Постанова
від 27.04.2012 по справі 33/5009/7208/11
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

24.04.2012 р. справа №33/5009/7208/11

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:Манжур В.В. суддівБудко Н.В., Москальової І.В., при секретарі Прожеріна О.О. за участю представників сторін: прокурор (скаржника): від позивача: від відповідачів: Пономарьов А.О. -за посвідченням № 3897 не з'явився 1) не з'явився 2) ОСОБА_6 -за довіреністю розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Першого заступника прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі Запорізької області, м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 14.02.2012р. (повний текст підписаний 20.02.2012р.) по справі№ 33/5009/7208/11 (суддя Соловйов В.М.) за позовомПершого заступника прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі Запорізької області, м.Запоріжжя до 1) Запорізької міської ради, м.Запоріжжя 2) Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест», м.Запоріжжя про визнання недійсним та скасування рішення і договору оренди земельної ділянки, В С Т А Н О В И В:

Перший заступник прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі Запорізької області звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до Запорізької міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест»про визнання недійсним та скасування рішення Запорізької міської ради від 24.09.2008р. № 62/7; визнання недійсним договору оренди землі від 05.12.2008р.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 14.02.2012р. у задоволенні позовних вимог Першого заступника прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі Запорізької області відмовлено з посиланням на те, що передача в оренду земельних ділянок у спірний період мала здійснюватись без проведення аукціону (торгів).

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Перший заступник прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі Запорізької області звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційної скаргою, в якій просить рішення господарського суду Запорізької області від 14.02.2012р. скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Заявник апеляційної скарги вважає оспорюване рішення незаконним та необґрунтованим, оскільки судом першої інстанції порушено та неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права.

Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі в листі від 22.03.2012р. просить розглянути справу без участі представника, при цьому зазначає, що апеляційну скаргу Першого заступника прокурора м.Запоріжжя підтримує в повному обсязі.

Запорізька міська рада у відзиві на апеляційну скаргу, що надійшов до Донецького апеляційного господарського суду 18.04.2012р., погоджується з вимогами скаржника та не заперечує проти задоволення апеляційної скарги.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест»у відзиві від 18.04.12р. проти вимог скаржника заперечує, посилаючись на те, що оспорюване рішення прийнято у повній відповідності до чинних норм матеріального та процесуального права, а тому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарського суд Запорізької області від 14.02.2012р. -без змін.

Представники Запорізької міської ради у судові засідання не з'явились, причину неявки до суду не повідомили, незважаючи на те, що про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином.

Оскільки явка представників Запорізької міської ради не визнавалась обов'язковою та неявка без поважних причин у судове засідання їх представників не тягне за собою перенесення розгляду справи на інші строки, тому справу розглянуто за наявними в ній матеріалами, а повний текст постанови направляється учасникам процесу в установленому порядку.

Фіксування судового засідання апеляційної інстанції здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу у порядку, встановленому ст.ст.4-4, 81-1, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ст.101 ГПК України, у процесі розгляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали господарської справи та апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду встановила:

Рішенням Запорізької міської ради від 24.09.2008р. № 62/7 (а.с. 13, том 1) Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест»було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по трасі Харків-Сімферополь (в районі вул.Складської) для розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу; вирішено передати останньому в оренду терміном на 10 років земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:03:030:0160) загальною площею 4,0524га (землі комерційного використання) на землях міста, які не передані у користування та власність.

На підставі зазначеного рішення, 05.12.2008р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест»(орендар) був укладений договір оренди землі (далі за текстом -договір), згідно умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 4,0524га у м.Запоріжжя траса Харків-Сімферополь (в районі вул.Складської) для розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу, про що складено акт прийому-передачі.

Договір укладено на десять років (п.8 договору) та зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі вчинено запис від 21.04.2009р. за № 040926100492.

На підставі вищевказаного рішення Запорізької міської ради, спеціалістом ТОВ «Центр землеустрою та геодезії»у присутності представника землекористувача ТОВ «Укрбудсервісінвест», представника Управління земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області було виконано встановлення меж земельної ділянки 4,0524га в натурі (на місцевості), про що складено відповідний акт (а.с. 19, том 1).

Скаржник вважає, що рішення Запорізької міської ради від 24.09.2008р. № 62/7 прийнято з порушенням наданих органу місцевого самоврядування повноважень щодо передачі в оренду землі, у зв'язку з чим і договір оренди землі вважає таким, що суперечить законодавству, внаслідок чого просить визнати недійсним та скасувати рішення Запорізької міської ради від 24.09.2008р. № 62/7 та визнати недійсним договір оренди землі від 05.12.2008р.

В обґрунтування апеляційних вимог скаржник посилається на приписи статті 124 Земельного кодексу України, яка закріплює порядок передачі земельних ділянок в оренду, та яка редакції на момент прийняття рішення Запорізької міської ради від 24.09.2008р. № 62/7 передбачала, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Як визначено місцевим господарським судом в оспорюваному рішенні, спірна земельна ділянка знаходиться в межах міста Запоріжжя, і тому повноваження щодо її розпорядження належать Запорізькій міській раді.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України від 21.05.1997р. N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Рішенням чотирнадцятої сесії п'ятого скликання від 29.08.2007р. № 77/416 Запорізька міська рада вирішила:

- надати ТОВ "Укрбудсервісінвест" дозвіл на розроблення матеріалів погодження місця розташування багатофункціонального торговельно-виставкового та логістичного комплексу по трасі Харків-Сімферополь (в районі вул. Складської) (п.1);

- затвердити ТОВ "Укрбудсервісінвест" матеріали погодження місця розташування багатофункціонального торговельно-виставкового та логістичного комплексу по трасі Харків-Сімферополь (в районі вул. Складської) (п.2);

- дозволити вести проектування багатофункціонального торговельно-виставкового та логістичного комплексу на протязі одного року по трасі Харків-Сімферополь на земельній ділянці (кадастровий номер 2310100000:03:030:0160) орієнтовною площею 4,1670га (інші відкриті землі, зелені насадження загального користування (спеціального призначення), в межах згідно з планом, що додається, на землях Запорізької міської ради (п.3);

- дозволити розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після затвердження в установленому порядку проектно-кошторисної документації (п.7).

Управлінням земельних ресурсів у місті Запоріжжя надано висновок № 01-02/63444 від 10.09.2008р. в якому зазначено, що відповідно ст.124 Земельного кодексу України відведення земельної ділянки для розташування багатофункціонального торговельно-виставкового та логістичного комплексу по трасі Харків-Сімферополь (в районі вул. Складської) можливо за умови виконання вимог Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік", ЗК України та Закону України "Про оренду землі" тобто шляхом аукціону.

В статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до приписів ст.84 Земельного кодексу України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

В пункті 12 розділу Х «Перехідні положення»Земельного кодексу України закріплено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

В матеріалах справи відсутні докази проведення розмежування земель державної та комунальної власності у місті Запоріжжі, а тому, виходячи з приписів вищевказаної норми Земельного кодексу України, Запорізька міська рада є органом, який уповноважений державою на розпорядження землями державної власності на території міста Запоріжжя. Таким чином, Запорізька міська рада, здійснюючи повноваження щодо розпорядження земельними ділянками, розташованими на території міста Запоріжжя, повинна керуватися положеннями Класифікатора, який затверджений наказом Фонду державного майна України від 15.03.2006р. № 461 «Про затвердження Класифікатора державного майна».

Згідно зазначеного Класифікатора, його впровадження здійснено з метою удосконалення механізму управління об'єктами державної власності. Відповідно до розділу 3 Класифікатора, земельні ділянки також відносяться до державного майна, а саме -до нерухомого майна, для удосконалення управління яким і запроваджено Класифікатор.

Судова колегія зазначає, що не відповідає дійсності твердження скаржника про те, що наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики «Про затвердження Правил визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000)»від 27.08.2000р. № 174 не містить норм, згідно яких торгівельні комплекси є об'єктами соціальної сфери.

Так, в пункті 2.8.9. вказаного наказу визначено, що до будівель і споруд соціальної сфери відносяться в тому числі й магазини та інші об'єкти побутового обслуговування населення.

Скаржником не доведено як в суді першої інстанції, так й в суді апеляційної інстанції, що будівництво багатофункціонального торгівельно-виставочного та логістичного комплексу на спірній земельній ділянці не відноситься до будівництва об'єктів соціального призначення.

Як зазначалось вище, частина 1 статті 124 Земельного кодексу України на момент прийняття Запорізькою міською радою спірного рішення передбачала, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Тобто вказана норма не передбачала проведення аукціону.

Отже, судом першої інстанції вірно визначено, що на момент прийняття Запорізькою міською радою спірного рішення вказана норма діяла в редакції, що мала перелік випадків, в яких проведення аукціону не вимагалося. Так, зокрема, такими виключеннями є набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла.

Як визначив місцевий господарський суд, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву»від 16.09.2008р. № 509-VI були внесені зміни до п.1 розділу X "Перехідних положень" Земельного кодексу України, якою п.1 доповнено абзацом тертім такого змісту: "У разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів)" .

Вказаний закон набрав чинності з 14.10.2008р.

Згідно зі ст.58 Конституції України, Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

В пункті 1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України передбачено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

Із матеріалів справи вбачається, що рішенням Запорізької міської ради від 29.08.2007р. № 77/416 Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест»була надано дозвіл на розроблення матеріалів погодження місця розташування об'єкту, затверджено матеріали погодження місця розташування об'єкту, дозволено розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після затвердження в установленому порядку проектно-кошторисної документації. Вказане рішення прийнято до 01.01.2008р., а тому, виходячи з приписів вищевказаної норми, передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

З урахуванням викладеного, суд першої інстанцій дійшов вірного висновку, що передача земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест»повинна була здійснюватися на підставі рішення Запорізької міської ради шляхом укладення договору оренди землі без проведення земельних торгів (аукціонів).

Підставою недійсності правочину, згідно зі ст.215 Цивільного кодексу України, є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину. Зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Згідно ст.18 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Договір оренди землі від 05.12.2008р., який укладений між Запорізькою міською радою та ТОВ «Укрбудсервісінвест», було зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі вчинено запис від 21.04.2009р. за № 040926100492.

Місцевим господарським судом вірно враховано, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.

Оскільки, як визначено вище, спірне рішення Запорізької міської ради прийнято у відповідності до норм законодавства, чинного на момент його прийняття, а передача земельних ділянок у перехідний період, згідно положень Земельного кодексу України мала здійснюватися без проведення аукціону (торгів), суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що й передача земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Укрбудсервісінвест»в оренду також мала здійснюватися без проведення аукціону (торгів).

Таким чином, судова колегія апеляційної інстанції погоджується з місцевим господарським судом щодо відсутності підстав для визнання недійсним рішення Запорізької міської ради від 24.09.2008р. № 62/7 «про передачі в оренду ТОВ «Укрбудсервісінвест»земельної ділянки по трасі Харків-Сімферополь (в районі вул.Складської) для розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу»та визнання недійсним договору оренди землі від 05.12.2008р. укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Укрбудсервісінвест».

Отже, судом першої інстанції до спірних правовідносин вірно застосовані норми матеріального та процесуального права, надана об'єктивна оцінка обставинам справи, а отже висновки суду першої інстанції, викладені у рішенні, відповідають обставинам справи.

Твердження заявника апеляційної скарги про неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування судового рішення господарського суду Запорізької області від 14.02.2012р. у справі № 33/5009/7208/11 колегія суддів апеляційної інстанції не вбачає.

З урахуванням вищевикладеного, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що, відповідно до вимог статті 43 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду Запорізької області від 14.02.2012р. у справі № 33/5009/7208/11 ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають суттєве значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права та не підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Першого заступника прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі Запорізької області, м.Запоріжжя -залишити без задоволення, рішення господарського суду Запорізької області від 14.02.2012р. у справі № 33/5009/7208/11 -без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня прийняття постанови.

Головуючий В.В.Манжур

Судді: Н.В.Будко

І.В.Москальова

Повний текст постанови підписаний 24.04.2012р.

Надруковано 7 примірників:

1 -прокурору (скаржнику)

1 -Упр .Держкомзему

2 -відповідачам

1 -у справу

1 -ГСЗО

1 -ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.04.2012
Оприлюднено03.05.2012
Номер документу23706155
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —33/5009/7208/11

Постанова від 16.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Ухвала від 03.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Постанова від 27.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Ухвала від 23.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Рішення від 14.02.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 03.02.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 18.01.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 20.12.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 04.11.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні