ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ
СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
09 грудня 2008 р.
№ 8/116-08
Вищий господарський суд України у
складі: суддя
Селіваненко В.П.- головуючий, судді Бенедисюк І.М. і Губенко Н.М.
розглянув касаційне подання заступника
прокурора Київської області,
м. Київ, в інтересах держави в особі Київського обласного відділення
Фонду соціального захисту інвалідів, м. Київ (далі -відділення Фонду)
на ухвалу
господарського суду Київської області від 25.04.2008 та
постанову Київського
міжобласного апеляційного господарського суду від 30.07.2008
зі справи № 8/116-08
за позовом Переяслав-Хмельницького
міжрайонного прокурора, м.
Переяслав-Хмельницький Київської області, в інтересах держави в особі
відділення Фонду
до відкритого
акціонерного товариства “Переяслав-Хмельницький завод продтоварів”, м.
Переяслав-Хмельницький Київської області (далі -Завод)
про стягнення 639 012, 79 грн.
Судове засідання проведено за
участю представників:
прокурора
-Громадського С.О.,
позивача
-Лося Б.В.,
відповідача
-Кучерака М.Б.
За результатами розгляду
касаційного подання Вищий господарський суд України
ВСТАНОВИВ:
Позов було подано про стягнення 520
450 грн. основного боргу згідно з договором про надання цільової позики, а
також 118 562, 79 грн. пені.
Ухвалою господарського суду
Київської області від 25.04.2008 (суддя Чорна Л.В.), залишеною без змін
постановою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від
30.07.2008 (колегія суддів у складі: Зеленіна Н.І. -головуючий, судді
Андрейцева Г.М. і Жук Г.А.):
затверджено мирову угоду від
24.04.2008 про погашення заборгованості у сумі: 520 450 грн. основного боргу;
118 562, 79 грн. пені; 6 390, 12
грн. державного мита та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення
судового процесу - Заводом на користь відділення Фонду за графіком, зазначеним
у резолютивній частині рішення місцевого господарського суду (з 25.05.2008 по
25.04.2015);
провадження у справі припинено.
У прийнятті зазначених судових
рішень з посиланням на приписи статей 32, 43, 78, 80 Господарського
процесуального кодексу України (далі - ГПК України) виходили, зокрема, з того,
що ненадання Заводу можливості поетапного розрахунку боргу може призвести до
фактичного банкрутства Заводу.
У касаційному поданні до Вищого
господарського суду України заступник прокурора Київської області просить
скасувати згадані ухвалу та постанову попередніх судових інстанцій з даної
справи та передати останню на новий розгляд до місцевого господарського суду.
Подання мотивовано прийняттям оскаржуваних судових рішень з порушенням та
неправильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, в тому
числі статей 526, 530 Цивільного кодексу України, статті 20 Закону України “Про
основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” (далі -Закон), а також
неповним з'ясуванням господарськими судами обставин, що мають значення для
справи, ненаданням ними належної правової оцінки всім обставинам та доказам у
справі в їх сукупності.
У відзиві на касаційне подання
Завод зазначає про свою готовність “визнати борг 629 839 грн. 86 коп.” і
просить “задовольнити касаційне подання … в частині безспірного стягнення з ВАТ
“Переяслав-Хмельницький завод продтоварів” залишку заборгованості на суму 629.839 грн. 86 коп. … шляхом
вчинення дій, зазначених в Касаційному поданні”.
Перевіривши повноту встановлення
попередніми судовими інстанціями обставин справи та правильність застосування
ними норм матеріального і процесуального права, Вищий господарський суд України
дійшов висновку про необхідність задоволення касаційного подання з огляду на
таке.
Судовими інстанціями у справі
встановлено, що:
- Завод позов визнає у повному
обсязі, пояснюючи виникнення заборгованості погіршенням
фінансово-господарського стану; водночас зазначає, що намагається відновити
свою діяльність, здійснює ремонт і налагодження обладнання з виробництва
мінеральної та “солодкої” води; Завод посилається також на те, що погашення
заборгованості відразу неможливе, оскільки земля, на якій він розташований, є
комунальною власністю і орендується ним, більшість обладнання застаріле, чи
розукомплектоване “сторонніми особами”, або знищене корозією, або обтяжене
заставою;
- згідно з умовами поданої на
затвердження суду мирової угоди:
Завод визнає заборгованість
повністю разом з судовими витратами;
сторони домовились, що
заборгованість має бути погашена згідно з графіком протягом 84 місяців;
мировою угодою передбачається
відповідальність за неналежне виконання зобов'язань з дотримання згаданого
графіка у вигляді сплати пені в розмірі 0, 1% від суми простроченого платежу за
кожен день прострочення.
Апеляційною інстанцією зазначено
також, що “суд має враховувати індивідуальні особливості конкретного товариства
у даному випадку те, що державна частка в статутному капіталі складає 48%, та
те, щоб виконання ним певних заходів, забезпечило можливість вирішення як
наявних проблем в товаристві, так і створювало умови для стабільної та
ефективної роботи цього товариства в подальшому”.
Відповідно до приписів статті 20
Закону суми адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до
державного бюджету, використовуються Фондом соціального захисту інвалідів на,
зокрема, надання підприємствам, установам, організаціям, у тому числі
підприємствам, організаціям громадських організацій інвалідів, фізичним особам,
які використовують найману працю, цільової позики (на поворотній основі з
терміном повернення до трьох років) на створення робочих місць, призначених для
працевлаштування інвалідів, у межах коштів, передбачених на зазначені потреби у
відповідному році.
Згідно із статтею 78 ГПК України
умови мирової угоди викладаються в адресованих господарському суду письмових
заявах, підписаних сторонами. Мирова угода може стосуватися лише прав і
обов'язків сторін щодо предмета позову. Про прийняття відмови позивача від
позову або про затвердження мирової угоди сторін господарський суд виносить
ухвалу, якою одночасно припиняє провадження у справі.
Затверджуючи укладену сторонами
мирову угоду, суд першої інстанції не перевірив її на предмет відповідності
вимогам Закону, не з'ясувавши пов'язаних з цим обставин. В рішенні названого
суду не наведено жодних доказів на підтвердження викладених у цьому судовому
акті доводів відповідача, тобто судом такі доводи сприйняті без будь-якої
перевірки належними засобами доказування. Суд апеляційної інстанції цих помилок
місцевого господарського суду не виправив, та, в свою чергу, зазначивши про
наявність в статутному капіталі Заводу державної частки 48 %, не обґрунтував це
посиланнями на відповідні докази.
Таким чином, попередні судові
інстанції у прийнятті оскаржуваних судових рішень припустилися неправильного
застосування:
- частини першої статті 47
ГПК України щодо прийняття судового рішення за результатами обговорення усіх
обставин справи;
- частини першої статті 43 названого Кодексу стосовно всебічного,
повного і обґрунтованого розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх
сукупності;
- пункту 3 частини першої статті 84
ГПК України щодо обов'язкового зазначення у мотивувальній частині судового
рішення доказів, на підставі яких прийнято рішення.
Касаційна ж інстанція згідно з
частиною другою статті 1117 згаданого Кодексу не має права встановлювати
або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або
постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про
достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими,
збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
У зв'язку з наведеним оскаржувані
судові рішення підлягають скасуванню на підставі частини першої статті 11110
ГПК України, а справу слід передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
У такому розгляді суду необхідно врахувати викладене, встановити обставини,
зазначені в цій постанові, дати їм та доводам учасників судового процесу
належну правову оцінку і прийняти законне та обґрунтоване судове рішення.
Вищий господарський суд України
бере до уваги викладене у відзиві Заводу на касаційне подання, однак відзначає,
що з'ясування фактичних обставин, пов'язаних з визначенням конкретного розміру
(суми) заборгованості Заводу перед відділенням Фонду, з урахуванням наведеного
припису статті 1117 ГПК України перебуває поза межами повноважень
касаційної інстанції, а тому відповідні обставини підлягають установленню також
у новому розгляді справи.
Керуючись статтями 1117 -
11112 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційне подання заступника
прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київського обласного
відділення Фонду соціального захисту інвалідів задовольнити.
2. Ухвалу господарського суду
Київської області від 25.04.2008 та постанову Київського міжобласного
апеляційного господарського суду від 30.07.2008 зі справи № 8/116-08 скасувати.
Справу передати на новий розгляд до
господарського суду Київської області.
Суддя
В. Селіваненко
Суддя І.
Бенедисюк
Суддя
Н. Губенко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2008 |
Оприлюднено | 21.01.2009 |
Номер документу | 2748674 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Селіваненко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні