Рішення
від 20.12.2012 по справі 5011-18/15416-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 5011-18/15416-2012 20.12.12 За позовом Комунального підприємства «Київський метрополітен»;

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс-Медіа»;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні

позивача Виконавчий орган Київської міської ради (Київської міської державної адміністрацї);

про внесення змін до договору.

Суддя Мандриченко О.В.

Представники:

Від позивача: Загоровська Н. В., представник, довіреність № 5-Н від 03.01.2012 р.;

Від відповідача: Кравчук М. Ф., представник, довіреність № б/н від 20.11.2012 р.;

Від третьої особи: не з'явилися.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.11.2012 р. порушено провадження у справі №5011-18/15416-2012; розгляд справи призначено на 22.11.2012 р.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.11.2012 року залучено до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача виконавчий орган Київської міської ради (Київської міської державної організації); відкладено розгляд справи до 11.12.2012 року.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.12.2012 року відкладено розгляд справи до 20.12.2012 року.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Позивач у поданій до господарського суду позовній заяві просить внести зміни до договору від 01.06.2005 року №57-Упр-05, а саме: п. 3.1. договору викласти в такій редакції: «3.1. сторони домовилися, що організація сплачує підприємству за надані місця, всередині рухомого складу метрополітену щомісячно суму згідно з розрахунком, що наведений в додатку №5 до договору, відповідно до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 21.05.2012 року №838 «Про питання визначення розміру плати за розміщення реклами в місті Києві»; додаток №4 до договору вважати таким, що втратив чинність, а також стягнути з відповідача 1 073,00 грн. витрат по сплаті судового збору з мотивів, вказаних у позовній заяві.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити повністю.

Відповідач -Товариство з обмеженою відповідальністю «Альянс-Медіа», у своєму відзиві на позовну заяву просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у зв'язку з тим, що згідно з статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами; пунктом 4 Порядку розміщення реклами в місті Києві передбачено, що договори на розміщення реклами в місті Києві, укладені до набрання чинності цим рішенням, є чинними до закінчення строку дії, зазначеного в таких договорах; КП «Київський метрополітен»має всі повноваження для того, що самостійно визначати ціни на свої послуги; відповідно до норм цивільного законодавства, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Третя особа -виконавчий орган Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), був належним чином повідомлений про час, день та місце розгляду справи, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи, однак повноважних представників в судове засідання не направив, письмове пояснення по суті спору не надав.

Розглянувши документи і матеріали, додані до позовної заяви, заслухавши пояснення представників позивача і відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

01.06.2005 року між Комунальним підприємством «Київський метрополітен»(підприємство) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Альянс-Медіа»(організація) було укладено договір №527-Упр-05, відповідно до умов кого підприємство надає організації на умовах визначених цим договором та Положенням про порядок розміщення реклами на транспорті комунальної власності м. Києва, яке затверджене розпорядженням КМДА №2377 від 29.12.2004 року для користування рекламні місця рухомого складу Київського метрополітену для здійснення рекламної діяльності різних ґатунків. Рекламна площа у одному вагоні становить 1,11 кв. м., загальна кількість вагонів становить 613, всього рекламна площа у рухомому складі складає 680,43 кв. м. Рекламні місця, що надаються для використання, визначаються в додатках №1, 2, які є невід'ємною частиною цього договору.

Відповідно до п. 3.1. договору, сторони домовилися, що організація сплачує підприємству за надані місця щомісячно суму в розмірі 10 614,70 грн., в тому числі ПДВ 1 769,11 грн. згідно з розрахунком, що наведений в додатку №3, який є невід'ємною частиною цього договору.

Згідно з п. 3.2. договору, вказана в п. 3.1. договору сума підлягає коригуванню на коефіцієнт зміни курса долара НБУ на момент оплати, щомісячному підтвердженню або перегляду в разі збільшення площі рекламних місць, зміни тарифів на надання послуг, внаслідок інфляції або інших об'єктивних підстав по цьому договору. Погодження платежів оформлюється протоколом та вказується в акті про використання рекламних місць, що підписується обома сторонами.

Пунктом 5.1. договору передбачено, що термін дії цього договору складає 5 років з дати підписання його обома сторонами.

У п. 5.2. договору зазначено, що зміни та доповнення до цього договору допускаються за взаємною згодою сторін. Зміни та доповнення, що пропонується внести, розглядаються протягом двох місяців з дати їх подання для розгляду іншою стороною.

У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну цього договору до закінчення строку його чинності протягом одного місяця, договір може бути продовженим на новий термін, про що укладається додаткова угода (п. 5.3. договору).

Додатком №3 до договору слугує розрахунок помісячних платежів.

Додатковою угодою №1 від 12.07.2006 року сторони домовилися внести зміни до договору, а саме викласти п. 1.1. договору в наступній редакції: «Організація зобов'язується за власний рахунок придбати конструкторську документацію, виготовити та встановити в вагонах рухомого складу Київського метрополітену стаціонарні рекламні конструкції, що використовуватимуться як рекламні засоби, за допомогою яких здійснюється розміщення рекламної інформації. Підприємство надає організації на умовах визначених цим договором право користування рекламними місцями рухомого складу Київського метрополітену для здійснення рекламної діяльності різних ґатунків. Рекламна площа у одному вагоні становить 1,11 кв. м., складає 680,43 кв. м. Рекламні місця, що надаються для використання, визначаються в додатках №1, №2, які є невід'ємною частиною даного договору.».

Додатковою угодою №3 від 15.10.2008 року до договору сторони домовилися викласти п. 3.1. договору в наступній редакції: «Сторони домовилися, що організація сплачує підприємству за надані місця щомісячну суму в розмірі 19,20 грн., в тому числі ПДВ 3,20 грн. за 1 кв. м. в місяць у рухомому складі відповідно до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 15.10.2008 року №1427 «Про затвердження Порядку визначення розміру плати за розміщення реклами на транспорті комунальної власності м. Києва». Загальна сума договору складає 13 064,26 грн. в місяць, виходячи із розрахунку 19,20 грн. х 680,43 кв. м.».

Сторони домовилися продовжити дію договору до 31 грудня 2015 року, про що було укладено додаткову угоду №4 від 01.09.2010 року.

У додатковій угоді №5 до договору сторони виклали п. 1.1. договору у новій редакції: «Підприємство надає організації на умовах, визначених цим договором для користування рекламні місця рухомого складу Київського метрополітену для здійснення рекламної діяльності різних ґатунків. Рекламна площа в одному вагоні становить 1,00 кв. м., загальна кількість вагонів становить 616, всього рекламна площа в рухомому складі 616,00 кв. м. Рекламні місця, що надаються для використання, визначаються в додатку №4, який є невід'ємною частиною договору.».

Згідно зі статтею 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Як визначено абзацом 1 частини 1 статті 193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання -відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 193 Господарського кодексу України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно зі статтями 525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог -відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Позивач у своїй позовній заяві просить внести зміни до договору від 01.06.2005 року №57-Упр-05, а саме: п. 3.1. договору викласти в такій редакції: «3.1. сторони домовилися, що організація сплачує підприємству за надані місця, всередині рухомого складу метрополітену щомісячно суму згідно з розрахунком, що наведений в додатку №5 до договору, відповідно до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 21.05.2012 року №838 «Про питання визначення розміру плати за розміщення реклами в місті Києві»; додаток №4 до договору вважати таким, що втратив чинність, у зв'язку з тим, що 21.05.2012 року виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видано розпорядження №838, яке зареєстроване в Головному управлінні юстиції у місті Києві 12.06.2012 року №40/957 «Про питання визначення розміру плати за розміщення реклами в місті Києві».

Відповідно до частини 2 статті 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Позивач 14.09.2012 року надав представнику відповідача особисто для розгляду та підписання відповідачем додаткову угоду №6 від 31.08.2012 року до договору.

Відповідно до частини 3 статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Відповідач листом від 24.09.2012 року вих. №621 повідомив позивача про те, що не вбачає правових підстав для укладення вищевказаної додаткової угоди.

Відповідно до частини 4 статті 188 Господарського кодексу України, у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до пункту 32 Типових правил розміщення реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 року №2067, плата за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності, встановлюється у порядку, визначеному органами місцевого самоврядування, а місцем, що перебуває у державній або приватній власності, - на договірних засадах з його власником або уповноваженим ним органом (особою).

Згідно з п. 5.2. статуту Комунального підприємства «Київський метрополітен», майно комунального підприємства «Київський метрополітен»є комунальною власністю територіальної громади міста Києва і закріплене за ним на праві господарського відання.

Згідно зі статтею 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів міських рад належить управління в межах, визначених радою, майно, що належить до комунальної власності відповідної територіальної громади.

Частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України передбачено, що при укладанні господарських договорів сторони можуть визначити зміст договору на основі вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

21.05.2012 року виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видано розпорядження №838 «Про питання визначення розміру плати за розміщення реклами в місті Києві».

Пунктом 1 даного розпорядження затверджено порядок визначення розміру плати за тимчасове користування місцями для розташування рекламних засобів зовнішньої реклами, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста Києва, зокрема, повноваження з управління якими здійснюють районні в місті Києві державні адміністрації, за розміщення реклами на транспорті комунальної власності міста Києва, а також за розміщення реклами в ліфтах жилих будинків комунальної власності міста Києва.

Додатком 3 Порядку встановлюються базові тарифи, що відповідають видам рекламних засобів/рекламоносіїв, які розміщуються на території та зовнішній і внутрішній поверхнях вагонів метрополітену.

Додатком 4 Порядку встановлюються базові тарифи, що відповідають видам рекламних засобів, які розміщуються на території та зовнішніх і внутрішніх поверхнях транспортних засобів підприємств транспорту загального користування комунальної власності.

Саме з врахуванням вищевказаних тарифів позивач надавав пропозицію відповідачеві укласти додаткову угоду до договору.

Відповідно до статті 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Аналогічне положення міститься у статті 188 Господарського кодексу України, згідно якої зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено договором або законом.

Частиною 2 статті 632 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Тобто, підставою для зміни ціни в договорі після його укладення є умови та випадки встановлені в самому договорі.

Ні договір №54-Упр-05 від 01.06.2005 року, ні додаткові угоди до нього не містять умов, в разі настання яких сторони вказаного договору мають право змінити ціну послуг; вказаний договір не містить обов'язку жодної із сторін прийняти пропозицію іншої сторони щодо зміни ціни договору.

У п. 5.2. договору зазначено, що зміни та доповнення до цього договору допускаються за взаємною згодою сторін. Зміни та доповнення, що пропонується внести, розглядаються протягом двох місяців з дати їх подання для розгляду іншою стороною.

Тобто, для внесення змін до договору необхідна згода обох сторін.

Згідно з п. 3.2. договору, вказана в п. 3.1. договору сума підлягає коригуванню на коефіцієнт зміни курса долара НБУ на момент оплати, щомісячному підтвердженню або перегляду в разі збільшення площі рекламних місць, зміни тарифів на надання послуг, внаслідок інфляції або інших об'єктивних підстав по цьому договору. Погодження платежів оформлюється протоколом та вказується в акті про використання рекламних місць, що підписується обома сторонами.

Вказаний пункт договору передбачає диспозитивне врегулювання відносин, а не імперативне.

Статтею 189 Господарського кодексу України визначено, що суб'єкти господарювання використовують у своїй діяльності вільні та державні регульовані ціни.

Статтею 191 Господарського кодексу України встановлено, що державні регульовані ціни встановлюються Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень у встановленому законодавством порядку.

Законом України «Про ціни і ціноутворення» ціна розміщення реклами на майні комунальної власності не віднесено до державних регульованих цін, тому в розумінні вказаного закону ціна послуг з розміщення реклами є договірною ціною і, відповідно, визначається за згодою сторін.

Розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №838 «Про питання визначення розміру плати за розміщення реклами в місті Києві»не містить вимоги про те, що договори, які підписані на надання послуг з розміщення реклами на комунальному транспорті і які є чинними на день прийняття такого розпорядження, підлягають обов'язковій зміні в частині визначення ціни послуг.

В той же час, пунктом 4 Порядку розміщення реклами в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 року №37/6253 встановлено, що договори на розміщення реклами в місті Києві (зовнішньої реклами, реклами на транспорті комунальної власності та реклами в ліфтах житлових будинків комунальної власності), укладені до набрання чинності цим рішенням, є чинними до закінчення строку дії, зазначеного в таких договорах.

Договір №54-Упр-05 від 01.06.2005 року чинний до 31.12.2015 року.

Господарський суд погоджується з доводами відповідача в тому, що Розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №838 «Про питання визначення розміру плати за розміщення реклами в місті Києві»не мають зворотної сили і стосуються правовідносин, що виникають або виникли з моменту набрання ним чинності. Правовідносини ж між позивачем і відповідачем виникли ще 01.06.2005 року і продовжують діяти до 31.12.2015 року.

За змістом частини другої статті 651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

При цьому сторона, яка ставить питання про розірвання чи зміну договору має довести наявність істотного порушення договору.

Сам факт видання Виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розпорядження №838 від 21.05.2012 року «Про питання визначення розміру плати за розміщення реклами в місті Києві», яким затверджений Порядок визначення розміру плати за тимчасове користування місцями для розташування рекламних засобів зовнішньої реклами, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста Києва, зокрема повноваження з управління якими здійснюють районні в місті Києві державні адміністрації, за розміщення реклами на транспорті комунальної власності міста Києва, а також за розміщення реклами в ліфтах жилих будинків комунальної власності міста Києва не може свідчити про істотне порушення договору між сторонами.

Отже, з врахуванням вищевикладеного, у господарського суду немає достатніх правових підстав для задоволення позовних вимог Комунального підприємства «Київський метрополітен».

Відповідно до статті 49 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову відмовити.

2. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

СуддяО.В. Мандриченко Дата складання рішення 27.12.2012 р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення20.12.2012
Оприлюднено28.12.2012
Номер документу28287089
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-18/15416-2012

Постанова від 08.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 01.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 10.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Акулова H.B.

Постанова від 15.04.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 19.02.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 16.01.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Рішення від 20.12.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 05.11.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні