Рішення
від 16.08.2012 по справі 21/104-63
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

16.08.12 р. Справа № 21/104-63

за позовом Державного підприємства «Донецька залізниця», м. Донецьк

до Публічного акціонерного товариства «Металургійний комбінат «Азовсталь», м Маріуполь

про стягнення 145890 грн.

Суддя Говорун О.В.

Представники сторін:

від позивача - Вартанян С.Р., юрисконсульт, довіреність № Н-01/979 від 05.04.2012р.

від відповідача - Плотнікова К.О., юрисконсульт, довіреність № 09-18/2350 від 27.12.2011 р.

Державне підприємство «Донецька залізниця» звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Публічного акціонерного товариства «Металургійний комбінат «Азовсталь» про стягнення 145890 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 21.04.2012р. зі станції Сартана Донецької залізниці відповідач, згідно накладної №51024040, у вагоні №60934403 відправив вантаж - Швелер 22У, на станцію Тернове Південної залізниці. 23.04.2011р. зі станції Сартана Донецької залізниці відповідач, згідно накладної №51023448, у вагоні № 64169865 відправив вантаж - Швелер 30У, на станцію Вишневе Південно - західної залізниці. 29.05.2011р. зі станції Сартана Донецької залізниці відповідач, згідно накладної №52065661, у вагоні №65293664 відправив вантаж - Швелер 24У, на станцію Бровари Південно - західної залізниці. При проходженні вагонів станції Ясинувата Донецької залізниці, залізницею проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вищезазначених вагонах не відповідає масі вказаній відправником у накладних, що підтверджується комерційними актами БН №697756/47 від 25.04.2011р., БН №697755/46 від 25.04.2011р., БН №697778/69 від 21.05.2011р., складених станцією Ясинувата Донецької залізниці, у зв'язку з чим позивачем нарахований штраф у розмірі 145890 грн., який він просить стягнути з відповідача.

Відповідач проти задоволення позову заперечував, зазначивши, що, обов'язок у залізниці складати комерційний акт виникає тільки у випадках, коли вона, відповідно до ст. 52 Статуту залізниць України, зобов'язана перевірити масу вантажу. Також відповідно до п. 22 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21 листопада 2000р., перевірка маси вантажу залізницею повинна була проводитись тим же способом, яким ця маса визначалась на станції відправлення. Відповідач зазначив, що в накладних №51023448, №51024040 внесені відомості, які не відповідають відомостям вказаним у комерційних актах БН №697755/46 від 25.04.2011р., БН №697756/47 від 25.04.2011р., внаслідок чого вони не можуть свідчити про матеріальну відповідальність вантажовідправника.

Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази у судовому засіданні, встановив наступні факти та відповідні ним правовідносини.

21.04.2011р. Публічне акціонерне товариство «Металургійний комбінат «Азовсталь» (вантажовідправник) зі станції Сартана Донецької залізниці на станцію Тернове Південної залізниці, відвантажив на адресу філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Метінвест - СМЦ» (вантажоодержувач) за залізничною накладною № 51024040 у вагоні № 60934403 вантаж - швелер 22У. При оформленні залізничної накладної № 51024040 відповідачем вказано масу вантажу: брутто - 87538кг, нетто - 64438кг, тара - 23100кг. Маса визначена на 200-ти тонних вагонних вагах (а.с.19).

23.04.2011р. Публічне акціонерне товариство «Металургійний комбінат «Азовсталь» (вантажовідправник) зі станції Сартана Донецької залізниці на станцію Вишневе Південно - західної залізниці, відвантажив на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Метінвест - СМЦ» (вантажоодержувач) за залізничною накладною № 51023448 у вагоні № 64169865 вантаж - швелер 30У. При оформленні залізничної накладної № 51023448 відповідачем вказано масу вантажу: брутто - 87855кг, нетто - 64755кг, тара - 23100кг. Маса визначена на 200-ти тонних вагонних вагах (а.с.18).

29.05.2011р. Публічне акціонерне товариство «Металургійний комбінат «Азовсталь» (вантажовідправник) зі станції Сартана Донецької залізниці на станцію Бровари Південно - західної залізниці, відвантажив на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Метінвест - СМ» (вантажоодержувач) за залізничною накладною № 52065661 у вагоні № 65293664 вантаж - швелер 24У. При оформленні залізничної накладної № 52065661 відповідачем вказано масу вантажу: брутто - 88955кг, нетто - 65255кг, тара - 23700кг. Маса визначена на 200-ти тонних вагонних вагах (а.с.19).

При проходженні вагонів №64169865, №60934403, №65293664 станції Ясинувата Донецької залізниці, залізниця здійснила перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу, яка зазначена вантажовідправником у накладних № 52065661, №51023448, №51024040.

Невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу у вагоні №60934403, яка зазначена у накладній № 51024040, засвідчено комерційним актом БН 697756/47 від 25.04.2011р., де зазначено: при переважуванні на 200 тонних вагонних електронно-тензометричних вагах приписаних до станції Ясинувата Донецької залізниці, виявилось: вага брутто - 86500кг, тара по документу - 23100кг, нетто - 63400кг, що менше вказаного у документі на 1038кг. При повторному переважуванні недостача підтвердилась. У вагоні вантаж навантажений навалом, нижче рівня бортів на 500мм, вантаж довгомірний, навантажено по усій довжині вагону, маркований червоною фарбою в трьох місцях, ув'язаний, маркування, ув'язки не порушені. Вагон у технічному та комерційному відношенні справний (а.с.22).

Невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу у вагоні № 64169865, яка зазначена у накладній № 51023448, засвідчено комерційним актом БН 697755/46 від 25.04.2011р., де зазначено: при переважуванні на 200 тонних вагонних електронно-тензометричних вагах приписаних до станції Ясинувата Донецької залізниці, виявилось: вага брутто - 86200, тара по документу - 23100кг, нетто - 63100кг, що менше вказаного у документі на 1655кг. При повторному переважуванні недостача підтвердилась. У вагоні №64169865 вантаж навантажений навалом, нижче рівня бортів на 400мм-500мм, вантаж довгомірний, навантажено по усій довжині вагону, маркований червоною фарбою в трьох місцях, ув'язаний проволокою, маркування, ув'язки не порушені. Вагон у технічному та комерційному відношенні справний (а.с.21).

Невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу, у вагоні № 65293664 яка зазначена у накладній № 52065661, засвідчено комерційним актом БН 697778/69 від 31.05.2011р., де зазначено: при переважуванні на 200 тонних вагонних електронно-тензометричних вагах приписаних до станції Ясинувата Донецької залізниці, виявилось: вага брутто - 88300кг, тара по документу - 23700кг, нетто - 64600кг, що менше вказаного у документі на 655кг. При повторному переважуванні недостача підтвердилась. У вагоні вантаж навантажений навалом, нижче рівня бортів на 1000мм, у два штабеля, на кожному штабелі по дві маркувальні смуги червоного кольору, маркувальні стропові стрічки не порушені. Вантаж прибув у технічному та комерційному відношенні справний (а.с.23).

Позивачем на адресу відповідача була направлена претензія від 28.09.2011р. з проханням здійснити оплату штрафу (а.с.17). Відповідач відповіді на претензію від 28.09.2011р. не надав, штраф не оплатив.

Статтею 37 Статуту залізниць України встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Відповідно до ч.1,2 ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно до ч. 1 ст.129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Відповідно до ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Пунктом 5.5. Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 закріплено, що якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Частиною 1 статті 118 Статуту залізниць України встановлено, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Загальна сума штрафу становить 146040 грн.

Позивачем, за неправильно зазначену у залізничній накладній № 51024040 масу вантажу у вагоні №60934403, нарахований штраф відповідачу в розмірі 31900грн., за неправильно зазначену у залізничній накладній № 51023448 масу вантажу у вагоні №64169865, нарахований штраф відповідачу в розмірі 56305 грн., за неправильно зазначену у залізничній накладній № 52065661 масу вантажу у вагоні №65293664, нарахований штраф відповідачу в розмірі 57685 грн., отже, позивачем заявлена до стягнення менша сума, а саме 145890 грн.

Щодо доводів відповідача, що обов'язок у залізниці складати комерційний акт виникає тільки у випадках, коли вона відповідно до ст. 52 Статуту залізниць України зобов'язана перевірити масу вантажу, суд зазначає, що ст. 24 Статуту залізниць України надає залізницям право перевіряти правильність відомостей, зазначених відправником у залізничній накладній, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній, у тому числі і після прибуття вантажу на станцію призначення і, згідно статті 129 Статуту залізниць України, складати комерційний акт. Тому складання залізницею комерційного акта у випадках, коли залізниця не зобов'язана була видавати вантаж з перевіркою маси, не може бути підставою для визнання відповідного комерційного акта таким, що не має доказового значення.

Також доводи відповідача, що в накладних №51023448, №51024040 внесені відомості, які не відповідають відомостям вказаним у комерційних актах БН №697755/46 від 25.04.2011р. та БН №697756/47 від 25.04.2011р., внаслідок чого вони не можуть свідчити про матеріальну відповідальність вантажовідправника, суд до уваги не приймає, оскільки, відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Відповідно до ч.2 ст.233 ГК України якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Згідно п. 3) ч. 1 ст. 83 ГПК України, господарський суд має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.

З огляду на те, що допущене відповідачем порушення не спричинило збитків для залізниці та іншим учасникам господарських відносин, а також приймаючи до уваги той факт, що фактична маса вантажу виявилась меншою за масу вантажу, яка зазначена в накладних, то суд вважає за можливе зменшити розмір штрафу на 2,5 провізні плати.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 49 ГПК України.

На підставі викладеного, ст.ст.24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, Правил оформлення перевізних документів та керуючись ст.ст.49, 82 - 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Публічного акціонерного товариства «Металургійний комбінат «Азовсталь» (Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1, ЄДРПОУ 00191158) на користь Державного підприємства «Донецька залізниця» (м. Донецьк, вул. Артема, 68, ЄДРПОУ 01074957) 73020 грн. штрафу та 2917 грн. 80 коп. витрат на сплату судового збору.

В задоволенні інших вимог відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не було скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів, через господарський суд, який розглянув справу.

Повне рішення складено 20 серпня 2012 року.

Суддя Говорун О.В.

Дата ухвалення рішення16.08.2012
Оприлюднено20.09.2012
Номер документу26046141
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 145890 грн

Судовий реєстр по справі —21/104-63

Ухвала від 19.07.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Говорун О.В.

Рішення від 16.08.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Говорун О.В.

Постанова від 14.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Першиков Є.В.

Ухвала від 01.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Першиков Є.В.

Постанова від 18.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 02.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Постанова від 01.03.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 13.12.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Татенко В.М.

Ухвала від 13.12.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Татенко В.М.

Ухвала від 24.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні