ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2012 року м. ПолтаваСправа № 2а-1670/2571/12
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гіглави О.В.,
при секретарі - Дрижирук М.І.,
за участю:
представника позивача - Божка Р.О.,
представника відповідача - Нефьодова І.В.,
представника третьої особи 1 - Лисих Р.В., Кондри Л.С.,
представника третьої особи 2 - Молчанова Д.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавської міської ради до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Приватне акціонерне товариство "МТС Україна", Будівельне споживче товариство "Проектбудмонтаж" та Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру виконавчого комітету Полтавської міської ради про визнання дій неправомірними, скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, -
В С Т А Н О В И В:
25 квітня 2012 року Полтавська міська рада звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області про визнання дій неправомірними, скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2012 року провадження у справі відкрито, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду, а також залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство "МТС Україна" (далі - ПрАТ "МТС Україна").
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 травня 2012 року залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Будівельне споживче товариство "Проектбудмонтаж" (далі - БСТ "Проектбудмонтаж") та Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру виконавчого комітету Полтавської міської ради.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що декларація про початок виконання будівельних робіт по будівництву базової станції КНА РОL GPL, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, яка була подана ПрАТ "МТС Україна" до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області, оформлена з порушенням установлених законодавством вимог. Зокрема, при подачі вказаної декларації замовником будівництва не було зазначено відомостей щодо містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, а також не було надано належних документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою. Позивач зазначав також, що замовник будівництва в порушення положень наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011 "Про затвердження Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст" не звертався до органу містобудування та архітектури для отримання архітектурно-планувальних вимог, з урахуванням червоних та інших ліній регулювання забудови. Таким чином, позивач вважає, що дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області щодо реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт по будівництву базової станції КНА РОL GPL є неправомірними, а сама реєстрація декларації підлягає скасуванню.
Представник позивача в ході розгляду справи підтримував позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача в ході розгляду справи заперечував проти позову, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В письмових запереченнях відповідач посилався на те, що згідно підпункту 2 пункту 20 Переліку об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011, будівництво об'єктів стільникового зв'язку із встановленням на існуючих будівлях малогабаритних (до 30 м) щогл полегшеної конструкції для кріплення АФП не потребує отримання містобудівних умов та обмежень. Таким чином, враховуючи, що будівництво, відповідно до поданої замовником декларації, буде здійснюватися на існуючій естакаді, а висота не буде перевищувати 30 м, отримання містобудівних умов та обмежень для зазначеного будівництва не потрібно. Вказував, що позивачем не було надано жодного доказу щодо порушення проектантом під час розроблення проекту будь-яких санітарних або будівельних норм та правил, архітектурно-планувальних вимог. Крім того, відповідач посилався також на лист-роз'яснення Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 29.09.2011 №40-17-3019 щодо аналогічних випадків, коли будівництво здійснюється на вже існуючій будівлі, без зміни геометричних розмірів, відомості про земельну ділянку взагалі не заповнюються.
Представники третьої особи 1 - ПрАТ "МТС Україна" заперечували проти задоволення позовних вимог, просили суд відмовити в позові. В письмових поясненнях посилались на те, що з декларації про початок виконання будівельних робіт вбачається, що будівництво базової станції КНА РОL GPL, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, віднесено до ІІ категорії складності, а тому замовник не несе обов'язку подання всієї проектно-технічної документації до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області для проведення реєстрації декларації, а остання в свою чергу, не вправі вимагати від замовника подання такої документації. Зазначав, що твердження позивача про те, що замовником не було надано належних документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою спростовується тим, що між ТОВ "ГПЛ" та ПрАТ "МТС Україна" укладено договір оренди нерухомого майна від 29.11.2011, згідно якого останньому передано в оренду естакаду площею 16 м 2 , що розташована за адресою: АДРЕСА_1, а земельну ділянку площею 36 м 2 , на якій вона розташована ТОВ "ГПЛ" орендує у ФО-П ОСОБА_1 на підставі рішення 13 сесії Полтавської міської ради VІ скликання від 07.09.2011 та договору оренди землі, зареєстрованого 15.03.2011 за №150-П. Крім того, згідно Переліку об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011, в спірному випадку отримання містобудівних умов та обмежень для зазначеного будівництва не потрібно.
Представник третьої особи 2 - Будівельного споживчого товариства "Проектбудмонтаж" при прийнятті рішення у справі покладався на розсуд суду.
Третьою особою - Полтавським міським управлінням земельних ресурсів та земельного кадастру виконавчого комітету Полтавської міської ради явка уповноваженого представника в судове засідання забезпечена не була, натомість матеріали справи містять клопотання, відповідно до якого третя особа просить провести розгляд справи за відсутності представника управління.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, третіх осіб, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог з огляду на таке.
Судом встановлено, що ПрАТ "МТС Україна" звернулось до виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою про намір будівництва об'єкта РТО ПрАТ "МТС Україна" на орендованій споруді по вул. Великотирнівській, 40-б, у м. Полтаві. Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви було додано документи, а саме: засвідчену в установленому порядку копію договору оренди господарської споруди для обслуговування магазину (естакада), ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки, викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови масштабу 1:2000, фотофіксацію земельної ділянки (з оточенням), містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками будівництва об'єкта РТО ПрАТ "МТС Україна", попередні погодження щодо розміщення об'єкта РТО СЕС та МНС.
Управління з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради направило на адресу ПрАТ "МТС Україна" лист-відповідь від 23.01.2012 №01-10-16/102(1572;17/60), в якому повідомило, що відповідно до статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забудова територій здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок, а також, що згідно наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011 для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки до заяви замовником додається засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою. А тому, для подальшого розгляду вказаного питання ПрАТ "МТС Україна" необхідно надати документи, що посвідчують право користування земельною ділянкою.
Після отримання такої відповіді, ПрАТ "МТС Україна" було прийнято рішення про зниження висоти базової станції КНА РОL GPL до 29,5 м, з метою застосування підпункту 2 пункту 20 Переліку об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011.
У подальшому, ПрАТ "МТС Україна" була подана до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області на реєстрацію декларація про початок виконання будівельних робіт по будівництву базової станції КНА РОL GPL, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.
Вказана декларація зареєстрована Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області 23.03.2012 за №ПТ 08212043941.
Разом з тим, позивач, не погоджуючись із правомірністю дій Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області щодо реєстрації вказаної декларації про початок виконання будівельних робіт, звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнання дій відповідача неправомірними та скасування реєстрації вказаної декларації.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 439/2011, Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.
Держархбудінспекція України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, цим Положенням, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України.
Згідно Положення про інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві і Севастополі, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 19.11.2007 № 317, Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - інспекції державного архітектурно-будівельного контролю) є територіальними органами Державної архітектурно-будівельної інспекції (далі - Держархбудінспекція), входять до сфери її управління, підзвітні і підконтрольні їй.
Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, актами Президента України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства регіонального розвитку та будівництва та Державної архітектурно-будівельної інспекції, а також цим Положенням.
Частиною 4 статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI встановлено, що Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю відмовляють у реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, якщо декларація подана чи оформлена з порушенням встановлених вимог.
В ході розгляду справи встановлено, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області допущено порушення вимог законодавства при проведенні 23.03.2012 реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт по будівництву базової станції КНА РОL GPL, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, яка подана замовником будівництва ПрАТ "МТС Україна".
Так, відповідно до статті 32 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" усі об'єкти будівництва за складністю архітектурно-будівельного рішення та/або інженерного обладнання поділяються на I, II, III, IV і V категорії складності.
Згідно пункту 2 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 13.04.2011 №466, будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та реєстрації відповідною Інспекцією декларації - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорії складності. Аналогічні положення щодо реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт визначені статтею 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Як слідує зі змісту декларації про початок виконання будівельних робіт, об'єкт будівництва - базова станція КНА РОL GPL належить до ІІ категорії складності. А відтак, з огляду на положення Порядку виконання будівельних робіт, будівельні роботи по будівництву базової станції КНА РОL GPL можуть виконуватися замовником лише після отримання документа, який посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.
В декларації про початок виконання будівельних робіт, в розділі 14 "Інформація про земельну ділянку" в графі "Документ, що засвідчує право користування земельною ділянкою", ПрАТ "МТС Україна" було зазначено договір оренди нерухомого майна (естакада) від 29.11.2011 між ТОВ "ГПЛ" та ПрАТ "МТС Україна".
В ході судового розгляду справи представник Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області та представники ПрАТ "МТС Україна" заперечували проти твердження позивача про те, що замовником будівництва не було надано належних документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою. При цьому зазначали, що між ТОВ "ГПЛ" та ПрАТ "МТС Україна" було укладено договір оренди нерухомого майна від 29.11.2011, згідно якого останньому передано в оренду естакаду площею 16 м 2 , що розташована за адресою: АДРЕСА_1, а земельну ділянку площею 36 м 2 , на якій вона розташована, ТОВ "ГПЛ" орендує у ФО-П ОСОБА_1 на підставі рішення 13 сесії Полтавської міської ради VІ скликання від 07.09.2011 та договору оренди землі, зареєстрованого 15.03.2011 за №150-П.
Однак, суд не може погодитися із даною позицією представників відповідача та третьої особи, оскільки статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до положень статті 126 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Таким чином, договір оренди нерухомого майна (естакада) від 29.11.2011, який укладений між ТОВ "ГПЛ" та ПрАТ "МТС Україна" не є документом, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Посилання відповідача на лист Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 29.09.2011 №40-17-3019 "Щодо заповнення декларації про початок виконання будівельних робіт при реконструкції або капітального ремонту квартир (приміщень) в багатоповерховому будинку /з питань права власності або користування земельною ділянкою/", згідно якого ДАБІ України вважає, що при заповненні декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт з реконструкції або капітального ремонту об'єктів державної і комунальної власності та приміщень в багатоповерховому будинку без зміни геометричних розмірів таких об'єктів розділ стосовно інформації щодо земельної ділянки та документа, що посвідчує право власності або користування земельною ділянкою, не заповнюється, суд оцінює критично, оскільки вказаний лист має лише рекомендаційний характер.
Крім того, суд звертає увагу на те, що в даному листі ДАБІ України дає рекомендації щодо заповнення саме декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт з реконструкції або капітального ремонту об'єктів державної і комунальної власності та приміщень в багатоповерховому будинку без зміни геометричних розмірів таких об'єктів, а в спірному випадку об'єктом будівництва є базова станція мобільного зв'язку, що встановлюється на існуючій естакаді біля магазину, належному ПП ОСОБА_1
Судом також встановлено, що в декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованій Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області 23.03.2012 за №ПТ 08212043941, в розділі 13 "Інформація про містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" зазначено про лист ПрАТ "МТС Україна" та БСТ "Проектбудмонтаж" від 10.02.2012 №NT-12-2120 "Щодо відсутності потреби в отриманні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011, яким затверджено Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються".
Так, відповідно до пункту 20 Переліку об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011, будівництво об'єктів стільникового зв'язку та їх зовнішніх інженерних мереж здійснюється за умови їх відповідності санітарним та будівельним нормам і правилам; архітектурно-планувальним вимогам, що визначаються органом містобудування та архітектури, з урахуванням червоних та інших ліній регулювання забудови.
З огляду на положення вказаної правової норми, суд приходить до висновку, що для будівництва об'єктів стільникового зв'язку та їх зовнішніх інженерних мереж, щодо яких містобудівні умови не надаються (висотою до 30 м), є обов'язковим їх здійснення у відповідності до архітектурно-планувальних вимог, що визначаються органом містобудування та архітектури, з урахуванням червоних ліній та інших ліній регулювання забудови.
Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи та не заперечувалось представниками ПрАТ "МТС Україна" та БСТ "Проектбудмонтаж", ні замовник будівництва - ПрАТ "МТС Україна", ні проектувальник - БСТ "Проектбудмонтаж", в порушення вимог пункту 20 Переліку об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, не звертались до органу містобудування та архітектури з питань погодження відповідності об'єкта будівництва - базової станції КНА РОL GPL, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, архітектурно-планувальним вимогам.
З огляду на викладене, суд дійшов до висновку, що декларація про початок будівельних робіт оформлена замовником будівництва ПрАТ "МТС Україна" з порушенням вимог законодавства, в зв'язку з відсутністю обов'язкового погодження відповідності об'єкта будівництва - базової станції КНА РОL GPL, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, архітектурно-планувальним вимогам, що визначаються органом містобудування та архітектури, з урахуванням червоних та інших ліній регулювання забудови, а також в зв'язку з відсутністю документа, який відповідно до вимог чинного законодавства посвідчує право користування земельною ділянкою, а відтак її реєстрацію Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області слід скасувати.
Таким чином, позовні вимоги Полтавської міської ради в частині скасування державної реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 23.03.2012 по будівництву базової станції КНА РОL GPL, яка розташована за адресою: м. Полтава, вул. Великотирнівська, 40б, що подана замовником ПрАТ "МТС Україна", підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог про визнання дій Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Полтавській області щодо реєстрації вказаної декларації, то вони задоволенню не підлягають, оскільки правові наслідки для позивача створює саме реєстрація декларація про початок будівельних робіт від 23.03.2012, яка скасовується судом.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Полтавської міської ради задовольнити частково.
Скасувати реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 23.03.2012 по будівництву базової станції КНА РОL GPL, яка розташована за адресою: м. Полтава, вул. Великотирнівська, 40б, яка подана замовником будівництва ПрАТ "МТС Україна".
В решті позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 11 червня 2012 року.
Суддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2012 |
Оприлюднено | 19.06.2012 |
Номер документу | 24689947 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні