КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-15008/11/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Качур І.А
Суддя-доповідач: Собків Я.М.
У Х В А Л А
Іменем України
"13" листопада 2012 р. м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого -судді: Собківа Я.М.,
суддів: Борисюк Л.П., Петрика І.Й.,
при секретарі: Присяжній Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»та ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2011 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Начальника відділу Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб-підприємців виконавчого комітету Ялтинської міської ради Автономної Республіки Крим -Воробйової Олени Данилівни про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2011 року позивач -ОСОБА_3 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративним позовом до Начальника відділу Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб-підприємців виконавчого комітету Ялтинської міської ради Автономної Республіки Крим -Воробйової Олени Данилівни, в якому просив:
- визнати незаконними дії (бездіяльність) відповідача щодо відмови відновити виключений запис з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що був вчинений 20.08.2008 року за номером 11461070010000213 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»;
- зобов'язати відповідача відновити виключений запис з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що був вчинений 20.08.2008 року за номером 11461070010000213 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс».
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2011 року адміністративний позов ОСОБА_3 задоволено.
Відповідач не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні вимог даного позову.
З апеляційною скаргою також звернулася ОСОБА_2 (особа, яка не є стороною у справі та не брала участі у її розгляді), в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2011 року як таку, що ухвалена з порушенням норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні вимог даного позову.
Крім цього, апелянт ОСОБА_2 просить поновити процесуальний строк на апеляційне оскарження постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2011 року як такий, що був пропущений нею з поважних причин.
Відповідно до ч. 2 ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Враховуючи те, що ОСОБА_2 не є стороною у справі та не брала участі у її розгляді, а тому не знала та не могла знати про наявність оскаржуваного нею судового рішення, колегія суддів приходить до висновку, що строк на апеляційне оскарження постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2011 року апелянтом пропущено не було, а тому відсутні правові підстави окремо вирішувати питання щодо його поновлення.
Заслухавши в судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з'явилися до суду апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»(далі по тексту -ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс») є юридичною особою, зареєстрованою виконавчим комітетом Ялтинської міської ради Автономної республіки Крим 05.12.1995 року (ідентифікаційний код -20661117).
06 листопада 2006 року на зборах учасників ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»був затверджений Статут Товариства, який в обов'язковому порядку пройшов державну реєстрацію.
Згідну пункту 1.1 Розділу 1 Статуту ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс», дане Товариство було створене шляхом об'єднання майна засновників та їх участі в підприємницькій діяльності з метою отримання прибутку.
Пунктом 4.3 вищевказаного Статуту, учасниками ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»є: ОСОБА_5 (10% статутного фонду), ОСОБА_6 (43% статутного фонду), ОСОБА_7 (1% статутного фонду), ОСОБА_2 (34% статутного фонду), ОСОБА_8 (12% статутного фонду).
01 серпня 2008 року відбулися позачергові загальні збори учасників ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс», на яких було розглянуто питання про відкликання попереднього виконавчого органу управління Товариством та утворення одноособового виконавчого органу управління Товариством -директора Товариства.
Позачерговими зборами було прийнято рішення про відкликання попереднього виконавчого органу управління Товариством у складі директора - Шевченко Н.В. та заступника директора -Шевченко М.С. та утворення одноособового виконавчого органу управління Товариства у складі директора, з обранням на цю посаду ОСОБА_10
Заперечуючи проти рішення щодо відкликання попереднього виконавчого органу управління ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс», ОСОБА_7, яка володіє 1% статутного капіталу Товариства, звернулася з позовом до Господарського суду Автономної Республіки Крим про визнання недійсним рішення позачергових загальних зборів учасників ТОВ Торгово-закупівельна фірма від 01.08.2008 року.
Рішенням Господарського суду Автономної Республіки Крим від 29.01.2009 року у справі №2-2/216-2009 було задоволено позов ОСОБА_7 та визнано недійсним рішення позачергових загальних зборів учасників ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»від 01.08.2008 року.
На підставі вказаного рішення, начальником відділу Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб-підприємців виконавчого комітету Ялтинської міської ради Автономної Республіки Крим -Воробйовою Оленою Данилівною було вчинено запис по виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців запису, виконаного 20.08.2008 року за номером 11461070010000213 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами в установчих документах ТОВ торгово-закупівельна фірма «Агросервіс».
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 31.05.2011 року, залишеною без змін ухвалою Вищого господарського суду України від 07.09.2011 року, було скасовано рішення Господарського суду Автономної Республіки Крим від 29 січня 2009 року по справі №2-2/216-2009 року та відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_7
На підставі даного рішення та у відповідності до вимог статті 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", на адресу Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб-підприємців виконавчого комітету Ялтинської міської ради Автономної Республіки Крим Воробйової О.Д. представником позивача 10.08.2011 року була направлена заява про відновлення виключеного запису з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, що був виконаний 20.08.2008 року за номером 11461070010000213 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами в установчих документах ТОВ «Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс».
Однак в своєму листі від 29.08.2011 року №02.6-12/1697 відповідач відмовив у вчиненні вищевказаних процесуальних дій та вказав на відсутність у нього такого права.
Позивач не погоджується з даною позицією відповідача та мотивує свої доводи тим, що державний реєстратор наділений виключним правом вчиняти запис про виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців запису щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, а також у визначеному законом порядку відновлювати виключений запис з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи колегія суддів зважає на наступне.
Питання реорганізації врегульовано нормами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законом України "Про господарські товариства" та Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Статтею 88 "Вимоги до змісту установчих документів" Цивільного кодексу України передбачено, що у статуті Товариства вказуються найменування юридичної особи, органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ним рішень, порядок вступу до товариства та виходу з нього, якщо додаткові вимоги щодо змісту статуту не встановлені цим Кодексом або іншим законом.
Стаття 143 "Статут товариства з обмеженою відповідальністю" зазначеного Кодексу встановлює, що статут Товариства з обмеженою відповідальністю крім відомостей, передбачених статтею 88 цього Кодексу, має містити відомості про: розмір статутного капіталу, з визначенням частки кожного учасника; склад та компетенцію органів управління і порядок прийняття ними рішень; розмір і порядок формування резервного фонду; порядок передання (переходу) часток у статутному фонді.
Отже, питання вимог до змісту установчих документів господарських товариств регулюється одразу кількома нормативно-правовими актами, які мають силу Закону.
В свою чергу, відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб підприємців, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців".
Так, під визначенням державного реєстратора розуміють посадову особу, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.
Відповідно до ст. 1 вказаного Закону, державний реєстратор від імені Держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Згідно зі статтею 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців", державна реєстрація юридичних осіб та осіб - підприємців засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Повноваження державного реєстратора передбачено статтею 6 зазначеного Закону.
Згідно ч. 3 ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців", державний реєстратор підпорядковується міському голові міста обласного значення або голові районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
Частиною третьою статті 8 цього Закону встановлено, що установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Згідно ч. 2 ст. 53 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", дії або бездіяльність державного реєстратора можуть бути оскаржені до суду у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально посвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію або документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Згідно ч. 3 вказаної статті Закону, у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається або копія рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників), завірена в установленому порядку, або нотаріально посвідчена копія заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників (учасників), або нотаріально посвідчена копія документа про перехід частки учасника у статутному капіталі товариства, або нотаріально посвідчений документ про передання права засновника (учасника) іншій особі, або рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) зі складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Разом з тим, державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті (ч. 7 ст. 29 вказаного Закону).
Відповідно до статті 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд, у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування про внесення такого запису.
Аналізуючи норми діючого законодавства, колегія суддів приходить до висновку, що запис про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах Товариства, може бути вчинено державним реєстратором лише на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи та/або судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи. Тому, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вимога про відновлення виключеного запису про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах Товариства, є похідною від юридичного факту визнання недійсними (скасування) відповідних рішень чи документів, на підставі яких вносились ці зміни.
Як вбачається з матеріалів справи, 16 вересня 2011 року на адресу виконавчого комітету Ялтинської міської ради Автономної Республіки Крим надійшла постанова Севастопольського апеляційного господарського суду від 31 травня 2011 року по справі №2-2/216-2009 року, залишена без змін ухвалою Вищого господарського суду України від 07.09.2011 року, якою було скасовано рішення Господарського суду Автономної Республіки Крим від 29 січня 2009 року по справі №2-2/216-2009 року та прийнято нове рішення про відмову в задоволенні позову ОСОБА_7 про визнання недійсним рішення позачергових загальних зборів учасників ТОВ Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»від 01.08.2008 року.
Проте, незважаючи на наявність зазначеного судового рішення, відповідач не вчинив процесуальних дій по відновленню виключеного з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців запису про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами в установчих документах ТОВ «Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс», який був виконаний 20.08.2008 р. за номером 11461070010000213, чим допустив порушення норм діючого законодавства.
За таких обставин, заявлені позивачем вимоги колегія суддів знаходить обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
Виходячи з вищезазначеного, колегія суддів вважає, що постановлене у справі рішення суду першої інстанції ґрунтується на вірно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, правильно застосовані норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, та не допущено порушень матеріального і процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи, доводи викладені в апеляційній скарзі не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-закупівельна фірма «Агросервіс»та ОСОБА_2 -залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2011 року -залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Собків Я.М.
Судді: Борисюк Л.П.
Петрик І.Й.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2012 |
Оприлюднено | 29.11.2012 |
Номер документу | 27704530 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Собків Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні