Постанова
від 17.10.2012 по справі 11/93-09
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" жовтня 2012 р. Справа № 11/93-09 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Черкащенка М.М., - головуючого, (доповідач ) Нєсвєтової Н.М., Студенця В.І., розглянувши матеріали касаційних скаргПублічного акціонерного товариства "Херсонгаз" та Головного управління юстиції у Херсонській області на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 05.07.2012 року у справі господарського судуХерсонської області за позовомДочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" доВідкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Херсонгаз" за участю Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Херсонській області простягнення 1054057,24 грн. в судовому засіданні взяли участь представники :

- від позивача:Чижевська Р.В., - від відповідача:Автонагов І.В. - за участю ВДСВ: не з'явились;

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2012 року, Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулася до господарського суду із скаргою на дії органу ДВС про визнання неправомірними дії ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області, які полягають у винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження від 30.01.2012 року ВП №28428654 з примусового виконання наказу господарського суду Херсонської області від 08.08.2011 року, визнання незаконною постанову про закінчення виконавчого провадження від 30.01.2012 року ВП №28428654 з примусового виконання наказу та про зобов'язання державного виконавця ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області відновити виконавче провадження.

Ухвалою господарського суду Херсонської області від 17.05.2012 року відмовлено у задоволені скарги ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" на дії ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 05.07.2012 року ухвалу господарського суду Херсонської області від 17.05.2012 року скасовано, скаргу ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" задоволено частково. Визнано неправомірними дії ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області, які полягають у винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження від 30.01.2012 року ВП №28428654 з примусового виконання наказу господарського суду Херсонської області від 08.08.2011 року, визнано незаконною постанову про закінчення виконавчого провадження від 30.01.2012 року ВП №28428654 з примусового виконання наказу. У задоволенні решти вимог скарги відмовлено.

ПАТ "Херсонгаз" та Головне управління юстиції у Херсонській області звернулися до Вищого господарського суду України з касаційними скаргами, в яких просять скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 05.07.2012 року у справі № 11/93-09, а ухвалу господарського суду Херсонської області від 17.05.2012 року залишити без змін.

Судова колегія, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи касаційних скарг, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм процесуального права вважає, що касаційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з наявних у справі матеріалів та було встановлено судами попередніх інстанцій, постановою ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області від 31.08.2011 року відкрито виконавче провадження з примусового виконання наказу №11/93-09, виданого 08.08.2011 року господарським судом Херсонської області про стягнення з ВАТ по газопостачанню та газифікації "Херсонгаз" на користь ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" 7983467,74 грн. заборгованості.

До ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області 23.09.2011 року звернулося ПАТ "Херсонгаз" із заявою від 21.09.2011 року №08.31-1046 про закінчення виконавчого провадження.

Постановою ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області від 30.01.2012 року ВП №28428654 (відповідно до п.14 ч.1 ст. 49 ЗУ "Про виконавче провадження") закінчено виконавче провадження з примусового виконання наказу №11/93-09, виданого 08.08.2011 року господарським судом Херсонської області, про стягнення з ВАТ по газопостачанню та газифікації "Херсонгаз" на користь ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" 7983467,74 грн. заборгованості, з посиланням на списання згідно із ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію".

Скасовуючи ухвалу господарського суду першої інстанції, господарський суд апеляційної інстанції виходив з того, що заборгованість відповідача згідно рішення господарського суду Херсонської області від 09.06.2011 року у справі №11/93-09 списана відповідачем всупереч положенням ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" та постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2011 року № 894 "Про затвердження Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію", оскільки: по-перше, станом на 04.06.2011 року (дату набрання чинності вищевказаного Закону) судового рішення зі спору про стягнення з боржника спірних сум заборгованостей, яке набрало б законної сили по справі №11/93-09 ще не було; по-друге, для списання спірних сум заборгованостей сторонами мав бути укладений відповідний договір, як передбачено пунктом 7 Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію.

Проте, колегія суддів Вищого господарського суду України не може погодитися з висновками суду апеляційної інстанції з огляду на наступне.

04.06.2011 року набув чинності ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" № 3319-VI від 12.05.2011 року.

Відповідно до ст. 1 зазначеного закону, його дія поширюється на підприємства незалежно від їхніх форм власності, що виробляють, транспортують і постачають теплову та електричну енергію, надають послуги з диспетчерського управління об'єднаною енергетичною системою України, суб'єктів господарювання, що здійснюють постачання природного газу та електричної енергії за регульованим тарифом, Національну акціонерну компанію "Нафтогаз України" та її дочірні підприємства ДК "Газ України", ДК "Укртрансгаз", ДК "Укргазвидобування", ДАТ "Чорноморнафтогаз" та ДП "Енергоринок".

Відповідно до пунктів 2.1. і 2.2. ст. 2 ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" підлягає списанню заборгованість (у тому числі встановлена судовими рішеннями) з пені, штрафних та фінансових санкцій (3% річних та індекс інфляції), які нараховані підприємствам на заборгованість за природний газ, спожитий ними у період з 01.01.1997 року по 01.01.2011 рік, і не сплачена станом на дату набрання чинності цим Законом.

Пунктом 2.5 вказаного Закону передбачено, що списання заборгованості здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2011 року №894 затверджено Порядок списання заборгованості за природний газ та електричну енергію. Даний порядок визначає механізм списання заборгованості (у тому числі реструктуризованої) за природний газ та електричну енергію, зокрема зі сплати пені, штрафних та фінансових санкцій, що нараховані на заборгованість за природний газ, відповідно до ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію".

Встановлений механізм передбачає вчинення низки дій, направлених на здійснення списання заборгованості, зокрема, утворення повноважних комісій, складання відповідних протоколів та актів.

Пунктом 6 Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №894 від 08.08.2011 року, передбачено, що для списання заборгованості кожен учасник процедури списання утворює комісію з питань списання заборгованості, до складу якої обов'язково входить керівник такого учасника, як голова комісії, та головний бухгалтер і яка визначає обсяг заборгованості, що підлягає списанню, у розрізі контрагентів.

Списання заборгованості проводиться на підставі протоколів зазначеної комісії, затверджених її головою. Датою списання заборгованості є дата затвердження протоколу .

Посилання суду апеляційної інстанції на п. 7 Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №894 від 08.08.2011 року, не є належним, оскільки п. 7 Порядку не обмежує ні права суду, ні дію п.2.2 ст.2 ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію", яким встановлені умови списання заборгованості з пені, штрафних та фінансових санкцій.

Як вірно встановлено місцевим господарським судом та підтверджується матеріалами справи, протоколом №1 від 12.09.2011 року засідання Комісії з питань списання заборгованості за природний газ та електричну енергію, відповідно до ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" №3319-VI від 12.05.2011 року та постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2011 року №894, списано заборгованість відповідача за рішенням господарського суду №11/93-09.

23.09.2011 року від ВАТ по газопостачанню та газифікації "Херсонгаз" до ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області надійшла заява за вих №08/31-1046 від 21.09.2011 року про закінчення виконавчого провадження з доданими протоколом комісії з питань списання заборгованості від 12.09.2011 року та платіжні доручення, які підтверджують списання боргу та часткову оплату боргу.

26.09.2011 року за вих. №6933 державним виконавцем направлено запит на адресу ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" з повідомленням про одержання вказаної вище заяви та з зобов'язанням повідомити, чи наявна заборгованість ВАТ по газопостачанню та газифікації "Херсонгаз" згідно з наказом Господарського суду Херсонської області від 08.08.2011 року №11/93-09 перед стягувачем. Вказаний лист 18.11.2011 року отримано стягувачем, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Частиною 1 статті 5 ЗУ "Про виконавче провадження" передбачено, що вимоги державного виконавця щодо виконання рішень обов'язкові для всіх органів, організацій, посадових осіб, фізичних і юридичних осіб на території України.

Згідно з частиною 5 ст. 12 ЗУ "Про виконавче провадження", сторони зобов'язані протягом трьох робочих днів письмово повідомити державного виконавця про повне чи часткове самостійне виконання рішення боржником, а також письмово повідомляти державного виконавця про виникнення обставин, що зумовлюють обов'язкове зупинення виконавчого провадження про встановлення відстрочки або розстрочки виконання, зміну способу і порядку виконання рішення, зміну місця проживання чи перебування (у тому числі про зміну їх реєстрації) або місцезнаходження, а боржник -фізична особа -про зміну місця роботи.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 49 ЗУ "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає закінченню у разі списання згідно із ЗУ "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" заборгованості, встановленої рішенням суду, яке підлягало виконанню на підставі виконавчого документу.

Як встановлено місцевим господарським судом, станом на 30.01.2012 року ВПВР УДВС Головного управління юстиції у Херсонській області не отримано відповіді стягувача на запит щодо наявності заборгованості стягувача згідно з наказом Господарського суду Херсонської області від 08.08.2011 року №11/93-09.

Таким чином, враховуючи вище наведене, колегія суддів ВГСУ погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність закінчення виконавчого провадження.

Відповідно до приписів ст. 111 7 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Беручи до уваги норми діючого законодавства та встановлені під час здійснення судового провадження фактичні обставини справи, колегія суддів не може погодитись з висновком суду апеляційної інстанції та вважає, що суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови порушив вищевказані норми матеріального та процесуального права, тому постанова підлягає скасуванню, а ухвала місцевого господарського суду - залишенню в силі.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 , 121 2 , Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги задовольнити.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 05.07.2012 року у справі №11/93-09 скасувати.

Ухвалу господарського суду Херсонської області від 17.05.2012 року з даної справи залишити в силі.

Головуючий М.М.Черкащенко

Н.М. Нєсвєтова

В.І.Студенець

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення17.10.2012
Оприлюднено19.10.2012
Номер документу26459588
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/93-09

Постанова від 17.10.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

Ухвала від 02.10.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

Постанова від 05.07.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 21.06.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 08.06.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 29.02.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Судовий наказ від 08.08.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Постанова від 19.07.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 04.07.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 09.06.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні