Постанова
від 21.03.2012 по справі 2а-191/12
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЛУГАНСЬК

Справа № 2а-191/12

          

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

          21 березня 2012 року Ленінський районний суд м. Луганська у складі:

Головуючого судді Антоненко М.В.

при секретарі Атуової К.А.

          розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луганську адміністративну справу за позовом Малого приватного підприємства «СТАРТ-2»до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів про визнання протиправними дій та зобов'язанні вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, в обгрунтування позовних вимог зазначив, що на підставі рішення Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/62 між Луганською міською радою та Малим приватним підприємством „СТАРТ-2” 16.12.2010р. був укладений договір оренди землі (надалі –Договір оренди), державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219. За зазначеним договором Позивачу передана в оренду земельна ділянка площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс). Цільове призначення земельної ділянки –землі житлової та громадської забудови. Відповідно до п. 8 Договору оренди річна орендна плата встановлюється у розмірі 3,5 (трьох цілих п'яти десятих) відсотків від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Відповідно до п. 11 Договору оренди орендна плата за земельну ділянку сплачується Орендарем у грошовій безготівковій формі за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Згідно п. 32.1 Договору оренди Орендар зобов'язаний сплачувати орендну плату у розмірах та у строки, передбачені договором, з урахуванням її індексації, здійсненої відповідно до договору. Відповідно до п. 32.4 Договору оренди Орендар зобов'язаний приступити до використання земельної ділянки з моменту державної реєстрації договору оренди землі. П.п. 32.5 та 32.6 Договору оренди встановлено, що Орендар (Позивач) зобов'язаний самостійно обчислювати розмір річної орендної плати; для самостійного обчислення розміру річної орендної плати Орендар (Позивач) зобов'язаний звернутись в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди землі, а в подальшому звертатись щороку не пізніше місячного терміну після проведення у встановленому порядку індексації грошової оцінки земель до органу уповноваженому Орендодавцем, для отримання відповідної довідки. Відповідно до п. 16 Договору оренди за період з моменту спливу трьохмісячного терміну з дня прийняття рішення Луганської міської ради про передачу в оренду даної земельної ділянки до дня державної реєстрації договору оренди землі Орендар повинен сплатити плату в сумі (без нарахування пені), яка розраховується органом, уповноваженим Орендодавцем, про що вказаним органом надається відповідна довідка. Для цього Орендар повинен в десятиденний термін з моменту державної реєстрації договору оренди землі звернутись до органу, уповноваженого Орендодавцем, для отримання вказаної довідки та протягом 30 календарних днів з моменту отримання вказаної довідки сплатити нараховану суму.

Органом, уповноваженим Луганською міською радою видавати зазначені довідки, в тому числі - для розрахунку орендної плати за земельні ділянки є Відповідач –Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів. Відповідач безпосередньо визначає коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, який є складовою при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та, відповідно, орендної плати. Відповідачем здійснюється розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта функціонального використання і вказані відомості заносяться до електронної бази. Зазначені повноваженні надані Відповідачу рішенням Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27 „Про деякі питання щодо укладання договорів оренди землі”.

Відповідач надав Позивачу «Довідку про розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. згідно умов договору оренди від 27.05.2011р. №441010004000219»№92 від 17.06.11р., у якій визначений Відповідачем розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., тобто до державної реєстрації договору оренди землі, складає 11822,98 грн. Вказаний розмір плати за землю дорівнює сумі, розрахованої виходячи із розміру річної орендної плати, та тривалості вказаного періоду (п.1.9 рішення Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27). Оскільки розмір орендної плати безпосередньо залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передана в оренду за договором, а нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в свою чергу, залежить, зокрема, від коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф), який є складовою при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, то з наведеного витікає, що і визначений Відповідачем розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. згідно вказаної довідки теж залежить від коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф).

При розрахунку плати за користування вищезазначеною земельною ділянкою за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. та складанні вищезазначеної довідки Відповідачем був встановлений коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, з урахуванням якого обчислюється нормативна грошова оцінка землі, а, відповідно, і річна орендна плата, - 2,5 (Кф -2,5).

Позивач вважає протиправними дії Відповідача щодо встановлення коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 2,5 для розрахунку плати за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. за користування вищезазначеною земельною ділянкою, наданої МПП „СТАРТ-2” в оренду, та, відповідно, нарахування плати за землю за цей період у сумі 11822,98 грн., за наступних підстав:

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про оренду землі” оренда землі –це засноване на договорі строкове, платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною Орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. Відповідно до ст. 18 Закону України „Про оренду землі” договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Згідно з частиною 2 ст. 20 Закону України „Про оренду землі” право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно ти їх обтяжень. Відповідно до статті 25 Закону України „Про оренду землі” орендар земельної ділянки зобов'язаний приступити до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

Згідно з частинами першою, другою та третьою ст. 21 Закону України „Про оренду землі” орендна плата за земельну ділянку –це платіж, який Орендар вносить Орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до п. 14.1.147 статті 14 Податкового кодексу України ( надалі - ПКУ ) плата за землю –загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Відповідно до п. 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Відповідно до п. 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Відповідно до п. 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

При складанні «Довідки про розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. згідно умов договору оренди від 27.05.2011р. №441010004000219»№92 від 17.06.11р., розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., визначений Відповідачем, складає 11822,98 грн. та дорівнює сумі, розрахованої виходячи із розміру річної орендної плати, та тривалості вказаного періоду (п.1.9 рішення Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27). Відповідно до п. 8 Договору оренди річна орендна плата встановлюється у розмірі 3,5 (трьох цілих п'яти десятих) відсотків від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

З наведеного випливає, що розмір орендної плати, яку повинен сплачувати Позивач, та розмір плати за землю, нарахований Відповідачем згідно вказаної довідки, безпосередньо залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передана Позивачу в оренду за договором.

Відповідно до п. 1.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. №18/15/21/11 (надалі –Порядок), нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. П. 3.3 Порядку визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів, вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту (Кф), який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо). Відповідно до абзацу першого п. 3.5 Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Відповідно до положень Порядку, застосування коефіцієнтів функціонального використання залежить від того, яка саме діяльність провадиться на земельній ділянці. Додатком 1 до Порядку передбачено застосування таких коефіцієнтів функціонального використання, застосування яких можливо при наявності певних підстав. До таких підстав відноситься проведення будівельних робіт. Додаток 1 до Порядку в таких випадках передбачає застосування коефіцієнту функціонального використання 0,5 –для земель «зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво». А коефіцієнт функціонального використання 2,5 передбачений тільки для категорії земель «землі комерційного використання».

Позивач зазначає, що земельна ділянка, надана МПП „СТАРТ-2” в оренду, використовується під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), що фактично і означає поточне будівництво. У період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., за який Відповідачем здійснено нарахування плати за землю до державної реєстрації договору оренди, і в цей час на зазначеній земельній ділянці знаходиться об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), який належить Позивачу на праві власності. Будівництво об'єкта не закінчено та, відповідно, об'єкт, під будівництво якого надавалась в оренду земельна ділянка, в експлуатацію не введений. Ніякої діяльності, окрім будівництва, Позивачем на зазначеній земельній ділянці не здійснюється, а у зазначений період і будівництво не здійснювалось у зв'язку з відсутністю державної реєстрації договору оренди землі та права користування, ніякого прибутку з використання цієї земельної ділянки Позивач у зазначений період та у цей час не отримував і не отримує. До того ж, як було зазначено вище, і цільове призначення земельної ділянки, як встановлено п. 18 Договору оренди землі –„землі житлової та громадської забудови”, що, в свою чергу, само по собі спростовує встановлення для неї коефіцієнту функціонального використання передбаченого для категорії земель «землі комерційного використання».

У зв'язку з цим Позивач вважає, що Відповідачем при розрахунку плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. та складанні вищезазначеної спірної довідки „Про розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р.” повинен застосовуватись коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки 0,5 (Кф –0,5) –який передбачений для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво. ОСОБА_1 протиправно та безпідставно при розрахунку плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. та складанні вищезазначеної спірної довідки „Про розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р.” був встановлений коефіцієнт функціонального використання 2,5 (Кф – 2,5), який передбачений для категорії земель «землі комерційного використання», та, відповідно, внаслідок цього, протиправно та безпідставно була нарахована плата за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. у сумі 11822,98 грн., виходячи з вказаного коефіцієнту.

Позивач посилається також на те, що Ленінським районним судом м. Луганська розглядався спір за адміністративним позовом Позивача у цій справі до Відповідача у цій справі, тобто між тими ж самими сторонами, про визнання протиправними дій та зобов'язанні виконати певні дії, щодо встановлення з 27 травня 2011р. коефіцієнту функціонального використання для розрахунку орендної плати за користування цією ж земельною ділянкою (справа №2а-5402/11, постанова від 28.10.2011р.).

Згідно постанови суду, яка набрала законної сили, судом було встановлено, що „...земельна ділянка, що надана МПП „СТАРТ-2” в оренду, використовується під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), що фактично і означає поточне будівництво. На час розгляду справи на зазначеній земельній ділянці знаходиться об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), який належить Позивачу на праві власності. Будівництво об'єкта не закінчено та, відповідно, об'єкт, під будівництво якого надавалась в оренду земельна ділянка, в експлуатацію не введений. Ніякої діяльності, окрім будівництва, Позивачем на зазначеній земельній ділянці не здійснюється, та ніякого прибутку з використання цієї земельної ділянки Позивач не отримує. До того ж, і цільове призначення земельної ділянки, як встановлено п. 18 Договору оренди землі –„землі житлової та громадської забудови”, що, в свою чергу, само по собі спростовує встановлення для неї коефіцієнту функціонального використання передбаченого для категорії земель «землі комерційного використання». Суд дійшов висновку, що, оскільки об'єкт, під будівництво та розміщення якого передавалась в оренду земельна ділянка, не закінчений будівництвом, то зазначена обставина унеможливлює комерційне використання зазначеної земельної ділянки. А отже, оскільки ніякої економічної комерційної діяльності, яка передбачає отримання прибутку з переданої в оренду земельної ділянки, Позивачем на зазначеній земельній ділянці не здійснюється, то встановлення Відповідачем коефіцієнту функціонального використання 2,5 (Кф –2,5), який передбачений для категорії земель „землі комерційного використання” щодо зазначеної земельної ділянки, переданої Позивачу в оренду, є протиправним та безпідставним, таким що не відповідає положенням Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. №18/15/21/11”.

Таким чином, за твердженням Позивача, суд дійшов висновку, що, „оскільки земельна ділянка, передана Позивачу в оренду під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), перебуває на стадії будівництва, то до завершення будівництва об'єкта, під будівництво якого ця земельна ділянка надана, з урахуванням зміни назви об'єкта будівництва в процесі будівництва та, відповідно до цієї назви - цільового призначення земельної ділянки, та введення об'єкта будівництва в експлуатацію при видачі Відповідачем Позивачу довідок про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати за вказану земельну ділянку повинен встановлюватись коефіцієнт функціонального використання 0,5 (Кф–0,5), який передбачений для земель зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво”.

Позивач зазначає, що різниця між позовом у справі №2а-5402/11 і позовом у цій справі полягає лише у періоді, на який Відповідачем був встановлений коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, у справі №2а-5402/11 –зазначений коефіцієнт був встановлений з 27.05.2011р. (тобто з моменту державної реєстрації договору оренди землі для розрахунку орендної плати за землю), у позові у цій справі - з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. (тобто за попередній період для розрахунку плати за землю до моменту державної реєстрації договору).

Отже, за думкою Позивача, протиправність встановлення Відповідачем коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 2,5 (Кф –2,5), який передбачений для категорії земель „землі комерційного використання”, для вищезазначеної земельної ділянки до завершення будівництва об'єкту, під будівництво якого ця земельна ділянка надана, та введення його в експлуатацію встановлена судовим рішенням, що набрало законної сили, та не потребує доказування.

На підставі викладеного Позивач просить суд визнати протиправними дії Відповідача - Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, які полягають у встановленні коефіцієнту функціонального використання земельною ділянкою 2,5, який передбачений для категорії земель «землі комерційного використання», при розрахунку плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. щодо земельної ділянки площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, яка передана в оренду Позивачу –Малому приватному підприємству «СТАРТ-2»за договором оренди землі від 16.12.2010р., державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс); визнати протиправними дії Відповідача - Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, які полягають у нарахуванні плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. у сумі 11822,98 грн., щодо земельної ділянки площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, яка передана в оренду Позивачу – Малому приватному підприємству «СТАРТ-2»за договором оренди землі від 16.12.2010р., державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс); зобов'язати Відповідача - Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів здійснити перерахунок плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. щодо земельної ділянки площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, яка передана в оренду Позивачу –Малому приватному підприємству «СТАРТ-2»за договором оренди землі 16.12.2010р., державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), з урахуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 (Кф –0,5), який встановлений для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити, надавши аналогічні пояснення.

В судовому засіданні представник Відповідача –Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів позовні вимоги не визнав у повному обсязі. Свої заперечення мотивував тим, що кожна господарська діяльність направлена на отримання прибутку, тому застосування коефіцієнту функціонального використання 0,5, для земельної ділянки, що передана в оренду Позивачу, є необґрунтованим. Просив відмовити у задоволенні позову за необґрунтованістю, однак, не заперечував, що плата за землю у спірний період до набрання чинності договором оренди землі повинна дорівнюватись орендній платі за користування земельною ділянкою за аналогічний по тривалості період після набрання чинності договором оренди.

Заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази та матеріали справи, на підставі фактичних даних, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню повністю з наступних підстав:

          Як встановлено в судовому засіданні, на підставі рішення Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/62 між Луганською міською радою та Малим приватним підприємством „СТАРТ-2” (Позивач) 16.12.2010р. був укладений договір оренди землі (надалі –Договір оренди), державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219. За зазначеним договором Позивачу передана в оренду земельна ділянка площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс). Цільове призначення земельної ділянки –землі житлової та громадської забудови. Відповідно до п. 8 Договору оренди річна орендна плата встановлюється у розмірі 3,5 (трьох цілих п'яти десятих) відсотків від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Відповідно до п. 11 Договору оренди орендна плата за земельну ділянку сплачується Орендарем у грошовій безготівковій формі за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Згідно п. 32.1 Договору оренди Орендар зобов'язаний сплачувати орендну плату у розмірах та у строки, передбачені договором, з урахуванням її індексації, здійсненої відповідно до договору. Відповідно до п. 32.4 Договору оренди Орендар зобов'язаний приступити до використання земельної ділянки з моменту державної реєстрації договору оренди землі. П.п. 32.5 та 32.6 Договору оренди встановлено, що Орендар (Позивач) зобов'язаний самостійно обчислювати розмір річної орендної плати; для самостійного обчислення розміру річної орендної плати Орендар (Позивач) зобов'язаний звернутись в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди землі, а в подальшому звертатись щороку не пізніше місячного терміну після проведення у встановленому порядку індексації грошової оцінки земель до органу уповноваженому Орендодавцем, для отримання відповідної довідки. Відповідно до п. 16 Договору оренди за період з моменту спливу трьохмісячного терміну з дня прийняття рішення Луганської міської ради про передачу в оренду даної земельної ділянки до дня державної реєстрації договору оренди землі Орендар повинен сплатити плату в сумі (без нарахування пені), яка розраховується органом, уповноваженим Орендодавцем, про що вказаним органом надається відповідна довідка. Для цього Орендар повинен в десятиденний термін з моменту державної реєстрації договору оренди землі звернутись до органу, уповноваженого Орендодавцем, для отримання вказаної довідки та протягом 30 календарних днів з моменту отримання вказаної довідки сплатити нараховану суму.

Органом, уповноваженим Луганською міською радою видавати зазначені довідки, в тому числі - для розрахунку орендної плати за земельні ділянки є Відповідач –Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів. Відповідач безпосередньо визначає коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, який є складовою при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та, відповідно, орендної плати. Відповідачем здійснюється розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта функціонального використання і вказані відомості заносяться до електронної бази. Зазначені повноваженні надані Відповідачу рішенням Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27 „Про деякі питання щодо укладання договорів оренди землі”.

Відповідач надав Позивачу «Довідку про розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. згідно умов договору оренди від 27.05.2011р. №441010004000219»№92 від 17.06.11р., у якій визначений Відповідачем розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., тобто до державної реєстрації договору оренди землі, складає 11822,98 грн. Вказаний розмір плати за землю дорівнює сумі, розрахованої виходячи із розміру річної орендної плати, та тривалості вказаного періоду (п.1.9 рішення Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27), що не заперечується і Відповідачем. Оскільки розмір орендної плати безпосередньо залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передана в оренду за договором, а нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в свою чергу, залежить, зокрема, від коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф), який є складовою при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, то з наведеного витікає, що і визначений Відповідачем розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. згідно вказаної довідки теж залежить від коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф).

При розрахунку плати за користування вищезазначеною земельною ділянкою за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. та складанні вищезазначеної довідки Відповідачем був встановлений коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, з урахуванням якого обчислюється нормативна грошова оцінка землі, а, відповідно, і річна орендна плата, - 2,5 (Кф -2,5).

          Суд дійшов висновку, що дії Відповідача, які полягають у встановленні коефіцієнту функціонального використання 2,5 при розрахунку плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., тобто до набрання чинності договором оренди землі, для вищезазначеної земельної ділянки, наданої МПП «СТАРТ-2»в оренду, та, відповідно, нарахування плати за землю за цей період у сумі 11822,98 грн. з урахуванням вказаного коефіцієнту, є протиправними за наступних підстав:

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про оренду землі” оренда землі –це засноване на договорі строкове, платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною Орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. Відповідно до ст. 18 Закону України „Про оренду землі” договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Згідно з частиною 2 ст. 20 Закону України „Про оренду землі” право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно ти їх обтяжень. Відповідно до статті 25 Закону України „Про оренду землі” орендар земельної ділянки зобов'язаний приступити до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

Згідно з частинами першою, другою та третьою ст. 21 Закону України „Про оренду землі” орендна плата за земельну ділянку –це платіж, який Орендар вносить Орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до п. 14.1.147 статті 14 Податкового кодексу України ( надалі - ПКУ ) плата за землю –загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Відповідно до п. 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Відповідно до п. 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Відповідно до п. 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

При складанні «Довідки про розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. згідно умов договору оренди від 27.05.2011р. №441010004000219»№92 від 17.06.11р., розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., тобто до державної реєстрації договору оренди та набрання ним чинності, визначений Відповідачем, складає 11822,98 грн. та дорівнює сумі, розрахованої виходячи із розміру річної орендної плати, та тривалості вказаного періоду (п.1.9 рішення Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27). Відповідно до п. 8 Договору оренди річна орендна плата встановлюється у розмірі 3,5 (трьох цілих п'яти десятих) відсотків від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

З наведеного випливає, що розмір орендної плати, яку повинен сплачувати Позивач, та розмір плати за землю, нарахований Відповідачем згідно вказаної довідки, безпосередньо залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передана Позивачу в оренду за договором.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів регламентований Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. №18/15/21/11 (надалі –Порядок), п. 1.3 якого визначає, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. П. 3.3 Порядку визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів, вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту (Кф), який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо). Відповідно до абзацу першого п. 3.5 Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Відповідно до положень Порядку, застосування коефіцієнтів функціонального використання залежить від того, яка саме діяльність провадиться на земельній ділянці.

Таким чином, суд дійшов висновку, що при встановленні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Відповідач повинен насамперед враховувати наявні саме на зазначеній земельній ділянці види економічної діяльності, тобто чи здійснюється взагалі на земельній ділянці, переданій в оренду, економічна діяльність, яка передбачає отримання прибутку, та яка саме.

Додатком 1 до Порядку передбачено застосування таких коефіцієнтів функціонального використання, застосування яких можливо при наявності певних підстав. До таких підстав відноситься проведення будівельних робіт. Додаток 1 до Порядку в таких випадках передбачає застосування коефіцієнту функціонального використання 0,5 –для земель «зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво». А коефіцієнт функціонального використання 2,5 передбачений тільки для категорії земель «землі комерційного використання».

          

Судом встановлено, що земельна ділянка, надана МПП „СТАРТ-2” в оренду, використовується під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), що фактично і означає поточне будівництво. Зазначені обставини встановлені також судовим рішенням у справі за адміністративним позовом Позивача у цій справі до Відповідача у цій справі, тобто між тими ж самими сторонами, про визнання протиправними дій та зобов'язанні виконати певні дії, щодо встановлення з 27 травня 2011р. коефіцієнту функціонального використання для розрахунку орендної плати за користування цією ж земельною ділянкою (справа №2а-5402/11, постанова від 28.10.2011р.). У період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., за який Відповідачем здійснено нарахування плати за землю до державної реєстрації договору оренди та набрання ним чинності, і в цей час на зазначеній земельній ділянці знаходиться об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), який належить Позивачу на праві власності. Будівництво об'єкта у спірний період та на цей час не закінчено та, відповідно, об'єкт, під будівництво якого надавалась в оренду земельна ділянка, у спірний період та на цей час в експлуатацію не введений. Ніякої діяльності, окрім будівництва, Позивачем на зазначеній земельній ділянці не здійснюється, а у зазначений період і будівництво не здійснювалось у зв'язку з відсутністю державної реєстрації договору оренди землі та права користування, ніякого прибутку з використання цієї земельної ділянки Позивач у зазначений період та у цей час не отримував і не отримує. До того ж, як було зазначено вище, і цільове призначення земельної ділянки, як встановлено п. 18 Договору оренди землі –„землі житлової та громадської забудови”, що, в свою чергу, само по собі спростовує встановлення для неї коефіцієнту функціонального використання передбаченого для категорії земель «землі комерційного використання». Зазначені обставини не заперечуються і не спростовані Відповідачем. Отже, суд доходить висновку, що, оскільки об'єкт, під будівництво та розміщення якого передавалась в оренду земельна ділянка, у спірний період не був закінчений будівництвом, то зазначена обставина унеможливлювала комерційне використання зазначеної земельної ділянки у цей період.

А отже, оскільки ніякої економічної комерційної діяльності, яка передбачає отримання прибутку з переданої в оренду земельної ділянки, Позивачем на зазначеній земельній ділянці у спірний період не здійснювалось, то встановлення Відповідачем коефіцієнту функціонального використання 2,5 (Кф –2,5), який передбачений для категорії земель „землі комерційного використання” щодо зазначеної земельної ділянки, переданої Позивачу в оренду, є протиправним та безпідставним, таким що не відповідає положенням Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. №18/15/21/11.

Таким чином, суд доходить висновку, що, оскільки земельна ділянка, передана Позивачу в оренду під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), у спірний період перебувала на стадії будівництва, то при видачі Відповідачем Позивачу довідки про розмір плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. згідно умов договору оренди від 27.05.2011р. №441010004000219 повинен був бути встановлений коефіцієнт функціонального використання 0,5 (Кф–0,5), який передбачений для земель зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво. Відповідно, внаслідок цього, плата за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. повинна бути нарахована з урахуванням вказаного коефіцієнту.

Суд зазначає також, що, оскільки судовим рішенням, що набрало чинності, у справі за адміністративним позовом Позивача у цій справі до Відповідача у цій справі, тобто між тими ж самими сторонами, про визнання протиправними дій та зобов'язанні виконати певні дії, щодо встановлення з 27 травня 2011р. коефіцієнту функціонального використання для розрахунку орендної плати за користування цією ж земельною ділянкою (справа №2а-5402/11, постанова від 28.10.2011р.) була встановлена протиправність дій Відповідача, які полягають у встановленні з 27 травня 2011р. коефіцієнту функціонального використання 2,5 (Кф –2,5), який передбачений для категорії земель „землі комерційного використання” щодо зазначеної земельної ділянки, переданої Позивачу в оренду, та зобов'язано Відповідача видавати Позивачу відповідні довідки для розрахунку орендної плати за користування вищезазначеною земельною ділянкою площею, зазначаючи у них коефіцієнт функціонального використання 0,5 (Кф –0,5), який встановлений для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво, з 27 травня 2011р. орендна плата за користування вищезазначеною земельною ділянкою відповідно змінилась і стала обраховуватись з урахуванням коефіцієнту функціонального використання 0,5 (Кф –0,5).

А отже, нарахування Відповідачем плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р., тобто до державної реєстрації договору оренди та набрання ним чинності, у сумі 11822,98 грн. з урахуванням коефіцієнту функціонального використання 2,5 (Кф –2,5) є протиправним, оскільки зазначений розмір плати не дорівнює сумі, розрахованої виходячи із розміру річної орендної плати, та тривалості вказаного періоду та суперечить п.1.9 рішення Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку. Суд доходить висновку, що при вчиненні оскаржуваних дій Відповідачем зазначені вимоги не дотримано, зокрема, оскаржувані дії вчинені не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для вчинення дії, та не пропорційно.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідно до частини 1 статті 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Враховуючи, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними конкретними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування, судом визнається, що Відповідачем не були наведені обставини, які б підтверджувались достатніми доказами, що свідчать про обґрунтованість його заперечень проти позову. Відповідач не подав доказів, які б підтверджували його заперечення та спростовували доводи Позивача.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно за статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними дій суб'єкта владних повноважень та зобов'язанні відповідача вчинити певні дії.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 7, 17, 71, 72, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ :

Позовні вимоги Малого приватного підприємства «СТАРТ-2»до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправними дії Відповідача - Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, які полягають у встановленні коефіцієнту функціонального використання земельною ділянкою 2,5, який передбачений для категорії земель «землі комерційного використання», при розрахунку плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. щодо земельної ділянки площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, яка передана в оренду Позивачу –Малому приватному підприємству «СТАРТ-2»за договором оренди землі від 16.12.2010р., державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс).

Визнати протиправними дії Відповідача - Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, які полягають у нарахуванні плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. у сумі 11822,98 грн., щодо земельної ділянки площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, яка передана в оренду Позивачу –Малому приватному підприємству «СТАРТ-2»за договором оренди землі від 16.12.2010р., державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс).

Зобов'язати Відповідача - Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів здійснити перерахунок плати за землю за період з 09.02.2011р. по 26.05.2011р. щодо земельної ділянки площею 0,1225 га за адресою: м. Луганськ, вул. 2-я Краснознамьонная, 32а (тридцять два „а”), кадастровий номер –4410100000:01:047:0120, яка передана в оренду Позивачу –Малому приватному підприємству «СТАРТ-2»за договором оренди землі 16.12.2010р., державна реєстрація від 27.05.2011р. №441010004000219, під розміщений об'єкт незавершеного будівництва (торгівельний комплекс), з урахуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 (Кф –0,5), який встановлений для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво.

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Ленінський районний суд протягом десяти днів з дня її проголошення.

           Головуючий М.В. Антоненко

СудЛенінський районний суд м. Луганськ
Дата ухвалення рішення21.03.2012
Оприлюднено17.01.2014
Номер документу22630927
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-191/12

Постанова від 10.07.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 10.07.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 17.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Ухвала від 05.12.2011

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Андрієць Д. Д.

Ухвала від 08.06.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Ухвала від 27.05.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Ухвала від 15.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Пасічник С.С.

Ухвала від 18.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Пасічник С.С.

Ухвала від 21.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Ухвала від 06.03.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бистрик Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні