Постанова
від 07.05.2012 по справі 12/74б/2011
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний гос подарський суд

Постанова

Іменем України

07.05.2012 р. справа №12/74б/2 011

Донецький апеляційний го сподарський суд у складі кол егії суддів:

головуючого:

суддів Богатиря К.В.

Дучал Н.М., Принцевськ ої Н.М.

При секретарі: Здоренко О.Ю . за участю представників ст орін: від боржника: не з' явився від скаржника: не з' явився від кредитора: не з' явився

розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляційн у скаргу

Державної податкової інсп екції в Жовтневому районі у

м. Луганську на ухвалу господарського суду

від

у справі

Луганської області

15.12.2011р.

№ 12/74б/2011 (суддя Палей О.С.) за заявою боржника приватного підприємства " Лєстєхторг" м. Луганськ про банкрутство

В С Т А Н О В И В:

Державна податкова інсп екція в Жовтневому районі у м . Луганську звернулась до Дон ецького апеляційного господ арського суду з апеляційною скаргою на ухвалу господарсь кого суду Луганської області від 15.12.2011р. у справі № 12/74б/2011 за зая вою боржника ПП "Лєстєхторг" м . Луганськ про визнання його б анкрутом.

Ухвалою від 25.01.2012р. Донецький апеляційний господарський с уд припинив апеляційне прова дження за апеляційною скарго ю ДПІ, посилаючись на те, що у в ідповідності до ст. 91 ГПК Укра їни апелянт не має права оска ржувати ухвалу, оскільки не є учасником провадження у спр аві про банкрутство № 12/74б/2011.

Постановою від 04.04.2012р. Вищий г осподарський суд України ска сував ухвалу суду апеляційно ї інстанції та передав справ у на розгляд до Донецького ап еляційного господарського с уду, мотивуючи тим, що апеляці йний суд не надав належної пр авової оцінки доводам скаржн ика та не встановив, що ліквід ація боржника унеможливлює в иконання податковим органом обов' язку щодо проведення позапланової документально ї перевірки стосовно повноти та своєчасності сплати пода тків і зборів до бюджету.

Ухвалою від 23.04.2012р. апеляційн а скарга була прийнята Донец ьким апеляційним господарсь ким судом до провадження.

Ухвалою від 15.12.2011р. у справі №12 /74б/2011 господарський суд Луганс ької області затвердив звіт ліквідатора та ліквідаційни й баланс ПП "Лєстєхторг"; лікві дував юридичну особу - ПП "Лє стєхторг"; припинив провадже ння у справі № 12/74б/2011 та скасува в мораторій на задоволення в имог кредиторів.

Ухвала суду мотивована тим , що проведено комітет кредит орів, на якому прийнято рішен ня щодо звернення до господа рського суду Луганської обла сті з клопотанням про ліквід ацію банкрута; за висновками звіту - за результатами лікві даційної процедури майна у б оржника не виявлено; 30.09.2011р. за а ктом приймання-передавання к олишній керівник - голова лік відаційної комісії банкрута ПП "Лєстєхторг" Яризько Є.І. передав, а ліквідатор прийн яв 69 найменувань документаці ї та круглу печатку банкрута . Також ліквідатором здійсне но публікацію оголошення про визнання боржника банкрутом в газеті "Голос України" № 185 (5185) в ід 05.10.2011р. та строк для пред'явле ння майнових вимог кредиторі в до банкрута сплинув 07.11.2011р. До ліквідатора з вимогами звер нулось лише ПП "СНВ-ТОРГ" в сум і 473 644 грн., вимоги якого включен і до реєстру вимог кредиторі в. Судом встановлено, що лікві датором з метою розшуку нале жних банкрутові активів були надіслані запити до реєстру ючих органів, відповіді на як і надійшли від ДПІ в Жовтнево му районі в м.Луганську, ВРЕР м . Луганська Управління Держа втоінспекції в Луганській об ласті, Теруправління Держгір промнагляду по Луганській об ласті, Управління Держкомзем у у м.Луганську Луганської об ласті, Луганське МКП БТІ. Цими відповідями встановлено фак т відсутності майна у банкру та. Також в Єдиному реєстрі за борон відчуження об'єктів не рухомого майна, в Державному реєстрі обтяжень рухомого м айна та в Державному реєстрі іпотек відсутні відомості п ро заборони відчуження, обтя жень і іпотек щодо майна ПП "Лє стєхторг". Не виявлено майно і в результаті проведення інв ентаризації майна банкрута.

Суд першої інстанції посил ається на те, що ліквідатором 11.10.2011р. скликані загальні збори кредиторів (протокол №1), на як их був обраний повноважний к омітет кредиторів. На засіда нні 11.10.2011р. комітету кредиторів (протокол №1) був розглянутий загальний та фінансовий звіт ліквідатора і прийнято ріше ння про звернення до суду з кл опотанням про затвердження л іквідаційного балансу ПП "Лє стєхторг" та припинення пров адження у справі. За даними фі нансового звіту ліквідатора , сума понесених ним витрат за період виконання своїх повн оважень становить 662,07грн.; опла та послуг не здійснювалася ч ерез відсутність грошових ко штів та ліквідатор Сиволоб ов М.М. подав заяву про відмо ву від отримання оплати посл уг та компенсації будь-яких в итрат у цій справі. На підстав і цього господарський суд Лу ганської області дійшов висн овку про затвердження ліквід аційного балансу банкрута, л іквідацію ПП "Лєстехторг", при пинення провадження у справі та скасування мораторію на з адоволення вимог кредиторів .

Оскаржуючи ухвалу суду, ДПІ в Жовтневому районі у м. Луган ську просить суд її скасуват и та повернути справу на нови й розгляд до господарського суду Луганської області. Ска ржник в апеляційній скарзі в казує, що ним приймались захо ди щодо проведення перевірки боржника згідно наказу від 06. 10.2011р. № 1953, але провести перевірк у не уявилось можливим, оскіл ьки боржник відсутній за міс цезнаходженням та ненадання працівникам ДПІ документів на перевірку на запити ДПІ. То му апелянт був позбавлений м ожливості провести перевірк у та права на звернення з заяв ою до боржника з кредиторськ ими вимогами. За таких обстав ин, ДПІ вважає, що судом прийня та оскаржувана ухвала з пору шенням ст. 51 Закону України «П ро відновлення платоспромож ності боржника або визнання його банкрутом»(далі-Закон), с т.ст. 4, 43 ГПК України.

Розглянувши матеріали с прави, колегія суддів встано вила:

Ухвалою господарського су ду Луганської області від 12.09.20 11р. за заявою боржника ПП "Лєст ехторг" відносно нього поруш ена справа про банкрутство № 12/74б/2011 з врахуванням особливос тей, передбачених ст. 51 Закону .

Постановою господарського суду Луганської області від 26.09.2011р. боржник визнаний банкру том, відкрита ліквідаційна п роцедура, ліквідатором призн ачений арбітражний керуючий ОСОБА_5

Ухвалою від 15.12.2011р. суд затвер див звіт ліквідатора та лікв ідаційний баланс ПП "Лєстєхт орг"; ліквідував юридичну осо бу - ПП "Лєстєхторг"; припинив провадження у справі № 12/74б/2011.

Відповідно до ст.101 Госпо дарського процесуального ко дексу України на підставі вс тановлених фактичних обстав ин, апеляційний господарськи й суд переглядає матеріали г осподарської справи та викла дені в скарзі доводи щодо зас тосування судом при розгляді норм матеріального та проце суального права, що мають зна чення для справи, також апеля ційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційн ої скарги і перевіряє законн ість і обґрунтованість рішен ня місцевого господарського суду у повному обсязі.

Частиною 1 статті 51 Закону Ук раїни Про відновлення платос проможності боржника або виз нання його банкрутом передба чено, якщо вартості майна бор жника-юридичної особи, щодо я кого прийнято рішення про лі квідацію, недостатньо для за доволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідує ться в порядку, передбаченом у цим Законом. У разі виявленн я зазначених обставин ліквід атор (ліквідаційна комісія) з обов'язані звернутися в госп одарський суд із заявою про п орушення справи про банкрутс тво такої юридичної особи.

Згідно ч. 1 ст. 110 Цивільного ко дексу України юридична особа ліквідується, зокрема, за ріш енням її учасників або орган у юридичної особи, уповноваж еного на це установчими доку ментами, в тому числі у зв' яз ку із закінченням строку, на я кий було створено юридичну о собу, досягнення мети, для яко ї її створено, а також в інших випадках, передбачених устан овчими документами.

Якщо вартість майна юридич ної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторі в, юридична особа ліквідуєть ся в порядку, встановленому з аконом про відновлення плато спроможності або визнання ба нкрутом (частина 3 статті 110 Цив ільного кодексу України).

За приписами частини 4 статт і 105 Цивільного кодексу Україн и комісія з припинення юриди чної особи поміщає в друкова них засобах масової інформац ії, в яких публікуються відом ості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняє ться, повідомлення про при пинення юридичної особи та п ро порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менш е двох місяців з дня публікац ії повідомлення про припинен ня юридичної особи. Комі сія вживає усіх можливих зах одів щодо виявлення кредитор ів, а також письмово повідомл яє їх про припинення юридичн ої особи (редакція, яка діяла н а момент звернення до суду з з аявою).

Аналогічні положення міст ить ч. 3 ст. 60 Господарського код ексу України, яка встановлює , що ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить л іквідацію суб' єкта господа рювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закон у повідомлення про його лікв ідацію та про порядок і строк и заяви кредиторами претензі й, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у пи сьмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки.

До явних (відомих) кредиторі в крім тих, що обліковані згід но бухгалтерських даних борж ника, на думку колегії суддів , слід відносити усіх потенці йних кредиторів в особі держ авних контролюючих органів, оскільки їх право контролю з а повнотою сплати боржником податків, зборів та інших пла тежів до державного бюджету є явним та відомим для самого боржника.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про державну реєстрац ію юридичних осіб та фізични х осіб-підприємців»спеціалі зований друкований засіб мас ової інформації - видання сп еціально уповноваженого орг ану з питань державної реєст рації, в якому відповідно до ц ього Закону публікуються від омості з Єдиного державного реєстру.

Спеціалізованим друковани м засобом масової інформації спеціально уповноваженого о ргану з питань державної реє страції є "Бюлетень державно ї реєстрації" Держпідприємни цтва (лист Держпідприємництв а від 16.08.2004р. № 5530).

Між тим, суд першої інстанці ї не звернув уваги на те, що у н аявному в матеріалах справи витягу з Бюлетеню державної реєстрації № 180 (15) від 03.06.2011р . (а.с.71 т.1), не викладений повний текст повідомлення про прип инення юридичної особи. В цій публікації лише зазначено п овне найменування боржника, його адреса; перелічені три р ізні дати, до яких не має поясн ень, що вони означають. Також в тексті оголошення не вказан ий порядок та строк зверненн я кредиторів з заявами (прете нзіями) до боржника.

Наявна у справі № 12/74б/2011 публі кація про прийняте засновник ом рішення про припинення ПП "Лєстєхторг" у зв' язку з лікв ідацією у газеті «Голос Укра їни»№ 76 (5076) від 27.04.2011р. не приймаєт ься колегією суддів як належ ний доказ, як цього вимагають норми ч.4 ст. 105 ЦК України та ч. 3 с т. 60 ГК України, оскільки ця газ ета не є спеціалізованим дру кованим засобом масової інфо рмації спеціально уповноваж еного органу з питань держав ної реєстрації.

Крім того, наявне в матеріал ах справи повідомлення від 02.0 8.2011р. № 2-08/11 голови ліквідаційної комісії боржника (а.с.86 т.1), яка а дресоване та 03.08.2011р. отримане ДП І у Жовтневому районі м. Луган ська, колегією суддів апеляц ійної інстанції не приймаєть ся до уваги, тому що в ньому ві дсутня інформація щодо поряд ку і строку звернення ДПІ з ви могами до боржника, тобто це п овідомлення боржника не відп овідає ч. 4 ст. 105 ЦК України і ч. 3 с т. 60 ГК України, до того ж у цьом у повідомленні зазначено про публікацію у газеті «Голос У країни», а не в «Бюлетень держ авної реєстрації». Також у ма теріалах справи відсутні пер сональні письмові повідомле ння боржником явних (відомих ) кредиторів про ліквідацію б оржника, порядок і строки зая ви претензій до нього, що є пор ушенням ч. 4 ст. 105 ЦК України та ч . 3 ст. 60 ГК України

Аналогічні недоліки при пр оведенні ліквідації боржник а за рішенням його засновник ів були зазначені Вищим госп одарським судом України у по становах від 11.08.2010р. № 27/57б, від 04.10.201 1р. № 27/133б.

Частиною 1 статті 111 Цивіл ьного кодексу України обумов лено, що ліквідаційна комісі я після закінчення строку дл я пред'явлення вимог кредито рами складає проміжний лікві даційний баланс, який містит ь відомості про склад майна ю ридичної особи, що ліквідуєт ься, перелік пред'явлених кре диторами вимог, а також про ре зультати їх розгляду. Проміж ний ліквідаційний баланс зат верджується учасниками юрид ичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквіда цію юридичної особи (редакці я, яка діяла на момент звернен ня до суду з заявою).

Зі змісту частини 5 статті 60 Г осподарського кодексу Украї ни, яка регулює загальний пор ядок ліквідації суб'єкта гос подарювання, вбачається, що л іквідаційна комісія оцінює н аявне майно суб'єкта господа рювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторам и, складає ліквідаційний бал анс та подає його власнику аб о органу, який призначив лікв ідаційну комісію. Достові рність та повнота ліквідацій ного балансу повинні бути пе ревірені у встановленому зак онодавством порядку з обо в' язковою перевіркою орган ом державної податкової служ би, у якому перебуває на облік у суб' єкт господарювання .

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Зако ну України «Про державну под аткову службу в Україні»держ авні податкові інспекції в р айонах, містах без районного поділу, районах у містах, міжр айонні та об'єднані спеціалі зовані державні податкові ін спекції виконують такі функц ії, зокрема, здійснюють контр оль за своєчасністю, достові рністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів .

Згідно пп. 20.1.4. п. 20.1. ст. 20 Податко вого кодексу України органи державної податкової служби мають право: проводити перев ірки платників податків (крі м Національного банку Україн и) в порядку, встановленому ци м Кодексом.

Позапланова виїзна переві рка здійснюється за наявност і хоча б однієї з таких обстав ин: розпочато процедуру реор ганізації юридичної особи (к рім перетворення), припиненн я юридичної особи або підпри ємницької діяльності фізичн ої особи - підприємця, порушен о провадження у справі про ви знання банкрутом платника по датків або подано заяву про з няття з обліку платника пода тків (пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України).

Наявне в матеріалах справи повідомлення ПП "Лєстєхторг " ДПІ в Жовтневому районі у м. Л уганську про прийняття учасн иком товариства рішення про ліквідацію останнього суд ап еляційної інстанції не розці нює як належне виконання бор жником вимог ст. 60 Господарськ ого кодексу України стосовно перевірки даних ліквідаційн ого балансу у встановленому законодавством порядку.

Також проміжний ліквідаці йний баланс банкрута супереч ить приписам ч. 1 ст. 111 ЦК Україн и, тому що не містить відомост ей про склад майна юридичної особи, що ліквідується (не заз начено конкретно майно та йо го вартісна оцінка), переліку пред'явлених кредиторами ви мог (не зазначено найменуван ня конкретно кожного кредито ра, підстави та сума кредитор ських вимог), а також немає від омостей про результати їх ро згляду (визнання боржником к редиторських вимог або їх ві дхилення з зазначенням конкр етних сум та причин їх відхил ення).

Крім того, в порушення вимог Податкового та Господарсько го кодексів України боржнико м не надано акту перевірки по датковим органом щодо повнот и та своєчасності сплати под атків і зборів до бюджету сто совно відомостей, зазначених боржником у ліквідаційному балансі.

Ухвала про затвердження звіту ліквідатора, ліквідац ійного балансу є за своєю пра вовою природою судовим рішен ням, яке підсумовує хід лікві даційної процедури, в якому н еобхідно повно відобразити о бставини, що мають значення д ля цієї справи (вчинення нале жних дій по виявленню активі в та пасивів боржника, встано вленню правового статусу бор жника, як юридичної особи, вст ановленню відсутності керів них органів боржника за адре сою їх місцезнаходження у ви падку ведення спрощеної проц едури банкрутства, доведення неможливості відновлення пл атоспроможності боржника вн аслідок вжитих ліквідатором заходів та необхідність йог о ліквідації), висновки суду п ро встановлені обставин і їх правові наслідки повинні бу ти вичерпними, відповідати д ійсності та підтверджуватис я достовірними доказами, дос лідженими в судовому засідан ні.

За таких обставин, приймаюч и постанову про визнання бор жника банкрутом та ухвалу пр о затвердження звіту та лікв ідаційного балансу, ліквідац ію банкрута та припинення пр овадження у справі, суд першо ї інстанції належно не встан овив, що боржником не був дотр иманий порядок самоліквідац ії, передбачений Цивільним, Г осподарським та Податковим к одексами України, оскільки о станній не надав господарськ ому суду належних і допустим их доказів.

У випадку невідповідності поданих документів вимогам Закону та відсутності підста в для порушення справи про ба нкрутство, суд має припинити провадження у справі.

Зі змісту ч. 1 ст. 5 вказаного З акону вбачається, що провадж ення у справах про банкрутст во регулюється цим Законом, Г осподарським процесуальним кодексом України, іншими зак онодавчими актами України.

Частиною 2 статті 41 Господар ського процесуального кодек су України встановлено, що го сподарські суди розглядають справи про банкрутство у пор ядку провадження, передбачен ому цим Кодексом, з урахуванн ям особливостей, встановлени х Законом України "Про віднов лення платоспроможності бор жника або визнання його банк рутом".

Таким чином, місцевий госпо дарський суд здійснив провад ження у справі про банкрутст во боржника, не дослідивши до казів щодо наявності тих під став, на які останній посилав ся, а за таких обставин здійсн ене у справі провадження не м ожна вважати законним з моме нту його порушення.

Статтею 103 ГПК України перед бачено, що апеляційна інстан ція за результатами розгляду апеляційної скарги має прав о скасувати рішення повністю або частково і припинити про вадження у справі.

Пунктом 36 постанови Пленуму Верховного Суду України №15 ві д 18.12.2009р. передбачено, що законо м не врегульовано подальшого перебігу провадження у спра ві у випадках, коли у встановл еному законодавством порядк у виявлено безпідставність в имог кредитора (кредиторів), з а заявою якого (яких) було пору шено справу про банкрутство боржника, або коли порушено п ровадження у справі про банк рутство підприємств, стосовн о яких діє законодавча забор она порушувати справи про ба нкрутство. У таких випадках с удам слід припиняти провадже ння у справі на підставі пунк ту 7 частини першої статті 40 За кону (за відсутності інших пі дстав для такого припинення) та пункту 1-1 частини першої ст атті 80 ГПК України (за відсутн істю предмету спору).

На підставі викладеного, су дова колегія дійшла висновк у, що від моменту порушення да ної справи уся процедура бан крутства проводилася з поруш енням вимог чинного законода вства, тому висновки суду пер шої інстанції про можливість затвердження судом звіту лі квідатора та ліквідаційного балансу, ліквідацію банкрут а згідно ст. 51 Закону України П ро відновлення платоспромож ності боржника або визнання його банкрутом є помилковими .

За таких обставин ухвала го сподарського суду Лугансько ї області від 15.12.2011р. у справі № 12 /74б/2011 за результатами проведен ня ліквідаційної процедури п ідлягає скасуванню, провадже ння у справі № 12/74б/2011 підлягає п рипиненню на підставі п.1-1 ч.1 ст . 80 Господарського процесуаль ного кодексу України.

Керуючись ст.ст. 80, 103, 104, 105, 106 ГПК У країни, Донецький апеляційни й господарський суд,-

ПОСТАНОВИ В:

Апеляційну скаргу Держа вної податкової інспекції в Жовтневому районі у м.Луганс ьку на ухвалу господарського суду Луганської області від 15.12.2011р. у справі №12/74б/2011 - задовол ьнити частково.

Ухвалу господарського суд у Луганської області від 15.12.2011р . у справі №12/74б/2011 про банкрутст во про затвердження звіту лі квідатора та ліквідаційного балансу ПП "Лєстєхторг"; лікві дацію юридичної особи - ПП "Л єстєхторг"; припинення прова дження у справі №12/74б/2011 та скасу вання мораторію на задоволен ня вимог кредиторів скасуват и.

Провадження у справі № 12/74б/2011 про банкрутство ПП "Лєстєхто рг" м. Луганськ припинити.

Постанова набирає законно ї сили з дня її прийняття. Пост анову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищог о господарського суду Україн и протягом двадцяти днів.

Копію постанови направи ти державному реєстратору за місцем знаходження приватно го підприємства "Лєстєхторг" м. Луганськ для внесення до Єд иного державного реєстру від повідного запису про скасува ння судового рішення щодо пр ипинення провадження у справ і про банкрутство у зв' язку з ліквідацією банкрута та вн есення запису щодо іншого су дового рішення про припиненн я провадження у справі про ба нкрутство.

Головуючий К.В. Богат ир

Судді: Н.М. Дучал

Н.М. Принцевська

Надруковано: 8 прим.

1. боржнику, 1.кредитору,

1. скаржнику, 1. ліквідатору,

1. у справу, 1. апеляційному су ду,

1-ГСЛО, 1-держреєстратору

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.05.2012
Оприлюднено14.05.2012
Номер документу23915454
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/74б/2011

Ухвала від 20.11.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Подоляк О.А.

Постанова від 11.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Ухвала від 26.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Постанова від 07.05.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 07.05.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 25.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Постанова від 04.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Ухвала від 25.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 12.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 15.12.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні