Постанова
від 14.02.2013 по справі 18/457/12
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2013 року Справа № 18/457/12

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Шепітько І.І., суддя Івакіна В.О., суддя Пелипенко Н.М.

при секретарі Вороні В.С.

за участю

прокурора - Здор Т.О. посвідчення № 013776 від 06.12.2012 року

представників сторін:

позивача - Кочан Н.М. за дорученням № 01-52/37 від 10.01.2013 року

3-ї особи - не з'явився

1-го відповідача - не з'явився

2-го відповідача - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу 2-го відповідача (вх. № 4028П/1-32) на рішення господарського суду Полтавської області від 06 липня 2012 року у справі

за позовом заступника прокурора Полтавської області в інтересах держави в особі Полтавської обласної державної адміністрації, м. Полтава

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Більська сільська рада Котелевського району Полтавської області, с. Більськ, Котелевського району, Полтавської області

до 1. Котелевської районої державної адміністрації, смт.Котельва, Полтавської обл.

2.Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Скіф", с. Більськ, Котелевського району, Полтавської області

про визнання розпорядження недійсним, визнання недійсними договорів оренди земельної ділянки та повернення земельних ділянок

ВСТАНОВИЛА:

Заступник прокурора Полтавської області в інтересах держави в особі Полтавської обласної державної адміністрації звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом до Котелевської районної державної адміністрації про визнання недійсним та скасування розпорядження Голови Котелевської районної державної адміністрації Полтавської області №305 від 28.07.2004 року "Про передачу в користування сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Скіф" на умовах оренди земель лісового фонду"; визнання недійсними договорів оренди землі, укладених між Котелевською районною державною адміністрацією та СТОВ "Скіф" та зобов'язання СТОВ "Скіф" повернути земельні ділянки лісового фонду до земель запасу Більської сільської ради Котелевського району Полтавської області.

Рішенням господарського суду Полтавської області від 06 липня 2012 року (суддя Кульбако М.М.) позов задоволено частково. Визнано недійсним та скасовано Розпорядження Голови Котелевської районної державної адміністрації Полтавської області №305 від 28.07.2004 року "Про передачу в користування сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Скіф" на умовах оренди земель лісового фонду" та визнано недійсними Договори оренди землі від 01 квітня 2010 року та 04 листопада 2010 року, укладені між Котелевською районною державною адміністрацією та СТОВ "Скіф". В іншій частині позовних вимог відмовлено.

2-й відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Полтавської області від 06 липня 2012 року скасувати в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю. Вказує на те, що ТОВ «Скіф» є універсальним правонаступником колгоспу «Зоря комунізму» і КСП ім. Шевченка. Перед припиненням своєї діяльності колгосп «Зоря комунізму» заклав лісове господарство, а КСП ім. Шевченка отримало державний акт на право колективної власності на всі землі. На цій підставі 2-й відповідач вважає, що виготовлення проекту відведення не передбачалось, оскільки цільове призначення земельних ділянок не змінювалось.

Прокурор у запереченнях на апеляційну скаргу та у судовому засіданні зазначив, що скарга не підлягає задоволенню з тих підстав, що оскаржене рішення прийняте при повному та всебічному з'ясуванні обставин справи, воно є обґрунтованим і відповідає як фактичним обставинам, так і вимогам чинного законодавства. На цій підставі просить рішення господарського суду Полтавської області від 06 липня 2012 року залишити без змін, а апеляційну скаргу 2-го відповідача залишити без задоволення. Вказує на те, що Державний акт на право колективної власності на всі землі, окрім земель населених пунктів, який отримало КСП ім. Шевченка досліджувався у судовому засіданні. Наявність зазначеного акту на землю додатково свідчить про те, що межі ділянок лісового фонду, які передано в оренду СТОВ «Скіф», не встановлювались, у зв'язку з чим відповідно до діючого законодавства необхідно було виготовляти проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу зазначив, що оскаржуване розпорядження голови райдержадміністрації № 305 від 28.07.2004 року № Про передачу в користування сільськогосподарському ТОВ «Скіф» на умовах оренди земель лісового фонду» прийнято у відповідності до чинного законодавства. У судовому засіданні його представник зазначив, що Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не розроблявся у зв'язку з тим, що земельні ділянки лісового фонду перебували в користуванні СТОВ "Скіф", як правонаступника КСП ім.Шевченка. На цій підставі просить апеляційну скаргу 2-го відповідача задовольнити, рішення господарського суду Полтавської області від 06 липня 2012 року скасувати в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.

1-й відповідач у судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, про що в матеріалах справи є зворотнє повідомлення про вручення ухвали суду. У відзиві на апеляційну скаргу, який надійшов до канцелярії суду 21.01.2013 року 1-й відповідач просить рішення Полтавської області від 06 липня 2012 року залишити без змін, а апеляційну скаргу 2-го відповідача залишити без задоволення. Вказує на те, що Розпорядження голови райдержадміністрації від 28.07.2004 № 305 « Про передачу в користування сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Скіф» на умовах оренди земель лісового фонду» прийнято відповідно до чинного законодавства. СТОВ «Скіф» в 2009 та 2010 роках виготовлено технічні документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок наданих в оренду СТОВ «Скіф» для ведення лісового господарства на території Більської сільської ради Котелевського району Полтавської області.

3-тя особа також у судове засідання не з'явилась, 14.01.2013 року через канцелярію суду надійшов Лист, в якому Більська сільська рада Котелевського району Полтавської області повідомила про неможливість прибуття у судове засідання її представника та зазначила, що не заперечує проти задоволення позовних вимог.

2-й відповідач у судове засідання не з'явився, 04.02.2013 року надіслав факсом клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку із хворобою його представника та неможливістю його замінити іншим представником.

Розглянувши клопотання 2-го відповідача, вислухавши пояснення по справі представника прокурора та позивача, колегія суддів відмовила у задоволенні вказаного клопотання у зв'язку з необгрунтованістю.

Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що відповідно до п. 10 Постанови пленуму Вищого господарського суду України результати розгляду господарським судом клопотань учасників судового процесу повинні зазначатися в мотивувальній, а не в резолютивній частині рішення суду.

Приймаючи до уваги належне повідомлення сторін про час та місце проведення судового засідання, колегія суддів вважає можливим розглядати апеляційну скаргу у справі відповідно до ст.75 ГПК України без участі представників 1-го, 2-го відповідачів та 3-ї особи за наявними в матеріалах справи документами.

Розглянувши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин та докази на їх підтвердження, юридичну оцінку, правильність застосування господарським судом Полтавської області норм матеріального та процесуального права та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України колегія суддів встановила наступне.

Як встановлено господарський судом та вбачається з матеріалів справи, 28.07.2004 року головою Котелевської районної державної адміністрації Полтавської області винесено Розпорядження №305 яким вирішено передати 331,2 га земель лісового фонду за згодою Більської сільської ради Котелевського району Полтавської області в оренду Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Скіф» терміном на 50 років загальною площею. У п.2 розпорядження зазначено, СТОВ «Скіф» приступати до використання земельних ділянок після встановлення меж в натурі та заключення договору оренди та її державної реєстрації (т.1 а.с.9).

На підставі вказаного розпорядження 01 квітня 2010 року між Котелевською районною державною адміністрацією (орендодавець) та СТОВ "Скіф" (орендар) укладено наступні Договори:

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 3,07633га (кадастровий № 5322280400:00:001:0481), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.10-17).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 0,43557га (кадастровий № 5322280400:00:001:0485), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років. (т.1 а.с.18-25).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 0,74433га (кадастровий № 5322280400:00:001:0486), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.26-33).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 12,07787га (кадастровий № 5322280400:00:001:0487), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.34-41).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 14,5240207787га (кадастровий № 5322280400:00:001:0488), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.42-49).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 27,71889га (кадастровий № 5322280400:00:001:0493), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.50-57).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 8,72046га (кадастровий № 5322280400:00:001:0494), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.58-65).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 28,50636га (кадастровий № 5322280400:00:002:0941), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.66-73).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 11,62108га (кадастровий № 5322280400:00:002:0943), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.74-81).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 17,99834га (кадастровий № 5322280400:00:002:0944), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.82-89).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 1,6411га (кадастровий № 5322280400:00:002:0945), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.90-97).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 2,15961га (кадастровий № 5322280400:00:002:0946), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.98-105).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 4,51422га (кадастровий № 5322280400:00:002:0947), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.106-113).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 7,83126га (кадастровий № 5322280400:00:002:0951), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.114-121).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 1,00155га (кадастровий № 5322280400:00:002:0952), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.122-129).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 4,89651га (кадастровий № 5322280400:00:002:0952), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.130-137).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 28,20849га (кадастровий № 5322280400:00:002:0957), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.138-145).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 0,7436га (кадастровий № 5322280400:00:002:0958), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.1 а.с.146-153).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 2,71819га (кадастровий № 5322280400:00:002:0959), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.1-8).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 1,55952га (кадастровий № 5322280400:00:002:0960), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.9-16).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 10,96184га (кадастровий № 5322280400:00:002:0961), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.17-24).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 9,25318га (кадастровий № 5322280400:00:002:0962), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.25-32).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 10,29745га (кадастровий № 5322280400:00:002:0963), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.33-40).

Згідно відмітки на останньому аркуші Договорів, вищезазначені Договори зареєстровані 16 квітня 2010 року в Котелевському районному відділі Полтавської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру".

На підставі Розпорядження № 305 від 28.07.2004 року між Котелевською районною державною адміністрацією (орендодавець) та СТОВ "Скіф" (орендар) 04 листопада 2010 року укладено наступні Договори:

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 1,9593га (кадастровий № 5322280400:00:001:0482), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.41-46).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 1,4743га (кадастровий № 5322280400:00:001:0483), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.47-52).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 5,5380га (кадастровий № 5322280400:00:001:0484), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.53-58).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 1,2568га (кадастровий № 5322280400:00:001:0489), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.59-64).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 9,0262га (кадастровий № 5322280400:00:001:0490), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.65-70).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 23,1699га (кадастровий № 5322280400:00:001:0491), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.71-76).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 4,9773га (кадастровий № 5322280400:00:001:0492), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.77-84).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 4,1772га (кадастровий № 5322280400:00:002:0942), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.85-92).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 9,6764га (кадастровий № 5322280400:00:002:0949), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.93-100).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 7,2443га (кадастровий № 5322280400:00:002:0950), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.101-108).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 16,2244га (кадастровий № 5322280400:00:002:0954), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.109-116).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 3,2972га (кадастровий № 5322280400:00:002:0955), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.117-124).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 7,6457га (кадастровий № 5322280400:00:002:0956), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років (т.2 а.с.125-132).

Договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 36,8877га (кадастровий № 5322280400:00:002:1009), яка знаходиться в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району, строком на 50 років.

Згідно відмітки на останньому аркуші Договорів, вищезазначені Договори зареєстровані 13 грудня 2010 року в Котелевському районному відділі Полтавської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру"(т.2 а.с.133-140).

Пунктом 8 вказаних Договорів сторони узгодили розмір орендної плати та строки її сплати, умови використання, передачі та повернення земельної ділянки та інші умови.

Пунктом 43 Договорів визначено, що його невід'ємними частинами є: план або схема земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки в натурі(на місцевості), акт приймання-передачі земельної ділянки.

Прокурор просить визнати недійсними та скасувати розпорядження та визнати недійсними вищезазначені договори оренди земля посилаючись на відсутність розроблених проектів землеустрою, неможливість передачі приватним підприємствам земель лісового фонду на умовах оренди, перевищення повноважень Котелевською районною державною адміністрацією щодо розпорядження землями лісового фонду за межами населених пунктів та невідповідність площі земельних ділянок, вказаних в оскаржуваному розпорядженні, площі земельних ділянок, наданих за договорами.

Під час дослідження матеріалів справи колегією суддів встановлено наступне.

07.03.2012 року державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держкомзему у Полтавській області Державного комітету України з земельних ресурсів згідно вимоги прокуратури Полтавської області № 05/3-72/12 від 01.03.2012 року відповідно до вимог ст. ст. 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» проведена позапланова перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства при наданні земельних ділянок СТОВ «Скіф» в адміністративних межах Більської сільської ради Котелевського району за результатами якої складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства (т.3.а.с.80-81).

В Акті перевірки зазначено, що розпорядженням Котелевської райдержадміністрації від 28.07.2004 № 305 «Про передачу в користування лісогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Скіф» на умовах оренди земель лісового фонду» передано 331.2 га земель лісового фонду за згодою Більської сільської ради в оренду СТОВ «Скіф» терміном на 50 років. В пункті 2 зазначеного розпорядження визначено «Скіф» приступати до використання земельних ділянок після встановлення меж в натурі (на місцевості)...». За повідомленням відділу Держкомзему у Котелевському районі земельні ділянки передані в оренду СТОВ «Скіф» знаходяться за межами населеного пункту на території Більської сільської ради. Надання в оренду земельних ділянок ТОВ «Скіф» лісового фонду загальною площею 331,2 га здійснювалося без розробленого у встановленому законодавством порядку проекту землеустрою. Тобто, розпорядження Котелевської районної державної адміністрації «Про передачу в користування сільськогосподарському ТОВ «Скіф» на умовах оренди земель лісового фонду» від 28.07.2004 року № 305 прийнято з порушеннями ст. 124 Земельного кодексу України, ст. 16 Закону України «Про оренду землі», ст.25 Закону України «Про землеустрій» та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» № 677 від 26.05.2004 року. Договори оренди землі між СТОВ «Скіф» та Котелевською РДА укладені з порушенням статей 17 Лісового кодексу України та статей 57, 122 Земельного кодексу України (т.3 а.с.80,81).

Надаючи правову кваліфікацію відносинам, які виникли між сторонами, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Приписи статті 13 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п. 7 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією та законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

До повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля (п. 2 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації") віднесено розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно зі ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

У ч.1-3 ст.123 Земельного кодексу України зазначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі

технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 50 Закону України "Про землеустрій", у разі надання, передачі, вилучення, відчуження земельних ділянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, порядок складання яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про оренду землі» (у редакції 01.01.2004 р.) передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі ( на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту відведення.

Враховуючи наведені норми чинного законодавства колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що передача земельної ділянки в оренду без розроблення проекту відведення можлива лише у разі встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та коли її цільове призначення при наданні не змінюється.

Як встановлено судом і не заперечується сторонами, на час прийняття оспорюваного розпорядження відповідні проекти землеустрою не виготовлялись.

Посилання відповідачів на відсутність потреби у виготовленні проектної документації з посиланням на те, що земельні ділянки перебували у користуванні СТОВ "СКІФ" є помилковими, оскільки відповідачами як протягом розгляду справи в суді першої інстанції так і суді апеляційної інстанції не надано доказів встановлення меж земельних ділянок на час видання розпорядження.

Також відповідачами не надано ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції доказів того, що СТОВ "Скіф" є правонаступником КСП ім.Шевченка.

При цьому колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що до правонаступника не переходить право користування земельними ділянками.

Приймаючи до уваги, що надання в користування земельних ділянок лісового фонду загальною площею 331,2 га здійснювалось без розробленого у встановленому законодавством порядку проекту землеустрою, колегія суддів вважає, що господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що розпорядження Котелевської районної державної адміністраціі «Про передачу в користування СТОВ «Скіф» на умовах оренди земель лісового фонду» від 28.07.2004 № 305 прийнято з порушеннями ст. 124 Земельного кодексу України, ст. 16 Закону України «Про оренду землі», ст.25 Закону України «Про землеустрій» та п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» від 26.05.2004 № 677, у зв'язку з чим позовні вимоги про визнання його недійсним підлягають задоволенню.

Посилання СТОВ "СКІФ" на сплив строку позовної давності не заслуговують на увагу, оскільки у Рекомендаціях Президії Вищого господарського суду України № 04-06/15 від 02.02.2010 року зазначено, що згідно ст.268 ЦК України позовна давність не поширюється на вимоги щодо визнання незаконним акту органу державної влади.

У Постанові Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року зазначено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 Земельного кодексу України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й дійсність укладеного договору, що оспорюється. З огляду на це судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду. У спорах про визнання договорів оренди землі недійсними судам належить ретельно з'ясовувати наявність відповідних повноважень у осіб, якими підписується договір.

Статтею 10 Лісового кодексу України (в редакції 01.01.2004) у тимчасове користування земельні ділянки лісового фонду можуть надаватися на умовах оренди.

Згідно з ч. 1, 6 ст. 9 Лісового кодексу України користування земельними ділянками лісового фонду може бути постійним та тимчасовим. Тимчасове користування земельними ділянками лісового фонду може бути: короткостроковим - до трьох років і довгостроковим від трьох до двадцяти п'яти років.

Відповідно до ч.5 ст. 93 Земельного кодексу України (в редакції 04.06.2004) оренда земельної ділянки може бути короткостроковою -не більше 5 років та довгостроковою - не більше 50 років.

Згідно зі ст.17 Лісового кодексу України (у редакції від 31.07.2009 року) у постійне користування ліси на землях комунальної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створені спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Відповідно до ст. 57 Земельного кодексу України (у редакції 16.03.2010 року) земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що Статуту СТОВ «Скіф» не містить положень щодо ведення підприємством лісогосподарської діяльності зі створенням спеціалізованого підрозділу.

Враховуючи наведене, в 2010 році на час укладання Договорів оренди землі СТОВ «Скіф» не мало право займати земельні ділянки лісового фонду на умовах оренди.

Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що на час укладання договорів оренди землі статтею 122 Земельного кодексу України (у редакції 16.03.2010 року) було передбачено, що обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Таким чином, на час укладання зазначених договорів оренди землі питання надання у постійне користування земельних ділянок лісогосподарського призначення комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організація, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства відносилось до компетенції обласної державної адміністрації. Проте, договори оренди укладені з районною державною адміністрацією.

Відповідно до ст. ст. 215 , 203 Цивільного кодексу України , підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності, волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятися у формі, встановленій законом, правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України, господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону або вчинене з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Приймаючи до уваги, що укладені Договори оренди між Котелевською районною державною адміністрацією та СТОВ "СКІФ" не відповідають вимогам закону, а Розпорядження, на підставі яких вони укладені визнані недійсними, колегія суддів вважає, що вимоги прокурора про визнання недійсними договорів оренди, укладених між Котелевською районною державною адміністрацією та СТОВ "СКІФ" також обґрунтовано задоволені господарським судом Полтавської області.

Також колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у позові в частині зобов'язання СТОВ "Скіф" повернути земельні ділянки лісового фонду до земель запасу Більської сільської ради Котелевського району Полтавської області, оскільки Більська сільська рада Котелевського району Полтавської області не є відповідачем по даній справі, а розпорядження спірними земельними ділянками належить до компетенції обласної державної адміністрації.

Таким чином, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення в рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що місцевий господарський суд розглянув всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, належним чином проаналізував правовідносини, що виникли між сторонами, та вірно застосував норми матеріального та процесуального права.

Доводи апелянта про порушення і неправильне застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення не знайшли свого підтвердження.

На підставі наведеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що прийняте господарським судом рішення відповідає статтям 43, 85 Господарського процесуального кодексу України, вимогам щодо законності та обґрунтованості, підстав для його скасування з мотивів, наведених в апеляційній скарзі не вбачається.

За таких обставин, рішення господарського суду Полтавської області від 06 липня 2012 року підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга 2-го відповідача задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 99, 101, п. 1 ст. 103, ст. 105 ГПК України,

ПОСТАНОВИЛА :

Клопотання 2-го відповідача залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу 2-го відповідача залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Полтавської області від 06 липня 2012 року у справі № 18/457/12 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили

Повна постанова складена 11.02.2013 року.

Головуючий суддя Шепітько І.І.

Суддя Івакіна В.О.

Суддя Пелипенко Н.М.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.02.2013
Оприлюднено25.02.2013
Номер документу29518570
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/457/12

Ухвала від 25.12.2012

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Ухвала від 11.07.2013

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Постанова від 11.11.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Ухвала від 25.10.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Рішення від 13.08.2013

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 03.06.2013

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Постанова від 16.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Ухвала від 05.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Постанова від 14.02.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Ухвала від 26.11.2012

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кульбако М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні