Справа № 2а/2570/805/2012
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2012 року Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої-судді Житняк Л.О.
при секретарі Журбі Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу № 2а/2570/805/2012
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будспеценергоресурси»
до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області
про визнання протиправною та скасування вимоги від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231, -
В С Т А Н О В И В:
22.02.2012 Товариство з обмеженою відповідальністю «Будспеценергоресурси» (далі - ТОВ «Будспеценергоресурси») звернулось до суду з уточненим адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області (далі - ДФІ в Чернігівській області) про визнання протиправною та скасування вимоги від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 21.11.2012 по даній справі позовну заяву ТОВ «Будспеценергоресурси» в частині позовних вимог про визнання незаконними дій головного контролера-ревізора ДФІ в Чернігівській області Саломатіна Олега Миколайовича по встановленню під час проведення позапланової ревізії (правильності визначення вартості будівництва та взаєморозрахунків між ТОВ «Будспеценергоресурси» та УКБ Чернігівської ОДА) порушень норм чинного законодавства за виконані роботи на об'єктах «Реконструкція котельні в Березнянській спеціальній загальноосвітній школі на вул. Радянській, 2 (навчальний корпус) в смт. Березна Менського району Чернігівської області (встановлення блочно-модульної котельні БМК-150)» та «Встановлення блочно-модульної котельні БМК-100 в Березнянській спеціальній загальноосвітній школі на вул. Площа Революції, 10 (гуртожиток) в смт. Березна Менського району» у грудні 2009 року - залишено без розгляду.
Отже, обґрунтовуючи свої вимоги про визнання протиправною та скасування вимоги від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231 позивач зазначив, що відповідач перевищив свої повноваження при проведенні ревізії, оскільки без відповідного розслідування та вироку суду, що набрав законної сили, вже встановив факт необґрунтованого завищення вартості робіт на об'єкті «Дитячий садок в с. Вихвостів Городнянського району - будівництво» на загальну суму 163 536,00 грн., замовником яких була Вихвостівська сільська рада, та які виконувалися згідно умов договору підряду від 26.10.2009 № 1, за кошти Стабілізаційного фонду державного бюджету, який до того ж перевірявся в межах кримінальної справи № 1376 (25/41049). Враховуючи те, що висновки відповідача, викладені в Акті ревізії від 16.01.2012 № 25-03-21/003, на думку позивача, не відповідають дійсним обставинам та суперечать нормам діючого законодавства, тому вимога ДФІ в Чернігівській області від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231 є безпідставною та незаконною.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав уточнені позовні вимоги, посилаючись на обставини зазначені у позові, додатково надавши пояснення в судовому засіданні.
Представник відповідача проти позову заперечив та просив у його задоволенні відмовити, пояснивши, що спірна вимога повністю відповідає вимогам чинного законодавства. Надавши в судовому засіданні заперечення проти позову, відповідач наголосив на тому, що вимоги позивача не обґрунтовані нормами чинного законодавства, не знаходять свого документального підтвердження та є виключно припущеннями і власною думкою останнього.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку, що позов необхідно задовольнити з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Будспеценергоресурси» (ід. код 34853820) як юридичну особу зареєстровано виконавчим комітетом Чернігівської міської ради, включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців і взято на облік до органу державної податкової служби як платника податків.
Відповідно до листа Управління служби безпеки України в Чернігівській області від 16.12.2010 № 74/12/4049 та постанови Деснянського районного суду м. Чернігова від 14.12.2011 по справі № 4/2506/857/11, на підставі направлення КРУ в Чернігівській області (правонаступник - ДФІ в Чернігівській області) від 16.12.2011 № 801 (т. 2 а. с. 206), у термін з 19.12.2011 по 16.01.2012, головним контролером-ревізором ДФІ в Чернігівській області Саломатіним О.М. проведена позапланова ревізія законності отримання та використання ТОВ «Будспеценергоресурси» бюджетних коштів за період з 01.01.2009 по 30.11.2011.
Контрольний захід проведено у відповідності до питань, зазначених у постанові Деснянського районного суду м. Чернігова від 14.12.2011 по справі № 4/2506/857/11 та передбачених програмою ревізії, з відома генерального директора ТОВ «Будспеценергоресурси» ОСОБА_3, по наданих Управлінням служби безпеки України в Чернігівській області та товариством документах.
Виявлені ДФІ в Чернігівській області порушення чинного законодавства з боку ТОВ «Будспеценергоресурси» були викладені в Акті ревізії від 16.01.2012 № 25-03-21/003 (підписаний із запереченнями, другий примірник Акту ревізії з додатками вручено генеральному директору ОСОБА_3 18.01.2012, т. 1 а. с. 18-62).
Не погодившись з висновками Акту ревізії від 16.01.2012 № 25-03-21/003, ТОВ «Будспеценергоресурси» подав свої заперечення від 24.01.2012 № 11 (т. 1 а. с. 93-97), розглянувши які, ДФІ в Чернігівській області не прийняла (висновки від 13.02.2012 на заперечення до Акта ревізії, т. 1 а. с. 98-124).
Так, в Акті ревізії зазначено, що перевіркою окремо наданих Управлінням служби безпеки України в Чернігівській області документів, які стосуються будівництва дитячого садка в с. Вихвостів у 2009 році, виявлено документально необґрунтоване завищення вартості робіт по будівництву дитсадка у с. Вихвостів, у зв'язку з чим в порушення:
- п. 7.3, п. 8.3, п. 11.7 договору підряду від 26.10.2009 № 1;
- п. 1.4.2, п. 3.3.3.2 та п. 3.3.9 Правил визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000), затверджених наказом Держбуду України від 27.08.2000 із зміною № 6, затвердженою наказом Мінрегіонбуду України від 19.03.2009 № 114;
- п. 1.1 та п. 1.2 Вказівок щодо застосування ресурсних елементних кошторисних норм на ремонтно-будівельні роботи (ДБН Д.1.1-4-2000);
- п. 1.15 ДБН А.3.1.-5-96 «Управління, організація і технологія. Організація будівельного виробництва», затвердженого наказом Держбуду України від 22.08.2005 № 140;
- п. 6.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затверджених наказом Мінрегіонбуду України від 27.01.2009 № 47 (в редакції наказу від 06.10.2010 № 392) - ТОВ «Будспеценергоресурси» завдано державні збитки на суму 163 536,00 грн.
В Акті ревізії зазначено, що вказані порушення допущені генеральним директором ТОВ «Будспеценергоресурси» ОСОБА_3, Вихвостівським сільським головою ОСОБА_4 та відповідальним представником ПДП НДВТА «Стратегія регіонального розвитку в Чернігівській області», які підписали акт форми КБ-2в за жовтень-грудень 2009 року на загальну суму 600 024,00 грн., складений із застосуванням кошторисних норм на ремонтні роботи замість кошторисних норм для нового будівництва, а саме: застосування ТОВ «Будспеценергоресурси» ресурсних елементних кошторисних норм на ремонтно-будівельні роботи (ДБН Д.2.4-2000) замість застосування ресурсних елементних кошторисних норм прямої дії на будівельні роботи (ДБН Д.2.2-99), що призвело до безпідставного завищення вартості робіт по будівництву дитсадка.
Таким чином, ДФІ в Чернігівській області дійшла висновку про необґрунтоване завищення вартості робіт на об'єкті «Дитячий садок в с. Вихвостів Городнянського району - будівництво» на загальну суму 163 536,00 грн., замовником яких була Вихвостівська сільська рада, та які виконувалися згідно умов договору підряду від 26.10.2009 № 1 (т. 1 а. с. 143-147), укладеного між ТОВ «Будспеценергоресурси» (Підрядник) та Вихвостівською сільською радою Городнянського району Чернігівської області (Замовник), за кошти Стабілізаційного фонду державного бюджету.
При цьому, з метою повного усунення виявлених ревізією порушень, попередження їх виникнення в подальшому, на підставі ст. 10 Закону України від 26.01.1993 № 2939 «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» та п. 46 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550 (із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.2011 № 968) - ДФІ в Чернігівській області до ТОВ «Будспеценергоресурси» пред'явлено вимогу від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231 (т. 1 а. с. 16-17), відповідно до якої позивач повинен відшкодувати нанесені збитки державному бюджету в сумі 163 536,00 грн.
Отже, дослідивши матеріали справи щодо позовних вимог про визнання протиправною та скасування вимоги ДФІ в Чернігівській області від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231, суд зазначає наступне.
Ревізія є способом реалізації суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій. У даних спірних відносинах: при допуску до ревізії, при проведенні ревізії та при викладенні висновків ревізії, - головний контролер-ревізор ДФІ в Чернігівській області Саломатін О.М. діяв в межах своєї компетенції. Об'єктом порушеного права є прийняття за результатами ревізії вимоги від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231.
Спірна вимога винесена за результатами позапланової ревізії законності отримання та використання ТОВ «Будспеценергоресурси» бюджетних коштів за період з 01.01.2009 по 30.11.2011.
Зазначена ревізія проводилась відповідно до постанови Деснянського районного суду м. Чернігова від 14.12.2011 по справі № 4/2506/857/11 про призначення позапланової виїзної ревізії (т. 2 а. с. 204-205) та листа Управління служби безпеки України в Чернігівській області від 16.12.2010 № 74/12/4049, що в судовому засіданні сторонами не заперечувалось.
Так, ст. 11 Закону України від 26.01.1993 № 2939 «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» визначено, що позаплановою виїзною ревізією вважається ревізія, яка не передбачена в планах роботи державної контрольно-ревізійної служби і проводиться, зокрема, у разі надходження доручення щодо проведення ревізій у підконтрольних установах від Кабінету Міністрів України, органів прокуратури, державної податкової служби, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, в якому містяться факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державної контрольно-ревізійної служби.
Позапланова виїзна ревізія може здійснюватися лише за наявності підстав для її проведення на підставі рішення суду. Позапланова ревізія підконтрольної установи не може проводитися частіше одного разу на квартал.
Відповідно до п. 48 Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550, у разі проведення ревізії на підставі звернення правоохоронних органів, а також коли ревізією, проведеною з інших підстав, виявлено порушення, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь, матеріали таких ревізій у визначені в пункті 46 цього Порядку строки передаються до правоохоронних органів.
Згідно п. 2.1 Порядку взаємодії між органами державної контрольно-ревізійної служби та органами прокуратури, внутрішніх справ і Служби безпеки України, затвердженого наказом Головного контрольно-ревізійного управління України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Генеральної прокуратури України від 19.10.2006 № 346/1025/685/53, органи державної контрольно-ревізійної служби проводять планові та позапланові виїзні ревізії за зверненнями правоохоронних органів за місцезнаходженням об'єкта контролю.
При проведенні за зверненнями правоохоронних органів ревізій у підконтрольних установах органи державної контрольно-ревізійної служби (ДКРС) перевіряють питання використання і збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильності визначення потреби в бюджетних коштах та взяття зобов'язань, стану і достовірності бухгалтерського обліку і фінансової звітності (п. 2.2 Порядку).
Судом встановлено, що позапланова ревізія проводилась ДФІ в Чернігівській області в межах кримінальної справи № 1376, порушеної заступником начальника Управління - начальником відділу БКОЗ Управління СБ України в Чернігівській області полковником Гуляницьким О.В. 24.06.2011 за фактом заволодіння службовими особами ТОВ «Будспеценергоресурси» державними коштами в особливо великих розмірах шляхом зловживання службовим становищем, за ознаками злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 Кримінального кодексу України (постанова про порушення кримінальної справи від 24.06.2011, т. 2 а. с. 203).
Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 14.12.2011 по справі № 4/2506/857/11 за поданням старшого слідчого в особливо важливих справах слідчого відділу Управління СБ України в Чернігівській області про призначення позапланової виїзної ревізії фінансово-господарської діяльності ТОВ «Будспеценергоресурси» по кримінальній справі № 1376, порушеній 24.06.2011, - призначено позапланову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності ТОВ «Будспеценергоресурси» за період з 01.01.2009 по 01.12.2011 з відповідних питань (т. 2 а. с. 204-205).
При цьому, листом відділу розслідування особливо важливих справ та злочинів, учинених організованими групами і злочинними організаціями - старшого слідчого в ОВС відділу Львової І.О. від 26.07.2012 № 5/1409 «ЗО» повідомлено ТОВ «Будспеценергоресурси», що 26.07.2012 кримінальна справа № 25/41049 за фактом заволодіння службовими особами ТОВ «Будспеценергоресурси» бюджетними коштами в особливо великих розмірах на суму 209 543,32 грн. шляхом зловживання службовим становищем та кримінальна справа № 1376 за фактом заволодіння службовими особами ТОВ «Будспеценергоресурси» державними коштами в особливо великих розмірах на суму 459 182,80 грн. шляхом зловживання службовим становищем об'єднані в одне провадження, справі надано єдиний номер 25/41049, яку 26.07.2012 закрито на підставі п. 2 ст. 6 Кримінально-процесуального кодексу України за відсутністю складу злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 Кримінального кодексу України (т. 2 а. с. 209).
В даному випадку важливим є встановлений факт того, що питання програми ревізії (т. 2 а. с. 207-208) та питання зазначені у постанові Деснянського районного суду м. Чернігова від 14.12.2011 по справі № 4/2506/857/11, щодо дослідження яких відповідачем в ході проведення ревізії виявлені порушення чинного законодавства з боку ТОВ «Будспеценергоресурси» - досліджувались в межах кримінальної справі № 1376 (25/41049).
Враховуючи зазначене, суд прийшов до висновку щодо безпідставного винесення спірної вимоги, оскільки ДФІ в Чернігівській області виконувало доручення правоохоронних органів в межах порушеної кримінальної справи № 1376 (25/41049), і повинно було тільки направити до останніх результати ревізії (Акт ревізії від 16.01.2012 № 25-03-21/003), а не вживати заходів щодо усунення виявлених порушень шляхом винесення вимоги від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231. Так, оскільки головним завданням державної контрольно-ревізійної служби є здійснення державного фінансового контролю, суд звертає увагу, що державний фінансовий контроль реалізується державною контрольно-ревізійною службою через проведення державного фінансового аудита, перевірки державних закупівель та інспектування (ст. 2 Закону). Тобто, державною контрольно-ревізійною службою у відповідності до Закону України від 26.01.1993 № 2939 «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» та Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550, обов'язкові вимоги виносяться тільки при проведенні контрольних заходів.
Відповідно враховуючи ст. 19 Конституції України, ч. 1 ст. 11, ст. 71, ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до висновку, що позов про визнання протиправною та скасування вимоги ДФІ в Чернігівській області від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231 підлягає задоволенню.
Всі здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати по справі згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України суд присуджує з Державного бюджету України.
Враховуючи встановлене та керуючись ст. ст. 94, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати вимогу Державної фінансової інспекції в Чернігівській області від 15.02.2012 № 25-03-18-14/1231.
Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, отримувач: УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, код ЄДРПОУ 38054398, банк ГУ ДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Будспеценергоресурси» (ід. код 34853820) 32,19 грн. (тридцять дві гривні 19 коп.) судового збору, сплаченого за платіжним дорученням від 22.02.2012 № 590.
Постанова суду набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2012 |
Оприлюднено | 28.11.2012 |
Номер документу | 27666394 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні