Постанова
від 20.09.2012 по справі 5017/1423/2012
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" вересня 2012 р.Справа № 5017/1423/2012 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Л.В. Поліщук,

суддів С.В. Таран (на підставі розпорядження голови суду №684 від 17.09.2012р.), В.Б. Туренко,

при секретарі судового засідання -Г.М. Альошиній,

за участю представників сторін :

від позивача: А.А. Складна,

від відповідачів:

1)Кричунівської сільської ради: С.Д. Маслова -голова,

2)Комунального підприємства «Світоч-К»: В.І. Гула, директор,

від третьої особи: не зёявився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кричунівської сільської ради Любашівського району Одеської області

на рішення господарського суду Одеської області від 10.07.2012 р.

у справі № 5017/1423/2012

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КПЛ-ЛТД»

до відповідачів:

1)Кричунівської сільської ради Любашівського району Одеської області;

2)Комунального підприємства «Світоч-К»

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача -Відділу Держкомзему у Любашівському районі Одеської області

про визнання недійсними договорів оренди землі,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «КПЛ-ЛТД»звернулося з позовом до Кричунівської сільської ради Любашівського району Одеської області, Комунального підприємства «Світоч-К», за участю третьої особи -Відділу Держкомзему у Любашівському районі Одеської області про:

-визнання недійсним договору оренди землі (кадастровий номер 5123382600:02:002:0002), укладеного 21.06.2010р. між Кричунівською сільською радою та Комунальним підприємством «Світоч-К», зареєстрованого Любашівським районним відділом Одеської регіональної філії Державного підприємства «Центр ДЗК»22.06.2010р. за №041052700898;

-визнання недійсним договору оренди землі (кадастровий номер 5123382600:02:002:0003), укладеного 21.06.2010р. між Кричунівською сільською радою та Комунальним підприємством «Світоч-К», зареєстрованого Любашівським районним відділом Одеської регіональної філії Державного підприємства «Центр ДЗК»22.06.2010р. за №041052700899;

-скасування державної реєстрації вищезазначених договорів оренди землі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні договори слід визнати недійсними на підставі частини 1 статті 203, статті 215 Цивільного кодексу України, оскільки вони укладені сільською радою з перевищенням наданих їй повноважень, а саме: в порушення статті 122 Земельного кодексу України передано в оренду земельні ділянки державної форми власності, а також всупереч частини 5 статті 51 Водного кодексу України в оренду передано водний об'єкт загальнодержавного значення. Крім того, при укладенні спірних договорів порушено цілі використання орендованих земельних ділянок, оскільки ТОВ «Світоч-К»не має дозвільних документів для ведення рибного господарства. Також ухвалою Любашівського районного суду Одеської області від 30.06.2009р., залишеною без змін ухвалою апеляційного суду Одеської області від 18.03.2011р., на земельну ділянку загальною площею 68,5га із земель водного фонду, що знаходяться в запасі в межах с.Кричунове Кричунівської сільської ради накладено арешт та заборонено голові Кричунівської сільської ради укладати від імені територіальної громади будь-які договори щодо вищезазначеної земельної ділянки.

Рішенням господарського суду Одеської області від 10.07.2012р. позов задоволено з мотивів обґрунтованості та доведеності позовних вимог.

Не погодившись з рішенням суду, Кричунівська сільська рада звернулася із апеляційною скаргою, в якій просила рішення скасувати, в позові відмовити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Апеляційна скарга мотивована тим, що права та інтереси позивача не порушені. Крім того, позовну заяву місцевим господарським судом слід було повернути на підставі статті 63 Господарського процесуального кодексу України, тому що позовну заяву підписано особою, посадове становище якої не зазначено, а також не додано довіреності або іншого документу на підтвердження повноважень для підписання позовної заяви.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального і процесуального права, апеляційна інстанція встановила наступне.

21.06.2010р. між Кричунівською сільською радою Любашівського району Одеської області(орендодавцем) та Комунальним підприємством «Світоч-К»(орендарем) укладено договір оренди землі, згідно із умовами якого орендодавець зобов'язався надати на підставі рішення Кричунівської сільської ради від 24.03.10р. №141-У, а орендар - прийняти в платне користування земельну ділянку для рибогосподарських потреб із земель с.Кричунове Любашівського району Одеської області. Договір зареєстрований 22.06.2010р. за №041052700898 у Любашівському районному відділі Одеської регіональної філії ДП «Центр ДЗК».

Відповідно до пункту 2 договору в оренду передається земельна ділянка (кадастровий номер: 5123382600:02:002:0002) для рибогосподарських потреб із земель державної власності (землі запасу) загальною площею 17.7400га земель водного фонду, з них: водного дзеркала -13.72га та прибережної захисної смуги -2.32га пасовищ, 1.56га боліт, 0.14га під гідротехнічними спорудами із земель с.Кричунове Любашівського району Одеської області.

21.06.2010р. між Кричунівською сільською радою Любашівського району Одеської області(орендодавцем) та Комунальним підприємством «Світоч-К»(орендарем) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець зобов'язався надати на підставі рішення Кричунівської сільської ради від 24.03.10р. №141-У, а орендар - прийняти в платне користування земельну ділянку для рибогосподарських потреб із земель с.Кричунове Любашівського району Одеської області. Договір зареєстрований 22.06.2010р. за №041052700899 у Любашівському районному відділі Одеської регіональної філії ДП Центр ДЗК.

Відповідно до пункту 2 договору в оренду передається земельна ділянка (кадастровий номер: 5123382600:02:002:0003) для рибогосподарських потреб із земель державної власності (землі запасу) загальною площею 50.7500га земель водного фонду, з них: водного дзеркала -44.41га та прибережної захисної смуги -4.79га пасовищ, 1.20га боліт, 0.35га під гідротехнічними спорудами із земель с.Кричунове Любашівського району Одеської області.

Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, послався на те, що КП «Світоч-К», уклавши з Кричунівською сільською радою спірні договори оренди землі, порушує його права шляхом створення перешкод ТОВ «КПЛ-ЛТД» в користуванні водним об'єктом на території с.Кричунове Любашівського району Одеської області.

Як пояснив представник позивача в судовому засіданні апеляційної інстанції, у ТОВ «КПЛ-ЛТД»відсутні договір оренди земельної ділянки водного фонду та договір оренди водного об'єкту. На земельних ділянках, які були передані в оренду КП «Світоч-К»за спірними договорами, знаходиться водний об'єкт загальнодержавного значення, що підтверджується листом Державного комітету України по водному господарству за вих.№ЛМ-103199 від 29.10.2009р. та переліком водних об'єктів Любашівського району загальнодержавного значення. Разом з тим, щодо передачі в оренду водних об'єктів загальнодержавного значення існує прогалина у законодавстві України, оскільки хоча частиною 5 статті 51 Водного кодексу України передбачено, що орендодавцями водних об'єктів загальнодержавного значення є Кабінет Міністрів України та місцеві державні адміністрації, розподілу повноважень щодо передачі вказаних об'єктів між Кабінетом Міністрів України та місцевими державними адміністраціями проведено не було. Натомість зі змісту частини 4 статті 59 Земельного кодексу України вбачається, що обов'язковою умовою передачі в оренду земельних ділянок водного фонду є встановлення цілей використання земель, що передаються в оренду, тоді як при укладенні спірних договорів порушено цілі використання орендованих земельних ділянок, оскільки ТОВ «Світоч-К»не має дозвільних документів для ведення рибного господарства. В той же час ТОВ «КПЛ-ЛТД»отримало режим ведення спеціалізованого товарного рибного господарства на кричунівському ставку №1 (загальною площею 58.8га), розташованому на території с.Олександрівка (Кричуново) Любашівського району Одеської області, погоджений з Західно-чорноморським басейновим управлінням охорони, використання та відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства від 05.03.2010р. та Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Одеській області від 02.04.2010р., затверджений Державним комітетом рибного господарства України від 27.06.2010р. (далі - Режим). Відповідно до пункту 2.8. Інструкції про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженої наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008р. №4, користувач, якому видано Режим, має одноосібне право на спеціальне використання водних живих ресурсів у цьому рибогосподарському водному об'єкті.

Проте, апеляційна інстанція зазначає, що у відповідності до вимог Режиму здійснюється лише рибогосподарська діяльність на водних об'єктах і наявність Режиму не є достатньою правовою підставою користування водоймою для рибогосподарських потреб, з огляду на нижченаведене.

Згідно із статтею 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісового фонду;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, звязку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Статтею 4 Водного кодексу України встановлено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті:

- морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водоймами, болотами, а також островами;

- прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм;

- гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

- береговими смугами водних шляхів.

Відповідно до статті 5 Водного кодексу України до водних об'єктів загальнодержавного значення належать:

1)внутрішні морські води та територіальне море;

2)підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання;

3)поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, а також їх притоки всіх порядків;

4)водні об'єкти в межах територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також віднесені до категорії лікувальних.

До водних об'єктів місцевого значення належать:

1)поверхневі води, що знаходяться і використовуються в межах однієї

області і які не віднесені до водних об'єктів загальнодержавного значення;

2)підземні води, які не можуть бути джерелом централізованого водопостачання.

Згідно із частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог статті 51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди водні об'єкти (їх частини) місцевого значення та ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення, можуть надаватися водокористувачам лише для риборозведення, виробництва сільськогосподарської і промислової продукції, а також у лікувальних і оздоровчих цілях. Передача орендарем права на оренду водного об'єкта (чи його частини) іншим суб'єктам господарювання забороняється. Орендодавцями водних об'єктів (їх частин) місцевого значення є Рада міністрів Автономної Республіки Крим і обласні Ради. Окремі повноваження щодо надання водних об'єктів (їх частин) місцевого значення в користування Рада міністрів Автономної Республіки Крим та обласні Ради можуть передавати відповідним органам виконавчої влади на місцях чи іншим державним органам. Орендодавцями водних об'єктів загальнодержавного значення є Кабінет Міністрів України та місцеві державні адміністрації. Розподіл повноважень щодо передачі водних об'єктів загальнодержавного значення визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Право водокористування на умовах оренди оформляється договором , погодженим з державними органами охорони навколишнього природного середовища та водного господарства. Умови, строки і збір за оренду водних об'єктів (їх частин) визначаються в договорі оренди за згодою сторін.

Отже, враховуючи вищенаведені норми законодавства, відносини щодо оренди земельної ділянки водного фонду та щодо оренди водного об'єкта є різними і такими, що регулюються окремими положеннями чинного законодавства. Правовідносини щодо укладання договору оренди земельної ділянки водного фонду регулюються Земельним кодексом України та Законом України «Про оренду землі». Правовідносини щодо укладання договору оренди водних об'єктів регулюються статтею 51 Водного кодексу України.

Таким чином, необхідною умовою користування водоймою є наявність у користувача договору оренди землі водного фонду та договору оренди водного об'єкту, які у позивача відсутні.

Згідно із статтею 21 Господарського процесуального кодексу України сторонами в судовому процесі -позивачами і відповідачами -можуть бути підприємства та організації, зазначені у статті 1 цього Кодексу.

Відповідно до статті 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів , а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Отже, до господарського суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний інтерес порушено чи оспорюється. Тобто в контексті цієї норми має значення лише суб'єктивне уявлення особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту. Однак, якщо в результаті розгляду справи виявиться, що порушення відсутнє, суд має відмовити в позові.

Враховуючи, що ТОВ «КПЛ-ЛТД»не є контролюючим органом, в повноваження якого входять питання контролю за використанням земель та водних об'єктів, а також у нього немає жодного правовстановлюючого документу на право власності або користування на земельні ділянки, які передані Кричунівською сільською радою за договорами оренди Комунальному підприємству «Світоч-К», підстави для задоволення позову про визнання цих договорів недійсними відсутні, оскільки права позивача не порушені.

Посилання місцевого господарського суду на порушення відповідачами вимог чинного законодавства щодо обов'язковості судових рішень (ухвали Любашівського райсуду та ухвали апеляційного суду Одеської області) при укладенні спірних договорів як на підставу для задоволення даного позову, апеляційна інстанція вважає помилковим, виходячи із наступного.

26.06.2009р. до Любашівського райсуду Одеської області звернулася громадянка Колеснік Ольга Андріївна з позовом до Кричунівської сільської ради про визнання за нею права власності на земельну ділянку загальною площею 68,5 га із земель водного фонду, що знаходяться у запасі в межах с.Кричуново Кричунівської сільради Любашівського району Одеської області. Суд для забезпечення цього позову за вимогою Колеснік О.А. ухвалою від 30.06.2009р. наклав арешт на вказану земельну ділянку, заборонив Кричунівській сільській раді приймати будь-які рішення стосовно цієї земельної ділянки і голові сільради заборонив укладати будь-які договори щодо вказаної земельної ділянки. Ухвалою апеляційного суду Одеської області від 18.03.2011р. ухвалу Любашівського райсуду Одеської області залишено без змін (а.с. 26, 27).

ТОВ «КПЛ-ЛТД»не є учасником процесу у справі за позовом Колеснік О.А. і не надало доказів, яким чином укладення відповідачами договорів в період дії вищевказаної ухвали порушує його права.

Враховуючи вищевикладене у позові слід відмовити.

Доводи скаржника стосовно прийняття місцевим господарським судом до провадження позовної заяви, яку підписано особою, посадове становище якої не зазначено, а також не додано довіреності або іншого документу на підтвердження повноважень для підписання позовної заяви, відхиляються, оскільки спростовуються матеріалами справи.

Таким чином, рішення суду підлягає скасуванню, а апеляційну скаргу слід задовольнити.

Керуючись ст.ст. 99, 103 -105 Господарського процесуального кодексу

України, суд -

постановив:

Апеляційну скаргу задовольнити.

Рішення господарського суду Одеської області від 10.07.2012р. у справі №5017/1423/2012 скасувати, в позові відмовити.

Стягнути з ТОВ «КПЛ-ЛТД»на користь Кричунівської сільської ради Любашівського району Одеської області витрати по сплаті судового збору за апеляційний перегляд справи в сумі 536,50грн.

Доручити господарському суду Одеської області видати відповідний наказ.

Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.

Повний текст постанови підписано 25.09.2012р.

Головуючий суддя Л.В. Поліщук

Суддя С.В. Таран

Суддя В.Б. Туренко

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.09.2012
Оприлюднено28.09.2012
Номер документу26168597
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5017/1423/2012

Ухвала від 18.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 21.01.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 20.11.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 01.11.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Постанова від 20.09.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 23.08.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 15.08.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 06.08.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 10.07.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 10.07.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні