Рішення
від 05.11.2012 по справі 518-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05.11.2012Справа №5002-24/518-2012

За позовом Керченського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим

до відповідачів:

1.Войківської сільської ради

2. Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси"

про визнання недійсним рішення

Суддя Колосова Г.Г.

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача - Гарібян Ю.С., довіреність б/н від 18.05.2012р., посвідчення АР №8;

Від відповідача 1 - не з'явився;

Від відповідача 2 - не з'явився;

Прокурор - Шехірєва Н.Ю., посвідчення № 11016.

Суть спору: Керченський міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим до Войківської сільської ради про визнання недійсним рішення Войківської сільської ради №3/32-5 від 30.07.2009 "Про передачу земельної ділянки у власність Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" для житлового будівництва в с. Курортне, Ленінського району Автономної Республіки Крим", грошова оцінка земельної ділянки якої становить 7 292 000,00 грн.

Ухвалою господарського суду Автономної Республіки Крим від 03.05.2012 року Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" залучений до участі у справі в якості іншого відповідача.

Ухвалою господарського суду Автономної Республіки Крим від 21.06.2012 по справі №5002-15/518-2012 клопотання прокурора про заміну позивача залишено без задоволення, позов Керченського міжрайонного природоохоронного прокурора залишено без розгляду.

Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 02.08.2012 по справі №5002-15/518-2012 апеляційну скаргу Керченського міжрайонного природоохоронного прокурора задоволено, ухвалу господарського суду Автономної Республіки Крим від 21 червня 2012 року у справі №5002-15/518-2012 скасовано. Справу №5002-15/518-2012 передано на розгляд господарському суду Автономної Республіки Крим, замінено позивача - Республіканський комітет по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим, на позивача - Державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим.

Автоматизованої системою документообігу справу розподілено на суддю Колосову Г.Г., справа прийнята до провадження ухвалою від 23.08.2012 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що перевіркою, проведеною Керченською міжрайонною природоохоронною прокуратурою щодо додержання вимог земельного законодавства при прийнятті Войківською сільською радою 30.07.2009 року рішення №3/32-5 «Про передачу земельної ділянки у власність Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" для житлового будівництва в с. Курортне, Ленінського району Автономної Республіки Крим» встановлено, що вказане рішення прийнято всупереч вимогам статті 41, 121, 123 Земельного кодексу України.

Прокурор в своїх поясненнях зазначає, що у статті 41 Земельного кодексу України використовується термін саме житлово-будівельний кооператив, а не обслуговуючий кооператив, утворення та діяльність першого регулюється спеціальною нормою Житлового кодексу УРСР. Відповідно до глави 5 Житлового кодексу УРСР визначено спеціальний суб'єктний склад учасників житлово-будівельного кооперативу та визначено роль органів державної влади та місцевого самоврядування по реалізації функції держави по забезпеченню нужденних у житлі осіб у певній місцевості. Тому на думку прокурора затвердження проекту землеустрою та передання безоплатно земельної ділянки площею 5,000 га у власність кооперативу на підставі статті 41 Земельного кодексу України, не відповідає вимогам зазначеної статті та нормам Житлового кодексу УРСР, суперечить засадам діяльності жилого-будівельних кооперативів та діяльності держави у забезпеченні громадян житлом.

У судове засідання з'явився прокурор та представник позивача.

Відповідачі явку своїх представників не забезпечили, про дату, час та місце судового засідання повідомлені ухвалою від 22.10.2012 року.

Прокурор підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

02.11.2012 року до канцелярії суду надійшли письмові пояснення прокурора, які залучені до матеріалів справи.

Позивач вимоги прокурора підтримує у повному обсязі та просить позов задовольнити.

У судовому засіданні представник позивача надав додаткові пояснення по справі, які залучені до матеріалів справи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, прокурора, суд

ВСТАНОВИВ:

30 липня 2009 року Войківською сільською радою було прийнято рішення №3/32-5 "Про передачу земельної ділянки у власність Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" для житлового будівництва в с. Курортне, Ленінського району Автономної Республіки Крим" (т. 1, а.с. 10). грошова оцінка земельної ділянки якої становить 7 292 000,00 грн.

Вказаним рішенням затверджено проект землеустрою по відводу земельної ділянки площею 5,0000 га у власність Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" для житлового будівництва в с. Курортне, Ленінського району Автономної Республіки Крим за рахунок земель, які не передані у власність або постійне користування у межах населених пунктів Войківської сільської ради з встановленням категорії земель у відповідності зі статті 19 Земельного кодексу України - землі житлової та громадської забудови, з встановленням цільового використання землі - землі житлових, житлово-будівельних кооперативів, код 1.9.

Також цим рішенням передано безоплатно у власність Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" для будівництва в с. Курортне Ленінського району Автономної Республіки Крим кадастровий номер 0122781600:04:001:0163 площею 5,0000 га за рахунок земель, які не передані у власність або постійне користування у межах населених пунктів Войківської сільської ради, в тому числі угіддя: відкриті землі без рослинного покрову або з незначним рослинним покровом, інші землі (71).

Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" отримав державний акт на право власності на вказану земельну ділянку серія ЯИ № 503636 (т. 1, а.с. 12).

Дослідивши матеріали справи, господарський суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 41 Земельного кодексу України житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.

Житлово-будівельні (житлові) та гаражно-будівельні кооперативи можуть набувати земельні ділянки у власність за цивільно-правовими угодами.

Відповідно до статті 94 Господарського кодексу України, кооперативи як добровільні об'єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань можуть створюватися у різних галузях (виробничі, споживчі, житлові тощо).

Законом України "Про кооперацію" від 10.07.2003 року №1087-IV, набув чинності з 27.08.2003 року, визначено, що відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі; а за напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо (ч. 2 ст. 6 закону).

Згідно статті 36 Житлового кодексу УРСР облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, здійснюється, як правило, за місцем проживання у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів.

Відповідно до статті 134 Житлового кодексу УРСР на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлене законодавством Союзу РСР і Української РСР) і потребують поліпшення житлових умов.

Згідно статей 133, 137 Житлового кодексу Української РСР громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру. Однією із умов вступу до житлово-будівельного кооперативу є перебування на квартирному обліку в даному населеному пункті.

Житлово-будівельні кооперативи організовуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях. Порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, Житловим кодексом УРСР, Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства України.

Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до кооперативу, який організується і зареєстрованого в установленого порядку. Кількість членів кооперативу повинна бути відповідною кількості квартир у будинку. Квартири, які надаються членам кооперативу повинні відповідати граничному розміру жилої площі, сумі пайового внеску та кількості членів сім'ї.

В пункті 1.1 та 2.1.1. Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу встановлено, що житлово-будівельний кооператив організовується з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб його членів, а саме: забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, одно і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу за допомогою банківського кредиту, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком. (будинками).

Суд звертає особливу увагу на те, що Земельний кодекс України в цілому, та стаття 41 Земельного кодексу України зокрема, набули чинності з 01 січня 2012 року, в той час як Закон України "Про кооперацію" був прийнятий 10.07.2003 року, а набув чинності з 27.08.2003 року, тобто більш ніж через півтори роки з моменту набуття чинності Земельного кодексу України.

Вказана обставина дозволяє безперечно стверджувати про те, що при розробці та прийнятті положень Земельного кодексу України законодавець виходив з правової термінології, яка існувала на момент прийняття Земельного кодексу України та була закріплена в нормах чинного на той момент законодавства.

На момент прийняття Земельного кодексу України - 25.10.2001 року, на момент набрання ним чинності - 01.01.2002 року Закону України "Про кооперацію" ще не був прийнятий, а правовий статус житлово-будівельного кооперативу, порядок його створення регламентувались виключно Житловим кодексом УРСР.

З урахуванням викладеного, суд вважає за необхідне надати таке тлумачення статті 41 Земельного кодексу України, згідно якого її положення поширюються виключно на житлово-будівельні кооперативи, які повністю відповідають ознакам, наведеним в Житловому кодексі УРСР.

Тому суд не приймає посилання відповідача 2 на Закон України «Про кооперацію», а також доводи про те, що засновники Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" не мали можливості створити житлово-будівельний кооператив, який би повністю відповідав положенням Житлового кодексу УРСР, а створення ними обслуговуючого кооперативу повністю відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки ця обставина не означає можливості поширення положень статті 41 Земельного кодексу України на обслуговуючі кооперативи.

Як вбачається зі статуту, Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" був заснований громадянами Гафаровим Ш.І., Аджихаліловим О.М., Сейдаметовим С.Р. (т. 1, а.с. 21-28).

Відповідачем до матеріалів справи надані протокол № 6 від 30.06.2009 року загальних зборів кооперативу, згідно з яким загальний склад кооперативу складає 28 фізичних осіб, та протокол №7 від 15.09.2009 року, згідно з яким кількість членів кооперативу збільшена до 32 осіб ( т. 2, а.с. 89-93).

Доказів того, що вказані особи потребують поліпшення житлових умов, до матеріалів справи не надано.

Навпаки, у матеріалах справи міститься лист Войківської сільської ради №828/02-20 від 17.10.2011 року, згідно з яким Керченському природоохоронному прокурору повідомлено, що Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" при виконкомі Войківської сільської ради не зареєстрований, з членів даного кооперативу на квартирному обліку при виконкомі знаходиться лише одна особа - Аджихалілов О.М. (т. 1, а.с. 13).

Копію генерального плану планування та забудови с. Курортне до матеріалів справи не надано.

Згідно предпроектної пропозиції по розміщенню Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" для житлової присадибної забудівлі в с. Курортне передбачена кількість житлових будинків (т. 1, а.с. 14-18).

Згідно частин 5, 7 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню. Безоплатне відчуження земель комунальної власності є виключенням із загального правила, встановленого в статті 134 ЗК України, та повинно бути компенсовано досягненням певної соціальної мети, в даному випадку - забезпеченням громадян, які проживають на території Войківської сільської ради, які потребують поліпшення житлових умов, житлом.

Враховуючи те, що Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" не відповідає ознакам житлово-будівельного кооперативу згідно Житлового кодексу УРСР, положення статті 41 ЗК України на нього поширені бути не можуть. Крім того, надання значних за площею земельних ділянок (5 га) безоплатно у власність кооперативу прямо суперечить інтересам відповідної територіальної громади, оскільки не призведе до досягнення соціального ефекту у вигляді покращення житлових умов членів територіальної громади, одночасно це призведе до значного ослаблення економічних основ місцевого самоврядування, адже територіальна громада недоотримає кошти у вигляді орендної плати або плату за покупку земельних ділянок.

Суд також приймає до уваги, що постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 22.08.2011 року у справі №2а-5002/11/0170/7 визнані протиправними дії Відділу містобудівництва та архітектури Ленінської райдержадміністрації щодо надання погодження №421 від 18.05.2009 року до проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 5 га Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" у власність для житлової та садибної забудови у с. Курортне Войківської сільської ради на відстані 200 метрів від Азовського моря (т. 1, а.с. 19-20).

Крім того, у якості правової норми, яка регулює порядок надання земельної ділянки, Войківською сільською радою у спірному рішенні вказана ст. 123 Земельного кодексу України. Однак, ця стаття регулює порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування. Тоді як Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" земельна ділянка передана у власність.

Вказані обставини є достатньою підставою для визнання оспорюваного рішення недійсним.

Також суд зазначає, що оскільки позов заявлений про визнання недійсним рішення, яке прийнято Войківською сільською радою, тобто першим відповідачем, у відношенні іншого відповідача - Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" у позові відмовлено.

Судовий збір покладається на першого відповідача згідно статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення оформлено відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України та підписано 09.11.2012 року.

Керуючись статтями 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати недійсним рішення Войківської сільської ради №3/32-5 від 30.07.2009 року «Про передачу земельної ділянки у власність Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" для житлового будівництва в с. Курортне, Ленінського району, АР Крим», грошова оцінка земельної ділянки становить 7292000,00 грн.

3. Стягнути з Войківської сільської ради на користь Державного бюджету України 1073,00 грн. судового збору.

4. У відношенні Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Азав Ялиси" у позові відмовити.

5. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Суддя Г.Г. Колосова

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення05.11.2012
Оприлюднено12.11.2012
Номер документу27352545
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —518-2012

Рішення від 05.11.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Г.Г. Колосова

Ухвала від 23.08.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Г.Г. Колосова

Ухвала від 21.06.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Іщенко І.А.

Ухвала від 20.03.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Іщенко І.А.

Ухвала від 02.03.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Іщенко І.А.

Ухвала від 15.02.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Іщенко І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні