Рішення
від 17.12.2012 по справі 2-3348/2011
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

17.12.2012

Апеляційний суд міста Севастополя

Справа №22ц/2790/2393/2012р. Головуючий в першій

інстанції Лугвіщик А.М. Категорія 45 Доповідач в апеляційній

інстанції Саліхов В.В.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 грудня 2012 року колегія суддів судової палати з цивільних справ Апеляційного суду м. Севастополя у складі:

головуючого судді - Саліхова В.В.,

суддів - Колбіної Т.П., Сундукова В.М.,

при секретарі - Марушевській Т.В.,

за участю представника третьої особи - Перекрестова Ф.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Севастополі апеляційну скаргу прокурора Ленінського району міста Севастополя на рішення Гагарінського районного суду міста Севастополя від 16 листопада 2011 року по цивільній справі за позовом прокурора Ленінського району міста Севастополя в інтересах держави в особі Севастопольської міської Ради до ОСОБА_4, третя особа - Громадська організація «Дачне товариство «Планета Плюс» про визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку та витребування останньої з незаконного володіння на користь держави, -

В С Т А Н О В И Л А :

Прокурор Ленінського району м.Севастополя в інтересах держави в особі СМР звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати недійсним державний акт серії ЯИ №076296 на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану у АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:01:001:0189, виданий відповідачу Головним Управлінням Держкомзему у м.Севастополі, зареєстрований за №011088400815 у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, а також витребувати на користь держави в особі СМР з незаконного володіння ОСОБА_4 вказану земельну ділянку.

Свої вимоги прокурор мотивує тим, що відповідачем безпідставно, всупереч порядку, встановленого нормами діючого земельного законодавства, у порушення інтересів держави, отримано у власність спірну земельну ділянку. Підставою видачі державного акту вказано розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації №1030-р від 06.04.2010р. Відповідач з заявами про передачу вказаної земельної ділянки у власність, у тому числі про надання згоди на розробку проекту відведення до СМР не звертався, рішень, пов'язаних з передачею йому земельної ділянки радою не приймалося. Спірна земельна ділянка вибула з державної власності незаконно, всупереч волі держави у особі уповноваженого на те органу Севастопольської міської Ради, що дає підстави для пред'явлення вимог про витребування її з чужого незаконного володіння.

Рішенням Гагарінського районного суду м.Севастополя від 16.11.2011р. у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, прокурор подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати, як таке, що постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

У судове засідання відповідач, прокурор та представник СМР явку не забезпечили, про дату та час слухання справи повідомлялися належним чином, що відповідно до ч.2 ст.305 ЦПК України не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши доповідь головуючого, пояснення осіб, які з'явилися в судове засідання, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню з наступних підстав.

Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права - визнання державного акту недійсним з підстав, визначених ст.ст. 203, 215 ЦПК України, не ґрунтується на вимогах закону, а порушень з боку відповідача при отриманні оскаржуваного державного акту не встановлено. Також позивачем не доведено повноважень Севастопольської міської Ради щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, а розпорядження СМДА № 1829-р від 20.09.2010 року, яким скасовано розпорядження про надання спірної земельної ділянки відповідачу, постановою окружного адміністративного суду м.Севастополя від 17.02.2011 року визнано протиправним та скасовано.

З такими висновками суду першої інстанції не погоджується колегія суддів апеляційного суду, оскільки вони зроблені без повного, всебічного та об'єктивного з'ясування дійсних обставин справи, прав та обов'язків сторін у даних правовідносинах з неправильним застосуванням норм матеріального права.

За положеннями ч.1 ст.303 ЦПК України під час розгляду справи в апеляційному порядку апеляційний суд перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Зі змісту ст.214 ЦПК України вбачається, що під час ухвалення рішення суд повинен з'ясувати, які правовідносини випливають зі встановлених обставин справи та яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.

Статтею 16 ЦК України визначено способи захисту цивільних прав та інтересів.

Згідно ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки) у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Уповноважена установа розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Як вбачається з матеріалів справи 13.01.2010 року Севастопольською міською державною адміністрацією було видано розпорядження № 57-р "Про надання громадській організації "Дачне товариство "Планета плюс" дозволу на розроблення єдиного комплексного проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,1 га для будівництва та обслуговування кварталу комплексної забудови (індивідуальної дачної) в АДРЕСА_1 та згоди на передавання у приватну власність громадянам - членам громадській організації "Дачне товариства "Планета плюс" земельних ділянок для будівництва та обслуговування індивідуальних дачних будинків".

Розпорядженням Севастопольської міської державної адміністрації від 06.04.2010 року № 1030-р "Про затвердження комплексного проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2,1 га з встановленням меж в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування кварталу комплексної забудови (індивідуально дачної) громадської організації "Дачне товариство "Планета плюс" та про передачу у власність членам цієї організації земельних ділянок, розташованих в АДРЕСА_1" було затверджено комплексний проект землеустрою та технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності 19 громадян - членів організації на земельну ділянку для індивідуального дачного будівництва. У власність 19 громадян - членів організації передано земельні ділянки в межах безоплатної приватизації по 0,100 га відповідно додатку.

З додатку до розпорядження від 06.04.2010 року № 1030-р вбачається, що відповідач є членом громадської організації "Дачне товариство "Планета плюс", яким передаються у власність земельні ділянки.

На підставі даного розпорядження відповідачу видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №076296, кадастровий № 8536400000:04:001:0189 з цільовим призначенням для індивідуального дачного будівництва, площею 0,1000 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1. Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею,договорів оренди землі за № 011088400815.

Наявні в матеріалах справи документи, а саме: висновок державної експертизи землевпорядної документації від 29.03.2010 року №1457-1/10; висновок постійно діючої комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації по землевідводу від 24.03.2010 року (протокол № 10) свідчать про звернення громадської організації та стосуються проекту землеустрою по відводу земельної ділянки з встановленням меж на місцевості для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови в АДРЕСА_1.

Колегія суддів вважає, що відповідачем не доведено його звернення з особистою заявою до органів влади, відповідно до ст.118 ЗК України, про надання у власність спірної земельної ділянки, оскільки наявні в матеріалах справи документи, а саме: висновок постійно діючої в м.Севастополі комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації по землеустрою від 24.03.2010 року; висновок державної експертизи землевпорядної документації від 29.03.2010 року № 1457-1/10 стосуються проекту землеустрою по відводу земельної ділянки з встановленням меж на місцевості для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови, в АДРЕСА_1 за заявою громадської організації "Дачне товариство "Планета плюс", а не відповідача, що не відповідає діючому земельному законодавству України, яким регулюється надання у власність громадянам земельних ділянок.

Наявність в матеріалах технічної документації по землеустрою та встановлення меж земельної ділянки заяви відповідача на ім'я Голови Севастопольської міської державної адміністрації про надання земельної ділянки також не свідчить про дотримання вимог ст.118 ЗК України, оскільки вчинена після видачі розпорядження СМДА від 13.01.2010 року № 57-р " Про надання громадській організації "Дачне товариство "Планета плюс" дозволу на розроблення єдиного комплексного проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,1 га для будівництва та обслуговування кварталу комплексної забудови (індивідуальної дачної) в АДРЕСА_1 та згоди на передавання у приватну власність громадянам - членам громадській організації "Дачне товариства "Планета плюс" земельних ділянок для будівництва та обслуговування індивідуальних дачних будинків".

Як видно з пояснювальної записки до технічної документації по землеустрою та встановлення меж земельної ділянки в натурі та складання документів, що підтверджують право відповідача на земельну ділянку, вона розроблена на підставі розпорядження СМДА № 1030-р від 06.04.2010 року, в той час коли даним розпорядженням вказана технічна документація вже була затверджена.

Таким чином відповідачем не підтверджено його звернення з особистою заявою, відповідно до ст.118 ЗК України, про надання йому у власність спірної земельної ділянки.

Також колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність у Севастопольської міської державної адміністрації повноважень стосовно розпорядження спірною земельною ділянкою.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно ст.ст. 173, 174 ЗК України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради АРК, обласних, Київської чи Севастопольської міських рад. Рішення про встановлення і зміну меж районів у містах приймається міською радою за поданням відповідних районних у містах рад.

Згідно технічного завдання про встановлення меж земельної ділянки відповідача, вона знаходиться в Гагарінському районі м. Севастополя.

Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 13.11.1975 року № 361 "Про встановлення нових районів у деяких містах Української РСР" в м.Севастополі створено Гагарінський район. Рішенням виконавчого комітету Севастопольської міської ради депутатів трудящих від 08.02.1977 року № 3/93 "Про межі районів м.Севастополя" затверджено межі Балаклавського, Гагарінського та Нахімовського районів.

Факт того, що спірна земельна ділянка знаходиться в територіальних межах м. Севастополя, а саме в Гагарінському районі, є загальновідомим, та відповідно до ч.2 ст.61 ЦПК України не потребує доказуванню.

В зв'язку з наведеним колегія суддів вважає, що повноваження щодо розпорядження цими землями до розмежування земель державної та комунальної власності в м.Севастополі та встановлення меж міста здійснюються Севастопольською міською Радою в силу п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України.

У разі видання органом виконавчої влади або місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (ст.155 ЗК України)

Аналіз наведених вище норм дає підстави для висновку про те, що державний акт на право власності на земельну ділянку, виданий органом, який не мав на це законних повноважень, визнається недійсним.

Відсутність у Севастопольської міської Ради державного акту на право комунальної власності на земельну ділянку, а також рішення про встановлення меж м. Севастополя, в даному випадку не може свідчити про наявність у Севастопольської міської державної адміністрації повноважень щодо розпорядження землями державної власності, що знаходяться в межах м.Севастополя.

Висновки суду першої інстанції про те, що визнання державного акту на право власності на земельну ділянку не передбачено законодавством, суперечить вищенаведеним нормам законодавства.

Відповідно до ст.360-7 ЦПК України, колегія суддів приймає до уваги при вирішенні даної справи положення, які містяться в постанові судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 26.09.2012 року по цивільній справі № 6-103цс12, про те, що державний акт на право власності на земельну ділянку визнається недійним у разі коли він виданий органом, який не мав на це законних повноважень.

Таким чином слід визнати, що набуття відповідачем права власності на підставі державного акту серії ЯИ №076296 на земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану в АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:04:001:0189 не відповідає приписам ст.ст. 116, 118 Земельного кодексу України, у зв'язку з чим є недійсним державний акт, виданий на її ім'я.

З огляду на зазначене, захист права власності на земельну ділянку відповідно до п.7 ч.2 ст.16 ЦК України можливий шляхом припинення правовідношення права власності відповідача визнанням недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку.

Враховуючи, що спірна земельна ділянка вибула з володіння держави з порушенням вимог ст.ст.116, 118 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, за положеннями ст.ст.387, 388 ЦК України позов про її витребування з чужого незаконного володіння підлягає задоволенню.

Таким чином, проведений колегією суддів апеляційного суду аналіз зібраних по справі доказів та їх оцінка в сукупності дає підстави прийти до висновку, що позов прокурора підлягає задоволенню.

За таких обставин слід визнати, що рішення суду першої інстанції відповідно до п.1, 4 ч.1 ст.309 ЦПК України підлягає скасуванню з ухваленням апеляційним судом нового рішення про задоволення позову.

На підставі ст.88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею та документально підтверджені судові витрати. Якщо позивача, на користь якого ухвалено рішення, звільнено від сплати судового збору, він стягується з відповідача в дохід держави.

Керуючись ст.ст. 303, 304, п. 2 ч. 1 ст. 307, п. 1, 4 ч.1 ст.309, ч.2 ст.314 ЦПК України, колегія суддів, -

ВИРІШИЛА:

Апеляційну скаргу прокурора Ленінського району міста Севастополя - задовольнити.

Рішення Гагарінського районного суду міста Севастополя від 16 листопада 2011 року - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Позов прокурора Ленінського району міста Севастополя в інтересах держави в особі Севастопольської міської Ради до ОСОБА_4, третя особа - Громадська організація «Дачне товариство «Планета Плюс» про визнання недійним державного акту на право власності на земельну ділянку та її витребування з незаконного володіння, - задовольнити.

Визнати недійсним державний акт серії ЯИ №076296 на земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану в місті Севастополі АДРЕСА_1, 9/22 в місті Севастополі, кадастровий номер 8536400000:04:001:0189, виданий ОСОБА_4 Головним Управлінням Держкомзему у місті Севастополі, зареєстрований за № 011088400815 у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

Витребувати на користь Севастопольської міської Ради з незаконного володіння ОСОБА_4 земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану в АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:04:001:0815.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь держави судові витрати по справі в розмірі 1609,50 грн.

Рішення набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржено в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.

Головуючий: В.В. Саліхов

Судді: Т.П. Колбіна

В.М. Сундуков

СудАпеляційний суд міста Севастополя
Дата ухвалення рішення17.12.2012
Оприлюднено21.12.2012
Номер документу28096354
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-3348/2011

Рішення від 17.12.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Саліхов В. В.

Ухвала від 25.09.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Саліхов В. В.

Ухвала від 02.10.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Саліхов В. В.

Рішення від 26.03.2012

Цивільне

Київський районний суд м. Сімферополя

Харченко І. О.

Рішення від 19.04.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Моцний М. В.

Ухвала від 26.03.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Моцний М. В.

Ухвала від 19.03.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Моцний М. В.

Ухвала від 19.03.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Моцний М. В.

Ухвала від 12.03.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Моцний М. В.

Ухвала від 12.03.2012

Цивільне

Апеляційний суд міста Севастополя

Моцний М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні