5020-5/174
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
Іменем України
РІШЕННЯ
"12" січня 2009 р. справа № 5020-5/174
За позовом: Закритого акціонерного товариства „Магазин № 55” (99011 м. Севастополь, вул. Суворова, 29)
до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (99011 м. Севастополь, вул. Луначарського, 5);
Севастопольської міської Ради (99011 м. Севастополь, вул. Леніна, 3)
Третя особа: Управління культури та туризму Севастопольської міської державної адміністрації (99011 м. Севастополь, вул. Леніна, 2)
про спонукання виконати певні дії
Суддя: І.В. Євдокімов
Представники сторін:
Позивач - Лебедєв Олександр Валерійович, представник, довіреність № б/н від 07.10.08, ЗАТ "Магазин №55";
Позивач - Писарькова Олена Миколаївна, директор, виписка з наказу № 1 від 01.01.2006, паспорт АР 154099 від 14.05.99, ЗАТ "Магазин №55"; ;
Відповідач –не з'явився, Севастопольська міська Рада;
Відповідач - Гатіятуллін Ерік Дамирович, головний спеціаліст відділу правового забезпечення, довіреність № 407 від 06.02.08, Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради;
Третя особа - не з'явився, Управління культури і туризму Севастопольської міської державної адміністрації;
Суть спору:
Позивач - Закрите акціонерне товариство «Магазин № 55»звернулося до господарського суду міста Севастополя з позовом до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (далі –Фонд комунального майна СМР), Севастопольської міської Ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Управління культури та туризму Севастопольської міської державної адміністрації (далі - Управління культури та туризму СМДА), про визнання незаконними дії Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради по розгляду заяви ЗАТ „Магазин № 55" про приватизацію шляхом викупу нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Севастополь, вул. Суворова,29, про визнання права на проведення приватизації вбудованих нежитлових приміщень цокольного поверху житлового трьохповерхового будинку, розташованого в місті Севастополі, вул. Суворова,29, про визнання недійсним рішення виконкому Севастопольської міської Ради від 17.07.1990 № 11/915 „Про включення до Переліку пам'ятників архітектури і містобудування місцевого значення містобудівельного комплексу міського кільця м. Севастополя" в частині включення будинку № 29 по вул. Суворова м. Севастополя, про зобов'язання Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради здійснити приватизацію вбудованих нежитлових приміщень цокольного поверху житлового трьохповерхового будинку, розташованого в місті Севастополі, вул. Суворова,29, шляхом викупу позивачем.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час оренди зазначеного об'єкту, Орендним підприємством «Кратон»в особі Товариства покупців трудового колективу структурного підрозділу магазину № 55 Орендного підприємства «Кратон», було викуплено державне майно цілісного майнового комплексу структурного підрозділу ОП «Кратон»- магазину 55, який розташований за адресою: 335000, вул. Суворова,29, що відповідно до пункту 49 “Державної програми приватизації на 2000-2002 роки”, затвердженої законом України «Про Державну програму приватизації», надають право на приватизацію об'єкту, але відповідачем під час розгляду заяви про включення до переліку об'єктів, які підлягають приватизації шляхом викупу об'єкту по вул. М.Музики, 29 у м. Севастополі було відмовлено у включенні цього об'єкту до переліку об'єктів, які підлягають приватизації у зв'язку з прийняттям Севастопольською міською Радою 15.05.2007 рішення № 1926 «Про внесення доповнень і змін до рішення міської Ради №359 від 11.12.2002 «Про затвердження Переліку об'єктів культурної спадщини і об'єктів, соціально значущих для міста (в тому числі нежитлових приміщень, займаних ними), які відносяться до комунальної власності, приватизація яких заборонена», а також, дією Закону України «Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини».
Представник відповідача - Севастопольської міської ради в судові засідання не з'являвся, відзив на позовну заяву не надавав.
У відзиві на позов Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради позовні вимоги не визнав, вважає що вони не підлягають задоволенню на підставі того, що ст. 1 Закону України „Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини", установлена заборона приватизації пам'ятників культурної спадщини до затвердження Верховною Радою України переліку пам'яток культурної спадщини, які не підлягають приватизації, а згідно з рішенням Севастопольської міської Ради № 1926 от 15.05.07 «Про внесення доповнень та змін до рішення міської Ради № 359 від 11.12.2002 «Про затвердження переліку об'єктів культурної спадщини та об'єктів, які мають соціальне значення для міста (у тому числі нежитлових приміщень), які є комунальною власністю», нежитлові приміщення розташовані в будинку № 29 по вул. Суворова в місті Севастополі включені до цього переліку.
Третя особа - Управління культури та туризму Севастопольської міської державної адміністрації у позові просило відмовити, посилаючись на те, що згідно з рішенням виконкому Севастопольської міської Ради від 17.07.1990 № 11/915 „Про включення до Переліку пам'ятників архітектури і містобудування місцевого значення містобудівельного комплексу міського кільця м. Севастополя", спірні приміщення розташовані в будинку віднесеному до пам'ятки містобудівництва та архітектури місцевого значення.
Згідно зі ст.22 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні представникам сторін роз'ясненні їх процесуальні права та обов'язки.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд
встановив:
Закрите акціонерне товариство «Магазин № 55»є правонаступником Товариства покупців магазину № 55, створеного шляхом реорганізації Товариства покупців магазину № 55 на підставі рішення засновників від 21.12.1995.
04.11.1995 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по м. Севастополю та Товариством покупців магазину № 55 - структурного підрозділу Орендного підприємства «Кратон»був укладений договір купівлі-продажу державного майна, згідно з умовами якого у власність позивача було передано державне майно єдиного майнового комплексу орендного підприємства «Кратон», розташованого в цокольному поверсі за адресою: м. Севастополь, вул. Суворова,29, що підтверджується актом від 04.11.95.
У 1996 між Управлінням майна міста Севастопольської міської державної адміністрації і позивачем укладений договір оренди нерухомого майна № 1717, згідно з якими приміщення цокольного поверху трьохповерхового будинку по вул. Суворова,29 у м. Севастополі були здані в оренду. Так, спірні приміщення були здані в оренду позивачу на підставі договору оренди № 1717 від 16.05.1996, №210-01 від 10.07.2001, №193-06 від 21.07.2006.
31.05.1995 Товариство покупців трудового колективу структурного підрозділу магазин № 55 орендного підприємства «Кратон»звернулося до Регіонального відділення Фонду державного майна України по м. Севастополю із заявою приватизацію приміщень та державного майна структурного підрозділу магазину № 55 орендного підприємства «Кратон», розташованих по вл.Суворова,29 у місті Севастополі, які перебували в користуванні позивача на підставі договору оренди № 633 від 30.05.1994.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по місту Севастополю від 31.05.1995 № 479 зареєстрована заява на приватизацію державного майна структурного підрозділу магазин № 55 орендне підприємство «Кратон», надане товариством покупців і йому привласнений номер 287/40 К.
Також, зазначеним наказом прийняте рішення про приватизацію товариством покупців державного майна магазину № 55 шляхом викупу. Рішення про приватизацію займаних магазином 55 приміщень вирішено не було.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по місту Севастополю №747/2 від 30.10.1995 затверджені матеріали інвентаризації, акт оцінки вартості майна магазину № 55 –структурного підрозділу орендного підприємства «Кратон».
Цим же наказом прийняте рішення про укладення договору купівлі-продажу державного майна цілісного майнового комплексу магазину № 55 –структурного підрозділу орендного підприємства «Кратон».
04.11.1995 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по місту Севастополю і Товариством покупців магазину № 55 –структурного підрозділу орендного підприємства «Кратон»укладений договір купівлі-продажу цілісного майнового комплексу структурного підрозділу орендного підприємства «Кратон»- магазина № 55, розташованого по вул.Суворова,29 в місті Севастополі.
Рішення про приватизацію займаних магазином № 55 приміщень на підставі заяви від 31.05.1995 вирішено не було.
29.05.2007 ЗАТ «Магазин № 55»до Фонду комунального майна Севастопольської міської ради вдруге подана заява на приватизацію вбудованого нежитлового приміщення, розташованого по вул. Суворова,29 у місті Севастополі. Заява зареєстрована 05.06.2007 за № 27.
Листом Фонду комунального майна від 11.06.2007 № 1877 у включенні в перелік підлягаючої приватизації майна орендованих позивачем нежитлових приміщень, розташованих за адресою: м. Севастополь, вул. Суворова,29 було відмовлено, у зв'язку з тим, що дані приміщення включені в перелік об'єктів, що не підлягають приватизації рішенням Севастопольської міської Ради № 1926 від 15.05.2007 «Про внесення доповнень і змін у рішення міської Ради № 359 від 11.12.2002 року «Про затвердження переліку об'єктів культурної спадщини й об'єктів соціально значимих для міста (в тому числі нежитлових приміщень), що відносяться до комунальної власності, приватизація яких не допускається».
Відповідно до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України, надавши оцінку представленим доказам, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного:
Відповідно до ст. 20 Господарського кодексу України, кожний суб'єкт господарювання має право на захист своїх прав та законних інтересів. Права й законні інтереси захищаються, у тому числі, шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади й органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, які суперечать законодавству, ущемляють права й законні інтереси суб'єктів господарювання.
ЗАТ «Магазин № 55»в даний час є користувачем спірних приміщень, своєчасно та у повному обсязі сплачує орендну плату що свідчить про існування орендних правовідносин, Товариство не відмовлялося від викупу приміщень.
Приватизація спірних приміщень не була здійснена внаслідок порушення відповідачами вимог ч. 2 ст. 12 ЗУ «Про приватизацію державного майна», згідно з якими державні органи приватизації повинні протягом місяця розглянути заяви та прийняти рішення щодо приватизації об'єкта та в п'ятиденний строк письмово повідомити про це заявника, а також, відповідний орган виконавчої влади, уповноважений управляти цим майном.
Безпідставне неприйняття рішення щодо приватизації спірних приміщень призвело до фактичного розчленовування цілісного майнового комплексу: на підставі заяви на приватизацію від 31.05.1995 № 287/40-К було приватизоване державне майно структурного підрозділу магазину 55 орендного підприємства «Кратон», але залишилися в комунальній власності само займане приміщення, хоча заява на його приватизацію була подана ще у травні 1995 року.
Відповідно до пункту 49 “Державної програми приватизації на 2000 - 2002 роки”, затвердженої Законом України "Про Державну програму приватизації", покупець, що став власником об'єкта приватизації групи А и не скористався на момент приватизації об'єкта правом викупу будинку (спорудження, приміщення) у межах займаної цим об'єктом площі, має право викупити відповідний будинок (спорудження, приміщення) у випадку, якщо це не заборонено законодавством України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим (щодо майна, що належить Автономній Республіці Крим) або відповідною місцевою радою (щодо об'єктів права комунальної власності).
Згідно ст. 5 Державної програми приватизації на 2000 - 2002 року, до об'єктів приватизації групи А ставляться цілісні майнові комплекси державних, орендних підприємств і структурні підрозділи підприємств, виділені в самостійні підприємства (далі - цілісні майнові комплекси підприємств), у тому числі в процесі реструктуризації державних підприємств із середньообліковою чисельністю працюючих до 100 осіб включно або понад 100 осіб, але вартість основних фондів яких недостатня для формування статутних фондів відкритих акціонерних товариств (далі - ВАТ), а також готелі, об'єкти санаторно-курортних установ і будинку відпочинку, які перебувають на самостійних балансах; окреме індивідуально певне майно (у тому числі таке, котре не ввійшло в статутні фонди ВАТ, будинки, спорудження й нежитлові приміщення, майно підприємств, ліквідованих за рішенням господарського суду, і майно підприємств, які ліквідуються за рішенням органа, уповноваженого управляти державним майном); майно підприємств, які не були продані як цілісні майнові комплекси.
Рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2000 у справі № 1-16/2000, щодо офіційного тлумачення окремих положень статті 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", зазначено, що положення частин першої, третьої статті 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" щодо ініціативи покупців про включення відповідного майна до переліку об'єктів, які підлягають приватизації необхідно розуміти як право покупця пропонувати проведення приватизації конкретного об'єкта малої приватизації зазначений їм способом, зокрема шляхом викупу.
Як вбачається з матеріалів справи, Фонд комунального майна СМР відмовляючи позивачу посилався на рішення Севастопольської міської ради №1926 від 15.05.2007 «Про внесення доповнень та змін до рішення Севастопольської міської Ради № 359 від 11.12.2002 «Про затвердження переліку об'єктів культурної спадщини і об'єктів, соціально значущих для міста (в тому числі нежитлових приміщень, займаних ними), які відносяться до комунальної власності, приватизація яких заборонена», в якому Севастопольська міська рада визнала спірний об'єкт таким, що не підлягає приватизації.
Проте, зазначене рішення прийнято після того, як позивач 31.05.1995 звернувся із заявою про проведення приватизації державного майна структурного підрозділу магазину 55 орендного підприємства «Кратон»і приміщення, розташованого по вул.Суворова,29 у місті Севастополі, та 04.11.1995 уклав з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по м. Севастополю відповідний договір купівлі-продажу державного майна цілісного майнового комплексу структурного підрозділу ОП «Кратон», тобто придбав право на приватизацію шляхом викупу.
Таким чином, на той момент, коли орган приватизації відповідно до закону повинен був вирішити питання про приватизацію об'єкта по вул. Суворова,29 у м. Севастополі ніяких обмежень щодо приватизації таких об'єктів не існувало, тому позивач має право на приватизацію шляхом викупу спірних приміщень.
Також, суд не може прийняти до уваги твердження третьої особи про те, що житловий будинок № 9 по вул. Суворова,29 міста Севастополя є нерухомою пам'яткою об'єкту культурної спадщини виходячи з наступного.
17.07.1990 виконавчий комітет Севастопольської міської Ради народних депутатів затвердив перелік пам'яток архітектури та градобудівництва місцевого значення м. Севастополя, складений Управлінням архітектури та градобудівництва станом на 01.06.1990.
Як вбачається з цього рішення, та додатку до нього, зазначеним рішенням затверджений перелік пам'яток архітектури і градобудівництва місцевого значення містобудівного комплексу міського кільця м. Севастополя. У зазначений перелік будинок № 29 по вул. Суворова у місті Севастополі не включений.
Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідно до ст.17 Закону України «Про охорону й використання пам'яток історії та культури», внесення об'єктів до переліків пам'яток історії та культури й виключення із них було повинно здійснюватися за поданням спеціально вповноважених державних органів охорони пам'яток історії та культури.
Пунктами 3.3, 5 Інструкції «Про порядок обліку, забезпечення збереження, змісту, використання і реставрації нерухомих пам'яток історії та культури», яка є Додатком до Наказу Міністерства культури СРС № 203 від 13.05.1986 р., зі змінами та доповненнями, внесеними Наказом Міністерства культури і мистецтва України, Державного комітету України з будівництва та архітектури від 13.05.2004 р. №295/104 (надалі –Інструкція) установлено, що приналежність нерухомої пам'ятки історії та культури до відповідного виду та категорії визначається при складанні документів державного обліку пам'яток, і встановлюється при затвердженні відповідного державного списку нерухомих пам'яток історії та культури.
Державний облік пам'яток історії та культури здійснюють у межах установленої компетенції державні органи охорони пам'яток союзних республік, автономних республік, країв, областей, міст республіканського підкорення.
Пункт 9 Інструкції містить порядок державного обліку пам'яток історії та культури, згідно з яким облік містить у собі: виявлення, обстеження пам'яток, визначення їх історичної, наукової, худобної, або іншої культурної цінності, фіксацію, і вивчення, складання облікових документів, ведення державних списків нерухомих пам'яток.
Однак на момент складення Управлінням архітектури та градобудівництва переліку пам'яток архітектури та градобудівництва місцевого значення м. Севастополя, затвердженого рішенням виконавчий комітет Севастопольської міської Ради народних депутатів № 11/915 від 17.07.1990, матеріалів, які б стали підставою для включення будинку № 29 по вул. Суворова в м. Севастополі не існувало, як не існує до наступного часу.
Крім того, статтею 1 Закону України „Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини", установлена заборона приватизації пам'ятників культурної спадщини до затвердження Верховною Радою України переліку пам'яток культурної спадщини, які не підлягають приватизації.
Одночасно пунктом 2 статті 2 Закону України „Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини", Кабінету Міністрів України доручено в шестимісячний строк від дня набрання чинності цього Закону подати на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про затвердження переліку пам'яток культурної спадщини, які не підлягають приватизації.
17.10.2008 набрав чинності Закон України №574-VI «Про Перелік пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації».
Зазначеним законом будинок №29 по вул. Суворова у місті Севастополі не внесений до переліку об'єктів культурної спадщини, які не підлягають приватизації.
Таким чином, твердження відповідача про існування заборони на приватизацію об'єкту - нежитлового приміщення цокольного поверху трьохповерхового будинку № 29 по вул.Суворова у місті Севастополі не відповідають чинному законодавству та є необґрунтованими.
Стосовно позовних вимог про визнання недійсним рішення Виконавчого комітету Севастопольської міської ради від 17.07.1990 №11/915 «Про включення до Переліку пам'ятників архітектури й містобудування місцевого значення містобудівного комплексу міського кільця міста Севастополя» у частині включення будинку № 29 по вул.Суворова в м. Севастополі, суд дійшов висновку, що вони не підлягають задоволенню.
Судом встановлено, що вказане рішення прийняте в межах повноважень виконавчих комітетів місцевих рад народних депутатів у сфері охорони і використання пам'ятників історії і культури, передбачених статтею 8 Закону Української РСР від 13.07.1978 №3600-ІХ «Про охорону і використання пам'ятників історії і культури», згідно з якою виконавчі комітети місцевих рад народних депутатів, в межах прав, наданих законом, забезпечують виявлення, облік, охорону і використання пам'ятників місцевого значення (стаття 17), встановлюють зони їх охорони (стаття 29), а також вирішують інші питання у сфері охорони і використання пам'ятників, віднесених до їх відання законодавством.
Оскаржуване рішення було прийняте на підставі складеного Управлінням архітектури і містобудування переліку пам'ятників архітектури містобудування, проте зі змісту позовної заяви не вбачається, у чом саме полягає незаконність даного рішення. Більш того, суд вважає за необхідне зазначити, що даний перелік пам'ятників, затверджений спірним рішенням, не порушує права і інтереси позивача.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд –
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати незаконними дії Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Луначарського,5, код ЄДРПОУ 25750044) по розгляду заяви про включення об'єкту - вбудованих нежитлових приміщень цокольного поверху житлового трьохповерхового будинку, розташованого в місті Севастополі, по вул. Суворова,29, загальною площею 264,80 м2, до переліку об'єктів, які підлягають приватизації.
3. Визнати за Закритим акціонерним товариством «Магазин №55»право на проведення приватизації вбудованих нежитлових приміщень цокольного поверху житлового трьохповерхового будинку, розташованого в місті Севастополі, по вул. Суворова,29, загальною площею 264,80 м2, шляхом викупу.
4. Зобов'язати Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Луначарського,5, код ЄДРПОУ 25750044, р/р 37188003000416 в УДК в м. Севастополі, МФО 824509) здійснити приватизацію об'єкту - вбудованих нежитлових приміщень цокольного поверху житлового трьохповерхового будинку, розташованого в місті Севастополі, по вул. Суворова,29, загальною площею 264,80 м2, шляхом викупу Закритим акціонерним товариством «Магазин №55»(99011, місто Севастополь, вул. Суворова,29, ЄДРПОУ 23663170, р/р 26006301121 у СФ АКБ УСБ, МФО 324195).
5. Стягнути з Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (99011 м. Севастополь, вул. Луначарського, 5, код ЕДРПОУ 25750044, відомостей про наявність поточних рахунків в установах банків немає) на користь Закритого акціонерного товариства «Магазин №55»(99011, м.Севастополь, вул. Суворова,29, код ЄДРПОУ 23663170, відомостей про наявність поточних рахунків в установах банків немає) державне мито у сумі 42,50 грн. та витрати на інформаційно–технічне забезпечення судового процесу у сумі 59,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
6. Стягнути з Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, код ЕДРПОУ 24872845, відомостей про наявність поточних рахунків в установах банків немає) на користь Закритого акціонерного товариства «Магазин №55»(99011, м.Севастополь, вул. Суворова,29, код ЄДРПОУ 23663170, відомостей про наявність поточних рахунків в установах банків немає) державне мито у сумі 42,50 грн. та витрати на інформаційно–технічне забезпечення судового процесу у сумі 59,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
7. В інший частині позовних вимог ЗАТ «Магазин №55»відмовити.
Суддя Євдокімов І.В.
Рішення оформлено
згідно з вимогами
ст. 84 ГПК України
та підписано
26.01.2008
Розсилка:
1. ЗАТ „Магазин № 55” (99011 м. Севастополь, вул. Суворова, 29)
2. Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради (99011 м. Севастополь, вул. Луначарського, 5);
3. Севастопольська міська Рада (99011 м. Севастополь, вул. Леніна, 3)
4. Управління культури та туризму Севастопольської міської державної адміністрації (99011 м. Севастополь, вул. Леніна, 2)
5. Справа
6. наряд
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2009 |
Оприлюднено | 06.02.2009 |
Номер документу | 2867492 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Воронцова Наталія Владиславівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Воронцова Наталія Владиславівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Воронцова Наталія Владиславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні