача виникла з незале жних від перевізника причин.

Приписи статті 31 Статуту за лізниць України встановлюют ь, що залізниця зобов'язана по давати під завантаження спра вні, придатні для перевезенн я відповідного вантажу, очищ ені від залишків вантажу, смі ття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери.

У переліку комерційних нес правностей зазначено, що до к омерційних несправностей на лежать завантажені вагони та контейнери, в яких є можливіс ть доступу до вантажу через в ідкриті двері, люки, пошкодже ння кузова вагона, контейнер а, із витікання вантажу з кузо ва вагона або котла цистерни .

У п.7.11. Інструкції з технічно го обслуговування вагонів в експлуатації, затвердженої н аказом Укрзалізниці від 25.09.2008р . №417-Ц, надано повний перелік те хнічних несправностей вагон ів, через які вагони забороне но подавати під завантаження . Конструктивні зазори не нал ежать до технічної несправно сті вагона.

Відповідно до п.п.5,6 Правил пе ревезення вантажів у вагонах відкритого типу, перед наван таженням вантажів, які містя ть дрібні фракції, відправни к зобовґязаний пересвідчити ся, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу. Якщо втрата можлива через конструктивні зазори, відправник зобовґязаний вжи ти додаткових заходів щодо ї х ущільнення, для чого йому за лізницею надається безоплат ний час користування вагонам и до 30 хвилин.

У відповідності до статті 32 Статуту залізниць України т а п.4 Правил Приймання вантажі в до перевезення, відправник зобов'язаний підготувати ва нтаж з урахуванням його схор онності під час транспортува ння і здійснювати навантажен ня з виконанням Технічних ум ов, тобто визначити придатні сть вагону лише у комерційно му відношенні, а не визначати технічну справність вагону.

Згідно пп. 2.1 Правил комерцій ного огляду поїздів та вагон ів усі вагони, які прибувають і відправляються із станції , де розташований пункт комер ційного огляду (ПКО) оглядают ься з метою виявлення та усун ення несправностей, що загро жують збереженню вантажів.

Стаття 115 Статуту встановлю є, що вартість вантажу визнач ається на підставі загальної суми рахунка або іншого доку мента відправника, який підт верджує кількість і вартість відправленого вантажу.

Відповідно до ч.2 ст.114 Статут у недостача маси вантажу, за я ку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного роз ходження визначення маси ва нтажу і природної втрати в антажу під час перевезення.

Згідно пункту 27 Правил прий мання вантажу, затверджених наказом Міністерства трансп орту України від 21.11.2000р. № 644, вант аж вважається доставленим бе з утрати, якщо різниця між мас ою, вказаною в пункті відправ лення в залізничній накладні й, та масою, визначеною на стан ції призначення, не перевищу є норми природної втрати.

При видачі вантажів, маса я ких унаслідок їх властивосте й зменшується при перевезенн і, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничн ого розходження визначення м аси нетто) становить: 2 % маси, за значеної в перевізних докуме нтах: вантажі рідкі або здані до перевезення в сирому (свіж ому) або у вологому стані; руда марганцева і хромова; кварци ти у подрібненому стані (фрак ції 0 - 6 мм); мідний купорос; хімі чна сировина навалом; солі; фр укти свіжі; овочі свіжі; шкіра оброблена і мокросолона; тют юн; м'ясо свіже; 1,5 % маси, зазначе ної в перевізних документах: вугілля деревне; будівельні матеріали; кварцити в кусках ; жири; риба солона; мінеральні добрива; 1% маси, зазначеної в п еревізних документах: мінера льне паливо; кокс; руда залізн а; вовна немита; мило; м'ясо мор ожене; птиця бита всяка; копче ності м'ясні всякі; 0,5 % маси всі х інших вантажів.

Враховуючи наведене, поз овні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задо воленню у повному обсязі.

Таким чином, рішення госпо дарського суду не відповідає матеріалам справи, вимогам д іючого законодавства та підл ягає скасуванню, з прийняття м нового рішення про задовол ення позову.

Судовою колегією прийнято до уваги правову позицію Вищ ого господарського суду Укра їни, яка висловлена у постано ві від 27.10.2010 р. по справі №21/93.

Судовий збір за позовною за явою та апеляційною скаргою покладаються на відповідача .

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 103, 104, 105 Гос подарського процесуального кодексу України, Донецький а пеляційний господарський су д у складі колегії суддів,-

П О С Т А Н О В И В:

1)Апеляційну скаргу Публічного акціонерного тов ариства "Стахановський завод феросплавів" м. Стаханов на рі шення господарського суду До нецької області від 06.02.2012 р. по с праві № 23/208 задовольнити.

2)Рішення господарського с уду Донецької області від 06.02.20 12 р. по справі № 23/208 скасувати.

3)Позов Публічного акціонер ного товариства "Стахановськ ий завод феросплавів" м. Стаха нов до Державного підприємст ва "Донецька залізниця" м.Доне цьк про стягнення 4 439,86 грн. задо вольнити.

4)Стягнути з Державного підп риємства «Донецька залізниц я»(код ЄДРПОУ 01074957) на користь Пу блічного акціонерного товар иства "Стахановський завод ф еросплавів" (р/р 26003130026039 ПАО КБ «Пр иватБанк», МФО 305299, код ОКПО 00186513) в артість нестачі у розмірі 4 439 г рн. 86 коп; та витрати зі сплати с удового збору за подання поз ову 1506,00 грн.

5) Стягнути з Державного під приємства «Донецька залізни ця»(код ЄДРПОУ 01074957) на користь П ублічного акціонерного това риства "Стахановський завод феросплавів" (р/р 26003130026039 ПАО КБ «П риватБанк», МФО 305299, код ОКПО 0018651 3) витрати зі сплати судового збору за апеляційною скарго ю в сумі 753,00 грн.

6)Доручити господарському с уду Донецької області видати відповідні накази.

Дана постанова наби рає законної сили з дня її пр ийняття.

Постанову може бути о скаржено до Вищого господарс ького суду України у касацій ному порядку через Донецький апеляційний господарський с уд протягом двадцяти днів.

Головуючий К .І.Бойченко

Судді Г.І .Діброва

Т.А.Шевкова

Надіслано 5 пр имірників:

1-позивачу

1-відповідачу

1-до справи

1-ДАГС

1-госп.суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.04.2012
Оприлюднено12.04.2012
Номер документу22481591
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/208

Ухвала від 22.06.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Дідиченко М.А.

Ухвала від 31.05.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Турчин С.О.

Постанова від 16.02.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Колядко Т.М.

Постанова від 12.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н. О.

Ухвала від 28.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н. О.

Постанова від 06.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 12.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 06.02.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 16.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні